Maikel vraagt op 14 mei 2012:
Na het plaatsen van hulpveren onder mijn Volvo V50 ligt mijn auto ongeveer 2cm hoger. Is dat normaal en is hier eventueel iets aan te doen?
@Eric antwoordt op 14 mei 2012:
Wat ballast in de achterbak laden? 😉
Nee hoor, is best normaal bij hulpveren.
Welk merk heb je?
Jan& antwoordt op 14 mei 2012:
Bij mijn Reneualt was de achterzijde ca 5 cm omhoog gekomen. De rijeigenschappen waren echter verbeterd door de wat stuggere hulpveren.
RobD antwoordt op 14 mei 2012:
2cm is niets buitensporig, eerder normall te noemen.
Hoe hoger de auto op zijn veren staat, des te slechter de rij-eigenschappen.
Door de hulpveren Jan, zal de carrosserie wat minder om zijn as rollen, oftewel overhangen. Wat niets zegt over rij-eigenschappen.
maikel antwoordt op 14 mei 2012:
Heeft het zin om de hulpveren in te korten?
@Eric antwoordt op 14 mei 2012:
Zullen het dan nog hulpveren zijn zoals ze ontwikkeld zijn denk je...?
Tijs antwoordt op 15 mei 2012:
Zelfde verhaal vanuit Ford: auto staat inderdaad hoger door de hulpveren. Niets aan doen: gewoon accepteren. Of bij een volgende auto automatisch stellende vering nemen.
Michiel antwoordt op 15 mei 2012:
Eigenlijk is het vreemd dat de auto hoger staat. 2 cm is al zichtbaar, maar 5cm is m.i. echt ontoelaatbaar. Het weggedrag van een auto zal er solo behoorlijk onder te lijden hebben. Zwaartepunt verschuift er toch door naar voren.
Ik verwacht van hulpveren dat ze progressiever inveren dan de standaard veren, maar niet dat de auto alvast extra hoog staat om te voorkomen dat ik beladen de grond raak. Ik weet dat Daihatsu hulpveren aanraadt voor een Terios, maar dat er dan letterlijk extra veren in de hoofdveer geplaatst worden. Deze progressieve extra veer tast het normale rijgedrag (en de rijhoogte) nauwelijks aan, maar gaan meer "helpen" naar mate hij zwaarder wordt belast.
Is dat niet de beste manier?
Jan antwoordt op 15 mei 2012:
“ Zwaartepunt verschuift er toch door naar voren.”
Dat is erg, heel erg marginaal. Een keertje zwaar tafelen merk je eerder. 😉
@Eric antwoordt op 15 mei 2012:
Ik verwacht van hulpveren dat ze progressiever inveren dan de standaard veren, maar niet dat de auto alvast extra hoog staat om te voorkomen dat ik beladen de grond raak. Ik weet dat Daihatsu hulpveren aanraadt voor een Terios, maar dat er dan letterlijk extra veren in de hoofdveer geplaatst worden. Deze progressieve extra veer tast het normale rijgedrag (en de rijhoogte) nauwelijks aan, maar gaan meer "helpen" naar mate hij zwaarder wordt belast.
Daarom vroeg ik ook naar het merk van de veren van Maikel.
De veren van bijv http://www.carsupport.nl/hulpveren.htm zijn progressief, anderen beloven dat ook maar zijn het meestal niet.
Maikel antwoordt op 15 mei 2012:
De hulpveren zijn van het merk Mad!!
Bert antwoordt op 15 mei 2012:
De vraag stellen aan de leverancier vóóraf, is dus aan te bevelen. 😉
John antwoordt op 16 mei 2012:
Hulpveren geven normaliter geen verhoging van de auto. Mits de auto al redelijk door zijn normale vering is gegaan en nu weer op het oude niveau is. Progressief werkende veren komen nooit hoger uit.
Hulpveren, de naam alleen al, helpen bij het inveren, niet bij een auto hoger zetten.
Tijs antwoordt op 16 mei 2012:
De hulpveren van MAD die onder mijn S-Max staan vervangen de originele achtervering. wat de technische reden is weet ik niet, maar daarmee staat de auto achter wel iest hoger dan met originele veren (in goede staat).
Jan antwoordt op 16 mei 2012:
“ Hulpveren geven normaliter geen verhoging van de auto.”
Hulpveren doen dit juist wel. Daarvoor zijn het hulpveren!
Vervangingsveren horen dit niet te doen. “ Mits de auto al redelijk door zijn normale vering is gegaan en nu weer op het oude niveau is.”
Echter, een veerkarakteristiek is echter nooit hetzelfde bij verschillende belastingen. Dit is bij vervanging door progressieve vering dus per definitie niet zo.
Op het moment van op de grond zetten van de auto is er sprake van belasting van de veren. Een progressieve veer zal naarmate hij zwaarder belast wordt dus minder veerweg kennen. Maar ja, wanneer spreekt men nu van die progressiviteit? Is dat reeds bij (fors)beladen of het moment van belasten, ook met onbeladen auto?
Er is echter veel verschil in veren, de één is echt de ander niet. Het vervangen en juiste keus is serieus vakwerk. Maar in de meeste gevallen zul je zien dat de auto met de nieuwe veren iets hoger staat.
Meer weten over veren?
http://www.amt.nl/upload/57b8db31-1528-4ab0-8e1d-13555df557dd_2006_9_28_onderdelen.pdf
Michiel antwoordt op 16 mei 2012:
Uitzoeken van de juiste veren??? De veren moeten speciaal voor jouw auto ontwikkeld zijn. En als die fabrikant dat goed doet verandert er nagenoeg niets aan de hoogte van je onbeladen auto. Wanneer dat wel duidelijk het geval is klopt er m.i. iets niet aan het ontwerp van de hulpveer. Wanneer je auto kampt met doorgzakte veren zullen nieuwe (zwaardere) veren de oorspronkelijk stand herstellen, als het goed is niet verhogen.
Progressief is niets anders dan dat de veer steeds meer weerstand gaat bieden wanneer hij verder ingedrukt wordt. Dus hoe zwaarder de last, hoe meer de weerstand. Hiermee voorkom je dat een auto overmatig gaat doorhangen, zonder dat hij hard(er) aanvoelt zonder belading. Dat je minder veerweg hebt als hij een deel indrukt is bij elke veer zo.
RobD antwoordt op 16 mei 2012:
Goede hulpveren ondersteunen de belading beter, tenminste daar zijn ze voor ontwikkeld. Dat een auto na montage van hulpveren 5 cm hoger komt te staan is niet normaal, uitgaande van HULPveren. 1-2 cm is acceptabel en redelijk normaal, afhankelijk van het gewicht van de auto. Zoals Jan al aangaf, de veren beginnen ook de auto te ondersteunen. Alles boven de 2 cm is niet normaal en men kan zich afvragen of het hulpveren zijn of verstevigde standaard veren.
Jan antwoordt op 16 mei 2012:
“ Uitzoeken van de juiste veren??? De veren moeten speciaal voor jouw auto ontwikkeld zijn.”
Dat is bij de dealer wel zo maar in de aftermarkt kan je nog heel wat (Chinese etc.) vullus krijgen hoor, de één nog goedkoper dan de ander.
Bij het plaatsen van hulpveren helpen deze de standaard veer de aslast te dragen. Oftewel, de aslast (wagengewicht) moet nu ook de hulpveer indrukken om de gelijke wagenhoogte te bereiken.
Dat zal dus alleen lukken wanneer de wagen zwaarder beladen wordt want na montage blijft-ie dus hoger op zijn wielen staan.
Is toch eenvoudige natuurkunde?
“ Wanneer je auto kampt met doorgzakte veren zullen nieuwe (zwaardere) veren de oorspronkelijk stand herstellen, als het goed is niet verhogen..”
Dat is natuurlijk wel erg slecht te controleren natuurlijk. Niemand weet na een jaar of wat hoe hoog zijn auto toen ooit op de wielen stond.
Ik denk dat de meeste een vergelijk maken tussen vóór montage en na montage.
En wanneer je “zwaardere” veren monteert lijkt het mij vrij evident dat er meer gewicht nodig is om de veren even ver in te drukken als met de oude lichtere doorgezakte veren. Dus een grotere wagenhoogte.
antwoordt op 12 oktober 2013:
Volgens mij word er iets vergeten bij sommige hoogte metingen. Eerst belast de hoogte meten en dan met (hulp)veren kan best 5cm verschil opleveren na het plaatsen van de (hulp)veren.
Ik denk dat de auto eerst leeg moet worden gemaakt en voor plaatsen van de veren meten.
Al zie ik ook wel in dat bv. de gastank / installatie niet even eruit kan.
Henk antwoordt op 12 oktober 2013:
Dit is al een topic van vorig jaar hoor.
De man heeft al een andere auto.
@Eric antwoordt op 12 oktober 2013:
Oh vertel, wat voor auto is het geworden dan?
jan antwoordt op 12 oktober 2013:
Nieuwe Volvo
@Eric antwoordt op 12 oktober 2013:
Goh, dat 't geen Subaru Forester is geworden....
jan antwoordt op 12 oktober 2013:
Ik ga voor sterk en degelijk
JH Vis antwoordt op 16 oktober 2013:
"Ik ga voor sterk en degelijk"
Dan kan het geen nieuwe Volvo zijn, maar max modeljaar 2000... 😉
@Eric antwoordt op 16 oktober 2013:
Na 1999/2000 kreeg je een Ford met IKEA interieur.... 😉
TheoS antwoordt op 17 oktober 2013:
Dan kan het geen nieuwe Volvo zijn, maar max modeljaar 2000...
Mijn 7 Volvo's van vóór 2000 hebben meer problemen gegeven dan mijn 3 van na 2000.
JH Vis antwoordt op 17 oktober 2013:
"Mijn 7 Volvo's van vóór 2000 hebben meer problemen gegeven dan mijn 3 van na 2000."
Wauw! Zoveel referentie-materiaal heb ik nog niet!
Misschien is de rijvaardigheid met de jaren gekomen?
😉
Alle gekheid op een stokje; ik ben nog steeds aan mijn 1e bezig...van 1998...
En de originele uitlaat van 15 jaaar oud moet nog kapot gaan..
Louis antwoordt op 17 oktober 2013:
" Na 1999/2000 kreeg je een Ford met IKEA interieur."
En toen waren het dan ook ineens geen oubollige vormeloze kippenhokken met tractor interieur en eigenschappen meer (!)
Zo !
TheoS antwoordt op 17 oktober 2013:
Misschien is de rijvaardigheid met de jaren gekomen?
Deze is ongetwijfeld toegenomen. 😉
Helaas - voor Volvo - de problemen met de eerste Volvo's hadden niets van doen met rijvaardigheid.
pieter antwoordt op 18 oktober 2013:
Zullen we weer on topic gaan? Iets met hoogte en hulpveren?
michiel antwoordt op 18 oktober 2013:
In ben niet zo goed op de hoogte van hulpveren, onze auto kan prima zonder 😉
JH Vis antwoordt op 18 oktober 2013:
"Zullen we weer on topic gaan? Iets met hoogte en hulpveren?"
Volgens mij zijn die vragen al lang beantwoord...
Slotje dan maar???
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.