Caravantrekker.nl

Trekautokeuze

Bas Kolthoff vraagt op 1 augustus 2012:

Hallo Bert,

Maart vorig jaar volgde ik ( samen met Nicole) een bergtraining in Noorbeek bij je. Was zeer leerzaam en gezellig!
Inmiddels zit er onder onze Hymer Sporting toch een mover ( extra gewicht dat wel dus).Totale beladen rijdend gewicht is ongeveer 1500 kg.
Is te zwaar voor onze Toyota Avensis Wagon 2.4 vvti aut bouwjaar 2006 (max trekgewicht 1400kg)
Wil nu een Avensis Wagon 2.0 aut benzine uit 2009 aanschaffen. 112 kW bij 6200 rpm? (152 pk) 196 Nm bij 4000 rpm.
Of? ....een BMW Touring 520i aut. uit 2008 120 kW bij 6700 rpm (163 pk) 210 Nm bij (of vanaf) 4250 rpm

Ik kan niet zo'n groot verschil vinden in de vergelijking tussen beide uitgebreide trekkracht rapporten.
Kan je mij zeggen hoe het bij beide gaat met het zgn. pendelen? Daar had ik met de 2.4 versie uit 2006 toch wel last van. Is dat voor beide andere auto's gelijk?
Zo ja, kan ik beter de Avensis aanschaffen toch? of ben je een andere mening toegedaan.
Groet, Bas ( en van Nicole)

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bas antwoordt op 1 augustus 2012:

Ben vergeten erbij te zetten:
leeg gewicht Toyota 1465 kg. Dus belading caravan ook tot max dat gewicht.
leeg gewicht BMW 1590 kg. Voordeel: tot 1500 kg belading kan .
Maar dat is ondergeschikt aan de "pendelproblematiek"


Bert antwoordt op 2 augustus 2012:

Hi Bas,

de 2009 Avensis 2.0 automaat is volgens mij uitgevoerd met een traploze CVT transmissie. Zeg maar zoals het aloude Dafje, maar natuurlijk moderner met een koppelomvormer en een aantal 'vast' te kiezen overbrengingen.

De BMW 170 pk heeft een 'echte' automaat.

Grote verschillen zie je als je doorklikt op uitgebreid trekkrachtrapport bij het hoofdstukje 'rijden op steile hellingen'. Ook bij het wegrijden vanuit stilstand overigens. Je kunt daaruit terecht een conclusie trekken. De Avensis Multidrive is zeer zeker geen berggeit! Imho zelfs ongeschikt voor iets wat steiler is dan een % of 12 op enig niveau boven de zee. Ja, ik heb ervaring met die auto.

Qua pendelen zul je in Drive met de Toyota niet veel problemen ervaren, want de overbrengingen zijn tenslotte traploos. BMW heeft met de nieuwere automaat (8-traps) een flinke voorsprong genomen die meteen de lock opzoekt. Hoe dat zit met de betreffende 2008 uitvoering met 6-bak weet ik niet zo. De trekkrachtgrafiek vertelt me dat pendelen zeker kan voorkomen tussen IV en V. De VI zal niet snel gebruikt worden in D. Is dat een probleem? Nee, grijp je toch zelf even in?!

Een diepgaande studie wil ik verrichten, via Advies. Maar zoals ik er nu tegen aan kijk? Nooit voor deze Avensis kiezen zeker niet in vgl. met deze BMW.


Bas antwoordt op 2 augustus 2012:

Alvast bedankt voor het voorlopige advies Bert.
Graag een diepgaande studie via Advies Bert. Ik ga het " officieel" bij je aanvragen.
Thanx. Groet,Bas


Robert antwoordt op 3 augustus 2012:

Ik heb geen ervaring met BMW maar wel met 3 toyota's, waarvan 2 keer Avensis in vergelijking met 2 keer Volvo V70.
Het is mij niet geheel duidelijk wat je met pendelen bedoeld, maar ik neem aan dat je hiermee bedoeld de bewegingen cq reactie van de caravan op de auto. Hier had ik namelijk bij alle toyota's last van, zowel bij spoorvorming of als ik met hoge snelheid werd ingehaald door een bus(je). Met beide V70 heb ik hier geen enkele last van en het rijdt een stuk ontspannender. De stabiliteit van de V70 is stukken beter.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 augustus 2012:

Met 'pendelen' wordt hier bedoeld dat de automaat telkens op en neer schakelt tussen twee versnellingen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker