Caravantrekker.nl

Blik op de weg

Theo Gerrits vraagt op 28 februari 2012:

Donderdag 1 maart 2012 is er weer een blik op de weg,
waarin de kleine aanhangwagens centraal staan.
Dit maal gaat het over belading, ladingzekering e.d
Voor zover ik begrepen heb gaat het ook om een aantal technische aspecten zoals banden,verlichting en reflectie

Met vriendelijke groet

Theo Gerrits

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Michiel antwoordt op 28 februari 2012:

Ik ga kijken. Dank voor de tip.

MV


antwoordt op 1 maart 2012:

@Theo Gerrits,

Theo, ik heb zojuist de uitzending bekeken en ik heb daarover een vraag.
Het gaat over die man met aanhangwagen waarop lange alu profielen twv een paar duizend euro lagen.
Aan de achterkant had het bekende rood/witte bord gemoeten, duidelijk.
Maar nu de voorkant:
Ik heb ooit eens gelezen dat de lading niet voor het voertuig uit mag steken en dat werd toen uitgelegd dat het niet voor de dissel uit mag steken (immers dissel is onderdeel van het voertuig). Toch kreeg deze man commentaar dat de lading te ver uitstak naar voren terwijl ik meende te zien dat het niet voor de dissel uitstak.
Heb ik het verkeerd gezien, is mijn stelling niet juist of was de politieman in de bonen?
Graag nadere info hierover.
Bedankt
vrgr
JT®


TheoS antwoordt op 2 maart 2012:

Met de vraag van JT® over het uitsteken van de lading worstel ik ook.
Ik heb ook nog een vraag over het rood/witte bord: aan welke eisen moet dat voldoen? Is dat een bord zoals ook bij fietsen achter op een caravan wordt gebruikt? Mag het ook een rode vlag zijn?


PieteR antwoordt op 2 maart 2012:

Dat bord wordt inderdaad bedoeld.
Sinds dat bord verplicht is, mag de rode zakdoek niet meer.


RobD antwoordt op 2 maart 2012:

Lange lading
De markering van in lengte uitstekende lading moet bestaan uit:
a. een vierkant bord van tenminste 0,42 m bij 0,42 m, voorzien van parallel lopende diagonale strepen die afwisselend wit en fluorescerend of reflecterend rood zijn, en een breedte hebben van niet minder dan 0,07 m en niet meer dan 0,10m, en
b. een rood licht, indien de lading bij nacht wordt vervoerd.


Theo Gerrits antwoordt op 2 maart 2012:

De voorzijde van de aanhanger is (hart) de koppeling.
Soms wordt gezegd dat het kopschot de voorzijde is, maar dat is onjuis! Aan de voorzijde was geen probleem.
Aan de achterzijde mag de lading max. 1 m uitsteken. Op de beelden was dit niet goed te zien. (naar mijn schatting was dit minder) Dan ook aan de achterzijde geen probleem.
De lading was goed vastgebonden, ook geen probleem.
Blijft over scherpe delen, echter daar werd niet over gesproken. (zie artikelen)
Een markeringsbord is niet nodig als het binnen die 1 m blijft.


Artikel 5.18.12 (normale belading)

1. Bij het vervoer van lading met een voertuig of samenstel van voertuigen:
a. mag de lading niet meer dan 1,00 m achter het voertuig uitsteken;
b. mag de lading niet meer dan 5,00 m achter het hart van de achterste as van het voertuig uitsteken;
d. mag de lading niet voor het voertuig uitsteken;
e. mag het zicht op de verlichting, de retroreflectoren, de richtingaanwijzers of de kentekenplaat van het voertuig niet worden belemmerd.

Wat onder a of b het eerste wordt overschreden is bepalend!!!

Artikel 5.18.8 (Scherpe delen lading)

1. De lading van voertuigen en verwisselbare uitrustingsstukken mogen geen scherpe delen hebben die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren.

2. Onverminderd het eerste lid moeten uitstekende delen van verwisselbare uitrustingstukken, die in geval van botsing het gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers aanzienlijk kunnen vergroten, zijn afgeschermd.

3. Het bepaalde in het eerste en tweede lid is niet van toepassing op lading, verwisselbare uitrustingsstukken of delen daarvan die zich hoger dan 2,00 m boven het wegdek bevinden.

Ondeelbare lading is terug te vinden in artikel 5.18.13 Regeling Voertuigen.

Theo Gerrits


antwoordt op 2 maart 2012:

Theo,
ik heb de beelden nog eens bekeken en goed naar de woorden van dhr Leusing geluisterd.Hij begon het gesprek met de bestuurder alsvolgt:
"Uw lading is te lang of uw aanhanger te kort, de lading mag aan de voorkant niet voor de aanhanger uitsteken."
Hij werd dus juist in eerste instantie nadrukkelijk op die aan de voorkant uitstekende lading aangesproken. Dit in tegenstelling van wat jij in je reactie beweert.
Wat mij betreft dus een volkomen misplaatste opmerking van de agent. De lading was dus correct (ervan uitgaande dat achter net binnen de meter bleef, want dat is niet door meten geconstateerd) geladen maar toch werd de bestuurder om die reden aan de kant gezet. Dat er later nog een gladde band werd geconstateerd staat hier even los van.
Ik vind het kwalijk dat de politie op onjuiste gronden iemand staande houdt en onterechte opmerkingen maakt. De beste man was dus helemaal niet in overtreding met zijn lading.
Een bijscholingscursusje voor de hr Leusing?? 😉

@TheoS: zoals dit geladen was, blijkt dus correct te zijn. Dus niet meer worstelen en wordt je aangehouden door deze meneer met grote snor dan stuur je hem naar Theo voor bijscholing. Misschien scheert hij dan van schaamte ook wel z'n snor af 😉.

vrgr
JT®


Jasper antwoordt op 2 maart 2012:

....mag niet voor het voertuig (= hart koppeling) uitsteken...
De lijn haaks op de as?
Krijgen we dan straks caravans zonder dissel?
Scharniert een beetje lastig, maar wordt dat aan het verstand van de chauffeur overgelaten?


PieteR antwoordt op 3 maart 2012:

Ik meen ergens over de belading van aanhangers iets anders gelezen te hebben dan Theo G. aandraagt en dan gaat het vooral over vooruitstekende lading. Misschien is dat artikel in het verleden vervallen, maar toch...


Jan antwoordt op 3 maart 2012:


Kijk hier eens:
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/transport/10162-verkeer-auto-afmetingen-lading-aanhangwagen.html


Theo Gerrits antwoordt op 3 maart 2012:

Beste JT

Zover ik terug kan lezen beweer ik niets. Ik ga ook niet inhoudelijk in op het gesprek van de agent. Ik kijk alleen naar de casus, in dit geval de aanhanger met lading. Geen bijzonderheden, alleen scherpe delen! Bestuurder is niet bekeurd voor de lading en mocht zelfs doorrijden.
Wat je maximaal kunt laden met een aanhanger is de lengte van de aanhanger + 1 meter.
Indien de lading zover naar voren ligt dat je niet voldoende kunt besturen, ia artikel 5.18.3 Regeling Voertuigen van toepassing.

Pieter R
Ik draag alleen die artikelen aan die van toepassing zijn op deze casus. In deze casus is het GEEN ondeelbare lading!
Markeringsbord wordt niet vereist in deze casus.

Artikel 5.18.3

1. De bestuurder mag bij het besturen van het voertuig niet door passagiers, lading of op andere wijze worden gehinderd.

Theo Gerrits


Jan antwoordt op 3 maart 2012:

Wat je maximaal kunt laden met een aanhanger is de lengte van de aanhanger + 1 meter.
Indien de lading zover naar voren ligt dat je niet voldoende kunt besturen, ia artikel 5.18.3 Regeling Voertuigen van toepassing


Hoe zit het dan met de regel dat de lading maximaal 5 mtr mag uitsteken gemeten vanaf de achteras en niet meer dan de helft van de lengte van de aanhanger?


Theo Gerrits antwoordt op 4 maart 2012:

Jan

Die genoemde 5 m is bedoeld voor in de lengte ondeelbare lading vervoeren.

De lading past dan niet meer in de normen van artikel 5.18.12 Regeling voertuigen.

In die gevallen is artikel 5.18.13 RV van toepassing.

Artikel 5.18.13 aanhef

1. In afwijking van artikel 5.18.12 mag, voor zover niet op andere wijze op het voertuig of samenstel van voertuigen, of voor zover niet binnen de afmetingen van het voertuig of samenstel van voertuigen, kan worden geladen, bij het vervoer van in de lengte ondeelbare lading:

Hierstaat dus dat je in eerste instantie moet voldoen aan artikel 5.18.12, kun je daar niet aan voldoen (lengte meer dan lengte aanhanger + 1 m, dan mag je afwijken bij ondeelbare lading.

Theo Gerrits


Andreas-NL antwoordt op 4 maart 2012:

En van die voorschriften maken wegtransportbedrijven soms handig gebruik als ze net iets meer willen laden dan mag volgens de wet. Er gaat dan een lange staaf o.i.d. als ballast mee want dan voldoen ze wèl aan de voorwaarden die voor "ondeelbare lading" gelden.


TheoS antwoordt op 4 maart 2012:

Ach, we proberen vaak slim onder regels uit te komen. Toch?


MvO antwoordt op 7 maart 2012:

Nu nog de vraag hoe het bord gemonteerd moet zijn.
Moeten de diagonale lijnen van linksonder naar rechtsboven lopen? Zoals afgebeeld.
Of heeft oom agent ook aanmerkingen als het bord ¼ slag gedraaid wordt en de lijnen van linksboven naar rechtsonder lopen?


John antwoordt op 7 maart 2012:

Tja, je kunt ook op alle slakken zout gaan leggen.

Borden worden in principe gebruikt zoals ze worden afgebeeld, wie dat niet kan, wil of zal snappen !!


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker