Caravantrekker.nl

Kogeldruk hoog voor nieuwe auto

John vraagt op 18 november 2011:

Ik loop met de gedachte een andere auto te kopen, doch de maximale kogeldruk voor deze auto is 60 kg.
Mijn caravan en mijn huidige auto hebben een kogeldruk van 80 kg.
Wat is het risico als ik deze auto toch koop en met een te hoge kogedruk ga rijden ?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

AJ antwoordt op 18 november 2011:

Ik denk niet dat er direct grote dingen mis gaan.
De ontwerper van de auto heeft heel veel testen gedaan. Veer met zoveel weerstand, beetje meer weerstand, beetje minder weerstand. Testen, testen en nog eens testen. Tot ze de beste waarden hadden voor comfort en rijveiligheid.
Ook is er gestest met aanhangers, alleen veel minder dan wij denken. In het verleden werd al geschreven dat auto's niet zijn ontworpen om aanhangers te trekken.
Dus die 60 Kg is niet zomaar uit de lucht komen vallen, maar is niet iest waarvan je moet zeggen: iets meer of minder betekent ongelukken!!
De auto gaat niet stuk! Alles is zwaar metaal en daar heb ik groot vertrouwen in. Wel kan het zijn dat in extreme situaties, hard rijden-remmen-uitwijken, je wat meer of minder controle hebt.
Die 60 Kg is een waarde. Je kunt er wat mij betreft zonder probemen 10% bovenuit gaan voordat je een prent krijgt.
Is 66Kg al niet genoeg? Gewoon proberen en rustig en weloverwogen rijden. Succes1


RobD antwoordt op 18 november 2011:

10% overschrijding zal het probleem niet zijn. Houd er wel rekening mee dat tijdens het rijden de waarden in bepaalde situaties wel eens veel hoger kunnen uitkomen. De krachten die optreden moet men niet onderschatten. Rijd men constant met 15-20% overgewicht dan zetten die krachten zich extra door.


Koen antwoordt op 18 november 2011:

Het is niet omdat je huidige wagen 80 kg kogeldruk MAG hebben, dat je verplicht bent om die 80 kg aan te houden.
Probeer eens met je huidige auto en huidige caravan de kogeldruk te verlagen naar 60 kg.
Wie weet rijdt het zelfs beter !

Je kan ook op deze site een trekkrachtberekening doen, waarbij je de kogeldruk aanpast (helemaal onderaan het invulblad). De berekening die daarop volgt, laat ook de stabiliteit zien.

Doe dat met je huidige wagen + caravan met telkens een andere kogeldruk (van 80 -> 70 -> 60) en bekijk het resultaat qua stabiliteit.
Doe dat ook met je toekomstige auto + caravan.


Theo Gerrits antwoordt op 18 november 2011:

John e.a.

Waar je over schrijft zijn MAXIMALE kogeldrukken. Dat betekent dat het ook minder mag zijn. Auto / trekhaak fabrikanten bepalen de maximum kogeldruk. Dit is een statische waarde, die als je gaat rijden (dynamische bewegingen) vele malen groter wordt. Het plaat materiaal (bodemplaat) is vaak slechts 0,7 mm dik en vaak zijn er een 8-tal boutverbindingen en wat schetsplaten nodig om een goede verbinding te waarborgen.
De maximale kogeldrukken mogen niet worden overschreden (in Nederland) met meer dan 10%.
De minimale kogeldruk moet 1% zijn van de toegestane maximum massa van de caravan. Voorbeeld: Caravan van 1350 kg (tmm) minimun kogeldruk is 13,5 kg.
De praktijk leert dat naarmate de kogeldruk wordt verhoogd de stabiliteit toeneemt?? Ik onderschrijf dit niet!
Bij een toenname van de kogeldruk wordt het gevoelsmatig beter, een gevoelswaarde dus. Het krachtenspel in de caravan blijft gelijk, maar is in de auto wat minder voelbaar omdat de achterwielen van de auto méér tegen het wegdek worden gedrukt.
Ik voel graag dat er een caravan achter mijn auto is gekoppeld. Stabiel beladen is naar mijn mening belangrijker dan een (te) hoge kogeldruk.

Theo G


AJ antwoordt op 18 november 2011:

Theo, ik ben het helemaal met je eens!
Op de binnenkant van mijn disselklep ( Hobby ) staat dat meer dan 25 Kg kogelgewicht niet nodig is.
Dat zegt Hobby. Die hebben natuurlijk over de dingen wel nagedacht.
Toen Gijs van Lennep in de jaren 90 over een afgezette afsluitdijk met een Audi 200 turbo en een Kip 450 hard ging rijden stopte hij bij 180. De Kip slingerde toen een halve meter heen en weer.
Het kogelgewicht was toen 50 Kg!
Tja, 180.......ach ik hou het op de helft.


Waterad antwoordt op 18 november 2011:

@Theo
Jij schrijft: "De praktijk leert dat naarmate de kogeldruk wordt verhoogd de stabiliteit toeneemt?? Ik onderschrijf dit niet!"

Volgens mij maakt het voor de stabiliteit wel degelijk uit of je bijvoorbeeld met 50 of met 100 kg kogeldruk rijdt. Immers, 50 kg kogeldruk meer met dezelfde 'zak aardappelen' in de caravan (maar op een andere plaats) betekent toch dat er 50 kg minder op de as of nog verder achterin de caravan zit.
Het krachtenspel IN de caravan mag dan wel hetzelfde blijven (jouw mening) maar ik denk dat het krachtenspel van de gehele combinatie toch wel anders zal zijn. Het simpele 'kracht x arm' verhaal !

@John
Die maximum kogeldruk is niet voor niets zo bepaald en vastgelegd. Hou je daar dan ook gewoon aan en pas zonodig je rijstijl hier op aan. Wat het risico is? Schade aan je auto en/of trekhaak. Simpel.


Koen antwoordt op 18 november 2011:

""Die maximum kogeldruk is niet voor niets zo bepaald en vastgelegd. Hou je daar dan ook gewoon aan en pas zonodig je rijstijl hier op aan. Wat het risico is? Schade aan je auto en/of trekhaak. Simpel. ""

Voor de duidelijkheid : aan wŕt moet John zich houden ?
De maximum toegelaten kogeldruk van 80 kg niet overschrijden ? Akkoord.
Zich strak houden aan die 80 kg en niet minder (bijvoorbeld 60 kg) ? Niet akkoord !

Je mag MINDER kogeldruk 'gebruiken' dan de maximum kogeldruk van de AUTO.
Zoals AJ, bij zijn Hobby, waar zelfs staat dat meer dan 25 kg niet nodig is. Maar meer is niet verboden.

Is dan 60 kg niet ruim voldoende (in het geval van de Hobby van AJ) ??!!??


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 november 2011:

Hobby heeft daar zeker over nagedacht.... Hoe kan ik meer caravans verkopen! De kans dan een Hobby (of andere caravan) van 1200 kg met maar 25 kg kogeldruk verongelukt is vele malen groter dan een normale kogeldruk. Normaal, en internationaal geadviseerd, bedraagt de kogeldruk tussen de 5% en 7% van het beladen caravangewicht. Een auto die 60 kg toestaat is dus geschikt voor caravans tot maximaal 1200 kg.

Wat is het risico als ik deze auto toch koop en met een te hoge kogeldruk ga rijden?
1)
Een bon als blijkt dat er meer dan 25 kg overschrijding is. In praktijk is die pakkans erg klein als de combinatie 'netjes' recht achter de auto hangt. Bovendien is de maximale kogeldruk niet geregistreerd op het kenteken.
2)
Schade aan de trekauto en in het ergste geval een afgebroken of uitgescheurde trekhaak. De kans hierop??? Veel hangt af van het gebruik.


AJ antwoordt op 18 november 2011:

Menno, dat laatste dat ben ik nou helemaal met je eens! Hoe gebruik je het materiaal.
Wat is er nu leuker om gewoon proefondervindelijk vast te stellen wat in een concrete situatie het beste is.
Gebruik steeds je verstand en neem geen risico's.
Maar experimenteren brengt ook ervaring. Ga voorzichtig de weg eens op met 25 Kg kogelgewicht. Niet harder dan 60 / 70. Doe het nog eens met 50 en daarna met 75 Kg.
Er zijn heel veel theorieboekjes, heel veel berekeningen en heel veel ( zoals Menno zegt ) internationale aanbevelingen en adviezen. Maar wat ik zelf proefondervindelijk vaststel dat overtuigt veel meer.
Koen ook al zegt Hobby 25 is genoeg, ik heb het kogelgewicht tussen de 50 en 75 op de rode plastice kogeldrukweger.
Menno, is jouw opmerking over de wil om veel te verkopen inderaad de reden dat hobby 25 Kg genoeg vindt? Ik weet dat men via reclame op de TV ons aan alle kanten wil misleiden met verborgen misleiders......maar....zou Hobby dat doen? Ze hebben wel een naam te verliezen!!


Janus antwoordt op 18 november 2011:

@Theo "De praktijk leert dat naarmate de kogeldruk wordt verhoogd de stabiliteit toeneemt?? Ik onderschrijf dit niet"

Ik kan dit niet volgen Theo er zijn voldoende studies die dit bewijzen. De kogeldruk wordt immers bepaald door de positie van het zwaartepunt, in een evenwichtig beladen caravan de belangrijkste factor voor de stabiliteit. Hoe verder het zwaartepunt naar voren (= hogere kogeldruk) des te stabiler de combinatie.

Nog erger wordt het als John straks om zijn kogeldruk te verlagen de bagage naar achter gaat verplaatsen want iets thuis laten komt er meestal niet van.


Theo Gerrits antwoordt op 18 november 2011:

In het totale stabiliteits verhaal komt ook de kogerdruk aan de orde. Echter deze is van ondergeschikt belang. Het gaat om hoofdzaken en bijzaken.
Waarom heeft de wetgever de MINIMALE kogeldruk op 1 % van de tmm caravan gezet. Waarom hebben auto- / trekhaakfabrikanten de MAXIMALE kogeldrukken vastgelegd.
De praktijk leert dat caravans worden beladen in alle hoeken en gaten, tot soms ver over het laadvermogen.
Het enige wat men controleert of de kogeldruk wel hoog genoeg is, vaak is dat de maximale kogedruk of meer!
De studies en berekeningen kloppen in grote lijnen wel, echter je moet het wel in zijn geheel blijven zien.
De manier van belading, snelheid etc.
Voor het gevoel wordt het beter maar soms wordt je door het gevoel achterhaald.
Als het gevoel wordt weggehaald bij de bestuurder denk je dat je harder kan rijden. De caravan geeft de grenzen aan die je als bestuurder hopelijk zult voelen om erger te voorkomen.

Theo G


Jan antwoordt op 18 november 2011:

"In het totale stabiliteits verhaal komt ook de kogerdruk aan de orde. Echter deze is van ondergeschikt belang. Het gaat om hoofdzaken en bijzaken."

Een kogeldruk die van ondergeschikt belang is!?!
Dan vraag ik mij toch af wat een groter belang heeft om een goed en prettig rijdende combinatie te verkrijgen.

Een hogere kogeldruk heeft een zwaartepunt verschuiving richting koppeling als oorzaak.
Daarmee wordt de eigen richtingstabiliteit verhoogd.
Je kunt veel verzinnen maar dat een ondergeschikt belang noemen getuigt niet echt van materie kennis.

Er is inderdaad veel meer van belang om een goed rijdende combinatie te verkrijgen. Maar wanneer je in de basis de kogeldruk al ondergeschikt noemt blijf je modderen met gewichten verplaatsen, stabilisatoren en andere aanverwante schetsartikelen.
Een caravan wil van nature een hoge kogeldruk.
De trekkende auto wil liefst helemaal geen kogeldruk.
Het is nu juist de kunst dat met een evenwichtig ingerichte en uitgeruste combinatie voor elkaar te krijgen.
Daar kan de belading veel bij betekenen maar wel altijd met een gezonde kogeldruk.
Wat is nu een gezonde kogeldruk? Dat zul je dus voor elke combinatie proefondervindelijk moeten vaststellen. Soms 60kg en soms misschien wel 100kg.


John antwoordt op 19 november 2011:

Voor mij is het nog steeds moeilijk, het gaat om een Toyota RAV4 die normaal een kogeldruk kan hebben van 80 kg, maar omdat het een automaat is, nu maar een kogeldruk heeft van 60 kg.
Caravan heeft een kogeldruk van 80 kg


Bert antwoordt op 19 november 2011:

Niet echt moeilijk John. De automaatversies van de RAV4 mogen minder trekken en Toyota geeft ze een 'daarbij passende' max. kogeldruk. Is dat logisch? Verre van dat. De constructie van de auto zal wat betreft de trekhaak echt niet verschillen met die van de handgeschakelde versies.

Mag je dan met 80 kg kogeldruk rondrijden? Nee. Kan het kwaad in dit specifieke geval? Denk het toch niet. Krijg je een bon? Misschien een waarschuwing. Hoe dan ook is het goed vast te stellen of misschien 'maar' 70 kg (of minder) net zo goed of beter bevalt dan de 80 kg die je nu toepast... Het is al gezegd: in de praktijk zal een caravan van al gauw 5% kogeldruk nodig hebben, dus 70 kg indien hij 1400 kg weegt. Hoe beter een caravan beladen is (zwaar spul centraal, licht spul aan de uiteinden) des te lager de kogeldruk kan zijn. Verplaats daarbij geen zaken van de disselbak naar de achterzijde, maar verplaats zo mogelijk gewichtige zaken over een kleinere afstand. Zo hou je het centrum 'het zwaarst'.

Keep in mind de waarheid als een koe zoals Jan het beschreef:

'Een caravan wil van nature een hoge kogeldruk.' (Ofwel zwaartepunt ver naar voren) en 'de trekkende auto wil liefst helemaal geen kogeldruk.' Ofwel zijn eigen balans (gewichtsverdeling v/a) bewaren.


RobD antwoordt op 19 november 2011:

" In het totale stabiliteits verhaal komt ook de kogerdruk aan de orde. Echter deze is van ondergeschikt belang. Het gaat om hoofdzaken en bijzaken."

Zoveel onzin in een zin is nog nooit gehoord!!
Toen ik enige jaren geleden een nieuwe auto kocht, moest ik mijn kogeldruk met 20kg verlagen om een identiek resultaat te krijgen met de voorganger. Dit met dezelfde c/van en belading. De vorige auto was iets zwakker gemotoriseerd, terwijl de nieuwe een iets aangepast front had.
Dus ga me nu niet vertellen dat kogeldruk een ondergeschikt belang heeft 😉


janka antwoordt op 19 november 2011:

John, gewoon de door de autofabrikant geadviseerde kogeldruk aanhouden met een optionele kleine speling naar boven als naar beneden. Ook al geeft de caravan meer of minder aan. De risico's van het rijden met een veel te hoge kogeldruk zijn op deze site ruimschoots omschreven.


Theo Gerrits antwoordt op 19 november 2011:

Janus, Jan en Rob D
Ik zou het fijn vinden als je het gehele draadje leest en er niet zomaar wat uit halen. Het is waar er zijn hoofd- en bijzaken. Stel je hebt een lege caravan met 50 kg kogeldruk. Als je deze wil verhogen naar 80 kg, enig idee hoeveel cm het zwaartepunt naar voren gaat? Dat is maar heel weinig, stoei maar eens met het beladingsprogramma.
Als de standdaard kogeldruk bij een lege caravan al hoog is, wordt er relatief veel achter in de caravan gelegd.
Veel mensen vervoeren de fietsen achter op de caravan, een mooie plek, maar instabiel. De lengte van de dissel tot aan de fietsen vormen de slinger van de klok. Door de kogeldruk te verhogen verandert er niets aan de "slinger van de klok".
Het vol stouwen van de bovenkastjes rondom in de caravan maakt ook de caravan instabiel en het zwaartepunt gaat naar boven. We proberen dat steeds te compenseren door de kogeldruk te verhogen maar de onderhavige krachten die werken op de caravan veranderen nauwelijks.
Hoofdzaak is dus om de belading zoveel mogelijk op de as zwaartepunt te plaatsen. Hoe dichter bij het zwaartepunt des te beter is de stabiliteit. De kogeldruk zal ergens tussen de 40 en 80 kg zitten, maar dit is bijzaak. Ja zeker het geeft een grote gevoels waarde, maar geen veiligheidswaarde. Op de site www.caravanendewet.nl onder het kopje caravan(in)stabiliteit kun je een deel terug lezen.
Ik wil je graag uitnodigen op de Caravana (januari 2012, ANWB/KCK stand) om daar mijn demo's te volgen en te zien wat beter is; beladen op het zwaartepunt of beladen zoals dat gemiddeld gebeurt en een hoge kogeldruk. Sommige die zich nu niet laten horen hebben het reeds kunnen aanschouwen en zijn mijn inziens overtuigd!

Theo G


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 november 2011:

Het verschil tussen 40 kg en 80 kg kogeldruk (bij een caravan van 1500 kg) kan wel degelijk het verschil zijn tussen een fijne vakantie of een rampen scenario. Dat kan jij (Theo) niet demonstreren op de rollenbank. Dat komt echter wel uit alle empirische tests en onderzoek dat met caravans is gedaan en waar onze stabiliteitsindex op gebaseerd is.

In praktijk is een goede belading absoluut belangrijk waarbij het streven moet zijn om uit te komen op minimaal 5% en liefst 6 of 7% van het caravangewicht. Waarbij de jeu de boule ballen niet in de disselkast thuishoren 😉


Theo Gerrits antwoordt op 19 november 2011:

Graag zie ik een reportage van de empirische testen (gevoels testen bedoel je) en onderzoeken tegemoet. Het maken van berekeningen geeft nog niet aan dat het ook klopt. Berekeningen kloppen altijd, want 4 x 3 = 13.
Jawel, Menno ik kan het laten zien. Bij deze ben je uitgenodigd.

Theo G


Janus antwoordt op 19 november 2011:

Er staat hier op caravantrekker een prima verhaal met als titel "Slingeren nader verklaard" inclusief een referentie naar empirisch ADAC onderzoek en een lijst van studie referenties.
Ik zou willen voorstellen het daarbij te laten.


RobD antwoordt op 19 november 2011:

Theo, Ik heb voordat mijn mening was geven het hele draadje gelezen, ben niet bang. Wat mij opvalt aan je (misschien deskundige) bijdrage aan deze site is volgend: Je ventileert je mening, je krijgt respons, en gaat steeds verder weg van het oorspronkelijke om niet te verzanden. Wat janus, Jan en ik naar voren brengen word met 2 woorden afgedaan, en verder ga je met je relaas.
Dat wat ik aangaf: Identieke auto en caravan, waarbij de kogeldruk MOEST veranderen om tot eenzelfde resultaat te komen, en wat Menno aanhaalt: "Het verschil tussen 40 kg en 80 kg kogeldruk (bij een caravan van 1500 kg) kan wel degelijk het verschil zijn tussen een fijne vakantie of een rampen scenario" kun je simpel weg niet aantonen op een rollenbankje of beladingsprogrammaatje 😉 Er zijn veel meer externe factoren die gaan meespelen. Laat de fietsen en bovenkastje thuis Theo, het ging alleen over het verschil in kogeldruk.


Louis antwoordt op 19 november 2011:

Welles,nietes,welles nietes ,zoals je zo vaak ziet bij een vraag.
Gewoon zelf proberen dus helaas John .
Sommigen hebben de wijsheid kennelijk in pacht en raken zelfs licht geirriteerd om een anders mening .
Je merkt dat je er op deze manier toch niet wijzer van word,dus succes.


AJ antwoordt op 19 november 2011:

Welles, nietes.
Inderdaad kun je op een rollenbank de werkelijke situatie niet nabootsen. Ook Theo G niet. Toch ga in straks in Leeuwarden wel kijken Theo. ( tot dan )
Maar....het woord empirisch is gevallen. Dus niet de theorie maar de praktijk.
Het lijkt mij wijs om de adviezen op deze site op te volgen!! Ik heb wat dat betreft veel vertrouwen in BeM!!
Maar dat neemt niet weg dat het voor jezelf heel leerzaam is om eens wat te experimenteren.
Geen gestunt op de nederlandse wegen. Daar heeft de politie meestal niet zoveel mee op. Terecht. Maar, als je de caravan wat gaat laden zorg dan eens voor een kogelgewicht van zo rond de 25 Kg. Probeer het gewoon eens. Beetje voorzichtig en verantwoordelijk bezig zijn.
Niet alles achterin leggen want dan is de stabilitiet natuurlijk daardoor bijna weg en niet door een laag kogelgewicht. Neem desnoods wat zandzakken en leg die op de vloer in de buurt van de as. Iets naar voren, hogere kogeldruk, iets naar achteren lagere kogeldruk.
Niet meteen 120 gaan rijden!!
Empier ze!!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 november 2011:

Dat laatste, met erg weinig kogeldruk rijden, heb ik laatst gedaan. Dat viel niet tegen maar om op basis van dat ene specifieke geval nu te zeggen dat kogeldruk niet van belang is niet hard te maken. Kogeldruk is net als vele andere factoren van invloed. Zo is een lange dissel beter dan een korte maar ook met een korte kan je best rijden als alle andere factoren maar goed zijn. Kogeldruk is ook altijd een compromis. De auto wil liefst zo min mogelijk, maar de caravan liever wat meer en dit zul je in praktijk voor elke combinatie moeten vaststellen. Vaak blijkt dat dat je tussen de 5 en 7% uitkomt van het caravan gewicht tenzij de auto dat niet aankan. Je hebt dan de grootste veiligheidsreserve zodat bijvoorbeeld een korte dissel, lange caravan, slechte gewichtsverhouding, korte wielbasis en lange oversteek, of te hoge snelheid gecompenseerd kunnen worden. Kortom, ook kogeldruk van belang als één van de vele factoren.


Jan antwoordt op 19 november 2011:

Geloof mij Theo, ik heb het draadje gelezen. En vele andere draadjes ook. Dat doe ik al jaren.

Wat mij opvalt is dat je de kogeldruk als een aparte eenheid ziet en geheel los van alle andere gewichten, belading en fietsen achterop.
Hier ga je grandioos de fout in.
Kogeldruk is een resultante van alle afzonderlijke gewichten (massa’s) in, aan, op of van de caravan.
Het zwaartepunt is het aangrijpingspunt van alle krachten die een verandering van beweging tot gevolg hebben.
Accelereren, deccelereren, koersverandering, stijgen en dalen. Tevens is het hét middelpunt van alle gier, rol en tolbewegingen.
Vanuit de caravan gezien is het het meest ideaal wanneer dit zwaartepunt zover mogelijk verwijderd is van de as.
Dit komt de eigenstabiliteit ten goede door een langere arm tussen de as en het zwaartepunt waardoor de dempingeffecten die door de as worden opgeroepen meer effect hebben op de caravan.
Beschouw je de afzonderlijke massa’s in, op, aan en in de caravan als aparte invloeden dan kan je verklaren waardoor een 50kg fietsen op de achterwand met een enorm lange arm zo’n grote storende invloed heeft op de stabiliteit balans.
Het is hierom dat de caravan met grote massa’s ver van de as met eenzelfde kogeldruk als een caravan met die grote massa’s op en rond de as zoveel instabieler aanvoelt.
Empirisch en niet te verklaren? Dacht het niet.
Beide caravans zullen prima volgen maar spoorvorming zijwind en inhalen zullen bij de fietsachteropcaravan eerder leiden tot een empirisch mindere combinatie.

Voor sommigen zal deze materie inmiddels allemaal een beetje teveel worden maar dat neem niet weg dat jij Theo, best een wat meer open mind zou kunnen betrachten om jezelf in je je eigen gemaakte specialiteit wat objectiever op te stellen.
Kogeldruk is geen bijzaak maar hoofdzaak!
Uitspraken als een kogeldruk die van ondergeschikt belang is kun je je dan gewoon niet veroorloven.


.. gewoon de door de autofabrikant geadviseerde kogeldruk aanhouden

Een autofabrikant geeft alleen op wat de max. kogeldruk mag zijn. Hij doet geen enkele uitspraak over enig ideale kogeldruk. Ook geen minimum want dat doet de wet al. 😉


Koen antwoordt op 20 november 2011:

John schrijft : Caravan heeft een kogeldruk van 80 kg
Menno schrijft : (kogeldruk) minimaal 5% en liefst 6 of 7% van het caravangewicht.

John : hoeveel wéégt jouw caravan ?
Want : ""Mijn caravan en mijn huidige auto hebben een kogeldruk van 80 kg. "" (allereerste post) : die stelling is te vaag.
Waarom ? Omdat, volgens mij, je nog altijd uitgaat van wat de MAXIMUM kogeldruk is voor je auto.
Hoe je aan de kogeldruk van je caravan komt, dat die 80 kg IS en altijd (?) MOET zijn, blijft mij en raadsel.

Ga eens aan de slag met de procenten 5, 6 en 7% van het gewicht van de caravan.
Hoeveel is dan de 'geadviseerde' kogeldruk die de caravan uitoefent ?
Nog altijd 80 kg ?

Doe ook eens de berekening aan de hand van de opbouwlengte :
Lengte caravan : Kogeldruk
3,00 tot 3,50 m : 40 tot 50 kg
3,50 tot 4,00 m : 50 tot 60 kg
4,00 m en langer: 60 tot 70 kg

Indien nog niet gekend, ook interessante info daarover op : http://www.caravanhandboek.nl/


Theo Gerrits antwoordt op 20 november 2011:

Omdat het vandaag zo'n mistige dag was heb ik me maar eens verdiept in het onderwerp slingeren en slingeren nader verklaard wat op de site is geplaatst.
In grote lijnen kan ik me daar in vinden, waarbij snelheid de ongevalsveroorzaker nummer 1 is. Ook denk ik dat een onheil van buiten de slingering vaak opwekt, waardoor caravan bestuurders worden verrast. Bijvoorbeeld door een windvlaag een inhalend busje of touringcar of je haalt zelf een vrachtauto combinatie in en zit je boven de kritische snelheid. Wat pendelen, kwispelen inhouden is niet echt gedefinieerd, maar het lijken me de voorbode van een mogelijke slingering.
Als ik deze bewegingen van mijn caravan door krijg zorg ik dat ik mijn snelheid wat temper. Verder lezend raad ik een ieder aan het deel giertraagheidsmoment eens goed door te lezen.
De grafiek daarboven geeft een demping ratio aan van 0,35 en bij 55 mijl lees 88 km/h is de demping 0, dat is dan de kritische snelheid.
De grafische weergave van de fiets op de auto of achter op de caravan mooi, maar als je de cijfers bestudeerd zie je dat er geen instabieler gedrag ontstaat tussen de snelheid 90 en 100 km/h.(verschil is gelijk) Ik heb mijn fietsen achter op de caravan en weet dat het wel echt verschil uitmaakt.
Bij de grafiek kogeldruk zien we een demping ratio van o,4, die bij een snelheid van 65 mijl, 104 km/h 0 is, kritisch.
De Adac geeft de cijfers bij een kogeldruk van 15 kg en 75 kg, een verschil van maar liefst 60 kg. Ook hier zien we dat er nauwelijks een verschil is bij 90 en 100 km/h. Ik zou dan graag het verschil willen zien tussen 50 en 75 kg kogeldruk.
Ook de lading in de auto of caravan bied weinig verschil, toch merkwaardig?
We mogen in Nederland 90 km/h rijden op de snelwegen. Stel dat je in de grafieken de snelheid 80 weg laat, dan zien je nauwelijks verschil tussen 90 en 100. Gemiddelde waarde is dan te verwaarlozen)
Toch ben ik blij met mijn loopband en caravanmodellen om te laten zien dat er wel degelijk zichtbare verschillen zijn. Ik hoop dan ook dat we caravantrekken en caravanendewet een keer een gezamelijke meeting /workshop kunnen beleggen om een en ander te verduidelijken.

Theo G




Janus antwoordt op 20 november 2011:

Sorry Theo maar je vraagt er zelf om je hebt het nog niet door .
Die ADAC cijfers tonen dat het verschil in dempingsfactor tussen een kogeldruk van 15 kg en 75 kg bij 90 km/uur op kan lopen tot maar liefst o.131 - 0.085 of te wel een positief effect van bijna 50%
Als je dat niet de moeite waard vind :-((

Fietsen achterop ( jouw combinatie) bij 90 km/uur 0.116 - 0.086 een negatief effect van 35 %
Zo rij jij dus.

Overigens is het jammer dat het verhaal begint met de snelheid, dat stukje kan wel wat nader geduid worden. Het wordt niet duidelijk gemaakt waarom de combi reeds bij zo'n 90 km/u de kritische snelheid bereikt. Deze combi hoort gewoon niet op de weg. Maar maak niet de fout dan maar te concluderen dat snelheid de belangrijkste factor voor een stabile combi is dat is niet waar!

Zo'n caravannetje op een loopband is natuurlijk leuk voor de awareness maar mijn hemel wat vertel jij er dan bij??


RobD antwoordt op 20 november 2011:

"Het wordt niet duidelijk gemaakt waarom de combi reeds bij zo'n 90 km/u de kritische snelheid bereikt. Deze combi hoort gewoon niet op de weg. Maar maak niet de fout dan maar te concluderen dat snelheid de belangrijkste factor voor een stabile combi is dat is niet waar!"

Dit hebben we uitvoerig gehad in: http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=59385
Ook hier was de mening van T. Gerrits: snelheid. Een dood doener.


John antwoordt op 21 november 2011:

" De grafische weergave van de fiets op de auto of achter op de caravan mooi, maar als je de cijfers bestudeerd zie je dat er geen instabieler gedrag ontstaat tussen de snelheid 90 en 100 km/h.(verschil is gelijk) Ik heb mijn fietsen achter op de caravan en weet dat het wel echt verschil uitmaakt."

Dan toch maar de empirische cijfers erbij halen? En tevens de rollenbank vergeten !!Een rollenbank is veel te statisch, onrealistisch en niet beďnvloedbaar door externe factoren.
Leuk voor een hobbyist maar niet als betrouwbaar vergelijk.


Theo Gerrits antwoordt op 21 november 2011:

Ik laat me ook graag leiden door de literatuur die over dit onderwerp bestaat, o.a Collyn Rivers Caravan stability,
J.Killer, The dynamics of towed verhicles
Naast de tekst worden zaken verduidelijkt door grafieken.
Tussen de 50 en 70 mijl staan de stabiliteits tellers op nul.
Ook Alko heeft in het verleden dergelijke grafieken gehad (1995) waarbij vele aspecten aan het licht kwamen, zie caravanendewet.nl.
Het zijn natuurkundige wetten die nou eenmaal werken op voertuigen.

Theo G


Fr@ns antwoordt op 21 november 2011:

@Theo, even los van het kogeldruk onderwerp, maar met betrekking tot de simulator: voor het visueel maken van de invloed van verschillen tussen twee beladingtoestanden is het prima en heeft zijn waarde bewezen, maar voor vergelijk met de praktijk vraag ik me af of het allemaal niet wat realistischer kan, waarmee mogelijk veel meer informatie aan de simulatie kan worden ontleend.
• Is de massa van auto en aanhanger ‘op schaal’; gezien de snelheid van de dwarsbewegingen is dat te betwijfelen
• Hoe realistisch is de loopbandsnelheid in relatie tot de massa’s van de schaalmodellen van auto en aanhanger
• Is de verplaatsbare belading van de caravan (en evt auto) in de juiste verhouding tot de totale eigen massa’s
• Is de dwarsimpuls realistisch en is die reproduceerbaar
• De auto is nu gefixeerd op een vast punt ‘enkele meters’ vóór de voorkant. In de praktijk maakt het veel uit of de voorwielen krampachtig in het midden van de rijstrook worden gehouden, of dat op een punt in de verte wordt aangestuurd. Kan de auto als variant aan een lange draad worden gefixeerd om te zien wat er ter vergelijking dan gebeurd met een realistische massaverhouding en met dezelfde realistische dwarsimpuls?

De computersimulatie heeft het op dit punt natuurlijk gemakkelijker, want daar mag je er van uitgaan dat in het rekenmodel zoveel mogelijk van de complexiteit is verwerkt, maar dat alleen de visualisering heel beperkt is.


Theo Gerrits antwoordt op 21 november 2011:

Frans

schaal is 1:15. massa verhouding 2:1 onbeladen, beladen 1:1
Caranvan opbouw 5 - 5,50 meter, inclusief dissel 7 - 7,50 m, 2,30 m breed
Doel: zichtbaar maken van de beladings beinvloeding, stabiel, minder stabiel, instabiel, lading zoveel mogelijk in de auto.
Model gaat uit zichzelf slingeren, zonder impuls bij instabiele belading. Bij stabiele belading met impuls geen slingeren!
Realistischer is de impuls veroorzaakt door een onheil van buiten waardoor de slinger wordt opgewekt. (onverwachte ongevalsfactor)
Visualisering van de kritisch snelheid, in relatie met de belading situatie. (maak steeds gebruik van dezelfde aantallen gewichtjes.)
Een 1 m brede loopband zou meer kunnen laten zien, echter ik beperk me steeds tot de beinvloeding van de lading, dat is hetgeen de consument kan verschuiven en daardoor de stabiliteit te vergroten. Ik hoop ook nog eens de gelegenheid te krijgen bij caravanontwerpers mijn verhaal te doen. Mogelijk leid dat tot een verbeterde indelingen van caravan als je meer dan 300 kg mee wilt nemen.
Mijn bedoeling is evenals caravantrekker.nl de veiligheid van een caravan achter een auto te vergroten. Ik heb ongeveer 150 foto's van caravanongevallen en al heel veel mensen gesproken die het is overkomen of het ternauwernood hebben gered.
Het was er ineens zonder dat we er erg in hadden stonden we achterste voren op de snelweg, is een veel gehoorde opmerking.

Theo G






Koen antwoordt op 21 november 2011:

@ John : herhaling van mijn bericht van 20/11.
Dit is misschien minder theoretisch gedoe waar je wel aan de slag mee kan ?
Bericht misschien verdronken in het ja/nee gedoe ?

John schrijft : Caravan heeft een kogeldruk van 80 kg
Menno schrijft : (kogeldruk) minimaal 5% en liefst 6 of 7% van het caravangewicht.

John : hoeveel wéégt jouw caravan ?
Want : ""Mijn caravan en mijn huidige auto hebben een kogeldruk van 80 kg. "" (allereerste post) : die stelling is te vaag.
Waarom ? Omdat, volgens mij, je nog altijd uitgaat van wat de MAXIMUM kogeldruk is voor je auto.
Hoe je aan de kogeldruk van je caravan komt, dat die 80 kg IS en altijd (?) MOET zijn, blijft mij en raadsel.

Ga eens aan de slag met de procenten 5, 6 en 7% van het gewicht van de caravan.
Hoeveel is dan de 'geadviseerde' kogeldruk die de caravan uitoefent ?
Nog altijd 80 kg ?

Doe ook eens de berekening aan de hand van de opbouwlengte :
Lengte caravan : Kogeldruk
3,00 tot 3,50 m : 40 tot 50 kg
3,50 tot 4,00 m : 50 tot 60 kg
4,00 m en langer: 60 tot 70 kg

Indien nog niet gekend, ook interessante info daarover op : http://www.caravanhandboek.nl/


janka antwoordt op 21 november 2011:

Hee Koen, ik weet dat er caravans zijn waarvan de kogeldruk aangegeven staat. Weet jij dat ook? Dus zou dat het geval kunnen zijn met deze caravan van John?


jadatis antwoordt op 21 november 2011:

De hoogte van het zwaartepunt van de caravan speelt ook een grote rol in het geheel. een laag zwaartepunt geeft op een helling minder verplaatsing van het zwaartepunt naar voren bij helling af, waar vaak het eerst slingeren ontstaat.
Heb over die hoogte bepalen eens een topic gemaakt op het caravan-forum.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=13228
knip en plak deze link , direct doorlinken lukt hier niet.
Wil ik niet mee zeggen dat je dat hoogtepunt zelf moet gaan bepalen, maar geeft een idee over hoe het kan verschuiven.

Denk wel dat kogelgewicht statisch bepaald wordt door de fabrikant, en dat er mee rekening gehouden wordt dat die dinamisch een zeker mate hoger kan worden.


Fr@ns antwoordt op 22 november 2011:

dat er caravans zijn waarvan de kogeldruk aangegeven staat komt mogelijk omdat simpelweg de maximale kogeldruk van de gemonteerde koppeling wordt overgenomen. Dat heeft uiteraard niets van doen met advies voor optimale rijeigenschappen van het type caravan.


Koen antwoordt op 22 november 2011:

"""Van: janka
Datum: 21 November 2011 om 15:47

Hee Koen, ik weet dat er caravans zijn waarvan de kogeldruk aangegeven staat. Weet jij dat ook? Dus zou dat het geval kunnen zijn met deze caravan van John? """

Nee, ik weet niet of dit zo is bij John zijn caravan.
Daarom mijn vraag... of de onduidelijkheid daarover (raadsel heb ik het genoemd).
Anders blijf je maar in het rond zeuren / praten / schrijven.

Ik hoop inderdaad niet dat hij afgaat op de "maximum Stützlast" die op de trekhaak ingeslagen staat (zoals Fr@ns ook schrijft).
Die is bedoeld als waarschuwing dat er niet meer gewicht op die koppeling mag komen in "ruststand" omwille van de sterkte van de constructie, bouten, metaal, etc en veiligheidsmarge door de fabrikant van de koppeling.
Die fabrikant zal zijn testen en/of berekeningen gedaan hebben in functie van de dynamische krachten die optreden bij (normaal) gebruik.



John antwoordt op 22 november 2011:

Koen,

Naar aanleiding van je vraag hoeveel weegt mijn caravan, dat is leeg 1300 kg max totaal 1700,, doch laadt de caravan niet zwaarder dan 1500 Kg.
Orginele kogeldruk is 75 kg 5 kg extra is 80 kg
Met mijn huidige auto is dit geen probleem.
Ik twijfel nog steeds om de nieuwe auto te kopen, daar het een Toyota RAV4 is met automaat en hier is de max kogeldruk 60 kg, terwijl bij het zelfde model auto met handschakeling de kogeldruk 80 kg mag zijn.
Op dit gebied ben ik onervaren, ik weet niet of ik problemen kan krijgen in dit geval met een te hoge kogeldruk


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 november 2011:

John,

De kogeldruk is geen reden die RAV4 niet te kopen. Zie ook de reactie van Bert (op 19 November 2011 om 00:45).

Ga gerust met een kogeldruk rijden ergens tussen de 70 en 80 kg. Ik heb meer angst voor het zware gewicht van de caravan achter een RAV4. 200 kg laden in een caravan van 1300 kg (dus groot?) is erg weinig. Je zal daarbij je RAV4 flink gaan belasten en zeker de benzine versie.
Maak een berekening en pas daarbij de kogeldruk maar iets aan (tot 75 kg) en bekijk dan de veiligheidsreserve.


Koen antwoordt op 22 november 2011:

John, bedankt voor de toelichting.
Menno geeft weer (extra) stof tot nadenken (en rekenen) ivm de Toyota.

Blijft toch nog een vraag om verduidelijking : ""Orginele kogeldruk is 75 kg 5 kg extra is 80 kg ""
Wat bedoel je daarmee ?
1) Na belading tot 1300 kg ?
2) Of staat dit zo in de 'handleiding' van de caravan ?
3) Of lees je dit af op de koppeling (dikwijls "Maximum Stützlast" )

Indien 1): Anders beladen ? Bijvoorbeeld zware spullen naar het midden van de caravan ipv in de disselkast / vooraan de caravan. Discussie wordt technischer / theoretischer gevoerd hierboven.

Indien 2): Is het nodig om daaraan te houden ? Discussie kan losbarsten. Zie ook Fr@ns op 22/11 : "komt mogelijk omdat simpelweg de maximale kogeldruk van de gemonteerde koppeling wordt overgenomen".

Indien 3) : zie het antwoord met de percentages en/of lengte-kogeldruk (o.a. 21/11 of caravanhandboek)


E. de Harder antwoordt op 11 augustus 2012:

Ik zie hier niemand iets zeggen over de rijhoogtes en koppelings hoogte.

Een te hoge kogeldruk resulteert niet in een "afgescheurde trekhaak" zoals hierboven iemand riep.
Het resulteert wel in overbelasting/doorzakken van de achterveren van de auto.
Auto gaat achterover hellen en de hele combinatie wordt instabiel.
De maximale kogeldruk is dus ook afhankelijk van de belading van de auto!

Als je auto aan de achterzijde zwaar belast wordt dan moet je zeker niet met een te hoge kogeldruk rijden.

Als je Caravan achter de auto hangt kun je al vrij snel zien of e.e.a. goed beladen is. Niet teveel knikken!

Tevens zou ik zeggen: rij rustig en niet te hard.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker