Caravantrekker.nl

Warm worden Suzuki Grand Vitara automaat

Jan van Ingen vraagt op 12 augustus 2011:

Heeft iemand ervaring met het trekken van een Suzuki Grand Vitara automaat en een Fendt Topas 510 TFB?

Ik heb deze auto sinds een maand en bij het trekken op heuvels van ca 6% welke zeer lang zijn, tweemaal gehad dat de temparatuur van de auto in het rode vlak kwam. Dealer geeft aan dat hij hier nog geen ervaring mee heeft, en dit niet zou moeten kunnen. Hij heeft alles aan de auto gecontroleerd en nagemeten, alles bleek goed te werken?

Wellicht dat iemand hier ook wel eens mee te kampen heeft gehad???

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Ad antwoordt op 12 augustus 2011:

Dus de temperatuur van de motor loopt op, dat zegt nog niks over de temperatuur van de automaat. Bij veel automaten zit er een oliekoeler op om de temperatuur te regelen. Het eerste wat ik denk: is de thermostaat niet in orde? Slaat de ventilator niet aan?


@Eric antwoordt op 12 augustus 2011:

Zit er ook een olietemperatuurmeter in de Soezoekie?
Zo ja, wat geeft die aan voor temperatuur?


RobD antwoordt op 12 augustus 2011:

Andere vraag: in welke versnelling c.q. toerental werden deze hellingen genomen?
Het hoeft niet altijd aan de auto te liggen 😉


Bert antwoordt op 13 augustus 2011:

Ervaringen zie http://www.caravantrekker.nl/review/gebruikservaring.php?merk=Suzuki&serie=Grand+Vitara.

Mij viel deze opmerking op: "De combinatie van de automaat met de cruise control is niet helemaal ideaal als je met een caravan rijdt. De overdrive moet dan uitgeschakeld worden om pendelen tussen de 3 en 4 te voorkomen. Het toerental blijft dan toch nog redelijk, doch het lawaai wordt wel sterker. Normaal rijd ik dus niet op cruise control met de caravan erachter."


Jan antwoordt op 13 augustus 2011:

Belangrijker is te weten met welke snelheid deze hellingen worden bedwongen.
Wanneer 'The pedal to the metal' gaat is het niet zo verwonderlijk natuurlijk.

Tikkie gas terug nemen doet dan vaak wonderen. 😉


I.D. antwoordt op 1 november 2011:

Over welk type Suzuki Grand Vitara heb je het aub?
Diesel - Benzine ?


mark antwoordt op 2 november 2011:

waarschijnlijk wordt er te laag in de toeren gereden zodat de omvormer constant slipt, deze wordt gekoeld door het motorwater met als gevolg dat alles heet loopt.
als men met meer toeren rijdt zodzt de omvormer niet slipt heb je netgens last van.


Quirien antwoordt op 2 november 2014:

We zijn nu ruim 3 jaar verder en hebben hierop geen reactie meer gezien.
Ik heb nu even een specifieke vraag aan deze autorijders n.l. is er na bouwjaar 2010 nog iets bekend inzake warm lopen automaat?
Gaat om de 2.4 benzine automaat versie.

Gebruikers ervaringen heb al doorgelezen.


Steven antwoordt op 2 november 2014:

ik lees eruit dat de auto-temperatuur in het rode vlak komt, oftewel de motortemperatuur. niet de temperatuur van de automaatbak, die geen thermometer en dus geen rood vlak zal hebben, hoogstens een waarschuwingslamp.


Ton Groenendijk antwoordt op 4 november 2014:

Als de meter van de watertemperatuur (en daar gaat het hier toch over?)in het rood staat, moet je dat kunnen controleren door naar het expansievat onder de motorkap te kijken. Is het niveau van de koelvloeistof extreem hoog, dan is er echt wat aan de hand. (Heet water zet uit). Ik kom hierop omdat ik ooit een Renault Scenic reed die bij iedere inspanning een te hoge temperatuur aangaf. Best verontrustend, maar er gebeurde nooit iets. Na eindeloos zoeken, ook via de importeur bleek dat het ging om een slecht aangebrachte aarding, waardoor de computer(s) op hol sloegen. Zat in een kokerbalk, dus dat vind je zelf nooit. Dat leidde ook tot defecte snelheidsmeters en zo. Het kan dus best een elektronisch probleem zijn. Commentaar van de importeur: "Nog geluk gehad, voor hetzelfde gaat gaat de airbag af onder het rijden." Tja, elektronica en auto's...


Quirien antwoordt op 4 november 2014:

Inderdaad denk ik eigenlijk ook dat het hier om het heet worden van de koelvloeistof gaat dus had ik mijn vraag beter op beide aspecten kunnen stellen dus hierbij nu gedaan.

En het is juist dat de automaat zelf voor het heet lopen meestal door een waarschuwingslampje wordt voorzien/geborgd. (Althans bij de automaten die ik heb gereden was dat het geval) Temperaturen liepen nauwlijks omhoog in de bergen.
Ik ben benieuwd of het hier om een incidenteel geval gaat.

@Ton van 1999 tot eind 2004 een Renault Senic 2l automaat gehad met gelukkig nooit problemen. Zo zie je maar hoe het ook incidenteel anders kan zijn.




gk antwoordt op 22 november 2014:

Heb het ook gehad met een vitara 2.0 td. Door de jaren heen was de radisteur aan de buitenkant vervuild vliegjes ed daardoor kreeg auto teweinig koeling. Nieuwe gemonteerd probleem over


Quirien antwoordt op 23 november 2014:

Recent een bezitter van een 4 jaar oude Suzuki 2.4 benzine automaat gesproken met een Knaus 450 Fu er achter.

Had wel iets verhoogde temperatuur op de meter maar nog nooit in/tot rode vlak bij rijden in de bergen.
Had zover hij zich kon herinneringen ook nog nooit de lage gearing nodig gehad om weg te komen.

Bevestigde wel dat het geen zuinige wagen was en zeker niet in een bergachtig gebied. 1:5 is dan geen uitzondering.(traject Clermont- Ferrand Millau)

Ik heb hem maar aan mijn lijstje toegevoegd als mogelijke kandidaat mocht ik volgend jaar beslissen door te (kunnen) gaan met de caravan.
(Hebben jullie wel eens geteld hoevaak je gemiddeld de koppeling intrapt en zeker met de caravan erachter in bergachtig terrein)
Neen? ik ook niet tot dat je aan je linker kant beperkt wordt en na een paar uur trappen doodmoe bent.
Was er verder heel tevreden over.


john antwoordt op 19 december 2014:

Ik rij al 30 jaar met caravans en heb 3 automaten gehad ik ben er door ondervinding achter gekomen dat je als je een klim of helling moet nemen je het beste gewoon een versnelling terug moet dus inplaats van D naar 3.Ik kreeg het vroeger voor elkaar om een flinke amerikaan met een alpekruiser in luxemburg te laten koken omdat ik niet terug schakelde,


Bert antwoordt op 19 december 2014:

Als instructeur van onze rijvaardigheidstrainingen heb ik de nodige ervaring met caravancombinaties waarvan de trekauto een automaat bezit.

De automaat van nu is niet meer van vroeger. De programmering - ja allemaal computers - bepaalt aan de hand van een veelheid aan kenvelden wat te doen. Dat gaat (met name bergop) heel vaak goed (in D), ook met caravan. Maar niet altijd.

Helaas, want waarom schaf je een automaat aan? Juist om van dat 'gedoe' af te zijn. Sorry, je moet met een aut. vaak extra alert zijn...

Mijn ervaring is dat je juist met 'een' automaat, ook die van nu, extra alert moet zijn op zaken als:

- lock-up (engaged of niet)
- spare programs om zuinig te zijn
- kennis over koppeltoerentallen
- stand van het gaspedaal

Gaat het nog net met weinig toeren in een hoge versnelling, maar duidelijk onder het koppeltoerental? Grijp dan maar manual in en schakel terug!

Wat hoog in de toeren (voor je gevoel) is altijd beter dan te lage toeren en veel vermogen vragen.

Natuurlijk pas je je snelheid aan, aan de weerstand en het beschikbare vermogen. 90%? Prima voor een klim van 3 km lang, zoals in de Ardennen. Dan wordt de motor en ook de automaat niet te heet.

Dus niet op de Cruise-Control, te veel, te vaak...


E. Hendriks antwoordt op 22 januari 2015:

Heb mijn condensor en radiateur vanuit de achterkant voorzichtig afgespoeld met water.
Gewoon een metertje koperen pijp, dicht gemaakt en een paar gaatjes boven elkaar geboord.
Slang erop (niet te harde straal) en spoelen maar.
Uiteraard eerst voorweken.
Daarna op de steilste en langste hellingen geen koelingsproblemen meer gehad.
Doe het nu elk jaar preventief.
Zijn niet alleen vliegjes, maar ook stof etc… .


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker