Caravantrekker.nl

Caravanband

Cor v.d.Broek vraagt op 10 oktober 2012:

Op mijn 2 jaar oude caravan, Hobby 540 de Luxe zijn, origineel , banden gemonteerd van het merk KargoMax C ST-6000. In zuid Spanje kreeg ik een klapband met kennelijk ook de onvermijdelijke schade aan de caravan. Via de ANWB eea geregeld maar geen KargoMax band te krijgen, evenzo ook geen nieuwe velg. Twee nieuwe banden en velg via ANWB Barcelona geregeld omdat twee dezelfde merk banden op de caravan moesten liggen. In sommige landen zou het zelfs strafbaar zijn om met twee verschillende merk banden te rijden. Wie kan mij daarover meer vertellen?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Theo Gerrits antwoordt op 10 oktober 2012:

Cor

De regeling voertuigen art. 5.12.27 staat vermeld dat de bandenmaat op een as gelijk moet zijn. Er wordt niet gesproken over bandenmerken. Een nieuwe band met dezelfde maatvoering was genoeg geweest! Kennelijk een foutive interpretatie van de hulpveleners

Met vriendelijke groet
Theo Gerrits


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 oktober 2012:

Het is het niet strafbaar om met verschilde merken rond te rijden. Niet in Nederland en daarmee ook niet in de rest van de EU. Wel moeten de banden van het zelfde type zijn.


Bert antwoordt op 10 oktober 2012:

Had je geen reservewiel bij je Cor?


Theo Gerrits antwoordt op 10 oktober 2012:

Hetzelfde type is oude wetgeving. Er staat nu :
De banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben.
Naast radiaal of diagonaal ook dezelfde maat

Theo Gerrits


Jan antwoordt op 10 oktober 2012:

Twee nieuwe banden en velg via ANWB Barcelona geregeld omdat twee dezelfde merk banden op de caravan moesten liggen.

Wie heeft dat verkondigd?


RobD antwoordt op 10 oktober 2012:

De Haagse bende natuurlijk😉


Cor v.d?Broek antwoordt op 10 oktober 2012:

Ik ben met mijn reservewiel,merk Vredestein verder kunnen rijden naar plaats van bestemming. Daar kon ik wel een band,niet zijnde een KargoMaxband krijgen maar niet de velg. Vervolgens ANWB benaderd, die alles in een hand wilde houden maar die ook geen KargoMax kon leveren, wel de velg. Zegsman ANWB gaf aan dat je twee dezelfde merkbanden op de caravan moest hebben en dat het in bepaalde landen ook strafbaar zou zijn als dat niet het geval was. Dus twee dezelfde merkbanden, in dit geval Bridgestone en velg via ANWB gekocht en op laten sturen naar plaats van bestemming. Banden zouden ook "stukken" beter zijn.


antwoordt op 11 oktober 2012:

1 Vredestein zou dus ook voldoende geweest zijn.
Of denk ik nu niet commercieel genoeg 😉 ?

En waarom zit er op zo'n jonge caravan een ander merk reserveband?

Als je er zelf voor gezorgd had dat je 3 dezelfde banden had dan was je een groot deel van de narigheid bespaard gebleven.

Nu heb je weer 2 verschillende merken. Dus op naar het volgende (zelfde) probleem ??

vrgr
JT®


antwoordt op 11 oktober 2012:

aanvulling:
Je hebt nu dus 4 banden en 3 verschillende merken en gaat nu dus om een volgend probleem te voorkomen nog een 5e band (Bridgestone) kopen.
Dit is goed voor de bandeneconomie zullen we maar zeggen 😉

JT®


Jan antwoordt op 11 oktober 2012:

Tsja, leve de ANWB. En vooral de vakkennis die ze niet bezitten.


Louis antwoordt op 11 oktober 2012:

Hoe zat het ook weer met die hoofdzakelijk subjectieve bijdragen Jan ?
De hele ANWB organisatie is vanaf heden dus een bedrijf zonder vakkennis omdat jij dat vind ?


RobD antwoordt op 11 oktober 2012:

Wat ik mis in het verhaal van Cor: die reserveband, had die een andere maatgeving??

Het blijkt maar weer eens dat het de zoveelste miskleun van de bond is, één in een lange rij van missers. Vakkennis is ver te zoeken in die organisatie. En daar betalen mensen dan ook nog voor.
Terugvorderen van extra gemaakte kosten en overlast, i.v.m. verkeerde voorlichting !!


beldil antwoordt op 11 oktober 2012:

Ken de wetgeving niet van Nederland in Belgie staat op het gelijkvormigheid attest, vermeld welke bandenmaat er op moet komen, en de wet schrijft dat de banden een identieke tekening of insnijding moeten hebben dit word ook gekeurd op de technische controle, mijn vraag is nu, hoe ga je in godsnaam twee verschillende merken vinden met juist dezelfde tekening.


Jan antwoordt op 11 oktober 2012:

De hele ANWB organisatie is vanaf heden dus een bedrijf zonder vakkennis omdat jij dat vind ?

Nee hoor, zelf lid van de Bond zonder klachten.😉
Maar ik weet dan ook waar ik moet zijn voor de gewenste dienstverlening en kennis.
De Bond is een prachtige organisatie voor reizen boeken, verzekeringen, rechtshulp, hulp onderweg, en vooral veel leeswerk naast veel mogelijkheden voor een nieuwe telefoon(abonnement) of de Energieleverantie etc.
En dat is een redelijk objectieve vaststelling vooral als je door hun clubblad bladert. Al zal dat wel weer subjectief zijn. 😉


John antwoordt op 11 oktober 2012:

Clubblad??
Advertentiekrantje !!


PieteR antwoordt op 11 oktober 2012:

Nu we het toch over banden hebben....

😉


Hans Stoute antwoordt op 11 oktober 2012:

Volgens mij gaat het hier gewoon om de onderdelenservice van de ANWB. Als een band ook hier in Nederland niet leverbaar is, zal je uit moeten kijken naar een ander soort. De ANWB gaat niet winkelen voor het goedkoopste adres. En daar waarschuwd men ook voor. Of de ANWB-medewerker verkeerde informatie gaf, hangt voor mij nog even in het midden. Je hoort het immers maar van één kant. Een klapband met een twee jaar oude band zou mij niet verleiden om nog zoiets te kopen.


donald antwoordt op 11 oktober 2012:

Ik vind het ook wel een goed advies van de ANWB, gelijk ook de andere band vervangen en geen risico lopen dat deze vandaag of morgen ook klapt.


Bert antwoordt op 12 oktober 2012:

@donald. Als uw auto een lekke band krijgt, vervangt u dan ook meteen die andere drie? 😉 Het moet toch niet gekker worden.

Waar het uiteindelijk om gaat is dat vraagsteller zijn vernielde band + velg had kunnen vervangen door zijn reservewiel. Daar heb je normaal gesproken geen hulpdienst voor nodig. Dan ga je daarna, in alle rust, natuurlijk op zoek naar een vervanger van velg en band. Ook in Spanje heb je bandenspecialisten. De AN?B is geen bandenspecialist en biedt niet meer dan de oplossing op afstand van het 'probleem'. En dat hebben ze gedaan! Het kost wat maar dan heb je ook wat.

Even afgezien van verschillende merken /profielen op een as en de wettelijke voorschriften die mogelijk anders zouden zijn in andere landen dan in Nederland (zie de reactie van Theo Gerrits)... dan nog blijft staan dat een toegestaan voertuig in NL ook in andere EU-landen is toegestaan, hoe slecht misschien ook de plaatselijke hermandad daar van te overtuigen is. Er is natuurlijk niemand die je daarvoor een prent geeft want de controlekans daarop is bijkans nihil. Dat je verschil in weggedrag bemerkt is zeker mogelijk, maar daar pas je je op aan. Kan het waad, twee verschillende bandenmerken op een as? Nee, waarom zou dat zo zijn?

Ikzelf zou in voorkomend geval, als ik niet zou kunnen slagen met een nieuwe velg en een nieuwe band, de reis gewoon voortzetten. Rij je wéér lek? Op tijd zien dat je caravan scheef hangt (binnenspiegel) en op een veilige plek de locale wegenwacht inschakelen. Spuitbusje legen en via de eerstvolgende afrit naar een locale Pneu-specialist.

Twee lekke banden op een reis. Hoe vaak komt dat nu voor?


fransvb antwoordt op 12 oktober 2012:

Cor van de Broek,
reactie op oorspronkelijke vraag. Je kreeg in Spanje een klapband, en toen? Had je een reserveband?
Als je die niet had, zoals ik begrijp uit het vervolg van dit draadje, hoe ben je daar weggekomen? Weggesleept naar mogelijke een camping? Daarvandaan had je dan op plaatselijk nivo toch een band en velg kunnen regelen en waarschijnlijk goedkoper dan via ANWB


RobD antwoordt op 12 oktober 2012:

@ fransvb: Het onderwerp reserveband is allang langs gekomen:

Van: Cor v.d?Broek
Datum: 10 October 2012 om 23:34
Ik ben met mijn reservewiel,merk Vredestein verder kunnen rijden naar plaats van bestemming.


Jan antwoordt op 12 oktober 2012:

Waar het uiteindelijk om gaat is dat vraagsteller zijn vernielde band + velg had kunnen vervangen door zijn reservewiel. Daar heb je normaal gesproken geen hulpdienst voor nodig. Dan ga je daarna, in alle rust, natuurlijk op zoek naar een vervanger van velg en band.
Heeft-ie ook gedaan.

De AN?B is geen bandenspecialist en biedt niet meer dan de oplossing op afstand van het 'probleem'. En dat hebben ze gedaan!
Meer dan dan zelfs en geheel onnodig.
TS heeft nu nog steeds een ‘probleem’

Vervolgens ANWB benaderd, die alles in een hand wilde houden maar die ook geen KargoMax kon leveren, wel de velg. Zegsman ANWB gaf aan dat je twee dezelfde merkbanden op de caravan moest hebben en dat het in bepaalde landen ook strafbaar zou zijn als dat niet het geval was.
Waarom in godesnaam? Dat noem ik niet echt een probleem oplossen maar er een creëren er er vervolgens geheel onnodig zelf dik van profiteren.
Echt ANWB onwaardig.

Banden zouden ook "stukken" beter zijn..
Maar de AN?B is geen bandenspecialist. Wat is dan de toegevoegde waarde van zo’n opmerking of dient dat enkel om de cognitieve dissonantie weg te nemen?

1 Vredestein zou dus ook voldoende geweest zijn.
Of denk ik nu niet commercieel genoeg?


RobD antwoordt op 12 oktober 2012:

"De AN?B is geen bandenspecialist"
Waarin wel??
Ze weten van gekkigheid niet waar ze inkomsten uit kunnen/moeten genereren. Men doet hede ten dage van alles wat zonder diepgaande kunde of specialisme.
Waar ieder zichzelf respecterend bedrijf terug gaat naar de core-business, gaat de bond steeds meer differentiëren.
Gek dat de telefonistes het op een gegeven moment het ook niet meer weten, verkeerde voorlichting geven en de 'leden' gek maken. En de leden maar betalen......😉


TheoS antwoordt op 12 oktober 2012:

Ze weten van gekkigheid niet waar ze inkomsten uit kunnen/moeten genereren. Men doet hede ten dage van alles wat zonder diepgaande kunde of specialisme.

O, ja?
Naast het gegeven dat de ANWB vaak over goede informatie beschikt, weet ze (samen met buitenlandse collega's) veelal goede spullen te verkopen. Hoezo gekkigheid?

Ik vraag me wel eens af waar van sommigen op deze site die negatieve houding t.a.v. de ANWB van daan komt.


RobD antwoordt op 12 oktober 2012:

Als je stroom- en telecom contracten to de core-business rekent??
En zo zijn er nog wel een paar. Ach, zolang het winst genereert kan het de bond niet schelen wat ze verkopen.
Zelfs een veelvraat als een Unilever zakt niet zo diep😉
Die anderhalve specialist die er nog rondloopt op voertuig gebied zal eerdaags ook wel uitsterven. Wat er overblijft? Marketing jokers die de plank ook nog vaak misslaan.


Bert.s antwoordt op 12 oktober 2012:

Hoezo en de leden maar betalen....!
Het kost toch bijna geen drol.
Er zijn mensen die per dag meer afschrijving aan de auto Dan wat je voor de ANWB het hele jaar betaald.
De ANWB heeft mij destijds goed geholpen.
Er zijn natuurlijk andere partijen die dat ook goed kunnen.

Jammer altijd, dat negatieve gedoe over de ANWB....


Hans Stoute antwoordt op 12 oktober 2012:

ANWB is een uitstekende hulpverlener. Bovendien wordt in dit draadje voorbijgegaan aan een ander aspect. TS zegt dat de caravan 2 jaar oud was en een klapband kreeg. De banden zijn dus ook omstreeks 2 jaar oud. Waarom klappen die? TS zegt dat de klapband ook schade aan de caravan veroorzaakte. Waarom wel ANWB inschakelen, en niet zijn verzekering. (je mag toch er van uit gaan bij een caravan van 2 jaar oud dat hij verzekerd is) Mischien heeft de telefonist wel uitstekend meegedacht om de caravan van die niet zo goede banden af te helpen en aldus erger te voorkomen. Zelf altijd meer dan goed geholpen door de ANWB.


Louis antwoordt op 12 oktober 2012:

Rob D, waarom lijk je toch steeds wanneer het de ANWB aangaat(en niet alleen dan)als een kind in de supermarkt te schreeuwen dat z'n zin even niet krijgt ?
Velen waarderen de aanwezigheid en diensten van deze organisatie in z'n vele facetten, en ik kan me niet voorstellen dat het zo'n maffia bende is als jij wilt doen voorkomen.
Natuurlijk gaat er bij de grote getallen waar zij mee te maken hebben regelmatig iets fout.
En natuurlijk richten zij zich ook op andere zaken om inkomsten te genereren .
Als je daar zo tegen bent kun je voortaan elke tankstation voorbij rijden (op de fiets omdat je tank leeg is) want alleen voertuiggerelateerde artikelen verkopen ze daar ook allang niet meer alleen.
Bloemen,planten en wat al niet in de supermarkt, en ga zo maar door.
En over tanende vakkennis in het algemeen : Jongeren zijn jarenlang gestimuleerd vooral geen technisch of ander handwerk te studeren.
Dat was "voor de dommen" zoals je ongetwijfeld ook zult weten..
Achter de computer om gebakken lucht te verkopen moesten ze toch allemaal ?
Daar pluk je nu in vele bedrijfstakken (dus helaas ook in bepaalde functies bij de ANWB) de wrange vruchten van.
Loop de garage maar eens binnen, en vraag de jongste monteur maar eens iets over kleppen of contactpunten stellen .
Grote kans dat hij denkt "het ergens uit te kunnen lezen"...
En wat verschillende merken banden betreft ook al zijn ze qua maat en systeem "hetzelfde".
Ik hou er niet van, omdat de eventueel instabielere eigenschappen van de ene band dan automatisch een extra belasting ten nadele en levensduur van de andere gaat vormen en de wegligging daarom ook al niet zal bevorderen.
Maar over het al dan niet hiervan zal Jan misschien beter iets uit kunnen leggen ?


RobD antwoordt op 12 oktober 2012:

"Rob D, waarom lijk je toch steeds wanneer het de ANWB aangaat(en niet alleen dan)als een kind in de supermarkt te schreeuwen dat z'n zin even niet krijgt ?"

Tja, en bij de uitgang geen snoepje krijgt ook 😉
Louis, mijn mening, take it or leave it.
De bond is al jaren verstoken van enige binding met zijn leden, afgezien van het advertentie krantje wat men club blad noemt. Er zijn genoeg voorbeelden waarin de bond blundert, zie vraagsteller. Enige tijd een autotest behandeld waarin de bond fout op fout stapelde, kan de topic zo snel niet terug vinden.
Dat mensen nog steeds tevreden zijn bij de bond: hun vrije keus. Dat er andere en ook nog goedkopere oplossingen zijn, als het lidmaatschap, is een feit. Ook al eens behandeld in een topic.
Gelukkig zijn we het over de tanende vakkennis het eens😉


Louis antwoordt op 12 oktober 2012:

Dank voor een normaal antwoord zonder de schreeuwerige uitroeptekens Rob.
Van gegrondeerde meningsverschillen kunnen we alleen maar wijzer worden.



donald antwoordt op 13 oktober 2012:

@ Bert,

Volgens mij zit er nog wel een verschil tussen een lekke band en een klap band!

En ja als ik onder mijn auto een onbeduidend merk banden krijg waarmee ik een klapband krijg eis ik wel gelijk vier nieuwe banden van mijn leasemaatschappij.



PieteR antwoordt op 13 oktober 2012:

Vijf banden...


Jan antwoordt op 13 oktober 2012:

De banden zijn dus ook omstreeks 2 jaar oud. Waarom klappen die?
Meest voor de hand liggende oorzaak is lekrijden.
Een lek gereden band is niet altijd onmiddellijk leeg en kan er vrij lang overdoen zijn spanning te verliezen. Door onderspanning verliest de band draagkracht wordt warm en spettert vervolgens onder de wagen vandaan.

Natuurlijk gaat er bij de grote getallen waar zij mee te maken hebben regelmatig iets fout.
Waarom zou dat bij zo’n organisatie wel mogen en de kleine ondernemer wordt ervoor “opgehangen”

Ik hou er niet van, omdat de eventueel instabielere eigenschappen van de ene band dan automatisch een extra belasting ten nadele en levensduur van de andere gaat vormen en de wegligging daarom ook al niet zal bevorderen.
Dat valt reuze mee. De kwaliteiten van een band spelen nagenoeg geen rol in het rijgedrag van de caravan en ook niet in de eigen stabiliteit.
De (staal)radiaalband ontleent zijn stabiliteit aan de radiaal gordel. De enige eis die een caravan stelt aan de band is voldoende draagkracht.
Eigenschappen als messcherpe stuurprecisie en geruisloos profiel en groot comfort op hoge snelheid of ultralange levensduur bij veel souplesse heeft de caravan een broertje dood aan.
Sommigen wensen alleen een A-merk onder de wagen. Hun goed recht maar nergens voor nodig.

Volgens mij zit er nog wel een verschil tussen een lekke band en een klap band!
Klopt, het één is vaak het gevolg van de ander.

En ja als ik onder mijn auto een onbeduidend merk banden krijg waarmee ik een klapband krijg eis ik wel gelijk vier nieuwe banden van mijn leasemaatschappij.
En die worden gewoon gemonteerd omdat je die in het leasebedrag en nacalculatie gewoon zelf gaat betalen. Je mag je dan inderdaad een hele Piet voelen maar het is een sigaar uit eigen doos. 😉


Hans Stoute antwoordt op 13 oktober 2012:

"Meest voor de hand liggende oorzaak is lekrijden.
Een lek gereden band is niet altijd onmiddellijk leeg en kan er vrij lang overdoen zijn spanning te verliezen. Door onderspanning verliest de band draagkracht wordt warm en spettert vervolgens onder de wagen vandaan. "

Ik geloof niet in sprookjes.


John antwoordt op 13 oktober 2012:

Nou, in je eigen sprookjes geloof je halsstarrig.

Een band in normale conditie en op een goede spanning klapt niet zomaar ineens onder een caravan of auto vandaan. Een band die verspreid ligt over de weg is te warm geworden. Veel te lage spanning is in bijna alle gevallen de oorzaak.
Een spijker, schroef of glas doet een band echt niet klappen.


Jan& antwoordt op 13 oktober 2012:

Banden klappen niet, ze raken lek en worden verder gewoon kapot gereden.
Nooit een knal gehoord😉


Hans Stoute antwoordt op 13 oktober 2012:

TS had het over een klapband dus?


belgil antwoordt op 13 oktober 2012:

@ Bert, ik ben het helemaal eens met uw uitleg, een reserve rad mag inderdaad geplaats worden, maar....dan kan je met de lekke band aantonen dat die toch hetzelfde was, ik kan uit het begin van het draadje niet afleiden of er een reserve rad aanwezig was. en als je dan toch een nieuwe band moet steken ook al is het bij thuiskonst leg je toch weer dezelfde links en rechts mag ik hopen, of doe jij daar iets speciaal over en leg je verschillende banden, ik meen dat banden toch wel een zeer grote rol spelen in de veiligheid en het weggedrag,en wees gerust ik leg alvast dezelfde banden op een as, en gewoonlijk is mijn reserverad van het zelfde merk banden voorzien.en daar ging mijn antwoord over.


PieteR antwoordt op 13 oktober 2012:

@ Jan: Zou jij je voortaan willen/kunnen beperken tot italic schrift, als je citeert?
Er is al eens eerder netjes en goed beargumenteerd om gevraagd en ik vraag me af waarom je er dan toch mee doorgaat. Het voegt nauwelijks iets toe aan de discussie...


PieteR antwoordt op 13 oktober 2012:

In de tijd dat ik beroepsmatig de wegen onveilig maakte, heb ik toch best wel af en toe een band met een daverende knal uiteen zien spatten. Dat klapbanden niet bestaan is dus pure larie.
Het komt tegenwoordig nauwelijks meer voor, dát wel 😉


Hans Stoute antwoordt op 13 oktober 2012:

Het komt bij vrachtwagenbanden nog vaak voor.


John antwoordt op 13 oktober 2012:

Dan is Pieter een uniek figuur😉
Hij ziet wat anderen niet zien. Ook ik niet en toch zet ik zo'n 75000-80000km per jaar onder de wielen.
Ik zie heel zelden een band aan flarden onder een VA uitkomen. Kan alleen een loopvlak zijn of de hele band. Oorzaak: te weinig spanning, oververhitting en daar gaat je band.


Hans Stoute antwoordt op 13 oktober 2012:

"Ik zie heel zelden een band aan flarden onder een VA uitkomen"

Je ziet wel meer niet.


Jan antwoordt op 13 oktober 2012:

Zou jij je voortaan willen/kunnen beperken tot italic schrift, als je citeert?
Er is al eens eerder netjes en goed beargumenteerd om gevraagd en ik vraag me af waarom je er dan toch mee doorgaat. Het voegt nauwelijks iets toe aan de discussie.

Hierbij is duidelijk wel deel de quote betreft en wel deel het commentaar.
Het netjes en goed beargumenteerde verzoek betrof een slechtziend persoon die andere middelen en tools ter beschikking heeft zijn zicht te beteren.
De reden van jou verzoek is mij onbekend maar als die berust op hetzelfde geldt hetzelfde advies.
Ik vindt het bijdragen aan de duidelijkheid zoals overal en elders ook gebruikt wordt en al jarenlang op papier gebeurd.

In de tijd dat ik beroepsmatig de wegen onveilig maakte, heb ik toch best wel af en toe een band met een daverende knal uiteen zien spatten. Dat klapbanden niet bestaan is dus pure larie.
Het komt tegenwoordig nauwelijks meer voor, dát wel.

(Leuke zelfreflectie, humor. )
De (ouderwetse) klapband vindt zijn oorsprong in de toen veel gebruikte binnenband.
Bij een beschadiging van het karkas verliest de band zijn stevigheid maar niet de bandspanning.
Een tubeless band gaat door de beschadiging spanning verliezen.
Een beschadigde tubetype band gaat door de bandspanning en belasting bulten vertonen op de zijkant of onder het loopvlak en die worden groter naarmate de sterkte van de band door het gebruik (doorrijden) steeds verder afneemt. Vergelijk het met een ballon die onbeperkt steeds groter kan worden en uiteindelijk knapt. Die binnenband die uiteindelijk door de beschadigde buitenband niet meer in bedwang kan worden gaat zich gedragen als een ballon en voíla, de klapband is aanstaande.
De reden dat dit steeds minder voorkomt is het simpele feit dat er nauwelijks nog binnenbanden worden toegepast. Ook bij vrachtwagens is dit steeds minder het geval.
De strippen loopvlak die je nog wel eens langs de kant van de weg ziet zijn over het algemeen afkomstig van hernieuwde vrachtwagenbanden. Door onderspanning en/of overbelasting wordt zo’n band te warm en een omgekeerd vulkanisatieproces zorgt er dan voor dat het hernieuwde loopvlak gaat loslaten.
De ‘klapbanden’ waar we bij caravan nog wel eens mee geconfronteerd worden zijn geen klassieke klapbanden.
Zoals reeds eerder opgemerkt gaan die banden over het algemeen lek, komen door onderspanning op een te hoge temperatuur en gaan uiteindelijk in stukken van de velg af al of niet met medeneming van enkele of meerdere carrosseriedelen.
Een echte knal is vaak niet hoorbaar en de door de vaak rondvliegende stukken word het fenomeen gemakshalve in de volksmoet als klapband afgedaan en de vermeende oorzaak ligt over het algemeen altijd aan de “inferieure” band zelf ook al was het een A-merk. 😉


John antwoordt op 13 oktober 2012:

"Je ziet wel meer niet.'

Helemaal correct Hans, maar be gerust, gelukkig die onzin van jou wel😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker