Caravantrekker.nl

Geschikte trekauto, maar zuinig en goedkoop genoeg voor dagelijks gebruik

Daphne vraagt op 7 februari 2012:

Hallo,

Wij zijn op zoek naar een andere auto. Echter zien wij door de bomen het bos niet meer.

Wij hebben op dit moment een mitzubishi Charisma. Hij weegt ongeveer 1150 kilo en mag 1275 kilo trekken. Wij hebben een Caravalair caravan die tot 1300 kilo beladen mag worden.

Nu zijn wij op zoek naar een goede trekauto, die zuinig is qua verbruik en niet te duur in de belasting, omdat wij maar 2x per jaar met de caravan weg gaan. Vanwege gezondheidsredenen zijn wij op zoek naar een hoger model auto (hogere instap). We zoeken een benzine auto.

Heeft iemand een idee welk soort en model auto geschikt zou zijn?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 februari 2012:

In het bos staan veel bomen en van vele soorten en leeftijden.

Ik wil best met je meedenken maar dan zal je zelf moeten aangeven:
Hoeveel heb je te besteden (voor je totale mobiliteit)?
Hoeveel km rijd je per jaar?
Moet het een nieuwe of gebruikte auto zijn?
Heb je de auto nodig voor dagelijks gebruik?
En natuurlijk ook nog welke merken spreken je totaal niet aan?


Daphne antwoordt op 7 februari 2012:

Hallo Menno,

Bedankt dat je wilt helpen.

We zoeken een auto vanaf bouwjaar 2005 ongeveer, voor een bedrag van ongeveer 10.000 euro.


We rijden ongeveer 10 a 15 duizend kilometer per jaar. niet zo heel veel dus. Voor woon werk verkeer gebruiken we hem eigenlijk amper, aangezien we allebei in hetzelfde dorp werken als we wonen.

Aangezien voor ons budget een nieuwe auto niet haalbaar is, gaat het dus om een gebruikte.

Vaste merken wel of niet hebben we niet echt. we hebben nu een japanner en dat bevalt heel goed. eerder hebben we volvo's gehad en dat beviel ook heel goed. We hebben niet echt een merk waar we absoluut niet in willen rijden ofzo.


RobD antwoordt op 7 februari 2012:

Met die kilometrage is een diesel al snel een optie. Een Golf, Focus o.i.d. zal voor dat geld wel te koop zijn.
http://www.gaspedaal.nl/zoeken.html?merk=&model=&trfw=&pmin=8000&pmax=10000&kmin=&kmax=&bmin=2006
&bmax=&klr%5B%5D=&trns=&crs=&brnst=24&pc=&strl=&srt=pr&x=27&y
=14&cmin=&cmax=&dr=&vrk=&lftd=&grnt=&uz=0


Daphne antwoordt op 7 februari 2012:

Een diesel is te duur in de belasting voor ons.
Dit jaar hebben we toevallig meer gereden en kwamen we aan ongeveer 13000 kilometer, eerdere jaren was het zo tussen de 8 en 11 duizend. Heb het nog even nagevraagd de 15.000 halen we dus niet. sorry voor de foute informatie


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 februari 2012:

Een goede prettige caravantrekker is per definitie niet goedkoop in belasting en brandstof. Je hebt namelijk 'gewicht' nodig en liefst ook een wat grotere motor. Wil je dan toch niet te veel geld uitgeven moet je 'bezuinigen' op de afschrijving wat normaal gesproken de grootste kostenpost is.

Dat je diesel zo af doet als 'te duur' is onzin. Je krijgt daarvoor namelijk veel terug in de vorm van een goede caravantrekker en veelal ook in verlengde levensduur en daarmee lagere afschrijving. Zou je een oudere diesel kopen zijn die vaak goedkoop te krijgen en als je dan alle kosten op een rijtje zet dan kan dat wel eens voordelig uitvallen.

Daarnaast zou je m.i. ook moeten kijken naar een auto uit een 'klasse' hoger dan je gewend bent, maar dan wat ouder en met meer kilometers. Bijvoorbeeld? Je had het over Volvo. Kijk eens naar een S60... met >250.000 km


Daphne antwoordt op 7 februari 2012:

Wat voor ons een beetje een probleem is zijn vooral de maandelijkse kosten. Aangezien we beneden het modaal inkomen zitten, is dit wel degelijk van belang. Dus de belasting en het brandstofverbruik zijn belangrijk voor ons. we gaan maar 2x per jaar met de caravan weg en blijven in nederland. de bergen in of lange afstanden hoeft dus niet.

Verder zijn we gewend om redelijk jonge auto,s te rijden. wanneer je een auto koopt met veel kilometers is het onderhoud ook meer.

Een hoger zittende auto is voor ons ook erg belangrijk. we zijn dus op zoek naar een hoger zittende auto, zonder in het 4x4 segment terecht te komen


Daphne antwoordt op 7 februari 2012:

Wat voor ons een beetje een probleem is zijn vooral de maandelijkse kosten. Aangezien we beneden het modaal inkomen zitten, is dit wel degelijk van belang. Dus de belasting en het brandstofverbruik zijn belangrijk voor ons. we gaan maar 2x per jaar met de caravan weg en blijven in nederland. de bergen in of lange afstanden hoeft dus niet.

Verder zijn we gewend om redelijk jonge auto,s te rijden. wanneer je een auto koopt met veel kilometers is het onderhoud ook meer.

Een hoger zittende auto is voor ons ook erg belangrijk. we zijn dus op zoek naar een hoger zittende auto, zonder in het 4x4 segment terecht te komen


RobD antwoordt op 7 februari 2012:

Daphne, zoals Menno al aangeeft zijn autokosten meer als belasting en brandstof. Afschrijving, renteverlies en onderhoud horen er zeker bij.
Het is het totaal sommetje wat uiteindelijk doorslag geeft.
Schrik niet van hoge km-standen, de motoren kunnen dit de laatste decennia makkelijk aan. Een diesel met 2 ton op de teller begint pas te leven😉

Wat je wil kan eigenlijk niet: een behoorlijke trekker die 1300kg moet meezeulen en ook nog zuinig en goedkoop. Deze discussie is al meerder malen gevoerd hier, en alle merken en type's kwamen naar boven. Word je dan wijzer? Kijk wat je wilt en kunt en neem een beslissing


Janka antwoordt op 7 februari 2012:

Het zal hoe dan ook een kwestie van concessies doen zijn. Of het wordt een benzineauto die hoger in het verbruik maar lager in de maandelijkse lasten zit of een diesel die hoger in de maandelijkse lasten zit maar vele malen goedkoper in het verbruik is. Daarbij zijn de voordelen van zo'n diesel al opgenoemd zoals minder onderhoud en langere levensduur. Het gaat om het totaalplaatje. Leg zoals RobD aangeeft alles naast elkaar zoals jullie wensen, de voors en tegens, diesel of benzine. Wij hebben ook geen ruim inkomen maar rijden toch diesel (2004) met zo'n gemiddelde van 17 à 18000 km per jaar. En toch zijn we beter uit met deze auto zeker als trekker dan dat we met een benzineauto geweest zouden zijn.


HANS antwoordt op 7 februari 2012:

Beste Daphne,
wat te denken van een VW Golf V 20 (150 pk) FSI,bouwjaar van 2004 t/m
2008 genoeg vermogen voor de 1300 kilo, veel restwaarde en een zeer goede kwaliteit. En toch met enig rustig rijgedrag een gemiddeld verbruik van 1 op 13 a 14 . Veel succes verder.
Grt.Hans


Daphne antwoordt op 7 februari 2012:

Een dieselauto gaat het echt niet worden. Dat staat vast. De maandelijkse kosten zijn te hoog voor het aantal kilometers dat we ermee rijden. daarnaast heeft onze dochter ook nog een Chevrolet spark die op gas rijdt, en die nemen we altijd mee als we langere afstanden gaan. voor het boodschappen doen en af en toe een stukje verder is een diesel echt te duur. Sinds we de spark hebben rijden we nog minder kilometers dan daarvoor.

Ik had gehoopt dat jullie ideeen zouden hebben voor een leuke middenklasse auto die wat meer mag trekken. De caravan laten we waarschijnlijk wat terug keuren, dus dan is het genoeg om 1275 kilo te mogen trekken. Dat mogen we nu ook trekken. we willen gewoon een goede, gelijkwaardige vervanging voor onze charisma.

Dus in dezelfde verbruikscategorie, op benzine en met ongeveer hetzelfde gewicht, met het oog op de belasting. Als het even kan een auto met een wat hogere zit.

Naar mijn idee moet deze toch bestaan. We hebben namelijk nu ook een normale auto die dit mag trekken...


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 februari 2012:

Dan zou ik helemaal geen geen andere auto kopen maar gewoon doorrijden met je Charisma. Is vast veel goedkoper...


Andreas-NL antwoordt op 7 februari 2012:

@Daphne: in jouw geval zou ik i.v.m. de kilometrage evenmin diesel overwegen, zeker als je met de caravan tòch in NL blijft voor 2 vakanties per jaar. En sommige bijdragen hier m.b.t. de voorkeur voor diesel vind ik véél te gekleurd. Bijv. Janka: "diesel vele malen goedkoper in het gebruik" of: "diesel minder onderhoud en langere levensduur". Dat laatste: OK, maar minder onderhoud moet je maar afwachten. Bij een oudere diesel van > 250.000 km kan het zomaar gebeuren dat de turbo of de verstuivers vervangen moeten worden want je kent de geschiedenis van die auto immers niet? Natuurlijk is technisch gezien een diesel de betere trekker maar qua omstandigheden is benzine een prima alternatief in jouw geval. Ik snap niet waarom er altijd zo negatief over benzine gedaan wordt, maar dat even ter zijde.
Ik vermoed dat je een Carisma 1,6 hebt. Zo ja, dan kun je een Carisma 1.8 GDI overwegen van nèt onder de 1200 kg die 1475 kg mag trekken maar ik weet niet of die er nog zijn van bouwjaar 2005. En als het hoger zitten prioriteit heeft: misschien een oudere Outlander?


dabbertje antwoordt op 7 februari 2012:

Het is natuurlijk lastig als we je budget niet kennen. En wat vind je duur aan belasting?
Als je een auto met hoge zit wil, dan denk ik aan een Golf Plus 1.4 TSI. Die mag 1300 kg trekken. Maar auto's met hoge zit, staan nu niet echt bekend als zuinig. Wegenbelasting afhankelijk van waar je woont, tussen de €50-€58 euro per maand. Maar of het een goede trekauto is voor 1300 kg?

Zoals de vorige schrijvers het al aangaven, een caravan trekken en zuinig en goedkoop gaan niet echt samen.

Gr. Daphne


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 februari 2012:

Hoge zit en zuinig gaat ook niet samen.
Maar zoek een auto die niemand wil hebben (een winkeldochter).
Wellicht is een Kia Sportage iets of een Hyundai Tucson 2wd
Bijv. http://auto.marktplaats.nl/hyundai/523296945-hyundai-tucson-2-0i-2wd-met-airco-en-trekhaak-bj-2005.html

Kortom, zoek een 'goedkope' auto en besteed de rest van je beschikbare budget aan wegenbelasting, brandstof en onderhoud.


Janka antwoordt op 7 februari 2012:

AndreasNL, ik weet niet hoe het met andere merken is maar bij Volkswagens die in onderhoud zijn geweest bij een vw dealer is altijd de geschiedenis op te vragen in het systeem van "Elsa". Dat kun je niet zelf maar dat moet de dealer voor je doen. Zo hebben wij ook een keuze gemaakt.


RobD antwoordt op 7 februari 2012:

Koop een echt kleine (bpm vrije) auto en huur voor die paar weken een trekker. Voordeliger kan echt niet!


Daphne antwoordt op 7 februari 2012:

Op dit moment betalen we ongeveer 145 euro per 3 maanden. Doorrijden met de charisma is niet de bedoeling. Motorisch is hij super, maar binnenin begint de leeftijd zijn tol te eisen. de slijtage slaat toe.Helaas zijn er geen nieuwere charisma's dan die van ons, anders wisten we het wel. dan werd het gewoon weer een charisma.

voor die 2x per jaar willen we een auto die iets mag trekken, maar de rest van het jaar willen we gewoon een goede auto rijden, en geen oud barrel. we hebben altijd goede auto's gehad, en dit willen we nu weer.

Een nissan almera tino heeft wel een hoge zit, mag ongeveer hetzelfde trekken en is ook redelijk zuinig (1 op 12,5). Ik zocht eigenlijk gewoon een andere variant van de almera. iets soort gelijks.

Kia sportage of hyunday die hier genoemd worden zijn super mooi, maar veel te duur in de belasting


antwoordt op 7 februari 2012:

Wat mag een Ford C-Max trekken, en zoals eerder genoemd de Golf Plus 2.0, allebei ook veel te verwachten restwaarde.

Anders de Carima goed onderhouden, doen we met onze Bora 2.0(1400kg trekgewicht)ook, die kan nog wel veel jaren mee! Die hou ik nog zeker 5 jaar bij me.


RobD antwoordt op 7 februari 2012:

Oké, iets duidelijker dan: Koop een echt kleine (bpm vrije) NIEUWE auto en huur voor die paar weken een trekker. Voordeliger kan echt niet!


Jan& antwoordt op 7 februari 2012:

Als je toch maar twee keer per jaar gaat kamperen zou ik de caravan wegdoen en een tent kopen, met goede bedden en slaapzakken etc.
Er zijn zelfs opblaasbare en lichtgewicht prachtexemplaren die vrijwel allemaal in een belastingvrije auto passen. Dan sla je twee vliegen in een klap😉

nb. ondanks dat ik een caravan heb, ga ik toch er af en toe op uit met een kleine tent om dan onderweg ergens te overnachten. Nostalgie?, welnee, naar mate je zuidelijker komt zijn de temperaturen 's nachts meestal ook beter.
Als afwisseling overnacht ik ook een paar keer in een (goed *****)hotel. Zo kampeer je heel europa door en de kosten vallen erg mee ten opzichte van een relatief dure caravan.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 februari 2012:

Je wil een caravan van 1300 kg kunnen trekken. Ik neem aan op een prettige en veilige manier. Dan heb je een auto nodig die liefst toch zo'n 1300 kg leeg weegt. De genoemde Kia weegt bijvoorbeeld 1422 en is daarmee een prima trekauto. De wegenbelasting is per maand 20 euro duurder. Wat is dan 20 euro op de totale auto kosten? Per jaar.. 250 euro, doe je 4 jaar met die auto 1000 euro. Die 1000 euro moet je proberen terug te verdienen door goedkoper zo'n auto in te kopen.

Maak een totaal plaatje wat verschillende auto's kosten over de periode dat je er mee wil doen en maak dan een afweging. Dat is beter dan bij voorbaat te roepen die is te duur of de wegenbelasting is te duur.

Nog een alternatief: Neem een auto van > 25 jaar oud. Geen wegenbelasting!


Arjan antwoordt op 7 februari 2012:

Een paar mogelijkheden, enkele zijn al genoemd, maar toch:

Renault Scenic 1.6
Nissan Almera Tino 1.6
VW Golf plus 1.4 TSI (of een 1.6 FSI)
Seat Altea 1.4 TSI (of een 1.6)
Opel Meriva
Opel Zafira
Citroen C4 Picasso

Genoeg keus denk ik.
In uw geval zou ik denk ik ook de keus op benzine laten vallen, hoewel diesel wel weer heel prettig rijd en dat mag (wat mij betreft) ook wat kosten.

Veel succes met de zoektocht.

Gr, Arjan


Wevedeka antwoordt op 7 februari 2012:

Rob .D gaf een heel goed advies. Voor het hele jaar een klein auto, zonder wegenbelasting, u bespaart € 600. Laat de caravan op de plek zetten, eventueel door kennis of familie met juiste trekker. Reken netjes af en rij er met je eigen auto naar toe of achteraan. Ik zou in uw geval zeggen hand op de knip, gezondheidsredenen ? Dat zal ook wel kosten inhouden! Kortom regel een haal en breng trekker en geniet van een vakantie zonder te hoge kosten.


John antwoordt op 7 februari 2012:

"Verder zijn we gewend om redelijk jonge auto,s te rijden. wanneer je een auto koopt met veel kilometers is het onderhoud ook meer".

Tja, dat was 20 jaar geleden zo. Het risico met iedere 2e handse is aanwezig, 5 of 15 jaar oud.

Maar Daphne, een tip: als je nog eens een vraag wilt stellen, wat uiteraard mag, geef dan wel alle feiten in één keer i.p.v. vier keer 😉


Daphne Jansen antwoordt op 7 februari 2012:

@Arjan,

Je geeft precies het antwoord waar ik de hele tijd naar zocht. een aantal middenklassers die "voor de normale man"betaalbaar zijn. we gaan zeker verder kijken naar de genoemde modellen!

@allemaal; bedankt voor het meedenken.


dabbertje antwoordt op 7 februari 2012:

Sorry hoor naamgenoot. Dat lijstje van Arjan had je zelf ook wel kunnen bedenken. Dat zijn gewoon mpv's met een hoge zit, die volop te koop worden aangeboden.

Daar heb je dit forum niet voor nodig, die gaat meer specifiek in op het trekken van een caravan.



Janka antwoordt op 8 februari 2012:

Ai, Dabbertje..dat laatste dacht ik ook maar daar schijnen veel personen toch een andere mening over te hebben.


Fran$ antwoordt op 8 februari 2012:

Voor zuinig, goedkoop en hoge zit zou ik ook kijken naar een VW Caddy 1,9tdi van een paar jaar oud. Niet druk maken over de motor en alleen kijken naar zuinig en goedkoop (km kosten) en trekkerspecs. Trekt veel beter dan de meeste benzine klassegenoten en is uitermate praktisch.


Michiel antwoordt op 8 februari 2012:

Een Toyota Auris 1.6 biedt een vrij hoge zit en mag 1300kg trekken.

Een Daihatsu Terios 1.5 moet m.i. ook voldoen voor tripjes in NL, en mag 1350kg trekken.

Zijn beide wel vrij duur tweedehands.


John antwoordt op 8 februari 2012:

Ja, kom maar met die 756 ander merken en type's.


Dirk antwoordt op 10 februari 2012:

Hallo Daphne ga ook eens kijken voor een Toyota Verso 1,8 benzine
Erg goedkoop in onderhoud mankeert nooit iets aan.
En staat het minst met pech langs de weg al jaren zie ANWB
Gebruikt misschien heel iets meer brandstof dan sommige anderen van het zelfde type maar verdient zich ruim terug met onderhoudskosten etc
Succes Dirk


Robin antwoordt op 10 februari 2012:

Daphne, een hogere zit 1300 kg trekken en lage lasten.
Een aantal jaar geleden reed ik nog in een Daewoo Tacuma, die zijn later als Chevrolet Tacuma (onderhandelen bij de garage waar de Spark vandaan komt?) voor weinig op lpg gezet.
Deze auto's lijken op de Almera Tino, de 2.0 mag 1300 trekken, ze zijn gebruikt bepaald niet duur en aangezien lpg bijna gratis was zijn ze gebruikt ook goed op lpg te vinden.
Dan zijn de maandlasten iets hoger, maar de brandstofkosten compenseren dat meerdere malen.


Janka antwoordt op 10 februari 2012:

Als de vaste lasten van een dieselt al te veel voor hun zijn dan denk ik dat LPG dat ook is. Want kilometers maken doen ze niet om het eruit te halen laat staan "kiet" te spelen.


