Caravantrekker.nl

Neuswiel

Paul vraagt op 23 juni 2012:

Mijn caravan heeft een hard kunststof neuswiel.Nu worden er ook wel neuswielen aangeboden met luchtband en soms zelfs dubbele luchtbandjes.Heeft iemand daar ervaring mee?manoeuvreert dat makkelijker??

Naar laatste bijdrage

Reacties:

willem antwoordt op 23 juni 2012:

Hoeveel m1 rijd je ermee per jaar?

Een boormachine van € 1000, euro is super , maar als je als doe het zelver maar 2 gaatjes boort per jaar is de boormachine bij de gamma voor €65 echt wel te doen.


Paul antwoordt op 23 juni 2012:

Sorry Willem,dit is geen antwoord op mijn vraag.Ik vroeg me af op iemand ervaring heeft met een neuswiel met luchtband


Jan antwoordt op 23 juni 2012:

Ja & Ja.


Peter antwoordt op 23 juni 2012:

In het verleden heb ik bij aanschaf van een nieuwe caravan steeds een luchtband laten monteren. Manouvreren gaat op harde ondergrond iets lichter. Momenteel heb ik een neuswiel met kogeldrukmeter wat standaard voorzien is van een massief bandje. Heb nu de beschikking over een mover, waardoor het manouvreren op vnl harde ondergrond geen verschil maakt.


MvO antwoordt op 23 juni 2012:

Mijn caravan heeft ook een neuswiel met kunststof velg en rubberen band. Op harde ondergrond voldoet dit prima. Door het neuswiel zit een holle as (pijp) van 20mm. Hierdoor past een lange bout van 16mm. Ik heb 2 steekwagenwielen welke ik op de bout weerszijden van het originele neuswiel zet. Een moer van M16 erop en er kan ook op zachte ondergrond gemanoeuvreerd worden. Binnen 2 minuten te monteren en demonteren.
En ja, zo'n luchtband voldoet beter op een zachte ondergrond.


John antwoordt op 23 juni 2012:

Het is maar net hoe breed het nylon wiel is.....


PieteR antwoordt op 23 juni 2012:

Ik heb laatst een proef gedaan met een dubbel stel luchtbanden, dat mislukte omdat het dubbele stel niet hoog genoeg kan worden opgetrokken en bij een Peitz onderstel steeds onderuit gehaald moet worden. Het manoeuvreert wél stukken beter dan met het brede kunststof wiel.

Ik heb dus een compleet nieuw neuswiel met luchtband gekocht en dat bevalt me erg goed. Het wiel trekt geen voren meer door de grond.

Er zit nu een lekvrij wieltje in, dat heeft een ietsje grotere diameter dan het luchtbandje.

Ik heb dus nog een luchtbandje liggen en óók nog een lekvrije. Als iemand belangstelling heeft, kan hij/zij aan Menno mijn mailadres vragen.


Ronald antwoordt op 23 juni 2012:

Zomers een luchtbandje en 's-winters voor de stalling een massief bandje.
Draai het neuswiel vrij van de grond, klik de ring 180 graden terug en neem het asje eruit. Wieltje eruit ander wieltje erbij, asje insteken en pen met omklapoog (uit de landbouw) terug en klaar.


@Eric antwoordt op 23 juni 2012:

Ook Ja en Ja...


Fran$ antwoordt op 23 juni 2012:

Ja en soms. De gronddruk van een luchtbandje is lager dan van een hard kunststof wiel, waardoor een band gemakkelijker over zand, grind en weke ondergrond rolt. Op stevige ondergrond rolt een hard wiel lichter.
Ik zou er geen wetenschap van maken, zeker niet als je de caravan met de auto op zijn plek zet.


Willem antwoordt op 23 juni 2012:

Ik heb al een aantal keren gemerkt dat er een andere Willem opduikt hier op Forum.

Op zich niets mis mee, maar wel verwarrend voor de verschillende standpunten en of uitspraken wat verwarring schept.

Vandaar dat ik de Willem die hier al lang meeloopt mijn naam aanpas in Oude Willem


Louis antwoordt op 23 juni 2012:

Ik had voorheen ook "een neuswielploeg" als ik op zachte ondergrond manoeuvreerde .
Heb het harde wiel vervangen voor een met luchtband .
Een tweede ernaast aan de buitenkant.(dus niet zoals Reich het nu aanbied.)
Massief asje.
Einde ploegeffect,en hoef ook niet steeds uit te wisselen.
(heb wel een "uitwendige" neuswielklem waardoor ik de zaak dus ver genoeg op kan trekken)
Nadeeltje : De luchtbandjes moet je wel op spanning houden tegenover de massieve uitvoering waar je geen omkijken naar hebt.


willem antwoordt op 24 juni 2012:

Ik heb al een aantal keren gemerkt dat er een andere Willem opduikt hier op Forum.

(volgens eerdere afspraken houd deze willem zich aan de afspraak willem met een kleine letter of is deze oude Willem dat inmiddels vergeten?



Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker