Rene vraagt op 11 augustus 2012:
Een jaar of 5 geleden een nieuwe Chateau gekocht bij een dealer in het midden van het land.
Daar mijn vrouw ook met de caravan wilde rijden met haar "B" rijbewijs hebben we direct het kentekenbewijs op 1200 i.p.v. 1300 kg laten zetten. Volgens de dealer was het, eventueel later, terug zetten geen enkel probleem. Een administratieve handeling voor de RDW. Kosten: een paar tientjes voor een nieuw kentekenbewijs.
Nu ik het gewicht weer naar 1300 kg wil hebben blijkt de praktijk anders.
De caravan heeft nooit op 1300 kg gestaan, dus voor het RDW is het niet mogelijk het gewicht "administratief" terug te zetten. Dit zou wel mogelijk zijn als hij OOIT op dit gewicht heeft gestaan. Buiten de kosten van een nieuw kentekenbewijs komen ook de kosten van de keuring. Deze zijn eveneens een paar tientjes.
Maar nu komt het:
De RDW verwacht ook een verklaring van typegoedkeuring (CVO?), te verkrijgen bij de Chateau importeur (lees KIP).
Deze gemaild en ja hoor dat kan.........Kosten 275 euro.
Op alle typeplaatjes, asplaatjes enz. op de caravan staat 1300 kg, dus waarom deze waanzinnige kosten?
Zijn er geen ander mogelijkheden?
RobD antwoordt op 11 augustus 2012:
Nee
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 augustus 2012:
De dealer heeft het destijds onhandig aangepakt, maar ik ben bang dat er nu niets meer aan te doen valt. Kip rekent voor een brief natuurlijk wel een hoog bedrag maar je bent van hun afhankelijk. Zelf een nieuwe keuring aanvragen lijkt me moeilijk.
Rene antwoordt op 3 oktober 2012:
UPDATE
Vandaag van de RDW vermomen dat keuring op basis van de constructie plaatjes toch mogelijk is. (nieuwe regel)
Scheelt een hoop centen 😉
RobD antwoordt op 3 oktober 2012:
Da's heel mooi Rene.
Eindelijk word de overheid wat soepeler in hun papieren gedrag.
Willem2 antwoordt op 4 oktober 2012:
@Rene: Heb je toevallig meer info over die nieuwe regel? Ik zou namelijk best mijn 1400kg willen verhogen naar 1500kg (technisch allemaal geen probleem: alles is er klaar voor, behalve de papieren), maar Hobby vraagt meer dan 500 euro voor de verklaring, zo graag wil ik het nou ook weer niet. Maar als het eenvoudiger/goedkoper kan, dan is het natuurlijk wel interessant...
Rene antwoordt op 4 oktober 2012:
Verhogen naar het OORSPRONKELIJKE gewicht is geen probleem MIDS er OOIT een kentekenbewijs is afgegeven voor dat hogere gewicht.
Dit was bij mij niet het geval, er is bij het afgeven van het kentekenbewijs, op mijn verzoek, meteen 100 kg afgegaan.
Natuurlijk staat er op het as- en carrosserieplaatje wel netjes 1300 kg en ook de koppeling/oplooprem vermeldt dat.
Gisteren bij de RDW geweest en in eerste instantie was er zonder CVO niets te beginnen. Gelukkig, na veel interne vragen, telefoneren enz. bleken de regels veranderd en mag men nu de gegevens op de plaatjes aanhouden. Dit is dus zeker (nog) niet bij alle ambtenaren bekent. Even doorvragen dus.
BTW, een CVO voor een personenauto kost ongeveer 30 euro.
Het kan dus ook anders ……….
Willem2 antwoordt op 4 oktober 2012:
Dan ga ik waarschijnlijk nog de teil in, want mijn typeplaatjes op as en koppeling zijn OK, maar op het carrosserieplaatje staat 1400kg. Dus als ze naar de plaatjes kijken, gaat het niet goedkomen.
Hobby leverde destijds naar keuze met 1400 of 1500 kg MTM (uiteraard tegen bijbetaling) en de vorige eigenaar vond die 100kg extra blijkbaar het geld niet waard. Beide 'uitvoeringen' zijn echter technisch identiek (afgaande op typeplaatjes van as en koppeling), dus het zou moeten kunnen.
Maar goed, echt nodig heb ik het niet, dus die 500+ euri's van die CVO vind ik het niet waard. Maar als iemand nog een idee heeft hoe het goedkoper kan?
RobD antwoordt op 4 oktober 2012:
Een eensluidend typeplaatje van een andere sloop c/van met 1500kg erop? 4 popnagels zijn zo uitgeboord en opnieuw bevestigd 😉
Tis illegaal..................maar wel goedkoop😉
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 oktober 2012:
Dan klopt je chassisnummer niet meer en dat zal een oplettende RDW ambtenaar vast opvallen. Je hebt dan heel wat uit te leggen.
Willem2 antwoordt op 5 oktober 2012:
Neuh, zoals Menno al aangeeft lijkt me dat niet helemaal de juiste weg...
RobD antwoordt op 5 oktober 2012:
Geintje 😉
Ik denk dat er voor Willem2 geen andere uitweg is dan een CVO aan te vragen. Maar zoals hij al aangeeft is dat even teveel van het goede.
€ 500,-- is absurd en geldklopperij, gaat het zo slecht met Hobby!?
Willem2 antwoordt op 5 oktober 2012:
Het zou nog kunnen zijn dat die 500+ euro een speciale 'vriendenprijs' is, omdat mijn c'van oorspronkelijk uit Duitsland komt. Ik weet niet of het daardoor extra moeilijk/duur wordt.
Hoe dan ook, ik laat het wel zo. Een beetje extra alert op wat je meeneemt kan nooit kwaad. En zo kom ik tenminste ook niet in de verleiding om dingen als movers en huishoudaccu's te gaan monteren 😉
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!