Robin antwoordt op 13 februari 2012:

Hmmmm, ja. Niet gedacht aan de extra vaste lasten van lpg.
Tja, dan is de goedkoopste oplossing een auto huren als je die nodig hebt. Eventueel aangevuld met een 'kleintje voor thuis' en dan is de drieling Aygo/C1/107 de voordeligste keus. Al vanaf krap 8 mille staat-ie voor je deur en voorlopig geldt de wegenbelasting nog niet...

Op het moment dat je dan je caravan op z'n plekkie wilt zetten is de huur (of even lenen van een kennis) van een trekauto best op te brengen. Als de caravan staat gewoon weer terugbrengen en met de eigen Aygo terugkomen!


Hink antwoordt op 23 augustus 2012:

Hallo Daphne,

ik weet niet of je inmiddels voorzien bent maar ik kan je een toyota avensis 16.00 16V adviseren of de iets sterkere 1800 cc uitvoering adviseren

ik rij zelf met een avensis 1600 16 vvti van 2001 met 240.000 op de teller

normaal verbruik zonder caravan 1 op 14

de auto is nu z,on beetje ingelopen en al 6 jaar in mijn bezit naar volle tevredenheid

1x per jaar grote beurt en apk ongeacht de km,s

goede en zeer stille caravantrekker


Alexander antwoordt op 7 november 2012:

Zag ook eerst de diesel opmerkingen en dat lijkt mij geen goed idee gezien de kilometers per jaar. Ook zijn de moderne diesels anders dan die van 20 jaar terug, vaak hebben ze een onderhoudinterval van 15000 km ipv. de gebruikelijke 30000 km voor moderne benzine motoren. Ik zou in mijn vorige auto minimaal 33000 kilometer moeten rijden per jaar om het omslagpunt te behalen. LPG lag het omslagpunt op de helft. Natuurlijk zijn niet alle auto's gelijk maar 10000 km per jaar is eigenlijk gewoon maar 1 keuze em dat is bezine. Mogelijk dat een nieuwe belastingvrije diesel iets is (ik denk aan een fabia) maar kleine auto's en grote caravans werkt niet, je moet gewicht hebben als tegendrukmiddel. Overigens kan ik aansluiten bij een advies van RobD. Wij hebben een nieuwe belastingvrije benzine VW gekocht voor de woon werk kilometers en hebben een 2dehands benzine Zafira voor gezin/vakantie. Die kleine VW's rijden net zoals een middenklasser van een jaar of 10 terug, niets mis mee. Let wel op bij Zafira's want ze lijken groot, zijn ze ook / erg mooie kofferbak, maar veel trekken kunnen ze niet, zijn een beetje lui. Goed je komt de berg wel op maar "fluitend" is iets anders. Beetje "kort door de bocht" opgeschreven dus niet meteen spijkers op laag water zoeken maar ik hoop dat je er wat aan de ervaring van mij hebt.


Marcek antwoordt op 7 november 2012:

Misschien is een Fiat Croma ook wat. Zit je ook iets hoger en is tweedehands niet te gek geprijsd.

Maar ik zou ook eens rekenen aan een echt klein en wat hogere auto en dan voor de het vervoer van de caravan in nederland een huurauto of bus. Waarschijnlijk ben je dan ook nog steeds goedkoper uit en misschien kun je zelfs wel nieuw rijden.


Fred antwoordt op 7 november 2012:

Ik hoop wel dat ze al een andere auto hebben gevonden, wij zijn nu 10.000 km verder. 😉


Jan& antwoordt op 7 november 2012:

Ach, hoe ouder een auto is hoe goedkoper....uiteindelijk kunnen we allemaal de ultieme caravantrekker kopen!

De kunst is om een juiste keus te maken😉


Gilbert antwoordt op 8 november 2012:

T'Ja ik was ook net aan Chevrolet aan het denken, ik zelf heb een tacuma van 2006 een 1600cc , het is wel geen echt raspaard , maar voldoet prima, en zeker als je in Nederland blijft, normaal verbruik is 8 l per 100km , nu ik trek een vouwcaravan, dus kan ik het verbruik met caravan , niet inschatten, van horen zeggen zou dat met vaste caravan wel het dubbel kunnen zijn, maar verder heb ik er altans een heel confortabele en heel betrouwbare auto aan, momenteel heb ik 101000 km en om heel eerlijk te zijn, 1 maal voorbanden vervangen, en nu heel binnenkort voor de 2 de maal de distributie riem, verder het gewone onderhoud. Prima wagen die ons alle genoegen schenkt, en zeker te vinden rond de 5000€ maximum, want enig minpunt is dat de wagen snel in waarde daalt, maar dat is mijn probleem niet heb hem ook maar 5000 aangekocht , en had toen net 40000 km dus bijna nieuw. hij was toen 3,5 jaar oud.


Janka antwoordt op 8 november 2012:

En Daphne? Die hult zich in stilzwijgen...


John antwoordt op 8 november 2012:

Daphne hobbelt lekker rond. Waarin zullen we nooit weten. Gek is wel dat er nog steeds nieuwe oplossingen komen en eigen auto's gepromoot worden.
En dat na drie-kwart jaar !!!


Tom antwoordt op 7 oktober 2013:

Hallo wij hebben na mijn werkbeeindiging(gedwongen na 42 jr) ook zo een soort probleem, kia sportage verkocht.
Werd te duur, kia rio terug gekocht kan onze caravan niet aan van 1300 kg.
Wij hebben een space star (mitsubishi) met gdi motor en automaat van 2000 erbij gekocht.
Mag volgens kenteken 1400kg trekken.Deze wil ik gaan schorsen voor de belasting en de verz. stil zetten tot juli.
O ja ben er mee naar Frankrijk op vakantie geweest ging prima, is natuurlijk geen sportage 2.7ltr automaat 4x4 maar slurpt ook geen 1 op 5 met de caravan er achter.
Ik wens jullie veel wijsheid toe want met de huidige PIRATEN in de regering moet ik misschien volgend jaar wel alles verkopen.
M.vr.gr


aloys antwoordt op 9 januari 2014:

koop gewoon een fiat bravo een 1.4 met 150 pk
die mag ook 1300 kg trekken en is goedkoop in
de belastingen is betrouwbaar


Michel antwoordt op 9 januari 2014:

Zal Daphne 2 jaar na dato niet inmiddels al een andere auto hebben gevonden? Die is ook al bijna aan vervanging toe 😉


Joris antwoordt op 16 januari 2014:

Haha, ik denk het ook.
Echter die reactie's zijn soms irritant als ik dit lees. Ze wil een benzine auto en dat geeft ze steeds aan en toch zijn er dan steeds weer mensen die zeggen dat ze een diesel moet overwegen.
Met een benzine auto kun je ook perfect een caravan trekken en de maandelijkse kosten schelen echt wel, vooral als je niet meer rijdt dan 20000km per jaar en daar zaten ze nog dik onder.
Wij rijden ook met een benzine auto (Citroen Xsara Picasso 1.8 16v). Deze auto rijdt solo 1 op 13 en met caravan 1 op 8. We hebben een caravan van 1200kg erachter en hebben 3 kinderen op de achterbank en rijden er overal mee heen (Zuid-Frankrijk of Spanje).


titulaer antwoordt op 7 maart 2014:

hyundai tucson 2 liter wegen bel 187 euro een geweldige trekker en fantastische zit .
niet rep gevoelig rij hem nou 5 jaar ben zeer tevreden is niet echt zuinig maar je kan nou eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
succes verder.gr wim


John antwoordt op 7 maart 2014:

Na 2 jaar zal ze toch wel voorzien zijn??


Gaby antwoordt op 9 maart 2014:

Hallo ,
Ik rij met een Peugeot 5008 benzine 1600 VTI , dit is een ruime wagen en mag tot 1400 kgr trekken .
Ik trek er een Eifelland van +/- 1200kgr mee en heb geen enkel probleem naar Zuid Frankrijk of Duitsland , goede trekwagen
Bij ons in Belgie vind je die aan ongeveer 9000€ voor een 2005 met max 80000 km


kim antwoordt op 7 juni 2014:

KIA Soul!
1145 leeg en mag 1300 trekken. Ik rij deze zelf vanwege het trekken van de trailer. Super auto en redelijk betaalbaar gezien zijn gewicht. Benzine uiteraard wel meer maar kan altijd erger dan deze auto denk ik.


John antwoordt op 7 juni 2014:

na 2,5 jaar zal ze vraagsteller toch wel voorzien zijn!!?


Ab Vogel antwoordt op 7 maart 2015:

Niemand noemt de fiat Punto evo. Die is helaas niet meer wegenbelastingvrij maar rijdt soepel 1/20 gemiddeld ! En trok mijn vouwwagen als een beer terwijl hij zeer pittig en comfortabel rijdt.
Ze zijn nu te koop voor onder de zesduizend euro van een jaar of vier oud. Als je in zo'n auto stapt ruikt hij nog als nieuw en die multi-jet motor !
Om te zoenen. Airco, boordcomputer , cruise controle, alles erop en eraan ...

Succes


Arjan antwoordt op 7 maart 2015:

Beste Gaby,

De peugeot 5008 1.6 vti (7 persoons uitvoering) mag bij maximale belading "slechts" 1100 kg trekken.
Wederom het Franse adertje....


Pascal antwoordt op 18 maart 2015:

Hallo,

Wij hebben een Hobby 440 (1330 kg) en als trekauto een Peugeot 307 break. (2004)
2.0 16v automaat met 136 pk en een trekgewicht 1500 kg.
Perfecte combinatie en vermogen genoeg.
Benzine verbruik ligt op stadsritjes 1:9 en met de caravan 1:7
Het verbruik is het enigste nadeel, maar verder uiterst tevreden over.


Ton Groenendijk antwoordt op 18 maart 2015:

Beste bezoekers,
Daphne vraagt op 7 februari 2012 om advies bij de vervanging van haar Mitsubishi Carisma (Zo schrijf je dat)
Nu, 17 maart 2015 wordt er nog steeds op gereageerd. Kennelijk denkt men dat deze Carisma's onverwoestbaar zijn en dat na meer dan drie jaar Daphne nog steeds op reacties zit te wachten.
Heel fijn als er uitgebreid wordt meegedacht, maar als dienstverlening(en we zijn er toch om elkaar te helpen, nietwaar)aan Daphne komt het wellicht een beetje laat.


jent antwoordt op 25 april 2015:

Natuurlijk allemaal waar, maar veel ouderen zitten hiermee, gaan minder rijden en willen toch hun caravan trekken, heb heel veel gerekend en nageteld.
De oplossing is eigenlijk heel eenvoudig, hou wat je hebt en rij de auto op ipv iedere 3,4,of 5 jaar een nieuwe.
één voorbeeld, je koopt een Peugeot 407 diesel van bv. 8 jaar voor onder de € 4000,00,daarna weinig afschrijving
weegt op tegen het meerdere wegenbelasting. bij rustig rijden 1 op 18. Ik bedoel maar waar zeuren we over autorijden is en blijft een hap uit ons beschikbaar inkomen.
succes allemaal en mooie koningsdag. Jent.


Geert Idzinga antwoordt op 23 november 2016:

Een Peugeot 308 van 2008 of 2009 mag 1650 kg trekken, maar heeft geen hoge instap


Anko antwoordt op 23 november 2016:

Vier en een half jaar na de vraag van Daphne nog steeds oplossingen .... Geweldig 😉


Quirien antwoordt op 23 november 2016:

@Anko,
Verwarrender zou het geweest zijn als dit een topic opener geweest zou zijn😉
Let op de smiley, maar vond je opmerking wel leuk.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker