Arendonk vraagt op 17 juli 2012:
Wie heeft ervaring met de volkswagen 1.4 tsi tiguan 150pk met een caravan van1600 kg.Vooral met het dalen van een 6,5 % heling.En hoe lang gaat zo lichte motor met turbo mee.Wil hier graag iets over horen.
Klaas Arendonk
Vino antwoordt op 17 juli 2012:
Beste Klaas,
Op een klein gedeelte van je vraag kan ik reageren:Heb zelf al een Tiguan vanaf 2009.Comfort&design 1400 TSI 150pk.Onze caravan mag tot 1500kg beladen worden maar we komen ongeveer tot 1450 kg.Het is een Knaus Sudwind 500 EU.Wel is het zo dat we ongeveer 250kg in bak van de wagen laden.Het rijd uitstekend,voldoende trekkracht ook met inhalen.We rijden met de combinatie 2x per jaar naar Italië.Geen problemen met afdalingen.Ook niet de Brenner af.Passen ons met dalen wel evenueel aan het vrachtverkeer aan.Proberen de combinatie geregeld te strekken maar dit lukt niet altijd want als je dan weer optrekt zit je snel weer op een te hoge snelheid.Hoelang de motor het uithoud is koffiedik kijken.
Met vriendelijke groet.
Hans antwoordt op 17 juli 2012:
Beste Arendonk,
Hou vooral met (lange) afdalingen de snelheid beperkt. Het afremmen op de motor is bijna niet mogelijk omdat er maar relatief weinig compressie is bij zo een kleine motor.
Verder zijn er de laatste tijd verontrustende berichten over TSI motoren waarvan de distributie kettingen te zwak zijn en te veel rekken,met alle gevolgen van dien (evt. bij dealer laten controleren.).Verder gaat het niet anders dan met alle andere motoren; eerst op temperatuur laten komen en dan pas vermogen vragen en toeren draaien.Met het vermogen en de trekkracht zit het gezien de zwaarte van de caravan ,wel goed.
Grt.Hans
RobN antwoordt op 17 juli 2012:
Geen VW maar Seat 1.4tsi 125 pk en trek er een Swift van max 1250 kg mee geen centje pijn en ook de afdaling niet.Zelf ga ik zo snel naar beneden als naar boven en laat ik de motor even stationair lopen op de parkeerplaats als ik even rustpauze(peukenpauze)neem,en wat al eerder werdt geschreven motor op temp. laten komen.
succes
l.p. antwoordt op 17 juli 2012:
wij rijden met een 1.4 TSI (DSG-bak) met 140 pk Touran en een fendt 445 TFB beladen tot ca 1450-1500kg.(vergelijkbare combinatie) De compressiedruk van deze benzinemotor is inderdaad niet groot.Hiervoor hadden we diesels, groot verschil in compressiedruk en het remmend vermogen van de motor. Op cruisecontrol omlaag met 85km op autobaan (6,5%), dan schakelt de bak automatisch terug naar de 4e cq soms de 3e versnelling.(7 bak) Het motortoerental is dan boven de 4500 toeren. Wij hebben de route Napoleon gereden naar Digne Les Bains en naar Moustiers-sainte-Marie (Georges du Verdon) en vervolgens binnendoor via Aups naar de cote d`azur zonder problemen, maar hier wel regelmatig handmatig geschakeld. Wij vinden met name de DSG-bak geweldig en het geluid van de motor is zeer laag. Wij zijn zeer tevreden over de trekkracht van deze kwa inhoud kleine motor. Onvoorstelbaar wat zo`n 1400 motor presteert.(passen gehad met 9-13% zowel omhoog als omlaag) De levensduur weet ik niet, auto is nieuw en heeft nu 20000km gereden.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.