Johan vraagt op 29 januari 2012:
maakt het wat betreft zijwind-slingeren bij een caravan of net verschil maakt of je met 4-wiel of 2-wielaandrijving rijdt
Hans Stoute antwoordt op 29 januari 2012:
Geen idee. Zelf nog nooit 4-wiel ingeschakeld om die reden.
Kan het wel eens proberen. Wat ik wel weet, is dat (drastisch) de snelheid verlagen wel helpt.
RobD antwoordt op 29 januari 2012:
Zijwind slingeren gebeurd door zijwind en staat volledig los van 2 of 4wheel aandrijving.😉
Je bedoeld of een auto stabieler is door 2 of 4 wheel?
Als de auto is uitgerust voor 4 wheel optie dan is de auto al iets zwaarder en daardoor iets meer stabieler. Onder normale omstandigheden zal er misschien een (meetbaar?)miniem verschil zijn, onder natte en/of gladde omstandigheden zal 4 wheel tractie wat gunstiger uit de bus komen.
Jan antwoordt op 29 januari 2012:
Nee.
John antwoordt op 29 januari 2012:
Geen idee.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ja daar is vraagsteller mee geholpen😉😉😉
PieteR antwoordt op 29 januari 2012:
Jij bent alleen maar jaloers dat een ander met zo'n mooie volzin kwam! 😉
jean claude antwoordt op 29 januari 2012:
Wij rijden 4x4 en nee dat maakt geen verschil uit.
Zoals eerder vermeld, bij 4x4 is de auto ook al zwaarder van gewicht en dit maakt ook al veel uit.
Maar hou er rekening mee, met om het even welk voertuig je rijd en een caravan trekt..............ZEKER REKENING HOUDEN MET DE SNELHEID.
Caravanrijden is NIET VLIEGEN.
Laat die laagvliegers maar voorbijrijden, vroeg of laat is het ermee gedaan.
PieteR antwoordt op 30 januari 2012:
Inderdaad maakt 4x4 niets uit bij zijwind. Ook hier moet je net als ieder verstandig mens de snelheid (vaak stevig) verminderen. Ik schaam me echt niet als ik met windkracht 9, rijdend op dijken, bruggen of dammen, van 90 terug moet naar 60. Alarmlichten aan en blijven rollen, stoppen is erger! 😉
Benno antwoordt op 30 januari 2012:
Mijn inschatting is dat bij windkracht 9 de helft van de combinaties de dijk wordt afgeblazen. Inderdaad zal 2- of vierwielaandrijving hierbij geen verschil maken.
Knipperlichten aan en 60 km. rijden helpt ook niet.
michiel antwoordt op 31 januari 2012:
Theoretisch zal het misschien ietsjes voordeel opleveren, maar ik denk dat dit vooral door het extra gewicht van de AWD optie onder zo'n auto komt.
Ik heb 7 verschillende combinaties (ook twee met 4wd) gereden, en eigenlijk nooit echt veel last van zijwind gehad. Zelfs de vaak harde wind voor de pyreneen in zuid-frankrijk leken mijn combinaties niet echt te deren. Het ergste wat ik heb meegemaakt was een af en toe heen en weer zwiepende caravan, die meteen weer tot rust kwam. De koers van de auto (zonder 4wd!) veranderde er niet door.
Een zorgvuldig beladen, niet te zware caravan t.o.v. de trekauto zal volgens mij niet snel voor problemen zorgen wanneer je anticipeert op slecht weer. (geen tempo 100+ aanhouden!)....en dan doet 4wd er niet veel toe.
Andreas-NL antwoordt op 31 januari 2012:
@Michiel: Het gekke is: ik heb jaren geleden precies dezelfde ervaring gehad, op dezelfde locatie in Z.-Frankrijk. Een straffe dwarswind (mistral?) waar ik pas ver nà m'n vertrek van de camping mee te maken kreeg. Zou ik het 's morgens bij vertrek gemerkt hebben, dan zou ik nooit vertrokken zijn. Maar eenmaal rijdend met ca. 70 km/u viel het alleszins mee en bleef de combinatie goed koershoudend met af en toe een rukje a/d caravan.
Maar misschien waren we beiden wel onverantwoord bezig en hebben we geluk gehad dat het goed afgelopen is..😉
fransvb antwoordt op 31 januari 2012:
De pas in de A1 nabij Zadar in Kroatie wordt zelfs bij een sterke Bora afgesloten. We hebben er eens gereden waarbij op de matrixborden de veilige snelheid van 40 km werd aangegeven.
Overigens zijn we eens met een hevige storm bij binnenkomst in Nederland vriendelijk doch uitdrukkelijk door de politie verzocht de snelweg te verlaten en een camping op te zoeken omdat er een zware storm stond en nog wel enige uren kon duren.
We hadden toen ook zijwind en als die in een bepaalde cadans waait dan lig je zo om. Het had ons toen ook zomaar kunnen overkomen.
PieteR antwoordt op 31 januari 2012:
alarmlichten aan bij een sterk verlaagde snelheid zal zeker de windsterkte niet verlagen, maar attendeert wel achteropkomend verkeer op een obstakel, vermoed ik zo maar.
Overigens heb ik inderdaad gereden bij windkracht 9 schuin tegen, maar dat was met een geladen bestelwagen als trekker en een bijzonder goed gestroomlijnde caravan. 80 km/h was te doen, maar daar is alles mee gezegd. Met de huidige trekker zou ik er waarschijnlijk niet bewust aan beginnen.
Als het je overkomt is dat toch heel wat anders..
Hans Stoute antwoordt op 31 januari 2012:
Zelf ook een keer meegemaakt op de terugweg van de wintersport. Op de middengolf het nederlandse weerbericht geluisterd. Nog bij Dortmund in de buurt. Alle districten windkracht 9. Uur later alle districten windkracht 10. In Duitsland helemaal niets te merken. Dus maar doorgereden. Op de Rijnbrug bij Arnhem leek het wel of ze de ventilator aanzette. Hele weg gereden met knipperlichten aan en soms op de vluchtstrook. 2 keer zo lang over de rit van de grens gedaan dan normaal. Pas achter mijn huis werd het rustiger. Geen leuke ervaring. Het gebied waar ik het eerste weerbericht hoorde leek de volgende dag wel een slachtveld. Dus achteraf nog mazzel gehad. Caravan van toen was wel veel kleiner dan de hudige.
Benno antwoordt op 31 januari 2012:
PieteR,
Het is dus een gevaarlijk statement van jou op 30/1.
Het zou maar zo kunnen dat de onzin zich bij een lezer in een afgelegen hoekje van zijn hersens nestelt en hij of zij zich later bij een stormwaarschuwing herinnert dat Caravantrekker geen groot probleem ziet.
En: niet iedereen heeft een BIOD.
RobD antwoordt op 31 januari 2012:
Benno,
waar staat dat "caravantrekker" geen probleem ziet?
Wat iemand uit zijn eigen ervaring hier neer lepelt kun je de website toch niet verantwoordelijk voor houden? Anders lees deze even door: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/colofon.php
Hans Stoute antwoordt op 31 januari 2012:
Toch zit er in de reactie van PieterR toch een goede aanwijzing: snelheid dramatisch laten zakken. Caravanstabiliteit neemt af bij hogere snelheid en neemt dus toe bij lagere. Verzekeringen betalen ook niet uit als je bij meer dan bft. 7 rijdt. Vergeet echter niet dat al bij bft.6 al windstoten van bft. 9 kunnen voorkomen.
Michiel antwoordt op 1 februari 2012:
Als ik weet dat er windkracht 8 of hoger staat zou ik mijn reis even uitstellen, maar je komt het soms gewoon onverwacht tegen dat het ergens erg hard blijkt te waaien......en toen verbaasde het mij dat de caravanspiegels (special Mirror) er meer moeite mee bleken te hebben dan de auto zelf.
Ik heb de snelheid van een kleine 100km/u laten zakken naar een kleine 80 km/u, en de auto demonstreerde bij elke zijstap van de caravan de zaak onmiddellijk weer in het gareel te brengen. Ik voelde me er niet onveilig door, al zag e andere, op het oog " betere" combinaties hun snelheid terug brengen naar 60 km/u. Wij laden onze combinatie echter altijd zeer zorgvuldig> juiste kogeldruk en bandenspanning, tent in de auto, bovenkastjes grotendeels leeg, geen onnodige ballast (water, toilet e.d.) en reservewiel onder de caravan. Die toen zo stabiele auto had geen 4wd.....maar was een kleine Daihatsu Materia met een Home-Car erachter.
PieteR antwoordt op 1 februari 2012:
Och, het is me bekend dat Benno de rest van de wereld niet voor vol aan ziet. 😉
Ik heb enkele tonnen kilometers meer gemaakt dan hij en heb dientengevolge ook veel ervaring die hij niet heeft.
Op die meerdere ervaring ben ik niet trots, want ik werd door mijn toenmalige baas de weg op gestuurd in situaties die ik graag had ontweken.
Bij alle stormen, gladheid en ongelooflijk dikke mist ben ik gespaard gebleven en ik heb er heel wat van opgestoken.
Twee dingen zijn belangrijk:
Wees nooit roekeloos en wees nooit bang om maatregelen te nemen zodra dat kan.
Jan Teepe antwoordt op 2 februari 2012:
Wat heel belangrijk is zijn: De gewichtsverhouding trekkend vooertuig versus getrokken voertuig. En de oversteek van het trekkende voertuig. En dan is het ook nog een voordeel als uw caravan een beetje laag op de weg ligt. Normaliter is het al niet best als de 70% regel overschreden wordt, maar bij forse zijwind kan het funest zijn. En een 4 wiel aangedreven auto is normaliter zwaarder en heeft minder oversteek, dus een fourwheeldrive is beter in dit geval. Maar als je de 4 wielaandrijving handmatig kan inschakelen, dan zou ik gewoon in 2 wielaandrijving blijven rijden. Of het moet daarbij hard regenen of enigszins glad zijn, dan is 4 wielaandrijving natuurlijk beter.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!