Caravantrekker.nl

Winterbanden

Henk brinkman vraagt op 7 augustus 2011:

mogen M+S banden als winterbanden in Duitsland gebruikt worden.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 augustus 2011:

Ja. Zie het stukje over rijden in de winter.


Jan& antwoordt op 7 augustus 2011:

Ja ik zie de eerste vlokken alweer vallen😉


PieteR antwoordt op 7 augustus 2011:

Wat is er mis met wat verder vooruit denken, Jan&?
Moet je persé sneeuw zien vallen om hier een vraag te mogen stellen over winterbanden, denk je?


Jan& antwoordt op 8 augustus 2011:

Je sarcasme is misplaatst piet. De eerste sneeuwvlokken vervullen mij juist met vreugde omdat ik van zeer van wintercamperen hou.
Wat wel belangrijk is dat de voorraden winterbanden nog niet in de bedrijven liggen en de verkrijgbaarheid en de leeftijd van de banden mij zorgen baren😉


PieteR antwoordt op 8 augustus 2011:

Het was niet sarcastisch bedoeld.


JH Vis antwoordt op 8 augustus 2011:

Je moet je afvragen of je wel M+S banden moet willen monteren, mede afhankelijk van het doel. Het kan namelijk zomaar zijn dat ze niet geschikt zijn voor koudere omstandigheden en dus niet de gewenste grip opleveren. Ga dan voor echte winterbanden met het vlokje en de berg als symbool.


Hans antwoordt op 8 augustus 2011:

@ J.H.Vis

Er hoeft op een winterband geen sneeuwvlokje te staan. Er zijn ook goede winterbanden waar geen sneeuwvlokje op staat o.a. op deze winterbanden van Bridgestone staat geen sneeuwvlokje:
http://www.bridgestone.nl/banden/personenwagen-4x4-en-bestelwagen/winterbanden/bestelwagen


JH Vis antwoordt op 8 augustus 2011:

Het probleem is dat er aan het vermelden van M+S op de band minder eisen gesteld worden. Maw een bandenfabrikant mag dit vrij op elke band met grof profiel vermelden...M+S zegt dus niets over de winterkwaliteiten. Dit in tegenstelling tot het logo met het sneeuwvlokje en de berg(toppen)....Ik zou dus altijd voor de laatste gaan.


Hans antwoordt op 9 augustus 2011:

Ik had het over winterbanden, en niet over M&S banden. Winterbanden zijn meer als alleen grof profiel. En dat sneeuwvlokje is eigenlijk alleen voor de Amerikaanse markt bedacht.


Jan& antwoordt op 9 augustus 2011:

Kan iemand mij uitleggen wat in Duitsland als "echte" winterbanden wordt geaccepteerd.
Wel of geen bergje of vlokje? Of een tuv certificaat?


@Eric antwoordt op 9 augustus 2011:



Van de fietsclub:

Het bekende M+S logo zegt, in tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen, niets over de pure wintereigenschappen van een moderne band. De betekenis van M+S: modder + sneeuw, stamt nog uit de tijd van de grote blokkenprofielen en gaf de aanpassing van het profiel aan dit soort ondergrond aan. Het M+S logo vindt men tegenwoordig op alle winterbanden, op alle all season banden en soms ook op zomerbanden. Het logo mag naar eigen inzicht van de fabrikant op de band geplaatst worden. Het kan dus gebeuren dat dit logo er alleen maar op staat zodat banden met een lagere snelheidscode gemonteerd kunnen en mogen worden. Het M+S logo alleen zegt dus niets over de wintereigenschappen van een band.

Het sneeuwvlokje symbool is daarentegen wel een indicatie voor wintereigenschappen van een band. Om het symbool te mogen gebruiken is echter slechts een remtest (voorzien voor Europa) of een tractietest (standaard in de USA) op sneeuw voorgeschreven. Het symbool zelf geeft hiermee slechts het voldoen aan minimale eisen op sneeuw weer. Het gezamenlijke niveau van alle veiligheidsrelevante eigenschappen van een winterband kan alleen in een omvangrijke winterbandentest worden vastgesteld, die alle mogelijke wegcondities (droog, nat, sneeuw, ijs) afdekt. Bij onze winterbandentest kijken we daarnaast nog naar de slijtvastheid, de geluidsproductie, de rolweerstand (verbruik), de hoeveelheid giftige stoffen (PAK's), die vrijkomen bij slijtage van de banden en beproeven we de banden op hoge snelheid.



JH Vis antwoordt op 9 augustus 2011:

@ Hans

Beter lezen... 😉


Bedankt @Eric, wilde net deze quote gaan zoeken.
Volgens mij is hier trouwens al een keer een topic over geweest...


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 augustus 2011:

M&S of sneeuwvlokje is in Duitsland voldoende voor de wet. Dat staat los van of het goede banden zijn.


Hans antwoordt op 9 augustus 2011:

Ik weet niet wat ik verkeerd lees. En de test die genoemd wordt is vrijwillig, en hoeft een fabrikant niet te voldoen. Het vlokje is dus een vrijwillig symbool en dat wil niet zeggen dat banden zonder dit vlokje, en waar van de fabrikant zegt dat het winterbanden zijn, niet aan de eisen voldoen.


JH Vis antwoordt op 9 augustus 2011:

@ Hans

Mijn advies luidde voor een winterband te gaan waar het vlokje met de bergtoppen op vermeld staat. (Zie 1e symbool dat @Eric gepost heeft) Alleen dan ben je verzekerd van een band die onder winterse omstandigheden presteert. Bij alle andere "winterbanden", waaronder die met de vermelding M+S of alleen het vlokje of helemaal geen vermelding, ben je dat niet .....Het ZOU een goede winterband KUNNEN zijn.

Het was afgelopen winter helemaal chaos op de bandenmarkt. Een collega had "winterbanden" gekocht bij een opel dealer. Wat krijgt hij gemonteerd? Richtingsgevoelige COVERS (oude banden met nieuw loopvlak) waarvan 2 in de verkeerde rijrichting gemonteerd, met grote sneeuwvlokken op de wang die de bandenfabrikant zelf verzonnen had. Dit is zo'n geval waarbij je behoorlijk nat kan gaan, met name in Duitsland. Ik moet er niet aan denken daar met zulke banden onder winterse omstandigheden een ongeluk te veroorzaken.


Hans antwoordt op 10 augustus 2011:

Mijn verhaal heeft niets met chaos op de bandenmarkt te maken, maar ik gaf er een link bij van winterbanden van Bridgestone waar geen sneeuwvlokje op staat en dan kom je met een verhaal over covers die bij een of andere beun de haas zijn gemonteerd (een goede bandenboer gooit zijn naam niet te grabbel). Dit is het laatste wat ik er over zeg.


Jan antwoordt op 10 augustus 2011:

Is een Opel dealer synoniem voor een beun de haas die als bandenboer covers in de verkeerde richting monteert? 😉


RobD antwoordt op 10 augustus 2011:

"met grote sneeuwvlokken op de wang die de bandenfabrikant zelf verzonnen had"

Zou dus ook met het 'vlokje in bergtopje' kunnen gebeuren!!??


Niettemin is vraagsteller al geholpen in het eerste antwoord. Wat hij zou, mogen of zelfs moeten doen of voor gaan is niet aan de orde.


JH Vis antwoordt op 10 augustus 2011:

@ Jan

Opel dealer staat natuurlijk niet synoniem voor Beun de Haas. Maar ik denk als ik "Opel dealer" niet had vermeld dat er wel een opmerking gekomen was in de trend van "moet ie ook maar niet naar een Beun de Haas gaan" 😉

Je moet zo oppassen op dit forum wat je zegt en hoe je iets formuleert. Er is altijd wel een bijdehand die niets anders te doen heeft en er gelijk boven op zit...

@ RobD sorry, ik dacht behulpzaam te zijn en te waarschuwen voor winterbanden die eigenlijk geen winterbanden zijn.

En ja natuurlijk kan ook dit logo gekopieerd worden. Maar ga er maar vanuit dat als dit logo op een band staat van een bekende bandenfabrikant dat het wel snor zit...


Jan& antwoordt op 10 augustus 2011:

Er zijn ook nog wel een paar winterbandentests te vinden bij de ANWB en ADAC. Daar worden de verschillen in kwaliteit uit zichtbaar. Beun de Haas (geliefde term) wil natuurlijk alleen zijn banden als de beste banden verkopen; of is het verkopen als de beste😉


PieteR antwoordt op 10 augustus 2011:

Weten jullie toevallig ergens een beetje redelijke test te staan van vierseizoenenbanden?
Ik heb heel tevreden met Quatrac 2 gereden en heb nu Kumho waarvan de winterkant een beetje aan z'n eindje begint te komen en eigenlijk beter vervangen kan worden. Ik heb er zelf nog niet mee in de sneeuw gereden, maar zie ze ook nergens in een test staan.


