Caravantrekker.nl

Banden

L c van der sluijs vraagt op 22 oktober 2012:

moeten onder een caravan ook winterbanden ?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 oktober 2012:

Alleen in Finland zijn winterbanden onder een caravan verplicht in de winter. In andere landen niet terwijl dat wel voor de trekauto kan gelden.
Zie: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/winter.php


Karel antwoordt op 23 oktober 2012:

Maar even doordenkend, moeten we ons door de wet laten leiden of door het gezond verstand?
Wat heb je er aan als de auto op glad wegdek meer grip heeft bij het remmen dan die zware caravan, grote kans dat dan de caravan de auto links of rechts wil inhalen.
Als ik nu eens standaard in zomer en winter M+S banden onder de caravan monteer, zou ik dan niet onder alle omstandigheden meer grip hebben, ook in de voor de caravan belangrijke zijwaartse richting?
Ze slijten harder maar verslijten doe ik ze niet in zes jaar.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 oktober 2012:

Gezond verstand en liefst ook enige kennis van zaken is zeker belangrijk. In principe mag een caravan niet harder remmen dan de trekauto. De kans dat de wielen/banden van de caravan dan eerder doorslippen dan de autobanden is klein. Daarnaast is het verstandig om onder gladde omstandigheden erg langzaam en voorzichtig te rijden. Langzamer dan met een solo auto op winterbanden! Daardoor is het praktisch nut van winterbanden op een caravan klein. Daarnaast kan (hoeft niet!) de stabiliteit door het gebruik van winterbanden op een caravan afnemen. Al deze overwegingen bij elkaar hebben mij doen besluiten geen winterbanden op de caravan te monteren.


John antwoordt op 23 oktober 2012:

Toch Menno, de caravan remt ook anders op een gladde ondergrond, net zo als de auto. De caravan zal eerder met door slippende banden komen als er, door wat voor reden dan ook, wat steviger geremd moet worden. In hoeverre winterbanden dit beter opvangen blijft gissen!?
Finland zal hier toch wel zijn reden voor hebben. Gek feit is dat het niet voor aanhangers onder 750kg is terwijl die toch even wat eerder links en rechts hobbelen.


Fran$ antwoordt op 23 oktober 2012:

Ik zie die caravanbanden niet meteen doorslippen als er wat steviger geremd moet worden. De remwerking van de caravan blijft immers afhankelijk van de vertraging van de trekauto en die zal ongetwijfeld op gladde weg zodanig zijn verminderd dat de caravan niet sterk meer kán remmen.
De auto wordt daardoor gewoon opgeduwd, met grote remweg tot gevolg. Dat is niet erg, als je er maar rekening mee houdt. Voorzichtig rijden dus en zorg bij voorkeur een fors overgewicht van de trekauto om de caravaninvloed relatief geringer te maken.

Dat de Finnen boven 750kg winterbanden eisen zou te maken kunnen hebben met het feit daar heel anders wordt gereden; er wordt vaker op volledig besneeuwde wegen gereden, waarbij in bochten ook veel meer snelheid wordt gehandhaafd dan een doorsnee Nederlander zich voorstelt. Om zwaardere massa’s dan in het gareel te houden zijn winterbanden wellicht nuttig.


Jan antwoordt op 23 oktober 2012:

In principe mag een caravan niet harder remmen dan de trekauto.
Dat is onmogelijk met een oplooprem systeem.

Daarnaast kan (hoeft niet!) de stabiliteit door het gebruik van winterbanden op een caravan afnemen.
Waarop baseer je dat? De winterband is qua opbouw niet anders dan een zomerband.
De invloed van de bandspanning op de stabiliteit is groter en die is al zeer marginaal tot niet noemenswaardig.

In hoeverre winterbanden dit beter opvangen blijft gissen!?
Winterbanden hebben zowiezo een betere grip op een koude gladde ondergrond.

Vergeet niet, een eenmaal glijdende caravan drukt de oplooprem nog steviger in. De blokkerende remmen van de caravan zal daarom niet afnemen voordat de vertragende trekker vóór de kogel daarmee eindigt.
Leuk voor op een gladde afdaling! 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 oktober 2012:

Als de wegen zo glad zijn dat je helemaal aan de grens zit moet je niet met een caravan rijden maar hem aan de kant zetten en de kachel aan doen en wachten tot beter weer. Ook verzekeringstechnisch (allrisk schade) zijn er verzekeringen die moeilijk kunnen doen als je toch gaat rijden onder dergelijke omstandigheden.

Verder mag je best winterbanden monteren op de caravan en zal het onder winterse omstandigheden vast beter zijn maar ik geef alleen maar aan dat ik er niet voor gekozen heb (hoewel op mijn banden wel M+S staat). En als je toch geld uitgeven wil weet ik belangrijker veiligheids verhogende uitgaven.


Koen antwoordt op 24 oktober 2012:

Van John : ""Gek feit is dat het niet voor aanhangers onder 750kg is terwijl die toch even wat eerder links en rechts hobbelen.""

Ah ? Verklaar.
Dat is het eerste wat ik daarvan hoor.


RobD antwoordt op 24 oktober 2012:

"De winterband is qua opbouw niet anders dan een zomerband."
Als je bedoeld het gelaagd opbouwen, mee eens. M.u.v. de rubbersoorten die gebruikt worden. Een winterband is gevormd uit flexibeler (zachter) rubber. Dit zal de stabiliteit toch enigszins beïnvloeden, is het niet in vering dan wel in weerstand naar buiten (Links-rechts) toe.


Blijft altijd een dankbaar onderwerp: banden😉


Fran$ antwoordt op 24 oktober 2012:

Daar komt bij dat je onderscheid moet maken tussen de stabiliteit van een band en die van de caravan waarop hij gemonteerd is. Inderdaad een dankbaar onderwerp 😉
Een (winter)band heeft alleen al wanneer hij voorzien is van een blokkenprofiel minder rechtuitstabiliteit, loopt als het ware gemakkelijker onder een hoek ten opzichte van de rijrichting. Dat heeft voordeel als het gaat om slipgrens, maar betekent ook dat het voertuig minder stabiel aanvoelt.Bij een getrokken voertuig zoals een caravan betekent het dat die mogelijk gemakkelijker uitzwaait. Ergo: niet alleen de opbouw van de band is maatgevend, ook het blokprofiel van invloed op het rijgedrag.


jack antwoordt op 24 oktober 2012:

Wij gaan reeds meer dan 40 jaar met onze caravan(s) op wintersportvakantie. De laatste jaren gebruiken we wel winterbanden op onze (trek)auto, maar onze caravan zomerbanden met een profiel diepte van minimaal 4 mm.!!
zodat er voldoende grip op de weg is. Natuurlijk als je sneeuwval onderweg hebt wordt er minder snel gereden.
Dus meestal in het spoor rechterzijde van de vrachtwagencombinaties.De meeste caravanbanden halen geen 40.000 km. omdat zij al na 6 jaar gewisseld dienen te worden. (let daar in de winter zeker op-wordt door politie wel eens gecontroleerd in de winter!)
Gelukkig hebben we op onze zomerbanden onder de caravan in de winter nog nimmer problemen gehad. (A-merk banden!!)


Jan antwoordt op 24 oktober 2012:

Een winterband is gevormd uit flexibeler (zachter) rubber. Dit zal de stabiliteit toch enigszins beïnvloeden, is het niet in vering dan wel in weerstand naar buiten (Links-rechts) toe.
Dat heeft geen invloed op de stabiliteit. In weggedrag is dat minder spoorvast. Ofwel de (winter)band kent een grotere drifthoek en kan zodoende zorgen voor onderstuur of overstuur.
Stabiliteit heeft daar niets mee van doen.

Hetzelfde gaat op voor een band met nieuw profiel of versleten profiel. Het is niet voor niets dat men in de racerij een sterke voorkeur heeft voor slicks, een profielloze band.

Overigens is het een misvatting dat de band onder de caravan van invloed is op de (eigen)stabiliteit van de caravan zelf.
Wielen onder een caravan hebben alleen tot functie om de opbouw mobiel te maken.
Er worden nagenoeg geen band eigenschappen vereist die het rijgedrag of comfort ten goede komen.
Er worden personenwagenbanden of bestelwagen(Commercial) banden gebruikt die die eigenschappen in meer of mindere mate wél bezitten. De band onder de caravan zal de vereisten van die caravan in bijna alle gevallen overtreffen. Draagkracht daargelaten.
In moderne onderstellen wordt een forse toepoor ingesteld om de wagen strak volgend te krijgen. In bochten wordt door de Al-ko Delta-as tevens de wielvlucht negatiever en de toespoor vergroot. Vaak ten koste van de levensduur van de band.

Over het algemeen wordt de term stabiliteit in relatie met de caravan en banden geheel onjuist gebezigd.


@Eric antwoordt op 25 oktober 2012:

De meeste caravanbanden halen geen 40.000 km. omdat zij al na 6 jaar gewisseld dienen te worden. (let daar in de winter zeker op-wordt door politie wel eens gecontroleerd in de winter!)

Sinds wanneer let de politie op het bouwjaar van je caravanbanden?


RobD antwoordt op 25 oktober 2012:

"Dat heeft geen invloed op de stabiliteit. In weggedrag is dat minder spoorvast."
Instabieler dus!

"Wielen onder een caravan hebben alleen tot functie om de opbouw mobiel te maken."
Zo ook voor een auto😉 Dat we inmiddels zo verwend zijn dat we daarnaast nog andere eigenschappen verwachten van een band. Grip, levensduur, stabiliteit spelen een belangrijke rol.


Jan antwoordt op 25 oktober 2012:

En wat dacht je van stuurprecisie, water en vuilafvoer, tractieoverdracht, comfort en topprestatie van een topklasse auto op de weg overbrengen met behoud van voornoemde kwaliteiten?
Caravaneisen gelijk aan die van de moderne auto? Geen sprake van.

Instabieler dus!
Nee, nee, nee en nog eens nee!
Ook een in jouw ogen stabiele band (winterband bv) heeft last van een drifthoek.
Onder jouw Qoets liggen rubbertjes met een lage Aspect Ratio. “Laagprofiel” banden zoals men populair placht te zeggen. Zulke banden hebben minder ruimte om op heen en weer te wiegen en dus ook minder last van onder- of overstuur.
Een hoge AR, veelal een 70 serieband in gebruik op de caravan heeft meer ruimte om beweging te maken Dan wordt jouw Qoets een zwabberbak maar dat is heel iets anders dan instabiliteit.
Dat bewegen of ‘wiegen’ gebeurd bij elke band omdat de zijkant (wang) van een band uit niets anders bestaat dan een koordlaag in een laag rubber zo dun als een PTT elastiekje.
De stabiliteit van een band wordt verkregen uit de (staal)radiaal gordel.
Die kan je vergelijken met een rupsband van een tank of dragline bv.
Wanneer je zo’n rupsband zonder voertuig zou laten rollen dan rolt deze (ook op oneffen terrein) in een rechte lijn door.
Zou je de tank of dragline aan (honderden) elastiekjes aan die rollende rupsband vastmaken dan zal die rupsband nog steeds rechtuit rollen alleen de cabine zal hevig wiegen. Dat doet echter niets af aan de koersstabiliteit van die rupsband of in dit geval de band onder de caravan.


RobD antwoordt op 25 oktober 2012:

Ik ga zeker met je mee dat een c/van band minder eisen verlangt dan een auto band. In tegenstelling tot ons beide, kijk ik naar hetgeen een band moet dragen, niet specifiek naar de stabiliteit van de band zelf.
Banden die over- onderstuur genereren, flat spots, zwakke wangen, spoorgevoeliger zijn e.d. beïnvloeden de stabiliteit van de c/van. Los van enige koers stabiliteit.


Jan antwoordt op 25 oktober 2012:

In tegenstelling tot ons beide, kijk ik naar hetgeen een band moet dragen, niet specifiek naar de stabiliteit van de band zelf.
In tegenstelling tot ons beide?????
Hoe moet ik dat lezen? Heb ik ergens beweert dat de draagkracht niet belangrijk is?
Lees mijn diverse posts her en der eens terug. Je komt dan ongetwijfeld tegen dat ik beweer dat er eigenlijk maar één eis aan een ‘caravan’band wordt gesteld en dat is voldoende draagkracht.
Alle andere eigenschappen die prima zijn voor een personen- of bestelwagen, doen niet ter zake. Zelfs een B, C, of D-merk is voldoende en zeker goedkoper.

Banden die over- onderstuur genereren, flat spots, zwakke wangen, spoorgevoeliger zijn e.d. beïnvloeden de stabiliteit van de c/van.
Kan je dat onderbouwen want dat kan ik niet met je eens zijn. Zelfs een 'klapband' zorgt er niet voor dat de caravan dan oncontroleerbaar gaat slingeren agv instabiliteit.
Elke band heeft/zorgt voor een drifthoek, beïnvloedbaar door de bandenspanning.
Dat is het verschil in koers welke werkelijk is afgelegd tov de ingestuurde koers.
Zoals eerder uitgelegd zal een lage AR band (35 serie) een kleinere hoek kennen dan een hoge AR band ( 70 serie) simpelweg door minder ruimte in de wang maar vervormen doet-ie.
Als elke band daardoor in jouw visie instabiel is moet de term stabiliteit daar niet voor worden gebruikt.

Het instabiel zijn van een caravan heeft te maken met de krachten die op de caravan zelf werken. (rol, gier, tol, stuw, massatraagheid en weerstand) waarin vooral snelheid een belangrijke rol speelt.
De invloed van de banden daarin is zeer marginaal. Het zijn ook nimmer de banden waar de oorsprong van de caravan(in)stabiliteit ligt.


RobD antwoordt op 25 oktober 2012:

"Hoe moet ik dat lezen? Heb ik ergens beweert dat de draagkracht niet belangrijk is?"
😉 Nu niet boos worden...... Misschien iets ongelukkig uitgedrukt van mij. Met 'dragen' bedoel ik de opbouw (c/van of auto) en het instabiel worden hiervan.


Hans Stoute antwoordt op 25 oktober 2012:

Overheden van onder andere Duitsland en Oostenrijk hebben vastgesteld dat winterbanden onder aanhangers niet nodig zijn. Zij vinden het wel nodig onder auto's. Mijn ervaring met de losse auto op wintergladde wegen en die met een caravan er achter onderstrepen deze regels. Uiteraard wanneer men zich aanpast aan het overige verkeer en steeds voor voldoende "remruimte" zorgt.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker