Caravantrekker.nl

Inhalen

FV vraagt op 17 juli 2012:

Op de autobaan in Duitsland staat vaak het bord inhaalverbod voor vrachtwagens.
Geldt dit inhaalverbod ook voor een auto met caravan?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

johan antwoordt op 17 juli 2012:

op de site hier:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/snelheden.php


Ed antwoordt op 17 juli 2012:

Op het door u bedoelde bord staat een vrachtauto toch?
Dit heb je geleerd toen je het rijbewijs haalde:

Vrachtauto: motorvoertuig, niet ingericht voor het vervoer van personen, waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 3500 kg

Dmv een onderbord kan de wetgever deze bepaling wel aanvullen natuurlijk


Janka antwoordt op 17 juli 2012:

Het enige juiste antwoord op deze vraag is: nee.


RobN antwoordt op 17 juli 2012:

NEE


Janka antwoordt op 17 juli 2012:

Wat "NEE"?


Zapp antwoordt op 17 juli 2012:

Koste mij 75,00 euro. <3.500kg


Tijs antwoordt op 18 juli 2012:

Als er alleen een vrachtwagen op het bord staat dan mag je met je caravan achter je personenauto gewoon inhalen. Helaas hangt er in de meste gevallen in Duitsland een onderbord onder dat aangeeft dat het inhaalverbod ook geldt voor auto's met aanhanger. En dan val je met je caravan natuurlijk meer op dan met een klein bagagewagentje en loop je waarschijnlijk al snel tegen die 75 euro boete op.

Wel zonde trouwens: rijd je met je 100km/u gekeurde combi kilometers lang achter een treintje dat (vaak) wordt opgehouden door een te voorzichtige camper of een oude vrachtwagen.


Bob antwoordt op 18 juli 2012:

quote Wel zonde trouwens: rijd je met je 100km/u gekeurde combi kilometers lang achter een treintje dat (vaak) wordt opgehouden door een te voorzichtige camper of een oude vrachtwagen. unquote

Jammer he, ben je misschien wel een kwartier later op de camping.


Tijs antwoordt op 19 juli 2012:

Dat kwartiertje daar kom ik wel overheen. Nadeel vind ik dat ik in dat soort situaties dan vaak opdringerige vrachtwagens pal achter mijn caravanbumper krijg en daar houd ik niet zo van. Er zijn dan vaak situaties war ik met mijn combinatie zonder het verkeer op te houden links mee zou kunnen om het treintje even in te halen, maar dat mag dan weer niet. en om elke keer dat er een vrachtwagen kleeft een parkeerplaats te bezoeken gaat me ook weer te ver.

wat ik er mee probeer te zeggen is dat ik vanuit verkeersveiligheid en op basis van door de Duitse authoriteiten goedgekeurde combinatiesnelheden soms andere keuzes zou willen maken dan me worden opgedrongen door zo'n ellenlang inhaalverbod.


Janka antwoordt op 19 juli 2012:

Dan moet je met de bus gaan want daarvoor gelden veel minder inhaalverboden in Duitsland.


Gunst antwoordt op 19 juli 2012:

En dat is wel raar, een touringcar mag ook 100 en die mag wel inhalen en met een caravan die 100 kan en mag rijden mag je het niet......


Janka antwoordt op 19 juli 2012:

Dat zal te maken hebben met economische belangen. Denk ik tenminste..
Maar het valt ons steeds maar weer op dat er veel minder inhaalverboden voor bussen zijn daar waar het voor VA's en personenwagens met aanhanger wel verboden is in te halen. En ik dacht dat die bussen 110 mogen? Of denk ik dat omdat ze gevoelsmatig zoveel harder rijden?


Hans Stoute antwoordt op 19 juli 2012:

Een touringcar mag met Duitse 100 km sticker of met T100 vermelding op het kentekenbewijs maximaal 100 rijden in Nederland. Zonder die sticker maar 80. Voor Duitsland moet je een tempo 100 sticker hebben. Bussen zijn geen vrachtauto's en dus mogen ze zonder aanhanger gewoon inhalen. Ze hoeven ook niet op de twee meest rechtsgelegen banen te rijden, maar mogen gerust op de 3e, 4e etc.


Jan& antwoordt op 21 juli 2012:

En is er nog iemand die gelooft dat men zich aan al die snelheden houdt? Ik zie wel eens iets anders.....


Janka antwoordt op 21 juli 2012:

Ik hou wijselijk mijn mond 😉


Fred antwoordt op 21 juli 2012:

Ik snap die drukte niet, er zit toch een digitale tachograaf in.
In vrachtauto rijdt 87 km per uur op zijn teller.
Een bus 107 km per uur.
Alles binnen de wettelijke norm.


Jan& antwoordt op 21 juli 2012:

120 in Belgie en 130 in Frankrijk, ook binnen een wettelijke norm; verstandig😉 ????


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker