Caravantrekker.nl

Tractie

Ron vraagt op 7 april 2012:

Ik ben in het bezit van een Hyundai ix35 2wd diesel 1995cm3 100kw en een wilk s3 490ue. Volgens de berekeningen is het een mooie combinatie. Er staat in de berekeningen echter de zin: de hoeveelheid tractie is bepalend. Ik weet niet wat dit precies inhoudt. Ik denk dat het te maken heeft met de grip die de voorwielen met de grond hebben. klopt dit? Vorig jaar bleek op een camping dat ik op een heel licht hellend grasland de combinatie niet van de plaats kreeg. Wielen slipten door.
Ik vraag mij af of dit te maken had met het feit dat de voorwielen iets omhoogkomen zodra de caravan aangekoppeld is. Voor de duidelijkheid, ik leg zo weinig mogelijk bagage in de caravan, maar disselkast herbergt wel het reservewiel en de gasfles. Zou het monteren van hulpveren hier een oplossing kunnen brengen?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 april 2012:

Klopt. Het enige dat echt helpt is een 4wd kopen. Hulpveren en belading aanpassen helpt niet echt.
Verder wegrijden met zo min mogelijk gas/kracht.


Hans Stoute antwoordt op 7 april 2012:

Er bestaan wegrijplaatjes van Fiamma. Daarmee kan je de combinatie in beweging zetten en hopelijk houden. Zoals Menno al zei gedoseert gas geven om wielspin te vermijden. Mogelijk op het gras iemand achterin de caravan zetten om de kogeldruk te verlagen en dus de voorwielen meer grip te geven.


@Eric antwoordt op 7 april 2012:

Vorig jaar bleek op een camping dat ik op een heel licht hellend grasland de combinatie niet van de plaats kreeg. Wielen slipten door.

Fantastisch toch, die tupperware "plastic fantastic" 2 WD SUV's... 😉


Hans Stoute antwoordt op 7 april 2012:

Heerlijk toch al die off-topic antwoorden die hier gegeven worden.


Rob antwoordt op 7 april 2012:

Hoi,

Controleer eens de Kogeldruk. Misschien iets te hoog?


John antwoordt op 8 april 2012:

"Verder wegrijden met zo min mogelijk gas/kracht."
Wat ook wil helpen is in de 2e versnelling proberen weg te komen. Of eerst een beetje de combinatie te laten 'schommelen"


Jan antwoordt op 8 april 2012:

Starten met haaks aangehaakte caravan. Succes verzekerd.


antwoordt op 8 april 2012:

Als er "hulptroepen" zijn, dan op ieder voorspatbord iemand laten zitten zodat de druk op de voorwielen toeneemt. Het kan soms net het verschil maken.
vrgr
JT®


Jan antwoordt op 8 april 2012:

En anders de sneeuwketting erom. 😉


jadatis antwoordt op 9 april 2012:

zal de campinghouder leuk vinden.

Maar ook , en daar komt ie weer, een verantwoord lagere bandendruk kan de grip op de voorwielen verbeteren, of mogelijk winterbanden , die koud betere grip hebben, kan de grip verbeteren.
Natuurlijk de combinatie met gewicht op de voorkant , door personen op de bumper , kan de grip optimaal maken.


Louis antwoordt op 9 april 2012:

Jan vertrekt als het nodig is met de caravan er haaks achter, en dat werkt echt.( zoals dat je ook kan helpen om op een helling weg te komen )
Menno heeft het over zo weinig mogelijk gas geven ,en ook dit helpt . ( stationair of een ietsje meer is vaak al voldoende )
John "schommelt",wat ook kan helpen zoals op sneeuw al moet je dan toch al wel een ietsje kunnen bewegen om het schommelen op gang te kunnen brengen.
JT verhoogd de wieldruk door mensen op de spatborden,maar dat durf ik niet wegens risico op schade.
Ikzelf probeer de auto er altijd met de wielen al in rechte rijrichting voor te zetten, en gebruik vrij grof geprofileerde ( regenbanden ) die toch wat meer grip blijken te hebben.
Heb overigens ook een mover hetgeen volgens velen als een bewijs van onvermogen gezien word,maar ook hier kan helpen.
En...een paar stormbanden aan elkaar kunnen je soms ook helpen vanaf de verharding je caravan stukje voor stukje binnen te "angelen".
Zo zie je maar, er zijn vele mogelijkheden waarbij "gasgeven" terecht totaal niet aan de orde komt omdat dan alle eventuele grip op voorhand al verloren gaat.


MvO antwoordt op 9 april 2012:

In tegenstelling tot Hans Stoute vind ik de opmerking van @Eric niet "off-topic". Als je dan toch een SUV koopt, en zeker als caravantrekker, koop dan meteen een 4WD.


Fran$ antwoordt op 9 april 2012:

Voor hulptroepen met schone kleren de suggestie van @Hans Stoute niet te vergeten; volk achter in de caravan en negatieve kogeldruk: ik heb het zien werken in de sneeuw.


Jan antwoordt op 9 april 2012:

Je maakt daarmee de caravan onnodig zwaarder en drukt men steviger in de reeds gevormde kuilen van het staan.
De massa van al die hulp gaat teniet via zovele armen en hefbomen om op die manier enige kilo’s meer wieldruk op de aangedreven wielen te krijgen. Los van de eventuele schade die zich op of rond de handvaten zal manifesteren.
Beter is die massa rechtstreeks op de aangedreven wielen te krijgen. Gaat dit niet via de spatschermen dan kunnen er hulptroepen plaatsnemen op de dorpels met open portier. Een extra 300kg zal zo zonder problemen mogelijk zijn.


Hans antwoordt op 9 april 2012:

Is het niet een stuk gemakkelijker om dat volk of die hulptroepen gewoon te laten duwen i.p.v. moeilijk doen door die mensen in de caravan te stouwen of deuken in de spatborden te laten maken ?
Of ben ik nu te kort door de bocht ?

Hans


antwoordt op 10 april 2012:

Hans, als je gezien hebt wat ik ooit gezien heb dan bedenk je je wel voordat je iemand op de achterwand van je cv laat duwen. Bij de handvatten en de hoeklijsten is de achterwand sterk genoeg, maar middenop de achterwand duw je er met gemak een paar stevige deuken in. Ik heb ooit eens iemand zien wegrijden zwaaiend en roepend als dank voor het duwen, maar toen wist hij nog niet hoe zijn achterwand er uit zag. En bedankt he !!
Een voorspatbord van een auto is meer dan sterk genoeg om rustig op te gaan zitten. Mijn keus is snel gemaakt.
vrgr
JT®


Jan antwoordt op 10 april 2012:

"Een voorspatbord van een auto is meer dan sterk genoeg om rustig op te gaan zitten."

'K zou het nie doen.
Kunstof of Alu kan daar echt niet meer tegen.


John antwoordt op 10 april 2012:

-Hans, als je gezien hebt wat ik ooit gezien heb dan bedenk je je wel voordat je iemand op de achterwand van je cv laat duwen-

Gewoon aan de auto duwen dan maar😉


Jan antwoordt op 10 april 2012:

Ja, net als vroeger bij mijn vader.
Is nix veranderd wat dat aangaat. 😉


Hans antwoordt op 10 april 2012:

Moest jouw vader ook geduwd worden op nat gras Jan ?

Hans


Hans Stoute antwoordt op 10 april 2012:

Is heel verstandig om de auto te duwen. Als hij plotseling grip krijgt loop je een beste kans onder de caravan te komen.


Hans Stoute antwoordt op 10 april 2012:

@MvO. Ik vind het totaal onnodig een auto een Tupperware SUV te noemen. Zelf rij ik een echte terreinauto, en zal de genoemde problemen met gemak overwinnen. Kom ik echter stil te staan op een stevige helling krijg ik de combinatie niet gamakkelijk van zijn plek zonder kans de levensduur van de koppeling te verkorten. Onder dergelijke omstandigheden is genoemde SUV waarschijnlijk beter. Het waardeoordeel vind ik dus off-topic.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 april 2012:

Een 'echte' terreinauto heeft een low gear dus daarmee is wegkomen op een helling nooit een probleem (ja ook op een verharde weg kan je best die low gear gebruiken zolang je rechtuit rijdt).

Met MVO ben ik het wel eens dat een SUV met een caravan er achter 4WD moet hebben (en daarbij een sterke motor of goede versnelling). Anders doet het uiterlijk immers veel meer vermoeden dan de auto kan.... Geen geld voor die sterke motor? dan is vaak een 2WD een betere keuze ook met caravan maar dan kan ik mijn lachen niet geheel onderdrukken op het moment de auto (met caravan) zich ingraaft in het natte gras 😉


Jan antwoordt op 10 april 2012:

Moest jouw vader ook geduwd worden op nat gras Jan ?

En niet alleen op nat gras!

Was er een beetje helling van camping naar de weg dan moesten we er allemaal uit en helpen duwen.
Dat mocht nooit aan de (Blauwe Band) Adria 380

maar altijd aan de Opel Rekord,
met zijn 68pk! En nooit tussen auto en caravan in.


Btw, als we al dat geleuter over Off-Topic nou eens achterwege laten blijven we vanzelf On-Topic. 😉


@Eric antwoordt op 10 april 2012:

Van: Menno
Datum: 10 April 2012 om 17:22

Een 'echte' terreinauto heeft een low gear dus daarmee is wegkomen op een helling nooit een probleem (ja ook op een verharde weg kan je best die low gear gebruiken zolang je rechtuit rijdt).

Met MVO ben ik het wel eens dat een SUV met een caravan er achter 4WD moet hebben (en daarbij een sterke motor of goede versnelling). Anders doet het uiterlijk immers veel meer vermoeden dan de auto kan....


Mee eens, ik reed vorig jaar tbv wintersport richting Val Thorens weer een best mooie en stoere Volvo XC60 2WD (denk een DRIVe of D3 met 400 Nm) voorbij.

Ding stond op laatste stukje tussen Les Menuires en Val Thorens te spinnen op z'n zomerbanden en moest sneeuwkettingen monteren.

Kon me niet inhouden en ben grinnikend voorbij gereden met m'n degelijk familiestation uit het C-segment op winterbanden. 😉


RobD antwoordt op 10 april 2012:

De eerste SUV (Made in Rusland) heeft van oorsprong 4wd. Maar omdat de low budget consument nu eenmaal mee wil doen is men met een goedkopere 2wd versie gekomen. En zoals bovenstaand aangeeft, staat men redelijk voor aap als het eens misgaat met die "stoere" low buget SUV.
Voor de liefhebbers: lamborghini komt weer met een nieuwe (onderstel v.d.Q7)


WillemA antwoordt op 10 april 2012:

@RobD: Lambo met trekhaak? Lijkt me wel stoer...


RobD antwoordt op 10 april 2012:



Moest even zoeken: Ooit in elkaar geknutseld voor dit soort situaties, oude trekhaak en 7 mtr staalkabel met haak. Auto op de verharding en slepen maar 😉


Hans Stoute antwoordt op 10 april 2012:

@Menno Ik ken natuurlijk niet alle terreinauto's maar de mijne moet tot stilstand gebracht worden om van hoog naar laag te schakelen en andersom. Dat wordt dus een lang(e)(durige) helling. En hopelijk zonder bochten. Vrees dat die er niet veel zijn. Ander probleem is dat de turbo er pas later inkomt en ik dus zonder turbo weg moet rijden. Of met turbo met slip op de koppeling. Situatie met mijn huidige nog niet meegemaakt, maar mijn vorige met dezelfde configuratie wel. Was geen prettige ervaring. Daarentegen ooit een op een spekgladde, natte helling bij Rovinj in de buurt met een Primera en een LMC 510 Dominant van (overbeladen zeker 1500 kg)met een hoop wielspin eigenlijk verder probleemloos boven gekomen. Zoals en groot Amsterdammer ooit zei: elk voordeel heeft zijn nadeel en omgekeerd dus.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 april 2012:

@Menno Ik ken natuurlijk niet alle terreinauto\'s

Ik ook niet, maar wel veel 😉 (heb er zelf twee gehad). Ook als is de 'tussenbak' niet gesynchroniseerd wil dat niet zeggen dat opschakelen tussen hoog en laag niet goed kan. Als de keuze is tussen koppeling verbranden of een enkle 'kraak' in de versnellingsbak weet ik wel waar ik voor moet kiezen.... ook een bocht maken met gesperd differentieel lukt trouwens nog wel, ook nog wel eens gedaan😉


Louis antwoordt op 10 april 2012:

Leuk...,de ene keer gaan de vragen over lichtere zuinige auto's en hoe je hier veilig mee kunt caravannen.
Hier vraagt Ron gewoon tips over hoe hij de grip kan verhogen met z'n ix35 ,en verlopen de reacties zo dat er uiteindelijk uit leedvermaak gelachen word als iemand strand omdat hij er geen Leopart voor gezet heeft.
Ik vind het altijd extra lachen als de tankbezitters denken hiermee demonstratief alles te kunnen uithalen en er uiteindelijk door domme overmoed en onhandige acties toch met een schaamrood hoofd de campingeigenaar bij moeten halen met z'n trekkertje van 500 euro.
Wel jammer dat ze het terrein dan meestal al voor anderen verknald hebben...



JH Vis antwoordt op 10 april 2012:

Ik heb me al een tijdje zitten verbijten vanwege de opmerking "plastic fantastic" 2 WD SUV's en andere smakeloze opmerkingen.

Misschien wilde de eigenaar een hogere zit of vond hij het model gewoon mooi. Als 4wd belangrijk was geweest had hij hoogst waarschijnlijk wel een 4wd aangeschaft. Het is niet verstandig de aanschaf van een auto af te laten hangen van een paar weekjes caravan-plezier. Het merendeel kan prima uit de voeten met een voorwiel aangedreven auto. Het feit dat deze auto toevallig een koets heeft die meer tractie doet vermoeden is misschien wat onwennig voor een aantal hier; de eigenaar kan blijkbaar beter relativeren en kende ongetwijfeld de nadelen hiervan al voor de aankoop.

Gelukkig zijn er hier wel een paar echte mede-caravanners die nuttige tips gegeven hebben. Meer werd er immers ook niet gevraagd.


frank antwoordt op 10 april 2012:

Mijn vader rijdt een ford transit (voorwielaandrijving) icm een burstner. Vooraan de bestelwagen zit er een sleepoog waaraan hij een trekbol kan bevestigen (zelfgemaakt verloopstuk). Elke wagen is vooraan uitgerust met een sleepoog/sleepoogvoorziening (schroefdraad) en deze is voldoende sterk om het eigen gewicht van de wagen mee te slepen met een bepaalde snelheid. Het verplaatsen van een caravan gebeurt meestal tegen lage snelheid, men ziet wat men doet en er is meer druk op de vooras. Nu alleen nog een verloopstuk maken/een handige Harry opzoeken en het probleem is opgelost.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 april 2012:

Deze vraag heeft heel wat nuttige tips opgeleverd om met en 2WD weg te rijden:
- zo min mogelijk gas geven
- gebruik rijplaten
- vergroot de druk (gewicht) op de voorwielen
- haaks wegrijden
- gebruik sneeuwkettingen
- schommelen om weg te komen
- gebruik je mover
- gebruik een sleeplint (of evt. lier)
- trekhaak aan de voorkant maken

Zo gek is deze discussie dus nog niet en er worden heel wat tips gegeven om de aanschaf van een dure 4wd achterwege te laten.


Jan antwoordt op 10 april 2012:

Ik heb me al een tijdje zitten verbijten vanwege de opmerking "plastic fantastic" 2 WD SUV's en andere smakeloze opmerkingen.

Een SUV is van oorsprong een voertuig met een groot laadvermogen én capaciteit voor passagiers voor vervoer over de weg of terrein. Voor dat doel is het voertuig vaak voorzien van 4WD voor tractie en vooral hoog op grote wielen voor voldoende bodemvrijheid met als bijkomend voordeel een goed overzicht.
Het is dus een combinatie voertuig vol compromis.

Deze auto’s kennen uitgesproken voor- en tegenstanders.
Feit is dat deze auto’s doorgaans zwaarder zijn dan een conventionele auto en door hun hogere bouw veruit minder stabiel en een groter risico kennen tot letsel bij aanrijdingen.

Voorafgaand aan de komst van de Crossover die vaak ontworpen is om minder letsel te veroorzaken bij aanrijdingen en meer personenwagen is, werd de SUV al meer voorzien van zachtere materialen (kunstof) voor ditzelfde doel. Ook de techniek die veelal helemaal niet nodig is in stedelijk gebruik werd vereenvoudigd en daardoor beter betaalbaar.
De SUV is daardoor verworden tot een meer esthetisch voertuig dan een echt functioneel voertuig, uitzonderingen daargelaten.
Het predikaat caravantrekker verdienen ze echt niet allemaal en smaakmakers kunnen het mi niet echt genoemd worden.
Maar dat is slechts mijn mening. 😉


Martin antwoordt op 11 april 2012:

Wij hebben dat ook weleens met onze auto. Vaak bij nat gras. Vaak duuwt mijn vrouw en/of kinderen even aan de caravan en kan dan zo wegrijden.


RobD antwoordt op 11 april 2012:

Wat de één mooi vind, er zelfs in rondrijd, vind de ander plastic fantastic.
Als het één wel gezegd, c.q. getoond mag worden, waarom vice versa niet? Daar heb ik wat moeite mee. Eric verkondigd zijn mening, niet meer niet minder, en naar ik geloof niet uit jaloersheid😉


John antwoordt op 12 april 2012:

'Een SUV is van oorsprong een voertuig met een groot laadvermogen én capaciteit voor passagiers voor vervoer over de weg of terrein."

Nee.
Een suv is ontworpen zoals een suv nu rondrijd. Het is een line-extension van de bekende terreinwagen. Waarbij de terrein capaciteiten minder van belang zijn als de luxe.


Jan antwoordt op 12 april 2012:

Van oorsprong John en dat maakt hem niet anders dan dat hij nu rondrijdt als compromisauto met esthetisch kenmerk.
Ook wel opgemerkt als PC Hooft Trekker. All Show, No Go. 😉


ron antwoordt op 25 april 2012:

Als steller van de vraag heb ik deze discussie - uiteraard - gevolgd. Bij aanschaf van de auto was de bedoeling dat hij onze caravan kon trekken, nou dat kan hij. Het was de bedoeling - in verband met rugklachten - dat er een hoge, comfortabele zit zou zijn, nou dat heeft hij.
Mijn ervaring heeft mij doen vermoeden dat door (iets) te hoge kogeldruk de auto achter doorzakt. De ervaring heeft ook de vraag doen opkomen hoe te handelen als dit op de weg gebeurt of, nog beter hoe te voorkomen. Ik dacht hulpveren, misschien goedkoper dan 4wd. Uit een antwoord maak ik op dat hulpveren niet de oplossing zijn. De kogeldruk verlagen is m.i. ook moeilijk. In de disselbak zitten alleen het reservewiel en de gastank, die ik moeilijk ergens anders kan doen. In de caravan alleen de inventaris en achterin in de zithoek de fietsen. Ik denk dat mijn vraag een terechte was. Ik dank daarom alle mensen die de moeite genomen hebben serieus mee te denken. Degenen die als antwoord hebben de aanschaf van een 4wd, afgeven op bepaalde types auto, leedvermaak hebben als blijkt dat verwachtingen tijdens de aanschaf van een auto , niet of minder zijn uitgekomen, maken dat dit soort forums - hoe nuttig ook - niet serieus meer genoemen worden. Ik wil met de huidige auto een serieuze oplossing voor het probleem en hoopte dat middels de ervaring van andere kampeerders hier te vinden.


Ruud antwoordt op 25 april 2012:

Hoi Ron,

Jou antwoord helder en duidelijk. Veel succes gewenst.

Jou antwoord maakt ook duidelijk waarom veel sitebezoekers het al snel laten afweten.


Walter antwoordt op 25 april 2012:

Hallo,

ik denk dat banden ook veel invloed hebben op grip in nat gras of erger, inderdaad kwam ik met een auto met goedkope banden met lage rolweerstand ook niet uit de voeten op natte terreinen, later met een ander type band ging het echter prima. Inderdaad rustig wegrijden en zorgen dat je blijft rijden.

met vriendelijke groet,

Walter


Jan antwoordt op 25 april 2012:

Dat heeft niets te maken met goedkope banden.
Met een winterband zul je minder problemen hebben.


Bert antwoordt op 25 april 2012:

...Ik wil met de huidige auto een serieuze oplossing voor het probleem en hoopte dat middels de ervaring van andere kampeerders hier te vinden

En die heb je niet gevonden? Me dunkt dat er genoeg handige tips gegeven zijn. Kwestie van de juiste er uit pikken en je wat minder concentreren op reacties die je niet bevallen.


Jan& antwoordt op 26 april 2012:

Je kunt zowel te veel als te weinig tractie hebben.
Bij de eerste gaat meestal de koppeling als eerste kapot en bij de tweede rook je je banden op.
Zeg zelf maar waar je voor kiest😉


Andreas-NL antwoordt op 26 april 2012:

Lekker optimistisch Jan&. Alsof er geen 3e optie zou zijn, nl. niet te veel maar ook niet te weinig gas geven en een beetje spelen met de koppeling. Dan blijft-ie heel en komt er géén of heel weinig rook van je banden


Jan& antwoordt op 26 april 2012:

Goed gekozen Andreas!


ron antwoordt op 29 april 2012:

Bert, zeker heb ik (zeer) goede antwoorden gevonden. Ik dacht dat ik dat ook geschreven heb, anders bij deze. Mijn bedoeling was om eens duidelijk te laten blijken dat onzin antwoorden niet op z'n plaats zijn. Misschien heb ik daar een aanzet toe kunnen geven, zodat wij hier een waardevol forum met heel goede tips kunnen krijgen zonder ballast.


Jan antwoordt op 29 april 2012:

"zodat wij hier een waardevol forum met heel goede tips kunnen krijgen zonder ballast."

Hadden we dat zonder jou hulp nog niet dan? 😉


@Eric antwoordt op 30 april 2012:

zodat wij hier een waardevol forum met heel goede tips kunnen krijgen zonder ballast.


Hallo, wordt wakker, dit forum is al zeer waardevol, zelfs met ballast....


Jan& antwoordt op 30 april 2012:

Soms is de ballast beter dan de lading. En het zorgt voor evenwicht😉


Jan Teepe antwoordt op 6 mei 2012:

Het klinkt niet leuk, maar de Hyundai ix35 inruilen voor een Subaru Forester zou een prima oplossing zijn. Buiten het feit, dat die standaard awd heeft, heb je bij de handgeschakelde modellen ook nog eens de beschikking over low gear. En deze low gear, in tegenstelling tot de low gear van de terreinwagens, kan je gewoon rijdend doorschakelen naar de gewone versnellingen. Ik heb voorheen een Toyota Landcruiser en een Hyundai Terracan gehad, maar mijn nieuwe Forester is de top. Het lijkt wel alsof die speciaal voor caravannen gebouwd is. En de actieve achtervering werkt bijzonder goed. Zonder de caravan erachter is het trouwens ook een topper.


@Eric antwoordt op 6 mei 2012:

Klinkt leuk maar als je bijv aan een leasecontract voor 4 jaar vastzit gaat dat niet werken....


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker