Caravantrekker.nl

1.4 met turbo ???

Richard vraagt op 7 augustus 2012:

Bij de huidige generatie nieuwe auto's zie je heel veel lichte motoren met een turbo er op. Heel zuinig, goed voor het millieu en een enorm vermogen.
Nu vraag ik me af of het wel verstandig is om jaarlijks spanje op en neer te doen met zoń motor of blaas je dan zo'n turbo toch een keer op o.i.d. zulke vermogens uit zo'n klein blok ????????

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 augustus 2012:

Richard, deze vraag is hier op het forum al heel vaak gesteld en beantwoord. Er is een groep(je?) mensen dat zegt dat deze motoren allerlei problemen opleveren en niet heel blijven. Anderen zweren juist bij deze motoren omdat het erg goede caravantrekkers zijn en er geen reden is om te twijfelen aan de betrouwbaarheid en duurzaamheid. Ik ben bang dat je dus veel tegengestelde adviezen zult krijgen......

Ik ben zelf helemaal niet bang de turbo op te blazen..... de techniek heeft de afgelopen jaren niet stil gestaan waardoor oude 'normen en waardes' veranderen.


John antwoordt op 7 augustus 2012:

Het is maar net hoe je er mee omgaat, alles kan kapot.
Een turbo verlangt wat meer aandacht, zeker na een lange rit of klim, is het zaak de boel geleidelijk te laten afkoelen.


janka antwoordt op 7 augustus 2012:

Dus de motor even een tijdje na laten draaien.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 augustus 2012:

De koeling van de turbo bij VW's 1.4 TSI blijft als dat nodig is, nog 480 sec. doorwerken, ook al merk je dat als gebruiker niet na het uitzetten van de motor.


Reinier antwoordt op 7 augustus 2012:

De problemen die je de laatste tijd hoort en leest bij kleine turbomotoren (TSI/THP) hebben meestal betrekking op de kettingen/riemen en de spanners daarvan. De eventuele problemen met de turbo zelf vallen daarbij qua aantallen in het niet. Heb zelf jarenlang turbo's gereden (diesel weliswaar), maar nimmer problemen met de turbo ondervonden. Rustig warmrijden en voordat je op de bestemming bent rustig aan doen en eventueel 1-2 minuutjes stationair laten draaien voordat je de motor uitzet. Ikzelf zou zonder reserves een turbo aanschaffen. Dat is inmiddels beproefde techniek en zeer geschikt om een trekauto aan te drijven.


Remco antwoordt op 7 augustus 2012:

De turbo is het probleem niet, die blijft prima heel. De meeste TSI en THP ellende komt gewoon voort uit kinderziektes, het niet goed doordenken en engineeren van een turbomotor (riemen, kettingen, sterkte blok) en de directe inspuiting.
Dus turbo, graag, trekt perfect en levert weinig problemen op. Ik kan me hoe dan ook wel ergeren aan het verhaal dat een kleine turbomotor zo iets moderns is. Saab had dat eind jaren zeventig al bedacht.

Een moderne motor zoals de TSI en de THP die nog niet uit de problemen zijn, dat is even opletten, alhoewel er inmiddels ook modificaties voor die problemen zijn.
Ik koop gebruikt, dus ik weet voorlopig wat ik moet laten staan 😉


Jan& antwoordt op 7 augustus 2012:

Het is niet voor niets dat ze het verschijnsel een "downsize meltdown" noemen.
Het blijven kleine pruttelmotorretjes hoor😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 augustus 2012:

Techniek staat niet stil!
Kijk eens naar een Mercedes 200D:
- in 1992: 55kW en 126 Nm
- in 2002: 85kW en 250 Nm
- in 2012: 100kW en360 Nm
Gaat het daardoor eerder kapot???
Bij benzine motoren is de laatste jaren hetzelfde aan de gang, alleen zijn vermogens van meer dan 90kW nergens voor nodig dus maak je de motor wat kleiner, met als bijkomend voordeel minder brandstof gebruik.

Ik heb ooit een caravan getrokken met een Range Rover V8 (3500 cc). Mijn huidige 1.4 TSI trek echt beter en is heeeeeel wat betrouwbaarder en duurzamer 😉


Vino antwoordt op 7 augustus 2012:

Richard,
Ik rij al 3jaar met een Knaus 500 EU naar Italië met een 1.4 turbo.De wagen krijgt het flink voor z'n kiezen! Alleen een plas pauze en tanken, en na ongeveer 500km een camping op om te overnachten.Geen problemen.
Betreffende het antwoord van Menno, dat je ze niet hoort, en 480sec blijven nadraaien:Ga regelmatig Grieks eten in Duitsland en het is een genot om het gas eens flink in te trappen op de Autobahn! Vol gas tot aan de grens.Bij thuiskomst, we hebben de garage onder de slaapkamer,hoor ik nog 480sec? het slaapliedje van de koeling van de auto.Geweldig.M.a.w. ik vind dat de problemen wel meevallen.

Met vriendelijke groet.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker