A.j.steenbakker vraagt op 11 februari 2012:
om de caravan in de legte richting waterpas te stellen,
mag hij dan op de handrem staan?
vraag 2 als de caravan in de aslengte waterpas staat,door bv een kikje aan de op te krikken kant onder de as te gebruiken,mag dan de krik verwijderdt worden als de uitdraaipoten aan die zijde de caravan moeten steunen?
Jan Z antwoordt op 11 februari 2012:
Ja hij mag(moet) op de handrem staan maar als je de pootjes hebt uitgedraaid moet de handrem er weer af(kan vast gaan zitten)
En het krikje moet eronder blijven want het is het beste dat de caravan steund op zes punten.
John antwoordt op 11 februari 2012:
Je geeft zelf al het antwoord: STEUNpootjes, geen krikken. 😉
fransvb antwoordt op 12 februari 2012:
Wij hebben het meegemaakt dat de caravan door lopen in de caravan voor en achter wat speling kreeg op de klossen onder de steunpoten en er op een helling afliep.
Dan lig je in bed en dan denk goh ze gaan er met mijn caravan van door.
Soms houd ik dus de handrem aangetrokken of ik leg er een wielkeg voor.
Jan antwoordt op 12 februari 2012:
Dé oplossing daarvoor is om de steunpootjes nog eens 'aan te zetten'
Na verloop van (enige) tijd staan is de grond onder de pootjes wat ingedrukt en staat de caravan niet zo stevig meer.
Handrem en keggen heeft dan niet zoveel zin. 😉
fransvb antwoordt op 12 februari 2012:
Jan, je hebt ten dele gelijk maar sta je op een helling, harde bodem, dan is het toch verstandig dit te doen.
Jan antwoordt op 12 februari 2012:
Voor het andere deel, het wegrollen hebben de wielkeggen natuurlijk wel effect maar het ging om het wiebelen toch?
Jasper antwoordt op 12 februari 2012:
.....En het krikje moet eronder blijven want het is het beste dat de caravan steunt op zes punten....
Sterker nog, je mag nooit de steuntjes gebruiken om het gewicht van de caravan te dragen.
Als je dan toch een krikje onder de as zet, en het is een hydraulisch ding, kan die gaan zakken. Dan krijg je toch weer druk op de pootjes.
Beter is dan om nog even door te krikken en onder het wiel een plankje van de juiste dikte te leggen. En dan te hopen dat dat net de goede dikte van plankje was...
Maar ook daar is een trucje op. De zgn. wigwaterpas (ooit in Tips van de KCK).
Maar ik heb een betere:
Neem een waterpasje; klein mag, maar de libel moet niet al te krom en een beetje bereikbaar zijn.
Leg dit op een stuk hout van 2 meter. (is hartmaat wielen) Leg dat op een vlakke ondergrond.
Schuif er aan één kant steeds een houtje van 2 cm (of 18 mm, als dat straks de dikte wordt van je vulplankjes) onder en teken steeds de verschuiving af op de libel. Gewone verf pakt het beste, maar onuitwisbare viltstift gaat misschien ook.
Toepassing: leg het waterpasje in de caravan op een randje of ander hard oppervlak, bijv. keuken, dat straks waterpas moet komen. Lees af.
Het aantal blokjes/streepjes is het aantal vulplankjes dat onder het wiel moet komen.
Dus als je het wiel opkrikt door de vering heen weet je van te voren hoeveel plankjes er onder moeten.
PS. De lat van 2 m mag ook de helft zijn, mits je houtjes eronder ook de helft zo dik zijn.
Jan Z antwoordt op 12 februari 2012:
Goed idee Jasper,maar is het niet makkelijker om gewoon een leveler mee te nemen? Ik doe het jaren met zo`n leveler.
Jan
Jasper antwoordt op 12 februari 2012:
Poeh, een leveler! Nooit zo'n ding gehad en niet gemist ook... (Maar ik laat me niet verleiden tot een argumentatie over de voor- en nadelen daarvan. Hahaha.)
Vraagsteller heeft trouwens ook niet zo'n ding en daarom, dus.
Jan Z antwoordt op 12 februari 2012:
De discussie leveler is hier al vaker aan bod geweest klopt, dus daar wil ik het ook niet over hebben.
Maar als de vraagsteller zijn krik weghaald en de caravan raakt de grond niet meer zal er toch iets onder het wiel moeten, dat kan inderdaad met jou waterpas idee maar ook met een leveler(mijn keuze)
Jan
Rob antwoordt op 12 februari 2012:
Je kunt ook voor het hoogste wiel een kuiltje graven. Rolt 'ie ook niet weg. Echter niet alle campingbeheerders stellen dit free-lance hovenieren op prijs.
Ruud antwoordt op 13 februari 2012:
Daarom is een mover zo fijn, oploopblok voor het wiel, en waterpas.
Jan Z antwoordt op 13 februari 2012:
@Rob,
Je hebt gelijk ik graaf ook wel een een kuiltje, maar dat ligt dan ook weer een beetje aan je voortent,mijn oude voortent was aan de lange kant dus kwam het mij beter uit om dan het wiel aan de tentkant hoger te zetten.
En zo lijkt(is mischien ook wel) alles zo simpel maar je moet er wel even over nadenken hoe je de caravan gaat zetten/stellen ivm met eventueel hellende ondergrond.
Jan
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 februari 2012:
Een kuiltje graven.... tijdens de wintersport in de sneeuw is dat prima maar op een camping ga je niet graven!
Deze pagina al bekeken: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/waterpas.php
Ruud antwoordt op 13 februari 2012:
Goh, Menno wat ben je streng. Op een camping met een grasmat zoals bij Feyenoord helemaal juist, maar komen zelf vaak op campings aan het strand. Moet de cv met de tractor van de eigenaar op de plek worden gezet. Alleen maar zand.
Jasper antwoordt op 14 februari 2012:
Je bedoelt toch niet het kacheltje op d'n diek, zoals ze dat hier in Zeeland zeggen?
Maar verder maak ik ook nogal eens een kuiltje voor het wiel. Niks mis mee als je het weer netjes kunt repareren.
En in elk geval heel wat minder ingrijpend dan al die landbouwplastic onder de vlonders.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.