JH Vis antwoordt op 10 augustus 2011:

Zie onderstaande link, schijnt een goede band te zijn. (met links naar diverse autobladen met testen)

http://www.goodyear.eu/nl_nl/tires/vector-4seasons/index.jsp


PieteR antwoordt op 11 augustus 2011:

Dank!


Michiel antwoordt op 11 augustus 2011:

Een paar weken geleden kreeg ik bij de APK te horen dat ik nieuwe banden moest hebben. Ik heb toen gekozen voor Goodyear 4season.

Tot dusver bevallen ze goed. Maar ja, ik heb er nog maar een paar honderd kilometer mee gereden en de sleurhut er nog niet achter gehad...

MV


janka antwoordt op 11 augustus 2011:

Wij rijden al jaaaren op 4 seizoenenbanden van Vredestein. Bevallen heel erg goed. Zowel met als zonder caravan. De nieuwste (hebben wij nu ook) vallen in Dld. onder de categorie winterband.


@Eric antwoordt op 11 augustus 2011:

Vredestein Quatrac 3 zeker?

Zitten ook onder onze Fiat Pinda, bevallen prima en zijn inderdaad goedgekeurd voor gebruik in DLD bij winterse omstandigheden.


janka antwoordt op 11 augustus 2011:

Ja, dat klopt. Met de quatrac 2 hadden we ook hele goede ervaringen.


Benno antwoordt op 11 augustus 2011:

Reeds jaren wordt de Goodyear Vector 4Seasons als beste 4- seizoenenband getest(o.a. ADAC).
De Vredestein Sportrac 3 doet het ook heel erg goed in de tests.
In de maat 195/65R15 kosten beide bij "Autobandenmarkt.nl" rond de 80 Euro.


Benno antwoordt op 11 augustus 2011:

Sorry, het moet zijn: Vredestein Quatrac 3.


PieteR antwoordt op 12 augustus 2011:

@ janka: Hoe doen die Quatracs het op nat gras?

Aan het profiel te zien, zou de Vector misschien een betere band zijn op nat gras?

Iemand ervaring?


janka antwoordt op 12 augustus 2011:

Prima! Zelfs met de caravan aan de haak geen enkel probleem!


@Eric antwoordt op 12 augustus 2011:

Ik denk dat alle winter cq 4 seizoenenbanden het mede gezien hun lamellenprofiel (dat sneeuw of modder eerder "loslaat" ) het beter doen op nat gras als "zomerbanden".


janka antwoordt op 12 augustus 2011:

Daarbij moet je niet vergeten dat de "zomer"banden voor het rijden met caravan ook harder zijn opgepompt. En dan zal er nog een groter verschil in grip zijn denk ik.


JH Vis antwoordt op 12 augustus 2011:

Die laatste opmerking snap ik niet helemaal. Stelregel is dat de druk van winterbanden ca. 0,2 bar hoger moet zijn dan aanbevolen wordt met zomerbanden (bij zelfde maatvoering)...


janka antwoordt op 12 augustus 2011:

Nou, het lijkt me dat banden naarmate ze harder worden opgepompt het loopvlak iets ronder zal worden. En daarom dus (nog steeds) minder grip op nat gras dan bij een 4 seizoenen/winterband die ook zo hard wordt opgepompt. Vredestein adviseerd 0,1 bar hoger bij hun quatracs.


PieteR antwoordt op 13 augustus 2011:

Oow, dat van die ene tiende wist ik niet, en ben ik ook niet tegengekomen op hun site.
Ik zal het eens toepassen op die Kumho's, misschien gaan die dan óók beter 😉


janka antwoordt op 13 augustus 2011:

Nou, ik hen ze gemaild met de vraag hoe dat zit met de bandenspanning bij hun quatracs. Juist omdat het instructieboekje van onze Golf alleen de waardes aangeeft voor "normale" banden en winterbanden.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Maximum snelheid

In Nederland mag je met een caravan nooit sneller rijden dan 90 km/u (op een autosnelweg). In Europa gelden andere maximale snelheden en afwijkende bepalingen.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker