Maarten vogt vraagt op 13 mei 2013:
hallo ik heb een hobby de luxs 495 bouwjaar98 maar ik mag maar 1350 aan gewicht hebben totaal hoe kan ik het voordeligt de as last op papier verhogen naar 1500/1800 kilo
mvgr maarten
Erik antwoordt op 13 mei 2013:
Maarten, op basis van je chassisnummer kan je bij de dealer navragen of de maximum technisch toegestane massa van jouw caravan hoger ligt dan 1350. Als dat zo is, kan de dealer bij de importeur een FVO verklaring en een nieuw typeplaatje aanvragen en daarmee moet je naar het RDW voor een keuring. Je krijgt dan een nieuw kentekenbewijs met daarop het hogere gewicht.
Als de FVO verklaring niet kan worden verstrekt omdat de caravan in huidige staat technisch niet hoger kan dan 1350, dan caravan verkopen en eentje terug kopen die wel meer aan kan.
Rene antwoordt op 19 mei 2013:
De RDW mag tegenwoordig uitgaan van de gegevens op de typeplaatjes van de caravan / as / koppeling.
Moet je een FVO en plaatjes aanvragen reken dan op een gepeperde factuur. Kip/Chateau rekent rustig een kleine 300 euro.
Willem antwoordt op 21 mei 2013:
Ik heb net de FVO verklaring voor mijn LMC uit 2002 binnen (moet nog wachten op het nieuwe typeplaatje). Kost nog net geen 200. Daar komt nog een verklaring van de importeur bij van 17 en de kosten voor RDW-keuring 58. Viel mij mee.
Mijn LMC is in 2002 ingevoerd als een 1400 kg en is met een TMM van 1300 kg op kenteken gezet. Ik heb nu de mazzel dat mijn LMC als 1500 kg caravan is gebouwd. Door gewoon onder de caravan te kruipen en op het typeplaatje van de as te kijken is daar eenvoudig achter te komen. De dealer in Wolvega heeft de rest geregeld met LMC in Duitsland.
Als je een as van 1350 kg onder je caravan hebt wordt het een lang en duur verhaal. Het chassis zal dan aangepast moeten worden naar die 1500 kg. Dan moeten as ( 700), koppeling ( 250), oploopreminrichting ( 250), schokbrekers ( 100), banden en velgen ( 300) waarschijnlijk vervangen worden door delen die kloppen met het typegoedkeuring voor jouw caravan met 1500 kg as. Bedragen zijn grof geschat (aan de lage kant) en zonder arbeid. Dat kan je ergens tussen de 2000 en 3000 euro gaan kosten.
Dus mijn advies: Onder de caravan kruipen en kijken op het typeplaatje van de as. Staat daar meer op dan 1350 kg dan een dealer bellen en vragen naar een FVO verklaring voor dat gewicht. Dan alle kosten bij elkaar optellen en de afweging maken op je het de caravan waard vind.
MvO antwoordt op 21 mei 2013:
Wat is er mis met een TMM van 1350kg?
Of gaat het om het laadvermogen?
Willem antwoordt op 22 mei 2013:
Is niks mis mee. Als je auto maar 1350 kg mag trekken is het gewoon goed. Het probleem zit het hem in het laadvermogen.
In mijn geval was het Technisch Maximum Massa (F1) 1300 kg en het Massa Rijklaar (G) 1140 kg. Er zit een airco op de caravan en toen ik hem kocht heb ik hem laten wegen. Dat Massa Rijklaar is nu eigenlijk 1170 kg. Dan blijft er dus 130 kg laadvermogen over. Met een voortent, luifel en alles wat er voor 5 personen bij komt is dat echt veel te weinig.
Nu net met hemelvaart alles ingepakt in de caravan (auto was helemaal leeg) en de caravan weer op de weegbrug. Totaalgewicht was toen 1520 kg (weegbruggen hebben wel een afwijking van +/- 10 kg of meer). Dus als het TMM 1500 kg zou zijn zit ik goed. Mijn auto mag ook nog wel wat laden in de dakkoffer en dan zit het helemaal wel goed. Misschien is er dan zelfs nog wel plek voor een mover.
Net de dealer gesproken, papieren en typeplaatje zijn klaar. Maandag naar de RDW voor keuring en nieuw kentekenbewijs.
Willem antwoordt op 3 juni 2013:
Caravan is gekeurd en goed bevonden. Nu nog wachten op het nieuwe kentekenbewijs. Totaalbedrag viel nog weer wat mee en is 250,-- precies.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.