Bas vraagt op 15 januari 2012:
Wij willen een andere nieuwe auto aanschaffen. We willen een ruime auto (2 kinderen) die wegenbelastingvrij nu nog is of in ieder geval zuinig is. Ik heb gekeken naar de Skoda Fabia Combi en Seat Ibiza ST, maar wellicht weten jullie nog meer?
De auto moet goed een vouwwagen van 750 kilo kunnen trekken, we gaan vaak naar de Alpen/Verdon in Frankrijk op vakantie, dus aardig bergachtig. Ik hoop dat jullie nog tips hebben.
@Eric antwoordt op 15 januari 2012:
Peugeot 508 2.0 HDI Hybrid
Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2
CJ antwoordt op 15 januari 2012:
Hyundai i30 CW 1.4i CVVT Blue i-Drive
wel niet helemaal belastingvrij, maar wel zuinig?
Bas antwoordt op 15 januari 2012:
Het liefst belastingvrij, maar de auto mag ook gewoon heel zuinig zijn en dan in een laag belastingtarief.
CJ antwoordt op 15 januari 2012:
belastingvrij / 0% bijtelling zijn de volledig electrische wagens, en deze mogen niets trekken.
hans antwoordt op 16 januari 2012:
Neem de bus ,en vraag aan de chauffeur of je je aanhangwagentje er achter mag hangen . Wel zo goedkoop toch ....
Marcel antwoordt op 16 januari 2012:
Een Fiat Punto Diesel???/
Louis. antwoordt op 18 januari 2012:
Sorry Bas,....ik kon het even niet laten.
Een Lincoln continental Mark 3,4 of 5.
Heel ruim, wegenbelastingvrij, stevig motortje die wel vijf van die karretjes trekt, en heerlijk rijd.
Hij lust wel iets meer dan z'n baas,maar elk "voordeel heb z'n nadeel" nietwaar ?
Jan& antwoordt op 19 januari 2012:
De nieuwe Subaru XV?
Gaat geen berg te hoog, altijd grip, ruim en ja wat zou je als caravanner nog meer willen?
@Eric antwoordt op 19 januari 2012:
Terug in je hok Jan&
De eerste zuinige Subaru moet nog gemaakt worden... 😉
CJ antwoordt op 19 januari 2012:
Ja, en de vraagsteller is geen caravanist maar een vouwwagenist. dus een subaru is echt overdreven hoor.
Jan& antwoordt op 19 januari 2012:
Er is veel moois op de markt vrienden, maar echt zuinig bestaat nog steeds niet. Zodra het gaspedaal wat dieper wordt ingedrukt slurpt elke zuinige auto net zo hard als een niet zuinige. In de bergen met vouwwagen of caravan is dat echt niet anders.
JH Vis antwoordt op 19 januari 2012:
Laten we in Nederland nou geen bergen hebben en ook niet het hele jaar met vouwwagen of caravan rondrijden....
Voordeel van een zuinige auto: als je zuinig wilt rijden kan dat...
Weet niet hoe de nieuwe Ford focus Econetic presteert. Is belastingvrij tot 2014. Hierna ga je niet al teveel belasting betalen. (Zoals het er nu naar uitziet...)
JH Vis antwoordt op 19 januari 2012:
Hmm, zal bij nader inzien wel niets mogen trekken.....
JH Vis antwoordt op 19 januari 2012:
😉 1200kg geremd....
cerbere antwoordt op 31 januari 2012:
Wij hebben eind vorig jaar een seat ibiza st 1.2 tdi E- ecomotive gekocht met de bedoeling onze caravans mee
te nemen op vakantie.(leeggewicht 450 kg en 800 kg)
De reviews en de trekkracht berekeningen waren
zo goed dat wij de gok aandurften.
Kijk ook eens op het seat-online forum. Daar staat heel veel over de 1,2 tdi.
Bas antwoordt op 31 januari 2012:
Wij hebben gekozen voor de Seat Ibiza ST. We vonden de auto genoeg pit hebben en met 180NM moet die met gemak onze vouwwagen kunnen trekken.
We kwamen erachter dat kennissen van ons ook een Seat Ibiza st 1.2TDI hadden en die hebben een caravan van 1000kg erachter en zijn er al mee naar Spanje geweest afgelopen zomer, ging volgens hen uitstekend. Op vlakke wegen 100-110km/u en hellingen op Route Du Soleil 100km/u. Bij Luik liep het terug naar 80km/u....daarnaast zeiden ze ook nog eens dat het hen niet zal verbazen als de caravan nog zwaarder geweest zou zijn als 1000kg dus al met al een prima trekker!
RobD antwoordt op 1 februari 2012:
Hier lopen de rillingen me over de rug;
"We kwamen erachter dat kennissen van ons ook een Seat Ibiza st 1.2TDI hadden en die hebben een caravan van 1000kg erachter en zijn er al mee naar Spanje geweest afgelopen zomer, ging volgens hen uitstekend. Op vlakke wegen 100-110km/u en hellingen op Route Du Soleil 100km/u. Bij Luik liep het terug naar 80km/u....daarnaast zeiden ze ook nog eens dat het hen niet zal verbazen als de caravan nog zwaarder geweest zou zijn als 1000kg dus al met al een prima trekker"
1050kg voor de auto met 1000kg erachter en dan ook nog 110kmh durven te rijden. Help deze mensen a.u.b.
Linda antwoordt op 1 februari 2012:
De auto is 1105kg leeg.
Overigens kan mij het heel goed voorstellen, waarom altijd die grote bakken van auto's ervoor?
Als dit prima gaat, waarom niet?
hans antwoordt op 1 februari 2012:
dat komt lieve Linda omdat we wel wat overgewicht van de auto op de (steeds zwaarder wordende) caravan willen. Wel zo veilig als de caravan eens begint te slingeren ! dus.
Linda antwoordt op 1 februari 2012:
1105 kg leeg met een beladen caravan van 1000kg kan toch gemakkelijk? Is toch ook overgewicht van de auto op de caravan.
En dan zijn de personen + bagage in de auto nog niet meegeregekend en dat komt ook zo op 300kg dus dan is de auto 1405kg en de caravan 1000kg....
Bas antwoordt op 1 februari 2012:
Ik snap het probleem niet? Kennissen hebben goede ervaringen ermee, de auto weegt zwaarder dan de caravan (in ons geval de vouwwagen) en de auto mag 1000kg trekken...dus wat is het probleem? Moeten we een auto ervoor zetten die 1400kg kan trekken? Nee, dat doe ik niet (en kennissen van ons dus ook niet) want wij willen gewoon zuinig solo rijden en voor die 3 weken Frankrijk gaan wij niet een duurdere/grotere auto nemen + wij zijn gewoon veilig en legaal op de weg.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 februari 2012:
Helemaal niets mis mee Linda! En bedenk dat een 'kleine' combinatie met een gewichtsverhouding van 71% beter rijdt dan een grote met diezelfde gewichtsverhouding om nog maar te zwijgen over alle (grote) combinaties met een gewichtsverhouding van 80% of meer.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!