Huub vraagt op 15 augustus 2012:
Ik heb een maand geleden de oplooprem demper laten vervangen omdat deze in zuidelijke contreien rond de 30 graden, na het remmen - vanuit ingedrukte stand terug naar neutraal - "klokt" als of er iets te veel speling had. Zodra de temperatuur weer rond de 20 graden is deed demper weer stilletjes zijn werk.
Omdat de demper er al 15 jaar in zat heb ik die laten vervangen en tot mijn verbazing heeft de nieuwe demper ook een ander gedrag boven de 30 graden. De kop kan normaal een klein beetje meedraaien en als die uit de rem komt dan maakt die een geluid als of alles te stroef loopt. Gister nog even de vetpomp geleend en goed doorgesmeerd, maar de kop draait nog steeds zeer moeizaam.
Vanochtend bij 20 graden nog even gevoeld; en waarrempel dan kan je de kop nog probleemloos een klein beetje heen en weer draaien. Nu is het weer ruim 30 graden is gaat dat niet of met heel veel moeite.
Wat is dat toch met die dempers dat die zo gevoelig zijn voor 30+ temperaturen??
Overigens remt de caravan prima alleen het uit de rem gaan geeft vervelende geluiden.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 augustus 2012:
Als ik je verhaal goed begrijp gaat het denk ik niet om de demper maar om het schuifstuk zelf waar (te veel) speling op zit. Mogelijk dat door uitzetting het ene materiaal meer uitzet dan het andere waardoor het lijkt dat de temperatuur invloed heeft. Kan je de koppeling wat heen en weer bewegen (van boven naar beneden)? Na 15 jaar met mogelijk een forse kogeldruk kan dat.
Huub antwoordt op 15 augustus 2012:
Het schuifstuk heeft geen speling.
Wat geeft de kop normaal de draaispeling?
De demper is toch star aan het schuifstuk verbonden en de plunjer een beetje draait??
Zoals ik als schreef kan beetje heen en weer draaien van de kop bij 20 graden prima en bij 30 graden zeer moeizaam wat volgens mij weer op de bol van de trekhaak tot vervelende knars/draaigeluiden geeft als je door een rotonde draait omdat de kop door het hellen van de caravan in de bocht moeizaam heen en weer beweegt.
Jan antwoordt op 15 augustus 2012:
Het probleem is dus niet de demper maar meer het schuifstuk.
Keertje demonteren, schoonmaken, oud vet verwijderen, opmeten, eventueel repareren/vervangen en goed smeren.
RobD antwoordt op 16 augustus 2012:
Te lezen valt in TS vraag dat de oude demper is vervangen en een nieuwe is geplaatst, met hetzelfde 'euvel'.
Als het al een 'euvel'is. Gezien het verhaal functioneert deze normaal, waarom zou de kop handmatig gedraaid moeten worden?
Als functioneert goed alleen boven 30C met wat bijgeluiden.
Hebben wij mensen ook wel eens last van😉
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.