M. Besseling vraagt op 11 november 2012:
Hoe kan het dat men bij een losse trekhaak de bevestiging van de remkabel aan een hulpmiddel aan de trekhaak vast maakt terwijl men altijd zegt dat deze bevestiging niet aan vaste trekhaak mag maar apart moet worden vastgezet.
Als er iets met de trekhaak gebeurd zijn beide los.
Groeten/
Mart
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 november 2012:
Een losse trekhaak zou niet best zijn 😉
U bedoeld een afneembare trekhaak maar ook die zit goed vast. Of die nu via een bajonet (of andere methode) bevestigd is of zoals bij een traditionele 'vaste' trekhaak met een paar 'moertjes' maakt niet uit. Beide zitten even vast, zowel in werkelijkheid als voor de wetgever.
Ik heb nog nooit gehoord dat een afneembare trekhaak niet goed vast zat of bevestigd was. Iemand anders wel?
TheoS antwoordt op 11 november 2012:
Helemaal mee eens. Ik heb tweemaal een afneembare trekhaak gehad (Honda en Volvo). Bij beide was de bevesting zodanig dat ik me niet kon voorstellen dat daar ook maar iets in fout zou kunnen gaan.
Natuurlijk kan er ook bij onvoorstelbare dingen iets fout gaan. Daar hoort een vaste trekhaak ook bij.
Michiel antwoordt op 12 november 2012:
Ik heb ooit bij een zogenaamde vrijwillige keuring als argument waarom de breekkabel niet alleen als een lus om de haak gelegd mag worden, het volgende gehoord:
"..als de kogel afbreekt.."
Iemand ooit een afgebroken kogel gezien?
MV
Louis antwoordt op 12 november 2012:
Zoals ik het tussen de regels door begrijp, word meer bedoeld dat het (terecht)is afgeraden de breekkabel in een lusje over de kogel te hangen.
Maar altijd aan de apart te monteren klemhaak of het aangelaste oogje zoals hier al vaker besproken is.
Of zit ik ernaast M.Besseling ?
AJ antwoordt op 12 november 2012:
Michiel, ja. Een vriend van mij is in 2006 met zijn busje bij Muenchen acheterop een duitse auto gereden en de trekhaak van die auto brak af!! Het kan dus.
Verder heb ik altijd begrepen dat een afneembare trekhaak door de wetgever wordt gezien als "vast" verbonden met de auto.
Gevoelsmatig denk ik: als ik aan het deel dat niet afneembaar is een oog zie dan zou ik daar de remkabel maar aan vastmaken.
Fred antwoordt op 12 november 2012:
Louis jij zit goed denk ik.
Sommige afneembare trekhaken, met name die van Westfalia, hebben geen oogje om de breekkabel aan vast te zetten. Hiervoor is een speciaal hulpstuk in de handel die dit wel mogelijk maakt.
Het artikel voor M. Blesseling kan hij hier vinden.
Dat is wat je volgens mij vraagt een oplossing om de handrem breekkabel te bevestigen aan een afneembare trekhaak.
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/breekkabel.php
RobD antwoordt op 12 november 2012:
"Als er iets met de trekhaak gebeurd zijn beide los."
Het woordje -als- word door garagisten vaak gebruikt om ons net even wat meer te doen kopen, en door de politie om ons een bon aan te smeren😉
'Als' er wat met je trekhaak gebeurd is het vaak al te laat. Een aparte remkabel bevestiging trekt dan tenminste je c/van op de rem zodat het geen ongeleid projectiel word.
TheoS antwoordt op 12 november 2012:
'Als' er wat met je trekhaak gebeurd is het vaak al te laat. Een aparte remkabel bevestiging trekt dan tenminste je c/van op de rem zodat het geen ongeleid projectiel word.
Tenzij de trekhaak zelf losraakt. Ik heb eens een auto gezien, waarvan de trekhaak er zodanig los onder hing, dat hij dreigte los te laten. Dan heeft de remkabel alleen een functie als hij op een ander vast punt van de auto vastzit.
Jan antwoordt op 12 november 2012:
“ Ik heb eens een auto gezien, waarvan de trekhaak er zodanig los onder hing, dat hij dreigte los te laten. ”
Maar dat is nog steeds niet los toch?
Niet gefixeerd is heel wat anders dan loslaten.
We kunnen hier heel wat onzin verzinnen maar wellicht is het zinvoller eens naar de statistieken te kijken.
Buiten de beweringen dat het onmogelijke waar lijkt te zijn, heeft iemand de kranten vol zien staan dat de afneembare trekhaak voor een explosie van losrijdende caravans met afneembare haak nog in de koppeling heeft gezorgd?
Heeft de afneembare trekhaak nu zo’n slechte reputatie dat niemand meer zo’n ding eronder wil hebben?
Dat loopt allemaal wel los toch? 😉
TheoS antwoordt op 12 november 2012:
Maar dat is nog steeds niet los toch?
Dat was nog een kwestie van zeer beperkte tijd.
We kunnen hier heel wat onzin verzinnen maar wellicht is het zinvoller eens naar de statistieken te kijken.
Wie verzint hier onzin? Statistieken hebben niets van doen met individuele kwesties.
Jan antwoordt op 13 november 2012:
Maar zijn daar wel uit opgebouwd.
RobD antwoordt op 13 november 2012:
Statistieken zijn opgebouwd vanuit..............individuele gevallen 😉
Het zijn excessen, zo ook een los zittende trekhaak. Dat men dat een keer ziet is 'leuk' maar heeft in feite niets te doen met het algemeen gemiddelde.
Een separate borging van de remkabel zou veel ellende voorkomen mocht de haak er onderuit vallen.
TheoS antwoordt op 13 november 2012:
Maar zijn daar wel uit opgebouwd.
Uiteraard zijn ze daar uit opgebouwd. Ze zeggen echter helemaal niets over individuele gevallen. Statistieken zeggen iets over gemiddelden, kansen, risico's etc.
Een hectare mais is ook opgebouwd uit vele individuele planten. Één plant (een goede of een slechte) zegt helemaal niets over de totale opbrengst van het veld.
De totale opbrengst van een veld zegt ook niets over de individuele plant. De opbrengst zegt wel iets over de kans dat (bij een goede opbrenst) het een goede plant en (bij een slechte opbrengst) het een slechte plant is.
RobD antwoordt op 13 november 2012:
"De opbrengst zegt wel iets over de kans dat (bij een goede opbrenst) het een goede plant en (bij een slechte opbrengst) het een slechte plant is.
M.a.w één los zittende trekhaak in het 'veld' is geen norm voor het algehele beeld.
TheoS antwoordt op 13 november 2012:
@RobD,
Helemaal mee eens.
Ik heb in mijn eerste reactie ook niets willen zeggen over loszittende trekhaken.
Ik heb wel willen zeggen dat bij een loszittende trekhaak en een bevestiging van de kabel aan de trekhaak, de caravan een ongeleid projectiel kan worden. M.a.w. de kabel voegt dan niets toe als de trekhaak los schiet.
Jan antwoordt op 13 november 2012:
“ Statistieken zeggen iets over gemiddelden, kansen, risico's etc. ”
Je kan daar wel degelijk een trend uit halen en mogelijk zelfs vrij accurate voorspellingen.
Voor een individueel geval kan je dus stellen dat het nagenoeg niet voor komt en ook niet in de lijn der verwachtingen ligt.
“ Ik heb wel willen zeggen dat bij een loszittende trekhaak en een bevestiging van de kabel aan de trekhaak, de caravan een ongeleid projectiel kan worden. ”
Een vrij evidente gevolgtrekking die eigenlijk niets toevoegt aan deze discussie. Daar was TS namelijk ook al lang achter.
Inherent aan deze gedachte doet de vraag zich dus rijzen of het loskomen van de (afneembare) trekhaak wel zo’n reëel gevaar is dat je daar constructief voorbereidingen voor moet gaan treffen.
Lijkt mij een non-discussie evenals zoiets of de kogelknop zou afbreken. Iets wat in de Haagsche kringen wel degelijk een motivatie voor deze wetgeving is geweest. (die overigens met een Tie-rap is te omzeilen.)
We moeten het niet moeilijker maken dan het werkelijk is.😉
RobN antwoordt op 13 november 2012:
Ook ik heb een afneembare trekhaak,en naast het "gat" waar hij word ingestoken zit een apart oog voor de bevestiging van de losbreek reminrichting.dus vast aan de auto.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 november 2012:
Maar dan zit hij nog vast aan een onderdeel van de trekhaak (en niet aan de auto zelf). Juist de bevestiging van de gehele trekhaak aan de auto is vaak een relatief zwak punt.
Jan antwoordt op 13 november 2012:
“ Juist de bevestiging van de gehele trekhaak aan de auto is vaak een relatief zwak punt. ”
Nou moeten we niet gaan overdrijven natuurlijk.
Formeel gezien zou bevestiging van de losbreekremkabel aan een gaatje in de carrosserie voldoende voor de wet zijn. Immers een 0,6mm plaatdeel is een vast deel van de auto.
Om nu te stellen dat het trekhaakframe als geheel een zwak punt zou zijn is werkelijk de waanzin ten top.
Wij als caravanners slepen de sleurhut eraan rond dus waarom zou de losbreekremkabel daaraan nu een zwak punt in vormen?
Bob antwoordt op 13 november 2012:
Ik vraag me af waarom een afneembare trekhaak? Het lijkt me een geklooi om elke keer dat ding er op of er af te halen. Bovendien geeft een vast trekhaak bij geringe snelheid nog een beetje bescherming tegen schade bij een aanrijding.
RobD antwoordt op 13 november 2012:
"Ik vraag me af waarom een afneembare trekhaak?"
Persoonlijke keus !?
"Het lijkt me een geklooi om elke keer dat ding er op of er af te halen"
Hooguit 1 minuutje is niet echt geklooi😉
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 november 2012:
We moeten sowieso niet overdrijven. Als een caravan 'loskomt' van de auto is bijna altijd de caravan foutief aangekoppeld en gebeurd dit binnen een paar honderd meter. Als dan de breekkabel maar ergens aan vast zit (of omheen zit) doet die zijn werk en valt de schade vaak wel mee.
De kans dat de trekhaak of de kogel breekt of los komt onderweg op snelheid is heel klein. Ik heb er zelfs nog nooit van gehoord.... Wel dat er speling komt op de trekhaak of uitscheurt maar dan wort dit vooraf opgemerkt.
Gevoelsmatig is een afneembare trekhaak minder stevig (of storingsgevoeliger) dan een vaste trekhaak, maar technisch is daar geen reden voor. De keuze is inderdaad persoonlijk: 'aso' achterbumper of een nette auto 😉.
RobD antwoordt op 13 november 2012:
Conclusie: remkabel niet aan de trekhaak maar aan een separaat punt !!
Brammetje antwoordt op 14 november 2012:
Conclusie 2, er zijn hier maar weinig reageerders die het betreffende wetsartikel kunnen lezen of zelfs maar de moeite daartoe nemen.
Waarmee de vraag van Mart volledig is beantwoord 😉
Theo Gerrits antwoordt op 14 november 2012:
Zie voor info op youtube:
BLIK OP DE WEG AANHANGER TEST.
Theo Gerrits
Jan& antwoordt op 14 november 2012:
De exegese van de wet is toch al een moeilijk punt in caravanland Bram. Wat zegt ons hoogste rechtscollege eigenlijk over die remkabels van ons😉
RobN antwoordt op 14 november 2012:
Sommige vragen waarom een afneembare trekhaak , misschien om dat het verplicht is!!!!
Zit je kogel voor je trekhaak dan zou ik er zekereen nemen want de wet schrijft dat namelijk voor dat er geen obstakels voor je nummerplaat mogen zitten en ja zo'n kogel is dat wel bij sommige auto's.
Jan antwoordt op 14 november 2012:
“Sommige vragen waarom een afneembare trekhaak, misschien om dat het verplicht is!!!”
Dat is zeer zeker niet het geval. Je kan er namelijk ook voor kiezen de nummerplaat incl de verlichting daarvan een andere plak te geven.
Dat de meesten dan kiezen voor een afneembare haak heeft dus niets van doen met een verplicht karakter.
Bert.s antwoordt op 14 november 2012:
Jan ik denk dat RobN ook gewoon bedoeld dat het verboden is om de trekhaak voor het nummerbord te monteren.
Je bent dus verplicht ervoor te zorgen dat de kogel niet voor het nummerbord zit
Je kunt inderdaad ook je nummerbord op een andere plek zetten....ik ben dit geloof ik nog niet tegengekomen
Michiel antwoordt op 15 november 2012:
Ik wel.
MV
Alfred antwoordt op 15 november 2012:
Een trekhaak met afneembare kogel is vooral makkelijk, zodat je er niet steeds met je schenen tegenaan loopt als er geen aanhanger aanzit en je in de kofferbak moet zijn.
Het is ook makkelijk als hij anders voor de nummerplaat zou zitten.
Het komt wel voor dat ze de nummerplaat verzetten als de kogel het zicht belemmert, maar ik vind dat meestal een lelijke oplossing.
John antwoordt op 15 november 2012:
Ach, het ziet gewoon mooier uit, zo'n afneembare haak. Dat er andere voordelen bijkomen is meegenomen 😉
Andreas-NL antwoordt op 15 november 2012:
Er schijnt nog een ander nadeel aan een afneembare trekhaak te zitten; ik werd daar in sept. mee geconfronteerd door de Subaru dealer waar mijn Outback een grote beurt kreeg. Sinds 2007 heb ik op die auto een afneembare Al-Ko trekhaak. Omdat het afnemen en vooral het weer insteken een nogal zware klus is, liet ik het ding meestal op z'n plaats. Vorig jaar ontdekte ik dat er een klein beetje speling was ontstaan die er eerst niet was. Bij die grote beurt in sept. merkte de dealer op dat ik "die trekhaak er zeker nooit afhaalde". Ik kon dat alleen maar bevestigen waarop hij zei dat dat niet goed was omdat de onbelaste trekhaak vibraties en derhalve voor overmatige slijtage en speling zou zorgen, m.a.w. ik kon de kogel er beter af halen als er niets gesleept werd.
Herkent iemand dat of kan iemand er iets meer over zeggen?
Ik had daar nog nooit iets over gehoord of gelezen.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.