Caravantrekker.nl

Banden vervangen of niet?

Lex M vraagt op 30 augustus 2012:

Op onderstaande url's staan fotoos van een band. Zouden jullie die vervangen of niet?
NB. Er wordt met deze caravan geen grote reizen gemaakt, alleen in NL.
http://biod.info/fotoos/ex-band0.jpg
http://biod.info/fotoos/ex-band1.jpg
http://biod.info/fotoos/ex-band2a.jpg
http://biod.info/fotoos/ex-band2b.jpg

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 30 augustus 2012:

Zie ik het goed dat ze 15 jaar oud zijn? Laatst heb ik mijn autobanden van 15 jaar preventief laten vervangen hoewel ze er nog perfect uitzagen. De garage vond het maar onzin.
Ga je alleen in NL met je Excellent rijden zou ik het zelf wel aandurven. Wel zorgen voor een passend reserve wiel en regelmatig in de spiegels kijken 😉


Jan antwoordt op 30 augustus 2012:

Geen risico nemen met een 15 jaar oude band!
Zonder meer vervangen.
Je kan aan de buitenkant niet zien hoe de binnenkant eraan toe is. Vandaar de 6 jaar leeftijd.
Deze zijn dus 2,5 keer de max leeftijd.


RobD antwoordt op 30 augustus 2012:

MMMwah, Jan wil er nog niet aan dat zelfs een Bovag 6 jaar als indicatief aangeeft, niet als ultieme einddatum😉
Die discussie kan eindeloos voortgaan....

Niettemin, 15 jaar is erg over een limiet.


Jan antwoordt op 30 augustus 2012:

Algemeen geadviseerd wordt te vervangen na 6jaar. Na 6 jaar verscherpt (laten) controleren en na 10 jaar rücksichtslos vervangen.

Statistisch aantoonbaar is een toename van bandproblemen na 6-jarige leeftijd bij caravngebruik.
Waarom nog langer het lot tarten bij 15 jaar?


antwoordt op 30 augustus 2012:

tjonge tjonge, wat een geknoei voor €200, vinden ze het gek dat er ieder jaar weer verscherpte controles worden gehouden, ook in NL kan een band klappen!


fransvb antwoordt op 30 augustus 2012:

Lees ik het nou goed, laat "Menno" na 15 jaar preventief banden vervangen.


@Eric antwoordt op 30 augustus 2012:

Staat er toch vrij duidelijk fransvb?

Zelf rijd ik in een oldtimer auto die op banden van 1994 staat, voorlopig blijven die er nog onder zitten hoor.
Auto rijdt ca 5000 km per jaar zomer en winter door.
M'n caravan rijdt alleen 's zomers en die banden gooi ik er na een jaar of 10 wel af, mede omdat ik problemen in het buitenland wil voorkomen.
Goed behandelen, een jaarlijkse inspectie en goed op spanning houden is dan wel genoeg.
Zes jaar vind ik wel weer overdreven om gelijk tot vervanging over te gaan.

Op die banden van 15 jaar zou ik nog wel een ritje binnen NL willen doen hoor Lex M, hou wel de roestige velgrand in de gaten, dat kan een oorzaak zijn van spanningsverlies.


PieteR antwoordt op 31 augustus 2012:

Lex, met jouw rijstijl kunnen ze nog wel een jaar of 14 mee, maar stof die banden wel even af, voor je vertrekt! 😉


Louis antwoordt op 31 augustus 2012:

Zo krijg je een mooie indruk over al die ongelukken e.d. waar geen echte reden voor aangeduid word in de krant.
( en dus niet alléén op caravangebied )
Mensen willen graag als zelfbeslissend volwassen gezien worden, maar laten het er dus vaak gewoon op aankomen als er geen wettelijke dwang achter zit .
Dan kun je je zoals bij de "zijschuiver" in de vlaketunnel laatst, alwéér afvragen wanneer je een "ongeluk" als een echt ongeluk moet beschouwen .
Ik hoop het niet ,maar mocht ik ooit bij een ongeval betrokken raken waarbij ook banden het hebben begeven ,dan zal ik zeker naar de productiedatum en loadindex kijken,en krijgt de tegenpartij een persoonlijk probleem als hier een ruime adviesoverschrijding in blijkt.
Ben toch niet van plan fysiek en/of financieel slachtoffer te worden van iemand die een paar honderd euro wil besparen in "pak weg" een jaar of tien .
Hier kun je dus zien dat het vaak geen onwetendheid betreft, maar bewust het risico word genomen en dat verbaast me (zeker hier) behoorlijk moet ik zeggen .
De auto bijna zwaar van de "airbags, ABS, E.S.nog wat",de kindertjes in tig keer gekeurde stoeltjes want veiligheid vóór alles toch ??
Zelfs kostbare electronisch gestuurde antislingersystemen worden besproken, en bij zoiets relatief goedkoops laat men het afweten ...onbegrijpelijk !


Lex M antwoordt op 31 augustus 2012:

Louis, ik neem aan dat je alle mogelijke beveiligingssystemen voor banden laten aanbrengen? Zoals bijvoorbeeld een van de eenvoudigste: Tyron-ringen? Want de hier gemelde problemen met banden meestal betreffen meestal banden jonger dan de heilige 6 jaren.


RobD antwoordt op 31 augustus 2012:

"Ik hoop het niet ,maar mocht ik ooit bij een ongeval betrokken raken waarbij ook banden het hebben begeven ,dan zal ik zeker naar de productiedatum en loadindex kijken,en krijgt de tegenpartij een persoonlijk probleem als hier een ruime adviesoverschrijding in blijkt."

En dan Louis? Zoals je zelf aangeeft is het een 'advies' niet meer, niet minder. Het zegt totaal niets over de kwaliteit van de band. Je zult een heel goede en kostbare expertise nodig hebben om aan te (kunnen) tonen dat daar het probleem lag😉


Jan antwoordt op 31 augustus 2012:

Al met al is Lex M helemáál niet van plan de banden te vervangen nietwaar Lex?
Wij kennen hem en zijn mening langer dan vandaag.
Wanneer de aap uit de mouw komt zal blijken dat Lex zich door niemand iets laat voorschrijven. En zeker niet wanneer hij zijn "perfecte" banden periodiek moet vervangen.
Een beetje reuring is natuurlijk succes verzekerd met zo’n onderwerp. 😉


Lex M antwoordt op 31 augustus 2012:

Dat zou best eens kunnen, Jan. Hij heeft ruim 4 jaar in de stalling gestaan na een rondje Boedapest. De banden waren nog redelijk op spanning, bijna 3 bar. Volgende week gaat hij voor een onderstelbeurt. Dan kijk ik nog eens goed. De Bovag-stikker zal hij wel niet krijgen. Dat komt goed uit, want die wil ik ook niet 😉
Voor de statistiek. Ik rijd sinds 1975 met recreatie-aanhangers en heb nog nooit een bandprobleem gehad. In 2008 op een, na later bleek, 18jaar-oude Vredestein van zuidoost-Marokko naar huis gekomen. Dus zo langzamerhand zou het eens moeten gebeuren. De velgen waarop de oude Vredesteins, zijn uitgerust met Tyron-ringen, dus als het goed is, kan me weinig gebeuren. Ik ben tenslotte een rustige en bewuste chauffeur 😉


Hans Stoute antwoordt op 31 augustus 2012:

Het ziet er allemaal netjes onderhouden uit :lol: dus waarom?


Louis antwoordt op 31 augustus 2012:

Dat zal dan toch echt het probleem van de veroorzaker worden Rob, waarbij hij of zij mij moet bewijzen dat de banden geen oorzaak hebben kunnen zijn .
Maar zoals gezegd,ik hoop het niet mee te maken .



Jan antwoordt op 31 augustus 2012:

De velgen waarop de oude Vredesteins, zijn uitgerust met Tyron-ringen, dus als het goed is, kan me weinig gebeuren..

Die Tyron-ringen bieden niets anders dan schijnveiligheid.
De band kan nog steeds lek en kapot.
Bij doorrijden komen nog steeds de stukken rubber om je oren en is de nevenschade net zo groot en vaak meer omdat men denkt met die ringen gewoon door te kunnen rijden.
Het enige wat die ring voorkomt is dat de hiel van de band van de velg af kan.

Ik vindt het juist een gevaarlijke gedachte dat men, ook jij Lex, willens een wetens een risicogebied betreed in de ‘geruststellende’ gedachte dat de Tyron-ring je wel voor ellende zal behoeden.
Die ring behoedt je echt niet voor een klapband.

Jouw ‘statistiek’ is een incidenteel geval en verder geldt dat resultaten uit het verleden geen garantie zijn voor de toekomst.
En zo zijn er nog veel meer superlatieven om jouw non conformistische zienswijze te reflecteren. En het zal je worst zijn uiteraard maar waak ervoor anderen niet daarvan niet de dupe te Laten zijn.
Jij hebt gelijk, de banden mankeren (nog) niets maar probeer niet beter wetenden niet te overtuigen dat je de banden dient te gebruiken totdat er ongelukken gebeuren.
Op dat vlak heeft Louis groot gelijk. Wanneer anderen daar mogelijk de dupe van gaan worden kan het je niet langer worst zijn.
Vrijheid blijheid, maar die vrijheid heeft een grens waar een ander zijn vrijheid begint. Samenleven is aanpassen Lex, anders moet je met je BIOD op gepensioneerde banden op een eiland gaan zitten. 😉


RobD antwoordt op 31 augustus 2012:

Tja, wat zullen we nu toch tegen Lex kunnen zeggen?
Zelfoverschatting? Eigenwijs? Hardleers? Afsluiten voor feiten?
Lex kan niets gebeuren, van Marokko naar huis op een 18j. oude band, zelfbewuste chauffeur, sinds '75 ervaring.....pffffff

"Dus zo langzamerhand zou het eens moeten gebeuren" eigenlijk hoop ik het, zou je ogen openen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 31 augustus 2012:

Zelfs kostbare electronisch gestuurde antislingersystemen worden besproken, en bij zoiets relatief goedkoops laat men het afweten ...onbegrijpelijk !

Onbegrijpelijk dat iets wat echt bijdraagt aan verkeersveiligheid zo slecht verkocht wordt! Dat geld voor elektronische
antislingersystemen maar zeker ook voor een veiligheids verhogende caravancursus. Volgens mij heeft Louis (e.a.) zich nog niet aangemeld 😉

Een feit is dat de kans op een lekke band (of klapband) bij een oudere band groter is dan bij een nieuwe band. Maar het is niet zo dat het rijden op oude banden per definitie gevaarlijk is. Er zijn immers geen harde cijfers voor, alleen maar kansen. Naarmate de caravan minder zwaar is, is die kans ook weer kleiner. Ook is een feit dat lekke banden hoogst zelden de oorzaak van een ongeluk zijn bij een caravan. In geval van een klapband is snelheid en gewichtsverdeling tussen auto en caravan veel belangrijker. In het geval van Lex weet ik dat laatste wel safe....Laat daar Nederland maar eens een voorbeeld aan nemen! Gaat de band kapot dan heeft Lex zichzelf doordat mogelijk het loopvlak loslaat en schade maakt aan de caravan. En zelfs die kans is bij Lex niet zo groot bij een BIOD en eenvoudig te repareren. Vandaar dat ik tegen Lex durf te zeggen..... dat hij het verhoogde risico wel kan lopen.

Zou je met een gewone caravan rijden (die veel zwaarder is) en een doorsnee trekauto zou ik een heel ander advies geven!


Louis antwoordt op 31 augustus 2012:

Zou wel leuk kunnen worden Menno .
Ik heb in het verleden erg veel gereden met een flinke bedrijfsbus waarachter een vierassige schamelaanhangwagen van 8 meter lang met een lading van maximaal 10 meter .
Met een permanente ontheffing voor ook een totale breedte van 3 meter .
Hoogte van het rek op deze wagen vier meter, maar in de praktijk ook wel illegaal lading vervoerd tot vijf meter twintig hoog als ik de route verkend had, want viaducten en bomen geven nu eenmaal weinig mee.
Woog toch al snel zo,n 3000 kg.
Exclusief de betonblokken die er nog bij kwamen vanaf windkracht 3,want je begrijpt dat er weinig wind nodig was om op z'n kant te gaan .
( Als je je nog eens afvraagd hoe grote bedrijfsschuifdeuren uit één stuk op het werk gekomen zijn weet je het nu dus )
Gewoon overdag naar overal en nergens, en zonder begeleiding want dat was te duur vond de baas .
Tennisch wel altijd in prima staat, goed verlicht, geen vergane banden e.d.,en dit is jaren goed gegaan en gebeurd nu nog door opvolgers al zijn de ladingafmetingen/gewichten kleiner geworden omdat de KLPD inmiddels wat strenger is .
En dit alles (ojee) met slechts B-E !
Natuurlijk geen mover,en achteruit op allerlei terreinen en erven manoeuvren om op de juiste plaats terecht te komen .
Dus met dat rijden op zich red ik me ook zonder cursus wel aardig.
Maar steek hier toch altijd weer van alles op daar het eigenlijk altijd over enkelassige rijdende huisjes gaat en je met hele andere dingen te maken krijgt .
Maar goed, ik dwaal veel te veel van het onderwerp af .


Bert antwoordt op 1 september 2012:

Ik ben het met Menno's argumentatie eens. En geloof me, we zijn echt niet altijd twee handen op een buik. 😉

Een lekke band (klapband) op een caravan leidt zelden tot meer dan ongemak en schade aan het interieur. Vergelijk het met een forse windvlaag.

@Lex. Die bandjes zijn nog niet zo lang geleden gemonteerd, gezien het verse balanceerlood? Waren ze ook ongebruikt, slechts oud? De kleine aanhechtings 'sprietjes' zijn overal nog te zien... Heeft de monteur bij montage goed naar de binnenkant van de band gekeken?


Jan antwoordt op 1 september 2012:

Een lekke band (klapband) op een caravan leidt zelden tot meer dan ongemak en schade aan het interieur. Vergelijk het met een forse windvlaag.

Zelden tot méér dan ongemak en schade zeg je? Vindt je dat dan niet genoeg? 😉
Een ‘klapband’ op zich is inderdaad niet zo spannend. Maar men beweert juist mét die Tyron ringen gewoon door te kunnen rijden naar een veilige stopplaats.
Juist dat doorrijden zorgt voor de schade.

Heeft de monteur bij montage goed naar de binnenkant van de band gekeken?

Daar ziet de monteur niets aan. Tenminste als de band in zo’n goede conditie is als de buitenkant moet doen laten geloven.
Het gaat bij veroudering van banden vooral om het ouder worden van het karkas, het geraamte van een band die volledig gevulkaniseerd is in het rubber die het afsluit van de buitenlucht.
Het gaat dan vooral om het aandeel zuurstof in de lucht die het karkas in sterkte doet verminderen. Dat is de reden dat het karkas in de uiteindelijk onvermijdelijke droogte scheurtjes niet zichtbaar mag zijn tijdens een APK keuring.
Zuurstof kan in rubber diffuseren. Dat is een natuurkundig proces waardoor de band uiteindelijk spanning verliest. (Bij volledig Stikstof gevulde banden komt dit dus omgekeerd voor onder invloed van partiële druk, van buiten naar binnen dus). Door deze diffusie komt zuurstof in aanraking met het karkas en daar begint de desintegratie. Een band in niet gemonteerde toestand heeft geen last van partiële druk en zal dus niet of minder verouderen door zuurstof. Wél door mogelijk UV-licht! En het rubber blijft verharden.

Je kan dus een band van binnen bekijken totdat je een ons weegt, je zult daar weinig aan zien.
Dát is juist het gegeven van een preventieve vervanging bij 6 jaar ouderdom, Je kan er niets aan zien!
De daarna aanbevolen jaarlijkse inspectie is enkel benodigd voor een controle op fysieke beschadigingen en droogtescheurtjes die vooral bij stilstand eerder kunnen optreden. Rubber verhardt eerder wanneer het niet soepel wordt gehouden door met de band te rijden.

Mede doordat Lex zijn BIOD 4 jaar heeft stilgestaan blijft mijn advies tot vervanging van zijn 15 jaar oude rubbers onverminderd staan.

‘K zeg maar zo; Je bent een rund als je met je banden stunt. 😉


Lex M antwoordt op 1 september 2012:

@Bert. Ik weet niet hoelang deze banden eronder zitten. Deze caravan hebben we sinds 2003 en er zijn sindsdien nooit nieuwe banden gemonteerd. In 2006 hebben we er een lentereis naar Frankrijk en een herfstreis naar Engeland mee gemaakt. In 2007 een rondje Boedapest. En wat beperkte afstanden in NL.
Tja Jan, volgens jouw theorie zou dat eigenlijk niet moeten kunnen met banden van 9 jaar en ouder. Kanstechnisch natuurlijk wel, hoewel volgens jouw verhaal de kans dat het goed gaat, wel heel klein zal zijn. Mazzelaar die ik ben.


Hans Stoute antwoordt op 1 september 2012:

@Jan. Ik ken een Jan die er heel anders over denkt. Die wordt gek als je het woord banden laat vallen. Ik ga trouwens helemaal met je mee. Bovendien heb je, wanneer je je spullen verzekerd wilt laten, weinig keus.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 september 2012:

Waarom betekenen oude autobanden niet automatische afkeur bij de APK?


Hans Stoute antwoordt op 1 september 2012:

Om meerdere redenen. Het probleem van oude banden lijkt meer bij aanhangers te spelen dan bij auto's. En dan gaat tijdsvervanging wel erg lijken op het spekken van de bandenbranche. Dan komen uitlaten, lagers, etc zich natuurlijk ook melden. APK is een momentopname. Op het moment van keuren moet het in elk geval in orde zijn met een redelijke verwachting dat het komende jaar de zaken ook in orde blijven. Caravans hebben uiteraard geen APK en dat moet zo blijven. Op andere manieren (met name via verzekeringen) is ook een bepaaald veiligheidsniveau te halen.


joop b antwoordt op 1 september 2012:

In 2004 een 21 jaar oude caravan gekocht met de originele banden. Er zaten een paar droogte scheurtjes in, niks bijzonders, kan je verwachten met die leeftijd.De band die op de zonkant van de caravan stond,was eigenlijk wel erg aangetast, deze gewisseld voor het reservewiel. De eigenaresse (weduwe) vertelde me dat de caravan de laatste vijf jaar niet is gebruikt, mooi dan hebben die banden ook niet veel kilometers gemaakt. Na terugkomst van de vakantie naar Frankrijk toch maar nieuwe banden eronder. Gedurende het laatste jaar, drie banden 270 euro gedeeld door 6 is 45 euro uitgespaard. En het stikstof was ook nog gratis.



John antwoordt op 1 september 2012:

"Caravans hebben uiteraard geen APK en dat moet zo blijven."
Acuut invoeren, morgen nog!!

"Op andere manieren (met name via verzekeringen) is ook een bepaaald veiligheidsniveau te halen."
Hoe dan? Alleen wat banden betreft? Wie van de verz. komt mijn remmen nakijken?
Ook dan, moment opname.

"De eigenaresse (weduwe) vertelde me dat de caravan de laatste vijf jaar niet is gebruikt, mooi dan hebben die banden ook niet veel kilometers gemaakt."
Joop weet nog niet dat banden meer slijten van stilstaan dan km's maken??
Enne, stikstof zit voor 79% al in de lucht die we inademen😉


Lex M antwoordt op 1 september 2012:

Hoe weten de 'deskundigen' dat toch allemaal?
Als het goed is, hebben ze nog nooit een band ouder dan 6 jaren, gezien 😉


Jan& antwoordt op 1 september 2012:

Het lijkt hier wel "Keep `em Rolling!"

kijk even op de site en je zult verbaasd staan over de duurzaamheid van banden..😉
http://www.ktr.nl/


joop b antwoordt op 1 september 2012:

Beetje mierenn.. geef ik toe.
Joop weet nog niet dat banden meer slijten van stilstaan dan km's maken??
Vermakelijk dit forum.
John het bleek wel dat de banden die niet op de zon stonden niet zo snel verouderden.


Hans Stoute antwoordt op 1 september 2012:

En welk soort veiligheid brengt een APK dan wel? Wordt overbelading daarmee voorkomen? Nee. Gaat er een regel gelden over de leeftijd van de banden? Nee. Wat er wel komt is in de winterdag een heen en weer rijden van caravans van stalling naar dealer v.v. Stalling gaat daarvoor geld vragen (dan ook maar 's zomers) Er zullen altijd en paar malafide keurders zijn. Je moet er een vrije dag voor opnemen. Etc. Terwijl er in het geheel geen maatschappelijke noodzaak is voor een APK voor caravans of aanhangers. Kortom heel veel geld uit de zak voor een schijnveiligheid.


Jan antwoordt op 1 september 2012:

Op andere manieren (met name via verzekeringen) is ook een bepaaald veiligheidsniveau te halen.

Dat zou een hele slechte (en dure) zaak worden!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 september 2012:

Blijkbaar is een scheur in de voorruit gevaarlijker dan een oude goede band. Althans zo redeneert de wetgever...... anders was in de APK eisen wel een tijds criterium opgenomen. Kortom blijkbaar is niet via een harde eis aan te geven wanneer een band te oud is.


Hans Stoute antwoordt op 1 september 2012:

@Jan. Waarom een dure zaak? Als je je aan de polisvoorwaarden houdt zoals de verzekering voorschrijft (met name het onderhoud van het gehele onderstel) is er toch niets aan de hand? Houdt gewoon in dat je om de twee jaar een beurt laat uitvoeren.


