Caravantrekker.nl

Tunen auto

Joris vraagt op 14 februari 2012:

Ik wil mijn auto laten tunen. Ik woon in de buurt van Arnhem en zoek in een straal van 50km een goede zaak waar dit zorgvuldig gedaan wordt en het de beste resultaat geeft. Zitten er verder nog risico's aan het tuning van de motor?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

RobD antwoordt op 14 februari 2012:

Tik eens in de kolom 'zoeken': chippen en of tunen 😉


willem2 antwoordt op 14 februari 2012:

Check ff tunex.nl... is volgens mij binnen de 50km en leveren goed werk.


Jan Z antwoordt op 14 februari 2012:

Wat voor auto? Diesel/Benzine/Turbo?

Jan


Joris antwoordt op 14 februari 2012:

Het gaat om een 1.2TDI motor, rijdt perfect alleen hebben wij nu een caravan aangeschaft van max. beladen 1000kg en lijkt ons het wel fijn om de auto te chippen/tunen.


Koen antwoordt op 14 februari 2012:

Een TDI : dat is dus van de VW groep ?

Zeer goede bijdragen vind je o.a. op het Skoda forum.
Lees daar eens enkele onderwerpen door.
Op dat forum zitten echt mensen uit de praktijk : ttz zij kennen, weten en kunnen uitleggen wat het verschil is tussen een 'box' plaatsen of eerst je huidige motorvermogen 'meten'. En dan pas aan het werk gaan om net datgene te leveren wat je zoekt (indien mogelijk uiteraard 😉 )

http://www.skodaforum.nl/board/f36/


Carlo antwoordt op 15 februari 2012:

Zeker geen box laten plaatsen, en bij een tuner gaan met een rollerbank.Na het chippen de extra PK's enkel gebruiken als je ze nodig hebt en dan nog voorzichtig.Ik ben tevreden met het chippen van mijn auto zeker met de caravan er achter,ik zou het terug laten doen want ik verbruik ook minder de 400 euro die ik betaald heb, denk ik terug te verdienen of het zal toch niet veel schelen.


jean claude antwoordt op 15 februari 2012:

Wij hadden vroeger een box, maar zouden het niet meer doen.
Beter bij een tuner met een rollerbank (zoals hierboven vermeld) dan voel je werkelijk het verschil als alles afgeregeld is.
Vraagje Joris, ken jij Camping "La Cigale" in Ares, Bassin d'Arcachon


Rico antwoordt op 15 februari 2012:

Er zijn voor VAG's TDI motoren een aantal specialisten. B.v. VVT en JD Engineering. JD Engineering zit in Lochem en heeft bijna zeker ook een tuning voor de 1.2 TDI beschikbaar.


John van D antwoordt op 15 februari 2012:

Ook op dit forum vind je ontzettend veel goede informatie, ook bij wie je het kunt laten doen: http://www.tdiclub.nl/forums.html


@Eric antwoordt op 15 februari 2012:

48 minuten rijden en je bent bij de beste 😉

JD Engineering B.V.
Hanzeweg 22
7241 CS Lochem
Tel: 0573 - 258752
E-mail: info@JDEngineering.nl
www.JDEngineering.nl


HANS antwoordt op 15 februari 2012:

"48 minuten rijden en je bent bij de beste "
Heb je aandelen Erik ? of zelf je auto daar laten doen?
mijn weten zijn er behoorlijk veel tuners , wie serieus werk maken van een goede tuning


@Edwin antwoordt op 15 februari 2012:

Weet via mijn Seat-autodealer dat JD Engineering inderdaad één van de beste tuners is voor VW-motoren. En nee, (ook) ik heb geen aandelen in het bedrijf van Jeroen Dik ("JD")....


@Eric antwoordt op 16 februari 2012:

Dus gewoon weer in je hoek HANS....

Topicstarter zoekt namelijk een goede zaak en hij krijgt het beste adres 😉
Beetje googlen op JD en TDI en 't wijst zich vanzelf.


Joris antwoordt op 16 februari 2012:

Ik heb inderdaad veel goede reactie's gehoord/gelezen over JD en dan ook nog in Lochem, helemaal mooi.
Maar ik las dat ze hier te ook te werk gingen met een box plaatsen?
En op de site staat voor 690 euro, heeft men het hier over het tunen op een rollerbank? En weet iemand toevallig of dit de prijs is inclusief alles?
Ja ik ben erg onervaren in dit soort dingen, vandaar dat ik maar raak vraag.


Bert antwoordt op 16 februari 2012:

Het fijne weet ik er niet van, dus excuus als ik het fout heb. Ik heb echter een klok horen luiden dat het kraken van de eprom van de 1.2 TSI of 1.2 TDI motor maar niet lukte. Nu zie ik op de site van JD ook dat men aan de betreffende 1.2 TDI een externe 'box' hangt. Weliswaar zelf geprogrammeerd en dat zal ook wel, want goed te zien dat men na aanpassing het nogal piekerige koppel flink breder heeft weten te maken, vooral naar boven toe. Een echt lage toerentrekker wordt die 1.2 TDI daar mee dus niet (mag je ook niet verwachten van zo'n klein motortje). Dat hoeft geen bezwaar te zijn als de versnellingsbak-overbrengingen (van vooral de 1e en 2e) maar kort zijn.

Bel JD en vraag of betreffende tuning van de 1.2 TDI een 'veredelde' powerbox is. Een bedrijf dat uitsluitend maatwerk levert is RS-Tuning in Eindhoven (Son). Zij kunnen je vast vertellen wat er mogelijk of onmogelijk is met de 1.2 TDI van VAG.


Kip antwoordt op 16 februari 2012:

Even een waarschuwing,weet waar je aan begint.
Fabrieksgarantie is er dan niet meer.
Tuner is dan ook niet thuis.
Schade is meestal enorm.
Vanochtend nog gezien box gemonteerd nu een gat in een zuiger kosten nieuwe motor p.l.m. 6500 euro incl. montage.
Ik zou er maar niet aan beginnen
Verstandiger is 5 minuten eerder te vertrekken.


Marcel antwoordt op 16 februari 2012:

Ik krijg volgende week een renault diesel. Zijn er bij jullie ook namen bekend van betrouwbare tuners voor Renault?. Voor volkswagen zijn er een paar genoemd.


AJ antwoordt op 16 februari 2012:

Meneer ( of mevrouw ) KIP, hoe komt u aan de "link" tussen tunen en een gat in de zuiger?
Ik heb in de garage ook motoren gehad met gaten in de zuiger nog voordat er over tunen werd gesproken!
Ik wil niet ontkennen dat een hogere belasting hogere slijtage meebrengt, maar je moet echt steeds en gedurende langere tijd alles uit de kast halen voordat je door tunen een VAG motor aan z'n einde helpt!
Veel erger is een koude start en dan meteen vol belasten. Hoeveel koppakkingen ik daardoor niet zag gaan lekken is niet te beschrijven.
Ik ben het met Bert wel eens dat een inhoud van 1200 cc nu niet bepaald bij 1250 tot 1500 toeren bere veel koppel heeft.
Maar Bert, ik herinner je nog even aan dat verhaal over die 1.8 FSI van VAG waarvan kennelijk bleek dat hij 320 Nm heeft. Ik was toen verbaasd. Jij schreef: Vorsprung durch Technik ( met zo'n zonnetje )


Kip antwoordt op 16 februari 2012:

Meneer AJ.
U bent tuner?
Dit was geen VAG motor.
Het gaat veel meer om z`n algemeenheid.
Box of anders getuned.geen fabrieksgarantie meer op motor plus aandrijflijn.
Tenzij dit door erkende dealer is gedaan.
Geef je weinig kans op vergoeding bij motorschade bij getunde motor.


AJ antwoordt op 16 februari 2012:

Beste meneer Kip,
Ik ben geen tuner. In het verleden wel gewerkt in garage. Nadien op enige afstand ontwikkelingen gevolgd.
Ik ben het met u eens dat garantie heel belangrijk is! Je kunt dan maar het beste alles goed geregeld hebben!
Maar nemen grote en bekende tuners de fabriekgarantie niet over?
En na een paar jaar is de garantie toch voorbij. De meeste motorschade die ik heb meegemaakt is gekomen bij auto's waar de fabrieksgarantie al lang verlopen was!
Nogmaals: schade ontstaat niet door tunen, maar door verkeerd gebruik van het materiaal. Dat is ook de boodschap die BeM op deze site weergeven!


hobby antwoordt op 17 februari 2012:

Misschien is een lichtere caravan of een sterkere motor een betere keuze 😉


Jan antwoordt op 17 februari 2012:

Uiteraard, maar men wil voor een dubbeltje op de eerste rang ziten en ook nog alle privileges van de loge's genieten toch?
We blijven wel Hollanders hé?😉


Jacques antwoordt op 5 juni 2012:

Beste Rijders,

Ik heb een Citroen C4 – 1.6TDi met 110.000 km op de teller laten tunen bij RS Tuning in Son/Eindhoven. Nadat ik ongeveer 3 maanden bezig was met het verzamelen van informatie over tunen, was mij duidelijk geworden dat hier in de meeste gevallen knoeiers mee bezig zijn en dat voor bedragen tussen de 195 en 399 euro. Wat doen ze dan, de chip uitlezen, kopie hiervan mailen naar hun “Tuners in het buitenland (Duitsland/Italië enz)” om deze vervolgens “opgewaardeerd terug te krijgen”. Als je vervolgens vraagt wat is wel en wat is niet bijgesteld, krijg je als antwoord…… “dat weten we niet”. In veel gevallen zijn dan bijna allen om te zetten digitale gegevens omhooggezet zonder te kijken wat wel en vooral niet kan. Eenige kennis van wat wel en niet kan lijkt dan ook erg belangrijk, immers een kapotte motor is vlug het geval.
Nu naar Serge Spoek, van RS Tuning BV in Eindhoven (noord) /Son, waar ik heb besloten de tuning te laten doen. Allereerst was het hier wel wat duurder en duidelijk na later bleek waarom. Eerst even testrijden om huidig gedrag te voelen, vervolgens de Chip eruit en deze werd aangesloten op de hiervoor bestemde computer/programma. Zeer interessant om te zien hoe enorm uitgebreid die software/chip is en om te zien wat er allemaal kan.
Na hier mee bezig geweest te zijn en elk afzonderlijk bij te stellen stuk was afgesteld, Chip terugplaatsen in de auto en wederom testen. Daarna met de eerste indruk nogmaals fijn afstellen en wederom testen. Uiteindelijk was er een zeer fijne afstelling ontstaan wat in het rijden op bijna alle fronten duidelijk werd. Wat een genot !!
Nu, 5 juni 2012, na 8 weken is duidelijk geworden dat het koppel aanzienlijk groter is geworden en nog leuker, mijn verbruik is ongeveer 12 % minder. Vervolgens ging onze Bustner Ventana 500 TS (1120 KG ledig gewicht) erachter en toen begon de lol pas echt. Geen enkele moeite had mijn Citroen C4 – 1.6TDi en kijken we nu naar de motor, dan blijkt/geldt dat het koppel nog belangrijker is/blijkt dan het vermogen en vooral als dit koppel al bij lage toeren beschikbaar is, wat nu het geval is.
Ik kan dit adres dan ook van harte aanbevelen, zonder ook maar enig belang bij www.RS-Tuning.nl te hebben. Ik kan dit niet nadrukkelijk genoeg zeggen aan hen die hieraan mochten twijfelen. Mocht iemand vragen hebben, stuur dan een mail naar jslenters@gmail.com
Het kost je een dag........ maar dan heb je ook wat. !!


Jan antwoordt op 5 juni 2012:

Mooie reklame Jacques! 😉


Jan& antwoordt op 5 juni 2012:

Tunen kost altijd levensduur en vaak veel geld.

Goed argument van AJ, waarom nemen die tuners de fabrieksgarantie niet over?

Verder is het oppassen bij 2e handsauto's (leasebakken😉)


John antwoordt op 5 juni 2012:

"Tunen kost altijd levensduur en vaak veel geld".

Wel vreemd dan dat de fabrikanten zelf WEL tunen😉
b.v.VW heeft een diesel in de passat met 140 en 170Pk. Exact dezelfde moter. En zo zijn er nog wel een paar meer.


Bert.s antwoordt op 5 juni 2012:

Jan&
Ik dacht dat er wel tuners waren die de garantie overnamen..
volgens mij doet bijv ziptuning dit ook

groet Bert.s


JH Vis antwoordt op 5 juni 2012:

" Wel vreemd dan dat de fabrikanten zelf WEL tunen
b.v.VW heeft een diesel in de passat met 140 en 170Pk. Exact dezelfde moter. "

Dit is een algemeen misverstand. Het draaiend gedeelte mag hetzelfde zijn, echter turbo is vaak anders, zo ook injectoren, verstuivers, cylinderkop etc etc. Met aangepaste tuning kun je wel hetzelfde vermogen bereiken, echter met andere parameters....


Edwin antwoordt op 5 juni 2012:

Van: Marcel
Datum: 16 February 2012 om 18:23

Ik krijg volgende week een renault diesel. Zijn er bij jullie ook namen bekend van betrouwbare tuners voor Renault?. Voor volkswagen zijn er een paar genoemd.

Wat voor renault krijg/heb je.?


Jan& antwoordt op 6 juni 2012:

Wat dacht je van je eigen Renault dealer?


Jacques antwoordt op 7 juni 2012:

Dag Jan,

Mooie reclame, inderdaad ! Nogmaals wil ik je/jullie benadrukken dat ik als particulier niets met RS Tuning te maken heb als alleen dat ik mijn Citroen C4 1.6 TDi daar heb laten tunen. En omdat ik daar erg tevreden over ben wil ik dat graag aan anderen laten weten. Vandaar !!
Wellicht voor de Renault rijder een adres om eens te overwegen zijn auto hier te laten Tunen.
Nogmaals, heeft iemand een vraagje, mail me maar: jslenters@gmail.com

Groeten van een tevreden klant.


John antwoordt op 7 juni 2012:

Van: JH Vis Datum: 05 June 2012 om 19:53
" Wel vreemd dan dat de fabrikanten zelf WEL tunen
b.v.VW heeft een diesel in de passat met 140 en 170Pk. Exact dezelfde moter. "

Dit is een algemeen misverstand.

Niet echt, exact dezelfde motor, alleen een ander management systeem. In het verleden flikte ze dit ook al met hun 90-110 en 140 pk diesels.


JH Vis antwoordt op 7 juni 2012:

John, je hebt het alweer mis maar je kunt gelijk krijgen hoor....


AJ antwoordt op 7 juni 2012:

De 90 en 110 Pk waren 1.9 liters.
De 140 Pk een 2.0 liter.
De 1.9 is in sommige Seat modellen naar 160 Pk gebracht.
Ford heeft in de oude Galaxy nog een 150 Pk 1.9 gehad.

Motoren zijn NIET hetzelfde.
Compressie verhouding is soms anders.
Kan alleen maar door andere zuigers of andere cylinderkop.
Bovendien hebben de "opgefokte" modellen soms ook extra oliesproers tegen de onderkant van de zuiger.

Het tunings verhaal is erg mooi. Korstondig gebruik ervan kan weinig kwaad. Maar landurig een helling op met maximaal vermogen en maximaal treingewicht (of zelfs een paar % meer) betekent langzaamaan het verkorten van de levensduur van de motor!!


Jan& antwoordt op 8 juni 2012:

Haha als de helling maar lang genoeg is kan het soms erg snel gaan met zo'n krachtpatser, ik heb er zo wel een paar zien staan, toen toch een stuk minder positief over hun tuneexperts 😉


Rico antwoordt op 21 juni 2012:

Ik ben benieuwd of de topic-starter z'n auto heeft laten tunen, en ook waar. Ondanks dat JD een externe chip gebruikt om de 1.2 TDI te tunen, zou ik het zelf wel aandurven het bij hen te laten doen. JD gaat z'n goede naam in tuning-land echt niet te grabbel gooien met een inferieur boxje.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker