Frens vraagt op 10 juni 2012:
Kun je met autobandenrepartieset (worden tegenwoordig bij de meeste nieuwe auto's geleverd ipv een thuiskomertje) ook je caravanband (tijdelijk) repareren?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 juni 2012:
Dat kan natuurlijk, maar in praktijk merk je vaak te laat dat de caravanband lek is en dan is die te ver kapot gereden om te repareren. Daarnaast kan je met een reparatieset ook niets bij een klapband.
Jan antwoordt op 10 juni 2012:
Nee, repareren kan niet, maar dat kan ook niet bij de auto.
Wat zo’n “reparatie’set doet is de band indien mogelijk weer rijdbaar maken waarna deze bij lange niet meer voldoet aan het minimaal gestelde. Rijgedrag aanpassen dus.
Bij thuiskomst is de band dan vaak zover heen dat deze niet meer vakkundig kan worden gerepareerd en vervangen moet worden.
Overigens is het vakkundig repareren van een band waarbij onderweg een reparatieset is gebruikt een dure grap en een die niet altijd succesvol zal blijken.
Het noodreparatie middel dient daarvoor volledig verwijderd te worden (gereinigd) waarna het de vraag is of de initiële lekkage kan worden teruggevonden om permanent te worden gerepareerd.
Meestal eindigt het gebruik van een noodreparatieset in het vervangen van de band.
Gebruik voor een caravan is niet aan te bevelen. De bandspanning na de noodreparatie laat te wensen over en juist onder de caravan is dat nu juist de vereiste om de benodigde draagkracht te kunnen leveren.
Koen antwoordt op 10 juni 2012:
In tegenstelling tot Jan, heb ik wel goede ervaring met een bandenreparatieset in een spuitbus.
Zowel bij mijn auto als bij de bagageaanhangwagen (500 kg maximum).
Bij de auto heb ik nog duizenden kilometers met de gerepareerde - lees volgespoten - band gereden. Geen nadelige invloeden ondervonden noch qua rijden, noch qua leeglopen.
Bij de vervanging (toen de band op zijn einde was (profiel dus) heeft de bandencentrale even met een staalborstel op een boormachine de velg zuiver gemaakt en een nieuwe band erop. Ook geen enkel probleem mee gehad qua rijden of leeglopen.
Recent weer nieuwe banden : geen probleem met de velg. Die is zuiver.
De aanhangwagen : daar zit nu al zo'n twee jaar van dat spul in. De bagagewagen wordt maar af en toe gebruikt. Band loopt niet leeg.
Ik kan je aanraden om eerst de gebruiksaanwijzing te lezen voordat je de spuitbus op de band zet. Zo weet je wat de volgende stappen zijn op het moment dat de band "vol" is. En spuitbus "leeg".
Als ik me goed herinner moet je "direkt" beginnen rijden zodat de vloeistof / schuim zich over het hele binnenste van de band kan vastzetten. Na x-aantal (20 ? 50 ?) kilometers : de juiste bandenspanning erop zetten.
Bij een autoband (en de band van een caravan) : zo goed als de hele spuitbus gebruiken.
Bij mijn bagagewagen met 10 inch bandjes heb ik 3/4 gebruikt : toen vond ik dat die "dik" genoeg was 😉
Je hebt tegenwoordig ook bussen met een kleine compressor erbij geleverd : daar heb ik geen ervaring mee.
Koen antwoordt op 10 juni 2012:
Aanvulling : betrof achterband van de auto - op stalen velg - draagvermogen band : 425 kg - max aslast : 750 kg.
Zelden of nooit aan dat gewicht gekomen.
edwin antwoordt op 11 juni 2012:
Ook ik heb zeer positieve ervaringen met de bandenreparatiesetjes (pluggen). vroeger gebruikte ik ze ook voor de motor en reed gewoon door todat er geen profiel meer op de banden zat. Tijdens het wisselen van de band toch ff geprobeerd de parapluplug eruit te trekken maar dat lukt je dus niet. ook met de auto de pluggen gebruikt en gewoon doorgereden. Van een bandenwissel is totaal geen sprake mits het gat in de wang van de band zit, maar anders gewoon een plugje erin en gaan, geen enkel probeleem. En wat bedoelt Jan met de minimale gestelde eisen??? Er is geen keuringstation die je deze band afkeurd. En waarom moet je de band "vakkundig" laten repareren?? dat hoeft ook niet en wil ook niet. Een reparatieset voorzien van voldoen CO2 patronen brengt je band zover op druk dat je naar een pompstation kunt komen om de band alsnog op druk te brengen. of neem zoals ik een fietspomp mee die tot 8 bar kan pompen !!!
Jan antwoordt op 11 juni 2012:
Het vermoeden bestaat dat de autobandenreparatieset zoals door TS vernoemt bestaat uit een spuitbus met chemisch middel al of niet aangevuld met een gasdrukpatroon.
In zijn reactie gaat Koen daar eveneens vanuit en heeft daarmee een positieve ervaring.
Edwin gaat uit van een reparatiekoord dat met een speciale tool van buitenaf moet worden aangebracht in de lekkage.
Indien hier niet door de perforatie het karkas is beschadigd dan gebeurd dit wel door het reparatiekoord en het gereedschap wat daarbij wordt geleverd en moet worden gebruikt. In het geval van klein spijkergaatje moet meestal het gaatje worden opgeruimd tot een flink gat van milimeters om het (dubbelgevouwen) reparatiekoord van 5mm een plekje te kunnen geven.
Deze methode is populair bij de wegenwacht om mensen weer mobiel te krijgen waardoor ze hun reis kunnen voortzetten.
Voor de bandenspecialist staat deze terreur gelijk aan bandenmoord. De belangen zijn uiteraard tegengesteld maar het zou geen kwaad kunnen een wegenwachter een duidelijker en strenger advies te laten verstrekken de band die hiermee wordt gerepareerd ten zeerste te laten inspecteren en van binnenuit te laten repareren. Dat doet niet af aan het feit dat de band probleemloos oud kan worden mits onbeschadigd uit de strijd gekomen. Maar wie zal dat weten wanneer dit niet wordt gecontroleerd. Veel van deze zwakke broeders sneuvelen wanneer ze soms lange tijd nadien op de Duitse baan eens flink worden belast. (hoge snelheid met belading)
Dit soort ‘reparaties’ zijn in Duitsland verboden om uit te voeren bij de snellere autobanden, (H,V, W en XYZ klasse).
Voor motorfietsen wordt het absoluut afgeraden een dergelijke reparatie uit te voeren vanwege een afwijkende bandopbouw. Die is niet altijd een radiaalband en daarbij “werken” de karkasdraden veel meer en niet zelden zo intensief dat het reparatiekoord niet goed kan hechten (vulcaniseren) en uiteindelijk uit de band wordt gewerkt.
Dit moet je niet overkomen wanneer je met de motor lekker boven de 200 aan het cruzen bent in Dld.
Men moet goed in het achterhoofd houden dat een lekke band eerst zorgt voor een onderspanning waarbij de band draagkracht verliest en sneller veel warmer wordt. Bij de korte ritten dien men in Nl meestal maakt komt het voor dat de meeste bandenspanning wordt verloren wanneer het voertuig geparkeerd staat. In gevallen van weinig luchtverlies zal de band lange tijd met onderspanning zijn werk moeten doen. Dit is funest voor de levensduur.
Wanneer dan uiteindelijk wordt gemerkt dat de band wel erg leeg is zal men er een reparatiekoord in proppen de band op spanning brengen (in enkele uren met een fietspomp die 8bar aankan😉) en de reis vervolgen en er nooit meer naar omkijken. Wie garandeert dat de band dat allemaal aankan?
Een personenauto zal de band niet tot het uiterste belasten. Ten eerste rijden we hier in Nl niet sneller dan 130km/u waarbij de beladingsgraad niet hoog is. De standaard LI ligt vaak veel hoger dan waar het voertuig voor is geconstrueerd.
Bij een caravan ligt dat vaak wel anders en ligt bij het voorgaande een potentiële klapband in het verschiet.
John antwoordt op 11 juni 2012:
Het 'spuitbus' reparatie middel kan ook nog eens een aardige onbalans in je band teweeg brengen. Niet echt iets om even 1000 km mee te rijden, om thuis dan maar even na te laten kijken.
Koen antwoordt op 11 juni 2012:
Wel John, lees mijn ervaringen : geen onbalans gemerkt en nog duizenden kilometers mee gereden.
Heb jij ervaring met "onbalans" na gebruik van zo'n spuitbus ?
Of gok / roep je maar wat ?
John antwoordt op 11 juni 2012:
Ja Koen, 1x gebruikt en een perfecte onbalans. Ooit een setje aangeschaft voor noodgevallen, zonde van het geld.
RobD antwoordt op 12 juni 2012:
Van: Koen Datum: 11 June 2012 om 15:17
"Wel John, lees mijn ervaringen"
Met alle respect Koen, jouw ervaring is maatgevend voor rijdend NL? Andere ervaringen worden niet gerespecteerd?
Er zijn een paar fabrikanten van dit goedje, de een wat beter dan de ander. Het is geen nieuwe uitvinding, het bestaat al 40-50 jaar. Dat het geen betrouwbaar product is blijkt uit het feit dat het nooit die doorbraak heeft gemaakt. Het is en blijft een kortstondig lapmiddel.
CaravanTip antwoordt op 12 juni 2012:
Om eea. te voorkomen kan je preventief de banden vullen met Joco Seal.
Het lijkt op pesto en bestaat uit rubberdeeltjes met een bindmiddel.
De eerste paar meters kan er wat onbalans zijn, middel moet verdeeld worden in de band. Daarna is geen onbalans meer meetbaar (test).
Dit middel heeft geen nadelige gevolgen en banden blijven altijd weer bruikbaar.
Bij lekrijden dicht Joco Seal het gat direct ( tot 9mm).
Google op Joco Seal of kijk op marktplaats.
@Eric antwoordt op 12 juni 2012:
Het lijkt op pesto
Smaakt het ook naar pesto?
Kampeerders combineren door ruimtegebrek en gewichtsproblemen qua bagage graag dingen.
"Jij ook nog een beetje Joco in de pasta schat....? 😉 "
Jan antwoordt op 12 juni 2012:
“Om eea. te voorkomen kan je preventief de banden vullen met Joco Seal.”
Advies: Niet doen!
Dit middel is bedoeld voor langzaam verkeer en denk daarbij aan tractoren, landbouwmachines en vooral shovels en (banden) draglines. Machines die op vervuilde grond draaien (sloopterreinen) en veelvuldig lekrijden. Elke dag een wiel demonteren en (laten) repareren geeft stilstand en is duurder dan doordraaien en eens in de zoveel tijd een kapotte band vervangen.
Dit middel is NIET bedoeld voor snelverkeer. Hoe het ook wordt gepromoot om in je caravanband te stoppen!
Het nadeel van dit middel is dat een perforatie wordt gedicht maar dat de het lekveroorzakend deel in de band blijft en daar verdere karkasschade kan en zal veroorzaken.
Met dit spul in de band heb je op hogere snelheid op zeker last van onbalans. Het is Immers niet bedoeld voor snelverkeer.
Het uitbalanceren op de machine is trouwens niet mogelijk. De balanceermachine zal telkens een andere waarde aangeven doordat de vloeistof vrij in de band kan bewegen.
Bovendien zul je bij een bandenwissel hoogstwaarschijnlijk worden geconfronteerd met reinigingskosten door de monteur.
De wielen moeten gereinigd worden om een goede aansluiting van de band met de velg te waarborgen.
RobD antwoordt op 12 juni 2012:
Klopt helemaal Jan. Kijk op de site, geen enkele c/van of auto te bekennen. Het goedje is al niet consistent van dikte, getuige het verstopt kunnen raken tijdens het inbrengen. Hierdoor is onbalans al een sluipend gevaar. Onbalans in een c/van band voel je als bestuurder niet of nauwelijks, totdat de c/van ineens gaat 'springen'. Of het interieur langzaam los vibreert.
Frappant detail: op de site van caravan club staat meer info als op de eigen site. Toch vreemd.
Koen antwoordt op 15 juni 2012:
"""Van: RobD
Datum: 12 June 2012 om 10:13
Van: Koen Datum: 11 June 2012 om 15:17
"Wel John, lees mijn ervaringen"
Met alle respect Koen, jouw ervaring is maatgevend voor rijdend NL? Andere ervaringen worden niet gerespecteerd?
Er zijn een paar fabrikanten van dit goedje, de een wat beter dan de ander. Het is geen nieuwe uitvinding, het bestaat al 40-50 jaar. Dat het geen betrouwbaar product is blijkt uit het feit dat het nooit die doorbraak heeft gemaakt. Het is en blijft een kortstondig lapmiddel. """
Neen, mijn ervaring is niet maatgevend. Dat heb ik nergens beweerd.
Indien John ineens in zijn antwoord had aangegeven dat hij zelf - persoonlijk of in directe vriendenkring - er geen goede ervaring mee heeft gehad, had ik mijn antwoord niet geschreven.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.