Lex M antwoordt op 1 september 2012:

Met een staaltorsiegeveerde as zou ik toch maar iets frequenter gaan, tenzij je niet meer dan 4000 km in 2 jaar doet.


Hans Stoute antwoordt op 1 september 2012:

Mijn vorige caravan had een staaltorsie as. Ik heb de caravan 14 jaar gehad, en in principe nooit iets met de as aan de hand geweest behoudens dat na een slecht uitgevoerde onderhoudsbeurt het wiel (inclusief remtrommel) er af liep en de as zulke schade opliep dat die vervangen moest worden. Oorzaak was het lager die wel vanaf het begin een zorgenkindjes waren. Die moesten toch wel elke twee jaar vervangen worden.


Jan antwoordt op 1 september 2012:

Kortom blijkbaar is niet via een harde eis aan te geven wanneer een band te oud is.

Nu weet jij ook vanwaar de 6-jaars termijn is ontstaan. 😉


John antwoordt op 1 september 2012:

Polisvoorwaarden?
In mijn polis staat niets vermeld omtrent onderstel onderhoud, 2 jaarlijkse beurt en al wat meer. Wel 6 jaar oude banden te laten controleren.
Waar komt die veiligheid dan vandaan?? En stel dat het een sluitende voorwaarde is, wie controleert? De verzekering maatschappij? Jawel en de premie met 600% omhoog om de controleurs te betalen.😉
Gezwam dus😉
Bij een APK, ook al is het een moment opname staat het wel zwart op wit.


Hans Stoute antwoordt op 1 september 2012:

Bij een evenement kijkt men of aan de polisvoorwaarden is voldaan. Zoniet volgt geen uitkering en draai je zelf voor de schade op. Reden genoeg om de zaken voor elkaar te hebben. Dat jij het niet in de polisvoorwaarden terugvindt, verbaast me niets; ik ken je leesvaardigheid.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 september 2012:

Je hebt een erg negatief beeld van verzekeringen Hans. En als je caravan nu eens niet verzekerd is?


Jan antwoordt op 1 september 2012:

Waarom een dure zaak?

Dat lijkt mij vrij simpel. Wie schrijft die polisvoorwaarden? Nu gaat het om een bandenleeftijd.
Met het aspect belangenverstrengeling kan een belanghebbende slecht omgaan.
Voor je het weet wordt men ‘gedwongen’ tot absurd onderhoud omdat de verzekeraar vindt dat dat nodig is om (hun) risico uit te sluiten. Of onder druk van een actief lobbyende remblokfabrikant die hen weet te overtuigen dat remblokken minimaal 2x per jaar gewisseld dienen te worden. En dat allemaal voor rekening van de eigenaar.
Nee, dank je de koekkoek.

Met een staaltorsiegeveerde as zou ik toch maar iets frequenter gaan, tenzij je niet meer dan 4000 km in 2 jaar doet.

Hmmmm, zal wel loslopen. Wanneer je meer dan 15 jaar met een paar banden toe kan zal de as ook wel enkele decennia zonder aandacht kunnen toch?
Gezien de 14-jarige ervaring van Hans lijkt het bewijs daarvoor wel geleverd. Duurt een tijd voordat die as doorgeroest is hoor. 😉

Bij een evenement kijkt men of aan de polisvoorwaarden is voldaan. Zoniet volgt geen uitkering en draai je zelf voor de schade op.

Nee nee nee. Tot schade uitkeren is men verplicht. Men zal wel trachten te verhalen maar daar moet wel onomstotelijk bewijs voorhanden zijn en/of causaal verband aangetoond kunnen worden.


joop b antwoordt op 1 september 2012:

Waar praten we eigenlijk over??
Over ongeveer 45 euro, op jaarbasis, als je de banden zo nodig om de 6 jaar gaat vervangen.
Ik heb nu een paar keer op dit forum gereageerd, of mijn schrijfstijl wordt niet begrepen, of het is te ingewikkeld.
Het eigen standpunt lijkt wel heilig.
Hoe kan iemand nu adviseren vanaf een forum , rij maar lekker door, maar wel met de beperking blijf in Nederland, en kijk vaak in je spiegel.
Ik vind het allemaal een beetje raar.
Neem dan van die druksensoren, ben je helemaal het heertje.
Hoop ik.


joop b antwoordt op 1 september 2012:

Jan, hier gaan we weer.
Een staaltorsie as heeft om de 4000 km smering nodig om de eenvoudige reden dat een schommelende beweging moeilijk te smeren is. Ook dit zuig ik niet uit m'n duim.
Heeft niets met roesten te maken.


Hans Stoute antwoordt op 1 september 2012:

@Menno. Waaruit blijkt dat ik een negatief beeld van vrzekeringen heb? Het tegendeel is waar. Alleen is er sprake van een overeenkomst waarin partijen geacht worden de afgesproken zaken na te komen. In vrijwel alle polisvoorwaarden die ik ken staat staat wel iets over onderhoud. Soms vrij precies, soms algemeen. Het gaat er ook om hoe je die voorwaarden leest en uiteindelijk hoe een rechter die beoordeeld. En dan denk ik dat de juristen van de verzekering een klein beetje slimmer zijn dan de meest van ons. Wanneer je niet verzekerd bent, kan je nog altijd goed onderhoud laten plegen.


Louis antwoordt op 1 september 2012:

Een stel banden van :( en we nemen de best geteste, bij niet de goedkoopste ) hooguit E 250,- inclusief balanceren en nieuwe ventielen.
Ik zou toch echt stoppen met kamperen als ik met zulke futiliteitsaankopen al een probleem zou hebben.
Bekend is dat velen "zomaar" een caravan kopen met al dan niet geleend geld,en als je dat ziet in het prijskader van een paar bandjes.....,toch wel humor eigenlijk.


Hans Stoute antwoordt op 1 september 2012:

@Jan. Uiteraard is men tot uitkering verplicht. Omdat dergelijke dingen vrijwel altijd rijdend gebeuren is het ook vaak (altijd) de autoverzekering die aangesproken wordt op WA. Dat is klip en klaar. Veel onderzoek zal er waarschijnlijk ook niet volgen. Voor je eigen schade zal je aan moeten tonen dat onderhoud gepleegd is middels een nota en/of rapport. Als daar een vervangingsadvies op staat (meestal banden maar kan ook b.v. schokdemper inhouden) zal de verzekering waarschijnlijk toch besluiten dat je bij niet opvolgen geen onderhoud gepleegd hebt en een claim waarschijnlijk afwijzen.


Jan antwoordt op 2 september 2012:

Jan, hier gaan we weer.
Een staaltorsie as heeft om de 4000 km smering nodig om de eenvoudige reden dat een schommelende beweging moeilijk te smeren is. Ook dit zuig ik niet uit m'n duim.
Heeft niets met roesten te maken.


Lees de smiley Joop b.
Eerder neemt Lex het niet zo nauw met de bandenleeftijd. Later adviseert hij een staalgeveerde as niet meer dan 4000km van onderhoud verstoken te laten zijn.
Significant nietwaar? Terwijl het veiligheidsaspect bij de banden wel wat zwaarder weegt lijkt me.
En waarom 4000km? Waarom geen 4005 km? Of beweegt die dan niet meer? Geloof er niets van en het lijkt me erg stug dus zal het wel loslopen.



En dan denk ik dat de juristen van de verzekering een klein beetje slimmer zijn dan de meest van ons.

Dat zullen ze zeker zijn, daar hebben ze lang genoeg voor op school gezeten.
Het zijn echter ook grote bluffers, want ze weten dat sommigen regels door een rechter zo van tafel geveegd zullen worden. Maarrrrrr, dan moet het eerst wel bij de rechter op tafel komen en veel mensen redden het niet zover want dan zijn ze al afgebluft.
Ze zijn meesters in zaken traineren maar wanneer (kleinere) claims uiteindelijk meer geld dreigen te kosten door een rechtszaak die ze moeten betalen kiezen ze toch eieren voor hun geld en volgt uitkering.


Hans Stoute antwoordt op 2 september 2012:

Vergeet niet dat een aantal punten (zo niet allen) die in de polisvoorwaarden als onderhoudsplichtig worden gezien, ook bij caravancontroles worden gecontroleerd. Ook wanneer je een klapband krijgt, een wiel verliest, etc. gaat de politie na hoe de staat van onderhoud was. Was die slecht, dan krijg je knalhard een bon wanneer je niet aan kan tonen dat je onderhoud hebt gepleegd (in dit geval dus ridicuul want het was slecht) of hebt laten plegen. In dat laatste geval zal de politie je zien als slachtoffer van een malafide handelaar en je geen bon geven. Wat er in dat geval ook nog bij kan komen is dat de politie je kentekenbewijs in kan nemen en je dus (als dat al mogelijk is) niet verder mag met de caravan. Voor afvoer draai je wel zelf op. Kostbare zaak.
Als je de schade gaat claimen kom je op het formulier de vraag tegen of er een politierapport is opgemaakt. En daar komt de aap dan wel uit de mouw. Verzekering gaat dus bij onderhoudsachterstand niet tot uitbetaling over. En terecht want andere verzekerden hoeven niet, middels een hogere premie, op te draaien voor dit soort onverantwoordelijke lui.


John antwoordt op 2 september 2012:

Zoveel onzin voor een "overjarige" band is naar mijn mening nog nooit gepubliceerd. Achterstallig onderhoud, malafide dealers, enz. Je moet er heel wat bijhalen om je gelijk te halen. Als, alleen als, een band niet zou hebben voldaan is het voor de politie ONMOGELIJK om aan te tonen. Hier zal toch echt een specialist bij moeten komen. Los geslagen rubber om een velg zegt niets over de toestand van de band. Politie maakt alleen rapport op dat men vermoed dat de band de oorzaak is/was.


Jan antwoordt op 2 september 2012:

In dat laatste geval zal de politie je zien als slachtoffer van een malafide handelaar en je geen bon geven.

Hier zou dan sprake zijn van willekeur.
Geheel ongeloofwaardig Hans!
Bangmakerij en totale nonsens.

Het is geenszins zo dat wanneer men zijn motorolie niet (tijdig) laat verversen en vervolgens buiten schuld bij een ongeval betrokken raak dat men uitgesloten wordt van risicodekking, bonnen krijgt, het kentekenbewijs wordt ingenomen en met hoge kosten wordt geconfronteerd.
Dit zijn ongefundeerde hardnekkige internetverhalen en puur bangmakerij van personen die menen de wijsheid in pacht te hebben. Niets is minder waar.

Het is tevens een prachtig voorbeeld van hoe die polisvoorwaarden hun uitwerking op sommigen personen kunnen hebben.
Het lijkt mij Hans, dat jij een voorbeeldige onderhoudshistorie kan produceren van alles wat jij verzekerd hebt. Kost een boel geld hé?

Wanneer bij mij een verzekeraar moeilijk doet heeft hij bij voorbaat een juridische gang te gaan. En dat weten ze inmiddels. 😉 Kost ook een boel geld maar zijn ze nou helemaal belazerd!


Hans Stoute antwoordt op 2 september 2012:

Als de politie je een bon geeft zullen ze ook aan moeten tonen dat je ergens schuld aan hebt. Als jij onderhoud laat doen en de dealer maakt zich er Jantje van Leiden er vanaf kan geen mens volhouden dat je schuld hebt aan een ongeluk. Die verantwoordelijkheid ligt dan echt bij de dealer. Zelf meegemaakt en als je wilt kan je het hele verhaal teruglezen op nl.reizen.caravan. Er moet een oorzakelijk verband zijn tussen het ongeval (en dat mag gerust éénzijdig zijn en het onderdeel dat dat ongeval veroorzaakte. Daar heeft de politie dus een technische dienst voor. Je voorbeeld van de motorolie slaat dus helemaal nergens op en laat zien dat je er helemaal niets van begrijpt.
Volgens mij hoort onderhoud ook bij auto's en caravans. Laat je dat achterwege dan komt zeker het moment dat het fout gaat. Dat is een zekerheid. De adem van de verzekering is altijd langer dan d jouwe. En ik ken zaken waarin een sterk standpunt gewoon door de rechter onderuit gehaald werd. (Google op Van Nobelen en de Waal Failliet of niet)


Jan antwoordt op 2 september 2012:

Die verantwoordelijkheid ligt dan echt bij de dealer.

Nee. Die verantwoordelijkheid kan je niet afschuiven. Je blijft ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor je voertuig.

Je voorbeeld van de motorolie slaat dus helemaal nergens op en laat zien dat je er helemaal niets van begrijpt.

Door ernstig olietekort een vastgelopen motor, auto strandt met motorschade midden op snelweg…..

Ik zal er weinig van begrijpen en jij hebt de wijsheid in pacht. ??????
Voor de rest krijg je van mij gelijk hoor! Zal mij verder worst zijn. Alleen leef ik in de realiteit en denk dat het hier veel gezelliger is dan in die inter(pretatie)netwereld van jou. 😉
(Google my ass!)


Hans Stoute antwoordt op 2 september 2012:

Is dat jouw manier om te zeggen dat je in je eigen wereldje leeft?


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker