Jack vraagt op 24 oktober 2012:
wij hebben een caravan beladen totaal gewicht 1600 kg.
wij hebben hiervoor nu een Toyota RAV 4 diesel 2ltr. turbo.
Wij denken dat we nu weer naar een diesel auto moet uitkijken,
omdat benzine moteren waarschijnlijk tegen zullen vallen in trekkracht. Wie heeft ervaring met b.v. een Hundai XI35 of een Pegeot 3008
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 oktober 2012:
Als je je diesel vervangt door een benzine turbo zal het gemis aan trekkracht wel meevallen, bijvoorbeeld in de Peugeot 3008 1.6 THP. Om een goed beeld te krijgen vergelijk dan je huidige auto met de auto die je op het oog hebt op http://www.caravantrekker.nl/vergelijken/index.php
Bestudeer de uitkomsten heel goed en vind je dat lastig kan je altijd nog een aankoopadvies via deze site aanvragen.
Arjan antwoordt op 25 oktober 2012:
Vergeet de Peugeot, die mag maximaal 1500kg trekken en heeft dan ook nog een beperkt maximaal treingewicht, waardoor je nog minder mag trekken.
De Hyundai mag in sommige gevallen wel de benodigde 1600kg trekken, maar of je dat moet willen met een een auto met een lediggewicht (in benzine uitvoering)van 1400kg, vraag ik mij toch af.
beverwijk antwoordt op 26 oktober 2012:
Ik rij sins kort in een Mazda CX5 met 2.2 diesel,
150Pk en een koppel van 380Nm een zeer goede caravantrekker
verbruik ong. 1 op 12 met caravan Mag 2000kg trekken en kogeldruk 100 kg! Mijn caravan weegt beladen 12ookg maar
de auto merkt amper dat hij er achter hangt Goede wegligging en in de 5 versnelling trekt hij overal tegen op
Een zeer stille diesel!
Dirk antwoordt op 26 oktober 2012:
Waarom is het erg dat je wat minder trekkracht hebt?
Meestal is een diesel qua trekkracht wel wat beter, maar heb je dat ook echt nodig.
Ik weet niet hoeveel je met caravan rijdt en solo, maar rijdt je totaal niet zoveel kilometers zou ik gewoon voor een benzine motor gaan en desnoods voor een turbo benzine motor, die trekken soms nog beter dan een diesel.
Zelf hebben wij een Hyundai ix35 2.0 met een caravan van 1300kg erachter, dit gaat uitstekend. Solo rijdt de auto 1 op 11 en met caravan 1 op 8.
Dirk antwoordt op 26 oktober 2012:
Waarom is het erg dat je wat minder trekkracht hebt?
Meestal is een diesel qua trekkracht wel wat beter, maar heb je dat ook echt nodig.
Ik weet niet hoeveel je met caravan rijdt en solo, maar rijdt je totaal niet zoveel kilometers zou ik gewoon voor een benzine motor gaan en desnoods voor een turbo benzine motor, die trekken soms nog beter dan een diesel.
Zelf hebben wij een Hyundai ix35 2.0 met een caravan van 1300kg erachter, dit gaat uitstekend. Solo rijdt de auto 1 op 11 en met caravan 1 op 8.
Jan& antwoordt op 26 oktober 2012:
Ik zou zelf voor een lichtere caravan kiezen ipv een andere auto.
1600 kg is voor een caravan lomp, groot en vooral breed...😉
Zeker achter een Toyota RAV, een Hyundai XI35 of Peugeot 3008 lijkt het mij toch zeer oncomfortabel rijden.
Een Audi A6 of A8 (diesels) of iets anders uit die klasse lijkt mij meer op zijn plaats.
Walter antwoordt op 26 oktober 2012:
Hallo,
de Rav4 doet het beter dan de ix35,
Zelf rij ik een ix35 benzine met 2 liter motor, ik heb hiervoor al andere velgen met banden en hulpvering aan moeten schaffen omdat de caravan de auto de baas werd met een caravan van 1500 kg. aan de haak. Overigens heb ik nu wel een stabiele combinatie. Het motorvermogen van de benzine is net aan.
De Rav4 ken ik in vergelijking met familie die met een grotere caravan beter uit de voeten kan dan ik met de ix35.
Peugeot 3008 stond op mijn verlanglijstje, maar vind ik persoonlijk te weinig body hebben tov. een zware caravan. toch hoor ik goede ervaringen als caravantrekker.
met vriendelijke groet,
Walter
jack antwoordt op 26 oktober 2012:
Ik heb deze vraag gesteld omdat wij enkele malen per jaar met de caravan weg zijn, om een indruk te geven minimaal 13 weken per jaar dus ongeveer 8.000 km per jaar.
Dus is het wel te overdenken welke auto wij nemen na onze Toyota RAV 4 2 ltr. diesel.
jack antwoordt op 26 oktober 2012:
Jan;
Ik bedoelde met een gewicht van 1600 kg het totaal incl belading maximale gewicht waar ik vanuit ga.
Wij hebben de caravan een keer gewogen en toen kwamen we tot 1550 kg.
Heeft U Uw caravan wel eens gewogen?? dan schrik je wel hoor.
Ik denk dat zeken 80% van de caravans over hun toegestaande gewicht langs de weg rijden.
Ga maar na, deze maat caravans hebben bijna allen al een mover er onder zitten. En dan zie ik er nog velen met 2 fietsen achter op de caravan dus dit samen is al 200 KG.
Defries antwoordt op 26 oktober 2012:
Beste Jan,
Het heeft er alle schijn van dat u denkt vanuit eigen beperking...
Onze caravan weegt beladen circa twee ton, mag 2.5 wegen en is 2.52 breed. Zeer goed transportabel en komt eigenlijk overal dus waar hebben we het over. Leven en laten leven misschien. Ik prefereer een diesel om dat ik simpelweg niet anders heb gereden. De onze levert iets van 500 nm, en dat is zat.
Bert antwoordt op 27 oktober 2012:
Alles in verhouding heren...
@jack. Heb je op Menno's aanraden al de nodige vergelijkingen gemaakt? Kun je daar voor jezelf al enige conclusies uit trekken?
Bert antwoordt op 27 oktober 2012:
Ter aanvulling: er zijn natuurlijk ook Gebruikerservaringen van betreffende trekauto's te bestuderen. Zie: http://www.caravantrekker.nl/review/. Let op het betreffende caravangewicht waarmee ervaringen werden opgedaan om ze 'goed' te kunnen relateren aan je eigen caravangewicht.
En er zijn onze eigen Praktijktests van o.a. de Hyundai IX35 benzine automaat en een Peugeot met de 1.6 THP turbomotor met een Kip van ca. 1500 kg. Zie: http://www.caravantrekker.nl/trekautotest/index_tests.php.
Jan antwoordt op 27 oktober 2012:
“ Het heeft er alle schijn van dat u denkt vanuit eigen beperking.”
Nou meer vanuit de beperking die het forse MTM van 1600kg teweegbrengt lijkt mij.
Wat is trouwens de reden om zo persoonlijk uit de hoek te komen. Jan& heeft mi een meer dan zinvolle opmerking geplaatst waar TS best eens over na zou kunnen denken.
De mogelijkheden om een geschikte trekker bij een lichtere caravan te zoeken zijn natuurlijk veel groter.
Iets wat je natuurlijk zelf ook wel had kunnen bedenken natuurlijk. Of het moet natuurlijk zo zijn dat er een onbedwingbare behoefte bestaat om te laten zien dat er baas boven baas is natuurlijk. 😉
Hans Stoute antwoordt op 27 oktober 2012:
Weleens een Nissan Navara overwogen? Helemaal vergelijkbaar met een Nissan Pathfinder, maar duizenden goedkoper. Laadruimte te over, oersterk, bijzonder snel en nog redelijk zuinig ook. De mijne heeft op de laadbak een hardtop van Roadranger. Verder parkeersensors (een must) een extra achteruitrijlamp van 70 watt (een must) en dagrijlampen van Hella. (met de caravan vind ik ook een must. Verder nog wat leuke dingen in de hardtop.
Jack antwoordt op 5 november 2012:
Bedankt voor jullie inbreng.
Ik ben me nu aan het orienteren over een MAZDA CX5.
heeft iemand hier al ervaring mee zowel in benzine als dieseluitvoering?? zodat ik goed mijn 1550 (beladen) caravan kan trekken.
beverwijk antwoordt op 6 november 2012:
Ik heb sinds 2 maand een CX5 Diesel, 150 pk en voorwiel
aangedreven , koppel 380Nm , hij rijdt geweldig met mijn Sprite van 1200 kg beladen De CX5 mag in mijn uitvoering handgeschakeld 2000 kg trekken , 100kg kogeldruk!
Zeer stabiele combinatie hij rijdt met caravan 1 op 13
en solo 1op 20 , Kortom zeer tevreden met de combinatie
die al 4200km heeft afgelegd in Frankrijk ook door de ardennen in de 5 de versnelling heuvel op!!
jack antwoordt op 31 december 2012:
Bedankt voor jullie allen inbreng.
Gezien onze persoonlijke omstandigheden, willen wij weer
een auto met een hoge zit/instap (we hebben nu ook een Toyota Rav4) dan wordt de keuze in automerken en types al wat beperkter en zeker als je er een caravan Fendt Sahphir 470 TFB achter de auto wilt trekken totaal beladen gewogen 1550 kg.
Verschillende auto's via www.caravantrekker.nl bekeken.
En dan komt een MAZDA CX5 diesel toch heel positief uit de bus. dus staat voor mij nu op plaats 1 met een prijsverhouding van rond de euro 35.000.00
Wie heeft er nog een tip??
Of ervaringen met deze combinatie???
TheoS antwoordt op 31 december 2012:
Volvo XC60?
Voor € 35.000 vind je geen nieuwe, wel een jong gebruikte (2010).
Jan@ antwoordt op 31 december 2012:
Zeker heden ten dagen worden auto's niet ontworpen om caravans mee te trekken maar om zo zuinig mogelijk te zijn. Dat is de tijdgeest.
Gevolg, andere overbrengingen , kleinere motoren, lichtere uitvoeringen enz.
Het wordt in de toekomst dus steeds lastiger een auto te vinden die, nog een enigzins betaalbaar in het ""normale leven"", een flinke caravan kan trekken( die juist weer steeds groter en zwaarder worden).
Waar moet dat heen??
TheoS antwoordt op 31 december 2012:
Inderdaad: de trekkracht van auto's wordt minder, caravans worden groter en zwaarder.
Waar dat heen moet? Een towcar cliff. 😉
Fran$ antwoordt op 31 december 2012:
Wanneer grote zware caravans minder verkocht gaan worden en auto’s met te weinig trekkracht idem zal de wal het schip keren. De consument bepaalt, wij dus 😉. Voorlopig is er nog keuze zat en een grote vraag naar CX5ven of diesels stimuleert op den duur het aanbod.
Jan antwoordt op 31 december 2012:
“ Het wordt in de toekomst dus steeds lastiger een auto te vinden die, nog een enigzins betaalbaar in het ""normale leven"", een flinke caravan kan trekken( die juist weer steeds groter en zwaarder worden).”
Ik denk dat de vermogens alleen maar hoger geworden zijn de laatste jaren.
Ook de ‘downsizing’ is daar een gevolg van. De vermogens die deze motoren leveren zijn vaak hoger dan de oudere grote motoren.
Deze technologische vooruitgang zie je dus ook terug in de niet gedownsizede motoren. Enorme vermogens dus waarmee milieu besparend kan worden gereden maar wanneer benodigd een flinke trekkracht kunnen leveren met een bijbehorend fors verbruik!
Te weinig trekkracht van de moderne auto’s is een fabeltje waarbij men de impact van de enorme massa’s van de moderne caravans volledig uit het oog verliest.
Men hangt een 1600kg kolos er net zo makkelijk achter als een ouderwetse Alpenkreuzer en met dezelfde verwachtingen. Dáár gaat het mis. 😉
Bert antwoordt op 31 december 2012:
Eens Jan. Het aanbod capabele caravantrekkers is door downsizing alleen maar toegenomen! Opletten geblazen want sommige eco's mogen minder of nix trekken. Maar ook BMW trekt bij met z'n EDE's die nu wel ...
Mij ergert nog steeds het feit dat bijv. Peugeot met die hybride diesel de locale boedelbak amper mag trekken, terwijl hij dat zeker kan. Hoe stom kunnen die franse marketingmeiden en -jongens zijn? Volvo pakt dat toch even wat slimmer aan. Waarvan acte. 😉
Nou, en als caravanfabrikanten een beetje doorgaan met lichtere caravans te bouwen (als submerk of hoe dan ook), dan komt het wel goed...
beverwijk antwoordt op 1 januari 2013:
Ik heb erg positieve ervaringen over de Mazda CX5,
de diesel trekt enorm 380Nm , is erg zuinig zonder caravan
1 op 20 ,met caravan (1200kg, Sprite super 390) ongeveer 1op 13/14, redelijk voordelig in de wegenbelasting, 120 euro p/mnd Kortom erg stil en veel bergruimte in zijn klasse de ruimste,bij een verg. test in Duitsland met 11 concurrenten won hij met glans ook van de Tiguan met diesel!!
TheoS antwoordt op 1 januari 2013:
@Jan,
Inderdaad heeft de massa van de huidige caravans daarmee van doen.
Tegenwoordig kan een 2.0 benzine niet op de zelfde wijze mijn caravan aan als 15 jaar geleden. Dat komt meer door (de massa van) de caravan dan door (de trekkracht van) de auto. Dit heeft daarom geleid tot een diesel.
John antwoordt op 1 januari 2013:
"Tegenwoordig kan een 2.0 benzine niet op de zelfde wijze mijn caravan aan als 15 jaar geleden."
Toch even het verhaal van Jan en Bert lezen op 31-12😉
een 2ltr trek vandaag de dag wel wat makkelijker dan 15j. geleden
TheoS antwoordt op 1 januari 2013:
John,
Even het hele verhaal goed lezen. Er staat niet 'een' caravan, maar 'mijn' caravan
Bert antwoordt op 1 januari 2013:
Toch maar even inhaken op wat Jan meldde: ook niet gedownsizede motoren profiteren van moderne techniek.
Als ik bijv. een toen goede 2.0 trekauto (volvo 360 GLS - 1988, laatste carburateurmotor) vergelijk met bijv. een Renault Laguna 2.0 van nu, dan komt de laatste er qua prestaties altijd beter uit ondanks dat de auto zo'n 300 kg meer weegt én ik reken met een 300 kg zwaardere caravan. Wegtrekken op hellingen is ongeveer vergelijkbaar.
TheoS antwoordt op 1 januari 2013:
@Bert,
Als je bij jouw vergelijking ook de Volvo 460 (2.0 B, injectie motor) betrekt?
Bert antwoordt op 2 januari 2013:
De tot 1996 leverbare 440 Volvo 2.0 (injectie) presteert wat beter dan de aloude 360 2.0. T.o.v. de nieuwe Laguna zit de 440 er een beetje tussenin. Dus met wind en op de vlakke weg, snelweghellingen zoals in de Ardennen. Wél beter is het wegrijden op steil: 15,2% op zeeniveau (360: 12,2%).
Zou ik echter achter die oude 440 een hedendaagse caravan van +200 kg hangen en in de auto ook nog +50 kg extra dan is de aloude 440 2.0 (in theorie vlgs. onze berekeningen) nog maar net een half %-je beter in staat weg te trekken vanuit stilstand dan de Renault Laguna van nu. En dat terwijl de 440 nóg lichter was (leeg) dan de 360!!!
Is nieuwer beter dus? Ja, bijna altijd wel. Dat zie je ook in deze 'willekeurige' vergelijkingen. Ik had net zo goed een ander of duidelijk mindere trekker van toen kunnen nemen... Ook vroeger waren bakverhoudingen doorslaggevend (vooral qua wegrijden vanaf stilstand). Op de vlakke weg, en als je harder rijdt (wilt rijden) op snelwegheuvels komt het meer aan op vermogen en soepelheid (vlakke koppelkrommes). Schiet me ineens te binnen: Alfa Romeos stonden daarom bekend!
Wat we vergeten is dat nieuwe auto's steeds zwaarder worden (echt wel) en dus ook beter geschikt zijn om zwaardere cravans te trekken. En dan heb ik het over stabiliteit... Je moet er niet aan denken om met een Volvo 440 van ruim 1000 kg een caravan te gaan te trekken van 1400 kg. De 360 kon dat overigens wel... 😉
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 januari 2013:
Ik trek nog wel eens een enkele keer mijn huidige caravan met een 27 jaar oude Saab 2.0 liter (118 pk / 168 nm) en dat ging vroeger prima, maar naar huidige maatstaven wil je dat niet meer. En dat bij een toegestaan trekgewicht van 1500 kg terwijl de auto zelf nog geen 1200 kg weegt. Nieuwe autos zijn echt enorm verbeterd en je kan best met een kleinere motorinhoud toe.
Moet je dan toch de nieuwste auto kopen? Nee, je kunt m.i. Als caravantrekker beter een gebruikte grote zware en degelijke auto kopen. Kijk niet naar het verbruik want dat maakt met caravan toch niet zo veel uit. Bijvoorbeeld een Audi A6, BMW 5/7 serie, Mercedes E klasse, Volvo V70 of de SUVs als Tuareg, X5, LandCruiser etc. Goed onderhoud is belangrijker dan een hoge kilometer stand. Nadeel is natuurlijk de hogere wegenbelasting maar aan afschrijving ben je minder kwijt dan bij een nieuwe auto. En rijd je solo ook nog veel, koop er dan een kleintje bij.
TheoS antwoordt op 2 januari 2013:
@Bert,
Bedankt voor de uitleg.
In 2006 had ik een Volvo 460 2.0 (injectie). Na de koop van een nieuwe caravan heb ik deze subiet weggedaan. De caravan was ongeveer 200 kg. zwaarder. De auto mocht hem trekken, had zelfs formeel nog over. Het geheel voelde echter niet goed.
Jullie site bestond toen nog niet. Met de kennis en de maatstaven van nu en op basis van een berekening op jullie site was mijn beslissing de auto van de hand te doen een juiste.
@John,
Waarschijnlijk zou ik inderdaad met een huidige 2 liter het geheel wat gemakkelijker hebben getokken, én vanwege het gewicht van de auto én vanwege de trekkracht.
Fran$ antwoordt op 2 januari 2013:
Belangrijke gegevens in de testrapporten voor een caravantrekker zijn de minimale snelheid in 1 en de snelheid mij Tmax. Diesel of turbobenzine op zich maakt niet zoveel uit, maar soms krijgt een diesel bij gebrek aan versnellingen i.c.m. smallere powerband een te lange eindreductie mee, waardoor de trekkracht in 1 wordt teniet gedaan. Ook heeft een moderne diesel bij stationair+, vergeleken met 15 jaar geleden, pas later koppel als gevolg van de uitstootmaatregelen. Daarom is de combinatie diesel/koppelomvormer ideaal voor het trekken van een caravan.
Ik heb een vergelijking gemaakt tussen verschillende Volvo’s met handbak, benzine en diesel, die ik heb gereden met dezelfde caravan. De ervaringen komen vrij goed overeen met de prognose in de berekening van deze site. Max vermogen of max koppel zijn op zich niet doorslaggevend; het gaat om de combinatie van motorkarakter en transmissie. De meest vermogende auto was met afstand de slechtste trekker.
Achtereenvolgens een 360, die redelijk voldeet (ik was nog minder gewend 😉), maar de massaverhouding hield vooral gevoelsmatig niet over - zeker niet op wintersport - en vrachtauto’s inhalen op hellingen lukte niet met ongunstige wind, dan liep hij dood en je kwam niet door de boeggolf heen. Op hellingen wegtrekken ging relatief makkelijk, hij had een sterke koppeling en was door de achterasconstructie behoorlijk stabiel.
Ingeruild op een grotere en zwaardere 740 met veel minder vermogen, zeer stabiel. Grote plus was de versnellingsbak met zeer korte 1, waardoor je mede door de dieselmotor die trok vanaf stationair, heel gemakkelijk file kon rijden. Remde heel sterk op de motor. Minpunt was de kruissnelheid op snelwegen en het moest ook niet al te steil omhoog gaan, maar koppelen bij het hellingtrekken ging moeiteloos.
Ingeruild op een 940 met 2 ton op de teller. In de jaren ‘90 een perfecte trekker met schakelbare overdrive op 3 en 4, maar de eindreductie deed bij gebruik als trekauto het koppel in 1 een beetje teniet. Met veel plezier tot tegen de 350k gereden.
Wegens de brandstofprijzen en veel sologebruik terug naar een 850 op gas. Foutje. Ronduit slechte trekker, tenzij boven de 3000rpm. Hopeloos op hellingen en in de file met zijn veel te lange 1.
Voor echte bergtrajecten waren het geen van alle uitblinkers; daarna alleen nog maar met automaat, koppelomvormers en korte 1 caravans getrokken: een weelde. En hoe zwaarder de trekauto des te geringer het meerverbruik. Advies van Menno is niet zo gek.
Jan Teepe antwoordt op 5 januari 2013:
Natuurlijk, het meerverbruik van mijn Toyota Landcruizer en Hyundai Terracan met caravan viel, procentueel gezien, mee.
Echter het normale verbruik lag hoger dan 1 op 10. Om over de onderhouskosten maar te zwijgen. Was vroeger een diesel uiterst betrouwbaar en onderhousvriendelijk, tegenwoordig zijn de geblazen-, hoog compressiediesels dat bepaald niet. Met mijn opgedane ervaringen met beide rakkers, zou ik geen 2e hands Toyo- en/of Hyundai diesel durven kopen. Cilinderkoppen vervangen is duur, ben ik achter gekomen. Ben nu uiterst gelukkig met mijn 2.0 benzine, ongeblazen, Subaru. Ook 4 wielaandrijving, ook low gear en dat nog wel rijdend in- en uitschakelbaar. 1 op 12,5 solo, 1 op 8 met caravan. 64 Euro bel. p.mnd. in plaats van de 155 Euro voor de Terracan. En in Spanje en Duitsland is diesel haast dezelfde prijs aan de pomp als benzine. Kortom, als het zonder turbo kan, op benzine, dan heeft dat mijn voorkeur.
Jacquelien antwoordt op 16 juni 2015:
En peugeot 3008 turbo thp kun je vergeten ik heb een 508 SW turbo thp is de zelfde motor als de 3008 .
Hij heeft al de grootste problemen om van de plaats te komen wil zwijgen op een kleine helling,,,draag koppelingsplaat
Groetejes
Bert antwoordt op 17 juni 2015:
Wij hebben deze 508 getest met 1500 kg caravan.
Een citaat: Kom je tot stilstand dan wordt het een ander verhaal. De 1.6 THP is geen elektromotor*, en met de lichte neus is wielspin bijna gegarandeerd. Probeer je dat te voorkomen slaat hij af. Van de schrik heb ik het achter een klepje verborgen ESP-knopje met daarin inbegrepen tractiecontrole, volgens Peugeot zelfs intelligent, gewoon onberoerd gelaten. Misschien is dus zelfs dat initiële afslaan te voorkomen! Afijn, je moet de Peu dus even laten spinnen als een poes (klinkt als een krolse kater), koppeling helemaal op als de rest van de familie verschrikt opkijkt en meteen daarna je gas lossen om grip te krijgen. Je zegt dan dat er niets aan de hand is, maar je ruikt dan even een mix van verbrand rubber vooral en ik dacht ook de koppeling, maar daar twijfelde ik achteraf aan. Het gevoel in dat koppelingspedaal is goed, prima te doseren en het aangrijpingspunt is duidelijk. Maar je moet dus met dit soort acties niet te veel willen doseren… Heel even 'grof', dus kort te werk gaan.
Zie: http://caravantrekker.nl/trekautotest/peugeot_6378.php
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!