Caravantrekker.nl

Oververhitting motor bij caravantrekken

Joric Witlox vraagt op 26 augustus 2011:

Ik heb een Volvo XC 70 en een Volvo C 70. Beide met geartronic D5 motor. Met beide auto's heb ik problemen zodra ik met een (kleine!) caravan een berg op wil rijden.
Al snel loopt de temperatuur van de motor op en schiet naar rood. Ik rijd vaak met 50 a 60 km/uur verder wat dan nog net lukt en word voorbijgereden door veel grotere caravans met veel kleinere auto's. De garage zegt dit probleem niet te herkennen en gaf de tip vooral handgeschakeld bergen te nemen en de toeren op ongeveer 2.500 te houden. Dit blijkt niet te werken.
Wie herkent deze ervaring, heeft tips?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Janus antwoordt op 26 augustus 2011:

Zoals u het schetst lijkt het een probleem van de bestuurder. Kwestie van de juiste overbrenging kiezen.
Dat leren ze je niet bij de autorijlessen.

Ik kan alleen maar een cursus Bergtraining hier op de site aanbevelen. Als u door blijft modderen bent u duurder uit.


johan antwoordt op 26 augustus 2011:

De technische staat van de motor is oke, dus thermostaat goed, radiateur niet verstopt maar ook goed schoon?
Maar ook het vacuumsysteem, koelwater op niveau,EGR en verdere regeling die oa de turbodruk beinvloeden, etc.
Zij er storingen uitgelezen door de garage. Niet herkennen is 1 ding, maar uitlezen is zekerheid.
In welke versnelling rij je handmatig de berg op?
Johan


Bert antwoordt op 26 augustus 2011:

Het is wel heel toevallig dat beide auto's hetzelfde probleem hebben. In principe ligt dit niet aan uw techniek, de Geartronic automaat regelt bergop zelf wel de juiste vesnelling voor u. Ik ga er van uit dat u bergop niet het uiterste vergt door bijv. hard op de CC te blijven rijden. Er is dus duidelijk iets technisch mis met de temperatuurhuishouding van beide auto's. Tijd voor een grondig onderzoek door een (andere) dealer!


Janus antwoordt op 27 augustus 2011:

Mooi Bert de cursus is al volgeboekt zeker 😉Mijn aanbeveling blijft overigens overeind.
Twee auto,s hetzelfde probleem plus een dealer die niets kan vinden, hoeveel toeval kan je hebben?


Jan& antwoordt op 27 augustus 2011:

Als een dealer zegt een probleem niet te herkennen heeft hij er overduidelijk geen zin in om uit te zoeken wat het probleem is....(niks nieuws onder de zon hoor😉) Uw auto moet gewoon probleemloos met een caravan de berg op kunnen rijden.
Ik zou een andere garage raadplegen waar men wel voldoende kennis en motivatie heeft om uw probleem op te lossen.
U kunt wellicht ook nog via de ANWB onderzoek naar het probleem laten doen.


Lex M antwoordt op 27 augustus 2011:

@Joric Witlox: ik herken het probleem. Wij zijn niet de enigen. Ik heb het probleem aangekaart op een Volvo-forum:
http://www.volvov70forum.com/topic.php?t=646
Er zijn meer draden, bijvoorbeeld deze:
http://www.volvov70forum.com/topic.php?t=1269
Bij mij speelde het probleem op relatief grote hoogte en bij hoge temperatuur.
Dit voorjaar een reis door Turkije gemaakt, 1 of 2 keer liep de temperatuur op, maar de stijging duurde niet zolang, daarom niet in het rood.


Fr@ns antwoordt op 27 augustus 2011:

Mijn vermoeden gaat richting technisch defect ( vervuiling radiateur of drukverlies) i.c.m. het gebruik (3500 rpm omhoog). Het feit dat sommigen er blijkbaar helemaal geen last van hebben geeft te denken. Ik heb deze zomer met 1200kg bij 30°C een col van 12% omhoog gereden in 2 en 3 en rond 2500 rpm bleef de temperatuurnaald in het midden; bij acceleratie naar 3500 rpm kwam er pas beweging in, maar dat valt bij mij in de categorie geforceerd omhoog jakkeren. De hele dag verder bij 38°C autoroute gereden met 110 op de teller en geen beweging in die naald gehad, alles met airco op 23°C.
Ik zou het zaakje door een goede Volvo werkplaats maar eens laten nakijken.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker