Caravantrekker.nl

Peugeot 207sw /caravan slingeren

Mike vraagt op 6 september 2012:

Vorig jaar waren we in het bezit van een 307sw in combinatie met een hobby classic 460 max beladen 1100kg.combinatie goed te rijden.Via werkgever zou ik een 308sw krijgen helaas ivm CO2 uitstoot een 207sw diesel geworden.Trekkracht doet hij niet onder voor de 307sw.Alleen erg slingeren 90km max /bij 80km wel rustig auto mag max 1150 Trekken.Kogel druk 50kg werkt het beste.Auto is smaller als de 307sw vangt dus meer wind.banden heavy load contact gehad met banden fabrikant 2,9 bar /om max 690kg per band.(lijkt visueel of er te weinig druk in de banden is)Lees wel over caravan banden 4,5 bar misschien is dat de oplossing,of dakkoffer op dak plaatsen.Laatste optie zal helaas zijn om de caravan weg te doen.Wie heeft hier ervaring mee. Mike

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 september 2012:

Op zich zou een 207 SW diesel niet direct een groot probleem met 1100 kg hoeven te hebben. De vraag is wel of je caravan echt niet zwaarder dan 1100kg is? Ooit beladen gewogen?
Uiteraard moet je de caravan goed beladen, dus weinig gewicht helemaal voor en achterin (ondanks dat je daar wellicht veel bergruimte hebt).
Gewicht verplaatsen van de caravan naar de auto kan goed uitwerken, hoewel je dan wellicht wel de vering van je Peugeot moet aanpassen.
Met de bandenspanning van de auto (vooral achter) kan je wat 'experimenteren' door bijv eens 3 bar er op te zetten. De caravan kan alleen maar 4,5 bar hebben als het C-banden zijn. Kijk even op de band wat de maximale druk is die toegestaan is en die kan je aanhouden.

Je zegt kogeldruk 50 kg werkt het beste...heb je een hogere kogeldruk geprobeerd?


Mike antwoordt op 6 september 2012:

Hoi Menno Bedankt voor de snelle reactie(we zitten nog in zuid-Frankrijk moeten nog 1200km terug)meeste gewicht in disselbak waaronder 2 gasflessen achter in de caravan onder bed de voortent en resterende op het bed om op de 50 kilo uit te komen.Heb meer kogel druk geprobeert 55-60 kg maar dan werd het erger auto begon dan als het ware te dansen.Zijn inderdaad geen c banden /advies van banden fabrikant 2,9 bar.Toch lijkt het dan of er te weinig lucht in zit en als ik dan zijkant caravan duw lijkt het als hij dan op de banden schommelt.Bandenspanning auto achter 2,8 bar.Nee ,helaas heb ik caravan nog nooit beladen gewogen(pas 2e jaar in bezit).misschien inderdaad alle gewicht belading op vloer van caravan.


Jan antwoordt op 6 september 2012:

meeste gewicht in disselbak waaronder 2 gasflessen. Achter in de caravan onder bed de voortent en resterende op het bed om op de 50 kilo uit te komen. Heb meer kogel druk geprobeert 55-60 kg maar dan werd het erger auto begon dan als het ware te dansen.

Tja, daar heb je de aap uit de mouw.
Begin maar eens om alle zware zaken op en rond de as te bergen. De meest zware zaken naar de auto verplaatsen. (niet de auto over beladen en treingewicht in de gaten houden)

Zijn inderdaad geen c banden /advies van banden fabrikant 2,9 bar.Toch lijkt het dan of er te weinig lucht in zit en als ik dan zijkant caravan duw lijkt het als hij dan op de banden schommelt.

Klopt. Is een volkomen normaal verschijnsel en is niet dé oorzaak van het ‘kwispelen’. Dat is de belading. 😉


Jeroen antwoordt op 7 september 2012:

Ik heb zelf ook en 207 SW, maar dan de 1.6 benzine versie.
Hiermee zijn we afgelopen zomer naar de Pyreneeën gereden met een Sterckeman Starlett 420 van max 970Kg. Gezien het hoge leeggewicht van de caravan zal hij wel redelijk in de buurt van die 970Kg gewogen hebben tijdens het rijden.
De kogeldruk kreeg ik niet onder de 60Kg. Ondanks dat dit een stuk meer is dan de auto mag hebben ben ik hier toch mee gaan rijden.
Ik heb het als een heel stabiele combinatie ervaren. Mijn kruissnelheid was 100Km/U op de CC, dat is 97 volgens de GPS.
Met inhalen wel eens uitschieters gehad van 110Km/U. Ook hierbij geen enkele slingering gemerkt.
Alleen met harde windstoten schuin van achteren werd het wat onrustig, maar dat lijkt mij heel normaal.

Ik denk dus ook dat het aan je belading ligt.
Wij hadden de zware voortent op de achterbank van de auto liggen. Tafel en stoelen in de kofferbak. Verder geen zware dingen helemaal voor of achterin de caravan en de fietsen op de auto.
Succes met de terugreis!



JH Vis antwoordt op 7 september 2012:

Jan, jij stelt nu wel steeds dat het zijdelings bewegen van de banden geen rol speelt bij het slingeren maar daar denk ik toch anders over. Het zal nooit de oorzaak zijn tot slingeren, die ontstaat elders. Echter banden die minder zijdelings bewegen (of rollen) kunnen wel degelijk een positief effect hebben. Andersom is eerder het geval, namelijk banden zoals Mike beschrijft geven de gelegenheid om de slingering door te zetten waardoor deze mogelijk erger wordt. Je kunt volgens mij dus niet stellen dat de eigenschap van banden (in de context van dit verhaal en ook andere draadjes op dit forum) geen rol speelt bij het slingeren.


John antwoordt op 7 september 2012:

Van Jan:
Is een volkomen normaal verschijnsel en is niet dé oorzaak van het ‘kwispelen

Van JH Vis:
Het zal nooit de oorzaak zijn tot slingeren, die ontstaat elders

Zijn ze het toch eens dat het niet de oorzaak is😉


Jan antwoordt op 7 september 2012:

Sterker nog JH Vis; nauwelijks bijdrage hebben aan en geen invloed op het gaan slingeren.

Je kan het ook anders zien. De axiale beweging die de banden toestaan zorgt er in sommige gevallen juist voor dat een slingerbeweging wordt geabsorbeerd.
Daarbij moet in aanmerking worden genomen dat veel mensen spreken over slingeren wat helemaal geen slingeren is.
Een onrustige caravan in een ongunstige combinatie doe je goed voelen. In deze situatie zal de axiale beweging door de banden ervoor zorgen dat de onrust onrust blijft. Heb je in deze situatie een stijvere band onder de caravan dan zal een flink deel van die onrust doorgegeven worden aan de auto. Die mensen die nu al spreken van een “slingerende” caravan durven dan helemaal niet meer de weg op of hebben het zweet minimaal in hun handen tijdens zo’n rit.

Uiteraard mag je er anders over denken maar dat neemt niet weg dat ook een onderzoek van Baileys heeft aangetoond dat de invloed van de caravanband en de bandspanning van weinig tot geen invloed is op het slingergedrag.

Waarschijnlijk zullen B & M dit met al hun ervaring kunnen beamen.


Mike antwoordt op 7 september 2012:

Bedankt voor de reacties.Voor de terugreis ga ik zorgen om genoeg gewicht in de auto te krijgen.En proberen geen gewicht in disselbak en achter in caravan te krijgen ,maar gewicht boven de as.Kogeldruk 50 kg.Hoop dat we dan toch een rustige terugreis hebben en dat het probleem was,als ik verder op site caravantrekken kijk staat er inderdaad veel omschreven over het laden van de caravan.Bij thuis komst toch maar eens laten kijken of de banden wel geschikt zijn en er niet beter c banden op kan leggen.Mocht iemand nog tips hebben hoor ik het graag,maar eerst nog een paar daagjes genieten van Zuid-Frankrijk. Mike


Jan antwoordt op 7 september 2012:

Voor dit gewicht heb je helemaal geen C-banden nodig.
Kan wel, maar dan zul je moeten compenseren door een lagere bandspanning waardoor de band meer warmte ontwikkeld, waardoor een 'klapband' weer in beeld komt en het brandstofverbruik toeneemt.
Om van alles dan weer af te zijn kun je die max bandspanning van 4,5 bar erin zetten waardoor het met de draagkracht wel weer goed zit, het onschuldige waggelen verminderd en je een stuk vering kwijt bent waardoor de caravan en je serviesgoed mogelijk wat schade oploopt.

Wees nou verstandig en zet er een band onder die de MTM + 10-15% kan dragen. Met de juiste band zit je namelijk altijd goed. 😉


Walter antwoordt op 7 september 2012:

Hallo,

ik onderschrijf het antwoord van J.H. Vis voor 100%. Slappe banden onder caravan en auto kunnen zeker de oorzaak hebben van kwispelen, dit kan nog versterkt worden door slechte weersomstandigheden als wind.

Wordt de beweging van de caravan versterkt door de auto dan is hulpvering onder de auto op zijn plaats.

Ervaring met een 207 als trekker heb ik niet, maar heb wel de 307 SW als zeer stabiele auto ervaren met de caravan erachter.

met vriendelijke groet,

Walter


MvO antwoordt op 7 september 2012:

Welke spanning op de autobanden? Bv voor 2,5 en achter 3,0.
Normaal rijdt ik rondom op 2,3 maar met caravan bovengenoemde spanning.


Walter antwoordt op 7 september 2012:

Hallo,

mijn autobanden had ik voor de vakantie verhoogd van 2,5 bar naar 2.7 bar (voorgeschreven bij zware belading) voor mijn auto. Mijn hobby staat op Cargo banden dus met de voorgeschreven 4.5 bar. Ik ben zelf overigens met mijn auto overgestapt naar een grotere velgmaat met merkbanden ipv. de goedkope koreeanse rommel met slappe wang die orgineel onder mijn auto gemonteerd was. Door deze aanpassing bleef mijn combinatie tot 100 km/uur stabiel, ipv. de 90 km/uur voorheen. Ik ben mij er overigens van bewust dat dit een specifieke oplossing was voor mijn auto (hyundai ix35) die hoog op zijn wielen staat, en dat deze prijzige oplossing niet voor alle auto's op een zelfde goede manier zal uitpakken.

met vriendelijke groet,

Walter


esee antwoordt op 7 september 2012:

hallo mike, wij hebben een tijd geleden ook een soortgelijke vraag gesteld op deze site.
wij hadden ook een 307 sw en nu een 207 sw diesel.
ook vonden wij het een verschil van dag en nacht kwa wegligging en slingeren.
ook al is de caravan hetzelfde gebleven.
na veel geschuif met gewichtsverdeling, zijn we er achter gekomen dat bij ons het beste werkt:

anti-slingerkoppeling met goede remcupjes.
fietsen op het dak van de auto ipv in de caravan.
zware spullen in de auto:voortent,reservewiel,tentstokken,boodschappen.
rest van de zwaardere spullen in de buurt van de as van de caravan zodat wij een kogeldruk hebben van 60 kg.

hiermee rijd onze caravelair max beladen 1000 kg perfect.

is de hobby van jullie niet te zwaar?max beladen 1250 kg.
omdat het max trekgewicht van deze 207 1150 kg is.

veel suxes met het oplossen van dit bekende probleem.


esee antwoordt op 7 september 2012:

P.S. we hebben c-banden met 3.5 bar


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker