Caravantrekker.nl

WAT IS EEN VERSTANDIGE TREKAUTO

Bob vraagt op 24 november 2012:

Hallo, graag zou ik op dit forum eens mijn vraag willen stellen. Ik rij tussen de 25000-30000 km per jaar. Wij hebben een caravan dethleffs welke max. geremd 1350 kg is. Ik zoek een zuinige auto met automaat. Ik zoek een auto welke weinig bijtelling heeft. De auto wil ik 2013 of 2014 aanschaffen via werk en krijg bijtelling. Het belang van werkgever en rijder staat voorop. Ik rij nu een toyota avensis 2009 wagon 2ltr cvt en ben daar tevreden over.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

RobD antwoordt op 24 november 2012:

Tja, 2013 of 2014 is een eind weg en wie weet wat er nog allemaal te gebeuren staat. Voor nu: http://www.caravantrekker.nl/autoselecteren/index.php Verder is er een kolom 'zoeken' waarin deze vraag al vele malen terug te vinden is.
Tegen die tijd dat je er echt aan toe bent, nogmaals komen kijken !?


bob antwoordt op 24 november 2012:

2013 is iets meer dan over 1 maand en 2014 is inderdaad 1 jaar verder. Maar telt wel in de zin van de bijtelling dan. Misschien 2103 leuke bijtelling en 2014 slechte bijtelling. Dan wordt het echt een andere auto! En de test waarop gedoeld wordt staat niets over bijtelling en geeft dus geen of weinig beeld met automaat. Helaas een uitgebreide test zonder mogelijkheden om goed te vergelijken. Zo invullen geeft 1133 opties en teveel van het goede. Vandaar dit op forum genoemd!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 november 2012:

Kan je nagaan hoeveel mogelijkheden er zijn! Je zult dus eerst zelf een selectie moeten maken van auto's die je wat lijken. Dan ga je die types onderling hier op de site vergelijken en kijk je of die aan jouw eisen en verwachtingen voldoen.

Natuurlijk kan ik je mijn voorkeur wel geven.... de nieuwe Golf 140 pk met DSG (en dan kunnen anderen weer zeggen dat het een storingsgevoelige auto is en dan weet je nog niets 😉)


l.p. antwoordt op 24 november 2012:

als u een automaat zoekt dan zou ik u de dsg-bak adviseren van het VAG-concern. Wij hebben een Touran 1.4 -140pk met DSG-bak en zijn hier zeer tevreden over. De automaat schakelt zonder je het zelf in de gaten hebt. Schakelen tijdens het rijden van heuvels omlaag op de autobaan met ingeschakelde cruisecontrole doet de automaat zelf. Wij vinden het een super automaat,al lezen we ook wel over problemen met DSG-bakken. Onze caravan weegt vol tussen de 1400 en 1450 kg.


RobD antwoordt op 24 november 2012:

"Zo invullen geeft 1133 opties en teveel van het goede."

Tja en zo vragen geeft je misschien 100 optie's.
Allemaal subjectief en bevooroordeeld. Misschien nog teveel van het goede? Maak zelf een keus, kijk wat je leuk en betaalbaar vind, en wat de c/van kan en mag trekken. Succes

PS voor wat de bijtelling betreft: wie weet wat 2014 of zelfs 2015 brengt 😉


Robin antwoordt op 26 november 2012:

Ha! Stokpaardjes tijd......
Slechte vragen leveren slechte antwoorden op;
Even ter overweging; uit ervaring weet ik dat het voor het rijden nadrukkelijk uitmaakt als de trekauto zwaarder is. Onderstel en dergelijke natuurlijk ook, maar trekauto-gewicht (zeker als dit overvloedig aanwezig is) maakt de hele combi een stuk rustiger.
Verder zal ik geen modellen noemen (mijn fijnste trekauto tot op heden weegt 1915 kg en heeft een 2.7 V6......) maar wil ik je het 'gewicht-issue' alleen ter overweging meegeven.
Misschien ook voor jou slim om een bijtellingsvrije auto voor woon-werk te kiezen en een super-caravantrekker als tweede auto ernaast?


michiel antwoordt op 28 november 2012:

Het belang van de werkgever en rijder staan voorop?? Zijn er nog meer belanghebbende dan??

je bent tevreden over je Avensis...dus makkelijke keuze. Weer een Avensis met CVT. Was (als 1.8 CVT) klassewinnaar bij de trekauto van het jaar verkiezing 2012, dus meer mensen vinden dat een goede trekauto.


AJ antwoordt op 28 november 2012:

Menno, jouw voorkeur, die 140 Pk Golf.
Is dat een diesel of een benzine?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 november 2012:

Benzine, maar diesel mag ook 😉 Maakt bij 30.000 km per jaar weinig uit. Voor een diesel is zelfs de 1.6 met 105 pk wel voldoende.


AJ antwoordt op 28 november 2012:

Dat denk ik ook. 250 Nm.
Maar in Engeland (?) is de Jetta met 2.0 TDI en DSG weer trekauto van het jaar geworden.
Ook die zou ik wel willen adviseren.
Misschien iets voor bob?


de Sjaak antwoordt op 29 november 2012:

Wellicht eens een berekening maken van de vakantiekosten zonder caravan?
Voor degenen die met weinig personen twee of drie weken op vakantie gaan is caravannen beslist geen goedkope hobby. Om op de bijtelling ed te bezuinigen en dan wellicht met een minder stabiele combinatie op vakantie te gaan zou een slechte keus kunnen zijn.

Zelf ben ik een forse bedrag per jaar extra kwijt welke ik er alleen uithaal omdat ik als gepensioneerde zo'n 10 weken weg kan.


Bert antwoordt op 29 november 2012:

Ik zou 20 weken per jaar weggaan dan. 't Wordt alleen maar goedkoper! 😉


fransvb antwoordt op 29 november 2012:

WAT IS EEN VERSTANDIGE TREKAUTO?
Dat is een auto met een "pienter" pookje.


PieteR antwoordt op 29 november 2012:

De auto's met pientere pookjes zijn bijna op!
Momenteel tobben we dus maar voort in een auto met een min of meer pientere chauffeur 😉


Michiel antwoordt op 3 december 2012:

Volgens mij maakt t pientere pookje juist een comeback! Haha. De nieuwe toyota Auris is er nu ook 'normale' benzine met een pienter pookje. Nissan, subaru, Honda en toyota maken auto's met een Cvt. het is kennelijk een Japanse hobby geworden.



johan antwoordt op 4 december 2012:

Mijn auto met pienter pookje is geen goede trekauto, die mag maar een 800kg trekken.
Maar ja, dat is dan ook een DAF 66 coupe uit 1976(hihi)


John antwoordt op 4 december 2012:

Het pientere pookje is tegenwoordig hoofdzakelijk Belgisch
http://www.punchpowertrain.com/en/products


Benno antwoordt op 4 december 2012:

Op 15-11-2012 een test van de nieuwe Toyota Auris in AutoInternational:

"Helaas heeft Toyota de CVT automaat (in de hybride) ongewijzigd gelaten. In de vorige editie werd deze transmissie reeds bekritiseerd vanwege zijn rumoerige, onwillige karakter. Dat maakt rijden in deze Auris niet echt relaxt."

En in de conclusie:

"Bij de hybride is het vooral de CVT automaat die roet in het eten gooit.
Deze transmissie is onherroepelijk een turn-off voor de sportieve rijder. Bovendien is de 1.6 TDI van de Golf net zo schoon.
De Golf doet niet alleen hoogwaardiger (premium) aan, maar rijdt bovendien een klasse scherper."

Dus blij zijn dat het pientere CVT pookje nu ook in de gewone Auris te verkrijgen is lijkt op masochisme.


bob antwoordt op 9 december 2012:

Bedankt voor de inbreng. Ik ben er niet uit. Wil zekerheid dat de komende jaren geen of weinig bijtelling brengt. De optie wordt overwogen om de avensis 2 ltr cvt prive te rijden. Dan zakelijk weinig of geen bijtelling te nemen. Het heeft de voorkeur of een auto te nemen met weinig bijtelling en trekkracht van 1350kg met automaat en luxe vergelijbaar met avensis. Ik ben er nog niet uit.


RobD antwoordt op 10 december 2012:

"Wil zekerheid dat de komende jaren geen of weinig bijtelling brengt."

Die is er niet, helaas.
Tevreden met je Avensis? Is dit lease of eigen? Indien lease, auto overnemen en voor werk een 0% bijteller. Indien eigen, blijven rijden en voor het werk een 0% bijteller.


Benno antwoordt op 10 december 2012:

Ik ben niet erg thuis in de laesewereld, maar kortgeleden las ik wel een intervieuw met een jonge leaseondernemer die zich in de markt wilde onderscheiden.
Hij biedt de klant aan om van auto te wisselen als de vakantie er aan komt.
Rij je bijvoorbeeld 11 maanden zonder bijtelling en één maand met.


Benno antwoordt op 11 december 2012:

Bovenstaand zat in mijn geheugen, maar nu lees toevallig de reportage in Autovisie van 11 oktober j.l.
Het betreft de "compacte leasemaatschappij Autoplanning".

"Een ander aardig produkt dat Autoplanning sinds twee jaar aanbiedt is "Duo-lease" met als motto: klein naar je werk, groot op vakantie.
Hierbij lease je een compacte, zuinige auto voor het grootste deel van het jaar, maar in het leasebedrag zit tevens een flinke station of SUV voor een periode van dertig dagen.
Een concept dat inmiddels ook de grote maatschappijen oppikken."

Zelf zou ik echter de tip Menno volgen. Maar ik ben (voorlopig) een onverbeterlijke VW-gek.


bob antwoordt op 5 januari 2013:

Heren,mijn werkgever koopt auto´s en geen lease. Ik las over de hybride v60 van volvo. Lijkt het summum, wat vinden jullie


John antwoordt op 5 januari 2013:

Maakt voor je bijtelling geen z.k uit, lease- of company car😉


Benno antwoordt op 5 januari 2013:

Nou Bob, zo'n Volvo V60 is natuurlijk een droom van een auto en als ie als hybride in de 14 procentjes regeling terecht komt past het misschien ook wel in jouw verlangen naar "weinig bijtelling".
Echter 2 dingetjes.
1.Jouw baas moet iets van 40 mille op tafel willen leggen.
2.Mag de schoonheid 1350 kg trekken?


Bert.s antwoordt op 5 januari 2013:

Benno tel er gerust 25000 euro bij op.
En de schoonheid mag 1800 kg trekken.

p.s ik geloof dat ze uitverkocht zijn!


John antwoordt op 6 januari 2013:

Bob komt na een maand nog even terug om zijn draadje lopend te houden ??

Uitverkocht? Ja voor 2012, Bert S, in 2013 volop leverbaar.
Bijtelling !! Er word gesproken van 14% en 0% in de 'bladen'
Vanmorgen op het nieuws, de huidige staffel gaat alweer op de schop als het aan de minister ligt.
En vergeet niet: Bij snelheden boven 120 kilometer per uur haakt de elektromodule af en is de V60 feitelijk een reguliere D5.


Bert.s antwoordt op 6 januari 2013:

De reguliere D5 is natuurlijk ook een fijne trekker John.


Benno antwoordt op 6 januari 2013:

Hybride.
Lees het verhaal van Jan Teepe in de draad Mitsubishi Outlander.
Leerzaam.


Bob antwoordt op 19 januari 2013:

Allen,

De zoektocht is nog steeds gaande. Op korte termijn besloten om nog even door te rijden met de avensis cvt. |Heerlijke auto, alleen de bijtelling knaagt. Het is een betrouwbare auto. Zijn niet merkentrouw zoals vele toyota rijders. Zoeken een auto met comfort en weinig bijtelling. Immers moeten wij ook bezuinigen... Een optie is de megane welke het trekgewicht kan hebben, de ford focus redt dat niet. Hoop een beetje op de octavia alleen stoot deze een gram co2 teveel uit om in deklasse 14% te komen.


dabbertje antwoordt op 20 januari 2013:

Golf VII komt deze zomer met een 14% versie. Of daar dan ook nog 1500 kg aan mag zoals bij de 20% versie is niet bekend. Maar als je kunt rekenen.....


Benno antwoordt op 20 januari 2013:

Fijn dat je ons op de hoogte houdt Bob.
Dat het ook anders kan wordt helaas helaas vaak bewezen.
Ben je met zijn allen bezig om mee te denken en hoor je vervolgens niets, nada, niente.
Ergerlijk.



hans antwoordt op 20 januari 2013:

Bob ik heb je nu diverse keren het financiële aspect van de trek auto zien benoemen,wel belangrijk maar voor een beetje caravan heb je nu eenmaal een behoorlijke auto nodig. als ik jou was zou ik maar een vouwwagen nemen kan je trek autootje ook goedkoper Toch.......


Benno antwoordt op 21 januari 2013:

Zat nog even na te denken over die bijtelling.
Zelf heb ik er nooit mee te maken gehad, dus corrigeer me maar als ik er naast zit.
Stel de auto kost 28.000.
Het verschil tussen 14% en 20% bijtelling is 1.680.
Bij een belastingschijf van 42% praten we over 706 Euro per jaar netto meerkosten.
Moet toch kunnen?


John antwoordt op 22 januari 2013:

Maar wat nu als je door die bijtelling van 20% net een stapje hoger komt op de schaal. Dan gaat je berekening mooi de mist in.


John antwoordt op 22 januari 2013:

"De auto wil ik 2013 of 2014 aanschaffen.. enz."

Kan nog één jaar lopen dit draadje terwijl de antwoorden al gegeven zijn 😉


Tijs antwoordt op 22 januari 2013:

Zul je zien dat de bijtelling dan net weer anders berekend wordt. 😉

Ik heb zelf in leaseauto's gereden en mag bij mijn huidige werkgever mijn vervoer helemaal zelf financieren. Ben het vanuit die ervaring eens met Benno: waar hebben we het eigenlijk over. wil je een goede trekauto? Zeur dan niet. Wil je een goedkope auto? Koop dan een kleine caravan of een vouwwagen.


Benno antwoordt op 22 januari 2013:

Deze draad heet:"Wat is een verstandige trekauto".
Weliswaar toegespitst op de situatie van Bop maar ongetwijfeld voor meerdere volgers interessant.

Als je door de bijtelling in een hogere belastingschijf valt ga je van 42 naar 52%. In het meest ongunstige geval verdien je zonder bijtelling reeds 56.000 of meer.
Even snel rekenend kom ik in die situatie op een verschil van 874 Euro per jaar.
Met dat inkomen moet bruin dat kunnen trekken.


TheoS antwoordt op 22 januari 2013:

Benno,
Het is wel 'bruintje' hoor. Die is niet zo sterk en kan vèèl minder trekken dan zijn groter broertje. 😉


Tijs antwoordt op 23 januari 2013:

Daarom heb ik ook een grijze auto: die trekt onze caravan geweldig. 😉

Maar we dwalen af.


Jan& antwoordt op 23 januari 2013:

Rijden er alleen nog door de baas gefinancieerde auto's voor een caravan?
Als particulier autobezitter wordt de hele auto in één keer bij de aanschaf "bijgeteld", maar dan kun je wel kiezen voor de auto dan die je zelf geschikt acht voor je caravan.

De beste caravantrekker is gewoon de zwarte😉


Bob antwoordt op 24 januari 2013:

Heren,

Ik ga bij mitsubishi kijken. De outlander kan 1500kg trekken cvt bezine 2 ltr. bijzonder 0% bijtelling vanaf 43000. Lijkt mij wel aardig als er een keer een vergelijk cq artikel komt over plug in hybride met caravan. ik ben benieuwd hoe deze auto is... Wordt vervolgd. Bedankt voor de inbreng.


jos antwoordt op 2 februari 2013:

ik heb een mercedes GLK diesel en trek een hobby 540 ul mee tot grote tevredenheid verbruik ongeveer 8.5 liter met deze combinatie , versnelling is een automaat en 4x4


Bob antwoordt op 9 februari 2013:

Het wordt waarschijnlijk de phev outlander... afwachten wat de werkgever er van vindt...


Bob antwoordt op 27 februari 2013:

gekocht... geleverd oktober 😉


Bob antwoordt op 27 februari 2013:

de outlander heeft ook nadelen. te weten wegenbelasting gaat per 2015 in en ook voor deze auto en naar verhouding dus meer betalen dan een gewone. het gewicht van de outlander is hoog! 2310 kg en kan max een caravan trekken van 1190 kg met b rijbewijs. Dus heb je eigenlijk altijd een be rijbewijs. Overhitiing van motor cvt bij hellingen (lange berghellingen kunnen vastloper van elektromotor geven. een soort vastloper. kan niet alles checken en vinden. maar kan mij een oververhitte elektromotor voorstellen dat die vastloopt. iemand een idee?


Benno antwoordt op 28 februari 2013:

Eerst maar eens de bestelling ongedaan maken.
En rap een beetje!


RobD antwoordt op 28 februari 2013:

""Wat is een verstandige trekauto"

Bestellen en dan er achter komen dat er veel nadelen zijn aan auto en bestuurder. Niet echt verstandig te noemen.
Zoals het blinde paard?


antwoordt op 1 maart 2013:

Bob, ik hoop dat je je beter in deze auto verdiept heb dan je nu laat blijken.
Het gewicht is geen 2310 kg, dit is het max toegelaten gewicht. Het laadvermogen is 500 kg en het eigen gewicht 1810 kg. Mogelijk wordt het MRB-gewicht nog lager omdat er een speciale regeling geldt voor hybride auto's waarbij het gewicht van de accu's niet wordt meegeteld voor de mrb.
Het zal me niets verbazen als je rond de 1600 kg uitkomt voor de mrb.
Maar succes met je nieuwe aanwinst.
Hierbij een link voor wat meer techn. geg.:

http://www.autoweek.nl/auto/71699/mitsubishi-outlander-phev-intense

vrgr
JT®


dabbertje antwoordt op 1 maart 2013:

Bob brengt het gewicht van 2310 kg in verband met het benodigde rijbewijs. Wat dat betreft heeft hij zich er wel degelijk in verdiept. En zal dus een E-rijbewijs nodig hebben voor z'n Dethleffs van max 1350 kg.


bob antwoordt op 10 maart 2013:

wat laatste reactie betreft klopt...
doelde daar op


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker