Caravantrekker.nl

Hoe breng ik banden op 4,5 bar spanning onderweg?

Han Weber vraagt op 13 mei 2013:

Ik heb C banden die op 4,5 bar spanning moeten (totaal draagvermogen 1800 kg, caravan is max te beladen tot 1250 kg). Ik kom er echter achter dat tankstations maar tot 4 bar druk leveren. Hoe doen bestelbusjes dat dan onderweg? Is er een oplossing voor, anders dan dat ik een zware compressor mee moet nemen?

Alvast dank

Naar laatste bijdrage

Reacties:

fransvb antwoordt op 13 mei 2013:

naast mijn caravanstalling is een garagebedrijf, daar pomp ik de banden op.
Onderweg controleer ik de banden met een bandenspanningsmeter indien te laag dan bij garagebedrijf oppompen


Tom antwoordt op 13 mei 2013:

Ik heb stikstof in mijn C-banden van de caravan Deze 'lopen' niet of nauwelijks leeg. Dit kun je bij de banden specialist laten vullen.


Jan Z antwoordt op 13 mei 2013:

Fietspomp met drukmeter, duurt wat langer maar het is misschien maar een paar tiende die er bij moet toch?


belgske antwoordt op 13 mei 2013:

beste Han,

Als je 900 kg per wiel mag dragen, maar je hebt slechts 650 kg draagvermogen nodig gelet op de MTM van de caravan, dan heb je ook de max bandenspanning van 4,5 bar niet nodig.
Een korte berekening zegt mij dat 3,5 bar druk voldoende moet zijn om 700 kg per wiel te dragen en dan voldoen de tankstations met hun pompen tot 4 bar wel.


hans antwoordt op 13 mei 2013:

Beste Han,
Mocht je echt met een stuiterbak willen gaan rijden, dan moet je C banden met een draagvermogen van elk 900 kilo onder een caravan van max 1250 kilo, op 4.5 Bar pompen!!!.Dit komt ook zeker de wegligging echt niet ten goede.
Deze banden zijn eigelijk overbemeten en te stug voor je caravan van dit gewicht.Ik sluit me aan bij de vorige reageerder en vind 3.5 tot 3.8 Bar meer dan genoeg !!


Tijs antwoordt op 13 mei 2013:

Advies over dat draagvermogen is vast prima, maar beantwoordt de vraag niet. Zijn er andere ervaringen dan naar een garagebedrijf gaan? Ik weet in NL ook maar heel weinig plekken waar ik de caravanbanden op 4,5 bar kan krijgen.


antwoordt op 13 mei 2013:

Bij een goede automaterialen zaak of bouwmarkt zijn Michelin voetpompen te koop, neem geen goedkope van een tientje, daar krijg je geheid spijt van. Zelf heb ik hier een Giant pomp die voor motorfietsen/mountainbikes en racefietsen wordt gebruikt, in racefietsen gaat tegenwoordig meer dan 5bar, heb ik bij een scooterzaak gekocht en is licht maar sterk, kosten €25,- heb je wel een goed ding voor jaren, past op autoventielen.
René


Jan@ antwoordt op 13 mei 2013:

Ik pomp sowieso de caravanbanden altijd thuis op. (Geen gemanouvreer bij de benzinepomp). Daarvoor heb ik een pompje op 12 volt en die haalt wel ongeveer 4.5 bar(verder heb ik nog nooit geprobeerd). Wel de automotor laten draaien bij oppompen, dan heb je meer power. In de winterstaling zet ik de banden altijd op 4.5 a 4.6 en op vakantie op 4.2 bar. Gewicht caravan 1350kg loadindex 102.
succes.


Gerrit antwoordt op 13 mei 2013:

Volgens mij heeft Tinq wel 4,5 bar

Gerrit


Tijs antwoordt op 13 mei 2013:

Niet alle Tinq stations helaas: die van ons gaat niet zo ver. die Giant / Michelin voetpomp linkt goed: met de juiste adapter kan ik meteen de boot van de kinderen te lijf. 😉


jan& antwoordt op 13 mei 2013:

Bij devrijbuiter hebben ze een goed compressortje, kan met gemak 4.5 bar aan.


antwoordt op 13 mei 2013:

Tijs, die Giant pomp is een aanrader, zitten ook adaptors bij voor andere zaken, de boot zou ik doen met zo'n plastic pomp van lidl of action, die geeft veel lucht per keer.

Dat getob met compressortjes is niets, altijd gehannes met stroomkabeltjes en het duur een eeuw, met een voet/handpomp ben je onafhankelijk.


Han antwoordt op 14 mei 2013:

Allen hartelijk dank voor de reactie. Ik weet nu dat ik gewoon een goede hand/voetpomp moet kopen om de boel op spanning te krijgen. Ik wist niet dat dit met de hand/voet zou lukken. Weer wat geleerd. Verder haal ik er uit dat gezien mijn banden en het gewicht dat ze moeten dragen ik met 4 bar ook veilig op pad ben.


Jan antwoordt op 14 mei 2013:

Advies over dat draagvermogen is vast prima, maar beantwoordt de vraag niet.
Klopt!. Het komt overeen met iemand die met een touw om zijn nek op een brug staat en die aan iedereen vraagt waar je onderweg naar beneden nog een mes kan krijgen om het touw door te snijden. 😉
Je kan je druk blijven maken over dat mes, maar……..


Robin antwoordt op 14 mei 2013:

Ten overvloede; het juiste antwoord is tenslotte al gegeven.
Ik gebruik een fietspomp met drukmeter; die gebruik ik ook voor mijn MTB en Racefiets. De pomp komt van Halfords en kostte geloof ik € 15,- en kan maximaal 10 bar aan.
Voor mijn racefietsbanden ga ik tot 8 bar en de caravan en autobanden controleer ik er dus regelmatig mee. Past prima in de disselkast en als ik een fiets meeneem, leen of huur kan ik die banden er ook mee op spanning brengen.
Mijn keuze zou het overigens ook niet zijn om in jouw situatie tot de maximale spanning te gaan. Té hard is ook weer niet goed. Oriënteer je nog eens goed voor de meest geschikte bandenspanning en koop een fietspomp met drukmeter die op autoventielen (en dan ook meteen Mountainbike ventielen) past.
Succes!


eric antwoordt op 20 mei 2013:

let wel met een c type band onder de 4 bar gaan zitten kan problemen geven.

de band is onder de 4 bar zijn gehele karakter kwijt omdat hij daar niet voor gemaakt is ,de band zal een zoekerig gedrag vertonen en sneller warm lopen.

helaas zie ik ze vak langs komen bij mijn bandenboer te lage bandenspanning op een c band


Theo Gerrits antwoordt op 20 mei 2013:

Omdat ik met hetzelfde probleem zat, ben ik gaan zoeken naar een vervangend hulpmiddel. Als eerste een voetpomp gekocht, maar die was naar een paar keer stuk.(frame krom,ontzet)Gezocht naar een 12 v compressor. In Harderwijk gevonden een twee cilinder compressor, met hulpstukken, werkt prima. (degelijk en duurzaam)
€ 70,- opgehaald in Harderwijk. Zie onderstaande link.

http://www.marktplaats.nl/z.html?query=compressor+harderwijk&categoryId=0&postcode=7339&distance=0

Theo Gerrits


Carlo antwoordt op 20 mei 2013:

Voor enkele euro's een goeie voet pomp kopen voor als je ze onderweg moest nodig hebben.En voor je vertrekt je banden op 4,5 bar zetten.Ik heb ook C banden ik zet ze op 4,5 bar en nooit problemen,de caravan volgt als een trein.


gea antwoordt op 21 mei 2013:

hoe denk je dat ze een vrachtauto band op pompen?
daar gaat denk ik 10 bar in.
dus gewoon na een goede bandenboer, luchtslang op je ventiel en pompen maar!


Jan Teepe antwoordt op 22 mei 2013:

Ik heb een Brüder Mannesmann 12 V Auto luchtcompressor. Deze heeft er geen enkel probleem mee om mijn caravanbanden op 4,5 bar te krijgen. Heb deze via het internet gekocht bij http://www.conrad.nl/ce/nl/product/855555/Brueder-Mannesmann-12-V-Auto-luchtcompressor?queryFromSuggest=true
Als je deze aanschaft, let dan wel op dat je de 12V aansluiting voorziet van een 20 amp. zekering. De compressor eerst aanzetten en dan de slang op het ventiel draaien. Een krachtpatser in mini formaat.


Michiel antwoordt op 23 mei 2013:

Toen onze fietspomp het begaf, heb ik een sterke/goede nieuwe handpomp gekocht met zo'n druk meter. Dat ding werkt ook prima voor auto en caravanbanden. Om een lege band helemaal op te pompen is het natuurlijk niet de meeste geschikte optie, maar ff 0,5 bar bijpompen gaat echt prima. Deze gaat voortaan dus standaard mee op vakantie.


Andreas-NL antwoordt op 23 mei 2013:

Ik gebruik zo'n voetpomp op "ellebogenstoom" al jaren en het gaat redelijk gemakkelijk; 4,5 bar is geen probleem. Merk: Biketotaal. De meter gaat zelfs tot 11 bar, maar dat ga ik niet uittesten.
Er zitten 2 aansluitnippels op dus ook geschikt voor de franse fietsventielen. Hij gaat dus altijd mee.


PieteR antwoordt op 24 mei 2013:

Ik heb een compressortje in de auto, dat volgens opgave minstens 10 bar moet kunnen halen en dat gebruik ik voor alles waar lucht in moet.
Zomaar willekeurig bij garages en bandenboeren gaan bijpompen is niet slim, vaak zit er wel een halve bar of meer verschil tussen die pompen. Vooral de drukmeters van pompstations zijn er berucht om!


Edwin antwoordt op 2 juni 2013:

Van: Tom
Datum: 13 May 2013 om 16:56

Ik heb stikstof in mijn C-banden van de caravan Deze 'lopen' niet of nauwelijks leeg. Dit kun je bij de banden specialist laten vullen.
------------------------------------------------

HAHAHAha wat een onzin is dit. Wie laat zijn banden nu vullen met stikstof??? normale lucht is al voorzien van 80% stikstof. en hoe laat je de banden vullen??? ze zullen toch eerst bijna vacuum gezogen moeten worden om er 100% stikstof in te krijgen... Wie zijn banden laat vullen met stikstof is een dief van zijn eigen beurs.hahahahaha


Edwin antwoordt op 2 juni 2013:

Koop een fietspomp bij de aldi of lidl, deze gaan tot 8 bar en 4,5 gaat zeker lukken. Weinig gewicht en je kunt je fietsband of autoband ook nog oppompen. ohhh ja en hij vult je band tot 80% met stikstof !!!


Tom antwoordt op 2 juni 2013:

Ik zou het maar eens proberen Edwin.
Mijn auto- en caravanbanden hoef ik niet meer op te pompen. De kosten bedragen 1 euro per band bij de bandenspecialist. De brandstofbesparing weegt niet op tegen de kosten.
Lees eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bandenspanning.


Tom antwoordt op 2 juni 2013:

Hieronder de tekst van de bovenstaande link.
Lucht of stikstof
Meestal wordt met lucht voor de overdruk in de banden gezorgd. Het vullen met stikstofgas heeft echter een aantal voordelen.
De banden worden minder snel warm. Doordat stikstofgas een hogere warmtecapaciteit (1042 J/gK) heeft dan lucht (1012 J/gK) (1% meer) heeft stikstof meer energie (1%) nodig om 1 graad warmer te worden dan lucht. Dit is vooral van belang bij het landen van vliegtuigen waarbij veel warmte ontwikkeld wordt. Lucht bestaat echter uit 78% stikstof dus het effect van pure stikstof ten opzichte van lucht is niet groot (21%*1%=0,21%).
Doordat de banden langer op de juiste spanning zouden blijven zal er minder brandstof worden verbruikt en wordt een energiebesparing gerealiseerd. Het is echter nog niet wetenschappelijk bewezen dat banden hierdoor langer op spanning blijven.
Daarnaast is het veiliger bij brand. Zuurstof voedt brand, terwijl stikstof juist een dovende werking heeft. Bij transport van brandbare of explosieve materialen kan het vullen met stikstof zelfs een vereiste zijn.
Ook zou het effect kunnen hebben op de levensduur van de banden doordat het bandenmateriaal minder snel zal oxideren. Dit is echter nog niet wetenschappelijk bewezen.
Het grootste nadeel is dat de kosten om de banden te vullen hoger zijn.


Jan antwoordt op 2 juni 2013:

Nou van die ‘voordelen’ raak je echt onder de indruk!

Ook met stikstof gevulde banden lopen af. In de praktijk iets minder dan met lucht gevulde maar je moet ze blijven controleren op de juiste spanning. En wat schiet je er dan mee op wanneer je ze niet gelijk kan bijpompen maar eerst langs de bandenboer moet voor stikstof?


Janka antwoordt op 3 juni 2013:

Als je ze maar vaak genoeg "bijpompt" blijft er vanzelf stikstof over.


jadatis antwoordt op 3 juni 2013:

Janca dat is niet waar.
De band zal altijd toe gaan naar een zuurstofpercentage dat bij de druk hoort. Zo zal als je maar lang genoeg wacht ( mischien jaren) er bij 3 bar overdruk dus 4 bar werkelijke druk in de band, 20% O2 gedeeld door 4 = 5% zuurstof in de band zitten( 1 bar 10%,9bar 2%,4bar>4%)
Wanneer er 5% O2 ( zuurstof) in zit is de partiële druk van O2 in de band het zelfde als buiten de band en difusseerd ( en dus niet lekken) er net zoveel O2 uit de band als dat er in de band gaat.
Lukt het je de band te vullen met 100% N2 ( stikstof) dan is de partiele druk( verder Pp) O2 buiten de band hoger dan binnen de band, en gaat er ( jawel) tegen de hoge druk in de band O2 van buiten naar binnen totdat het evenwicht weer bereikt is.
Even voor gemak O2 van buitenlucht op 20% en N2 op 80% gesteld voor makkelijk rekenen.


Jan antwoordt op 3 juni 2013:

Misschien een reden temeer je niet zo druk te maken over het vullen van banden met stikstof.😉


gea antwoordt op 3 juni 2013:

elk normaal transport bedrijf zal zijn banden vullen met stikstof!
minder klapbanden en minder slijtage!
wat wil men nog meer?


jadatis antwoordt op 3 juni 2013:

Bij vrachtwagenbanden met dus hoge druk is het meer de moeite waard om met 100%stikstof ( N2 ) te vullen.
voorbeeld 9 bar overdruk =10 bar werkelijke druk, zou betekenen bij vullen met buitenlucht, dat de Pp O2 20% van 10 bar = 2 bar Pp O2 zou zijn in de band. Buitenlucht 20% van 1 bar is 0,2 bar Pp O2. Betekent dat per saldo 1,8 bar telt voor naar buiten diffuseren van O2 . Bij 1x vullen met 100% N2 , zit er nog 2% O2 in de band dus 2% van 10 bar = 0,2 bar PpO2.
Zelfde als buitenlucht dus per saldo zal er geen O2 in of uit de band gaan , alleen N2.
Bovendien zal een band met hogere druk gevuld meer bar verliezen in de zelfde tijd.
Heb ergens gelezen dat O2 5x zo snel door de band diffuseert dan N2.

Bij druk van 4 bar met 20% O2 gevuld 1 bar PpO2 in de band , verschil 0,8 bar, waardoor per saldo veel minder O2 uit de band diffusseert.

Door de band te vullen met 100% N2 , en dan weer leeg te laten lopen via het ventiel ( dan wel lekken) tot 0 bar , en opnieuw vullen met 100% N2 ,en dat mogelijk een paar keer herhalen, kan het O2 gehalte omlaag gebracht worden.
Vacuüm trekken van autobanden word niet gedaan.


Jan antwoordt op 3 juni 2013:

minder klapbanden en minder slijtage!
Daar heeft stikstof niets mee van doen. 😉

Vacuüm trekken van autobanden word niet gedaan.
Sterker nog, dat is onmogelijk.


Janka antwoordt op 3 juni 2013:

Puur theoretisch hoor, en zonder voor mij moeilijke rekenformules..de zuurstofmoleculen zijn kleiner dan die van stikstof. Dan zouden uiteindelijk alleen maar stikstofmoleculen achterblijven omdat de zuurstofmoleculen steeds "weglekken". Toch?


Jan antwoordt op 3 juni 2013:

de zuurstofmoleculen zijn kleiner dan die van stikstof.
Hardnekkige fabeltjes van mensen die het ook niet beter konden uitleggen.
Het verschil in molecuul grootte is een verschil dat geen verschil maakt en daardoor is er geen verschil.


RobD antwoordt op 3 juni 2013:

"Het verschil in molecuul grootte is een verschil dat geen verschil maakt en daardoor is er geen verschil.

Er is wel degelijk verschil in grootte, dat voorop gesteld.
Het verschil is dat een band met N2 minder snel leegloopt. Maar, veel hangt ook af van de toestand van de band. Dat ook maakt het verschil, positief dan wel negatief😉 Of het dat allemaal waard is?😉
De stikstof fabrikanten moeten hun 'spul' toch kwijt, dus dan maar op de marketing toer. Voordelen goed aandikken en er zijn altijd wel mensen die er in trappen.
We ademen al 78% stikstof in.


jadatis antwoordt op 3 juni 2013:

We gaan hiermee wel een beetje off topic, maar alla.
Doordat het atoom van zuurstof de elektronen dichter naar zich toe trekt is het zuurstof-molekuul iets kleiner.
Of dit kleiner zijn de doorlating door rubber zoveel vermeerdert is dan nog maar de vraag.
Mijn beroep is opticiën-contactlens-specialist, en contactlenzen laten ook meer of minder zuurstof door .
Oudere doordat ze in water oplossen wat in de lens zit.
Nieuwere siliconen lenzen ( siliconen zitten ook in nieuwere autobanden) wordt de zuurstof door de contactlensstof zelf getransporteerd . Mogelijk dat een veel kleiner helium-molekuul nog niet eens sneller diffuseert door het bandrubber dan zuurstof of stikstof.
De doorlatings-snelheid hoeft dus niet persee ( alleen) afhankelijk te zijn van de grootte van het molekuul, wil ik met dit alweer te lange verhaal zeggen.


gea antwoordt op 3 juni 2013:

stikstof in de banden zorgt zeker voor minder klapbanden bij vrachtautos jan,
ieder bedrijf die speciaal transport doet jan heeft stikstof in de banden,
en dat doen ze niet voor jan met de korte naam!
wat jij moet doen jan is een keer contact opnemen met een wagenpark beheerder van een bedrijf dat speciaal transport doet.
nou kun jij wel zeggen tot het niet zo is maar die firmas zullen het niet voor de flauwe kul doen jantje.


RobD antwoordt op 3 juni 2013:

"Nieuwere siliconen lenzen ( siliconen zitten ook in nieuwere autobanden)"
Het is wel erg simpel om alle siliconen onder één noemer te vatten. De variaties en eigenschappen zijn zo divers dat het vergelijk met lenzen en autobanden heel erg mank gaat en totaal niets met elkaar van doen heeft 😉

"De doorlating-snelheid hoeft dus niet perse ( alleen) afhankelijk te zijn van de grootte van het molecuul"
Is door mij ook niet beweert, echter, met 2 identieke banden zal de N2 gevulde minder snel leeglopen. Zoals gezegd, veel hangt ook af van de molucolaire structuur van het omhulsel (band) zelf.


Gerrie antwoordt op 3 juni 2013:

Ik ben nieuw in caravanland maar ik krijg het hier wel een beetje benauwd van. Er is nu al enkele weken discussie over het onderweg bijvullen van lucht. Nu is het goed om op je bandenspanning te letten maar jullie kijken toch ook niet elke maand naar de bandenspanning van je auto. Ik denk dat voor je vakantie (3/4 weken)de banden op spanning brengen, genoeg moet zijn. Er wordt gedaan of een beetje verschil al heel veel uitmaakt. Ben ook wel nieuwsgierig hoe men dat (kleine beetje verschil wil meten). Er zijn volgens mij nogal wat omstandigheden die verschil kunnen maken. Hogere buitentemperatuur, grotere hoogte, etc. Zijn er nog meer zaken waar je je als caravanner zo druk over moet maken,pfffff.


Jan antwoordt op 3 juni 2013:

Er is wel degelijk verschil in grootte, dat voorop gesteld.
Een verschil dat geen verschil maakt is iets anders dan een fysiek absoluut verschil.
De grootte van zuurstof- en stikstofmoleculen bedraagt respectievelijk 0,39 en 0,42 nanometer, een minimaal verschil dus die er niet toe doet.

stikstof in de banden zorgt zeker voor minder klapbanden bij vrachtautos.
En kan jij dan misschien aangeven waar deze theorie op gestoeld is?


RobD antwoordt op 3 juni 2013:

Gerrie, iedere band heeft zijn voorwaarden waaronder hij het best functioneert. Het laadvermogen moet voldoende zijn en uiteraard de spanning. Jadatis heeft een perfect schema om de spanning optimaal te laten uitkomen. Jawel, ieder maand check ik de bandenspanning v.d. auto. Tijdens een 3-4 weken c/van vakantie check ik eenmaal de c/van banden. Een verschil van enkele tiende van bar daar maak ik me niet druk om.


Jan, enig idee hoe groot dat verschil wel is in de molucolaire wetenschap! Meters !!


gerrie antwoordt op 3 juni 2013:

Dat bedoel ik Rob. Je maakt je over het verschil van enkele tienden niet druk. Wat moet ik dan met een pomp mee op vakantie . Als het verschil in zo'n kortere periode meer is dan is er mijns inziens wel iets anders aan de hand.


Marcel antwoordt op 3 juni 2013:

Ik sluit me bij mijn voorganger aan. Ik controleer de bandenspanning vlak voordat ik op vakantie ga. Tijdens de vakantie check ik alleen visueel. Zie ik dat de band leeg loopt, dan gaat de reserveband eronder. Dat moet een lek wezen.

Ik stop er trouwens gewone lucht in. Bij de stops voel ik altijd even de banden en de lagers en controleer de temperatuur op deze manier. Eigenlijk nog nooit hete banden gehad.


@Eric antwoordt op 3 juni 2013:

Ik stop er trouwens gewone lucht in.

Nou, ik niet hoor.
Ik doe er meestal een mengsel van 78% N2, 21% O2 en 1% Argon in, dat rijdt met mijn caravan het beste.


Bert antwoordt op 4 juni 2013:

Mijn advies? Hou je bezig met de intiële bandenspanning als je op pad gaat. En wat er in zit? Dat is echt minder belangrijk.

Simpel...


Jan antwoordt op 4 juni 2013:

enig idee hoe groot dat verschil wel is in de molucolaire wetenschap! Meters !!
Who gives a shit!!
Lees dit nou eens goed: Het verschil in molecuul grootte is een verschil dat geen verschil maakt en daardoor is er geen verschil.
En daardoor maakt het ook niet uit wat de moleculaire wetenschappers daarvan vinden. Simpel…


frank antwoordt op 4 juni 2013:

toch maar goed dat er tenminste 1 iemand is die alle wijsheid in pacht heeft???


Janka antwoordt op 4 juni 2013:

Ik vraag me af of het überhaupt nodig is om onderweg dat te doen. Normaal gesproken verliest een band toch geen spanning of er moet sprake zijn van omstandigheden.
Wij gaan weg met 4.1 en komen thuis met 4.1 voor de caravan na 3 tot 5 weken vakantie. De auto idem met de bandenspanning. Na thuiskomst even langs de pomp en weer terug naar het normale niveau.


Gerrie antwoordt op 4 juni 2013:

Janka, Han heeft waarschijnlijk nog wat ruimte over en wil graag overal op voorbereid zijn en dus gaat er een pomp mee.
Han dacht aan een luchtpomp maar heeft nu het volgende probleem want er moet stikstof in (is veel beter, volgens sommigen, heb ik inmiddels begrepen). Ben nu ook benieuwd wat hij daar voor mee moet nemen. En of Han zijn ruimte ook daar toereikend voor zal zijn ????


frank antwoordt op 4 juni 2013:

dit is misschien ook een oplossing: koop een Audi q7 v12 TDI en verwijder de wielen van de caravan, volgens mij merk je dat zelfs niet in het verbruik!


Jan Z antwoordt op 4 juni 2013:

Zo is het wel duidelijk denk, sluit deze discussie maar af Menno!


jadatis antwoordt op 5 juni 2013:

Helemaal met Jan Z eens.
Al het nuttige is hier al enkele malen geschreven.
En enkele zijpaadjes zijn ook al bewandeld.
Is er geen caravantrekker-café afdeling voor de overige goedbedoelde humor.


jan& antwoordt op 8 juni 2013:

Volgens mij hebben de meesten onder ons meer moeite om de discipline op te brengen om zich er toe te brengen tijdig hun bandjes op te pompen dan met de manier waarop dat gebeurt.
Als ik morgenochtend mijn ontsnapte luchtmoleculen geteld heb en een paar nieuwe bij mijn dealer heb gehaald ga ik lekker op vakantie... met geen zorg meer aan mijn hoofd😉


mark antwoordt op 8 juni 2013:

wat een gedoe allemaal over stikstof(is gewoon en commercieel praatje)wij rijden altijd met een aslast van 11,5 ton gedeeld door 4 banden per as met een klein beetje overbelasting is dit 3 ton per band bij een luchtdruk van 8-9 bar nooit geen problemen met leeglopen mits er niets ingereden wordt natuurlijk


jan& antwoordt op 8 juni 2013:

Hoi Mark,
Klopt het dat vrachtauto s zelf een compressor aan boord hebben?


Marcel antwoordt op 9 juni 2013:

@jan&, Ja dat klopt. Vrachtauto's hebben luchtremmen en daarvoor hebben ze perslucht nodig.

Vanuit de motor wordt een compressor aangedreven en deze vult de bufferketels met lucht onder druk.


jan& antwoordt op 9 juni 2013:

Als er geen alternatieven zijn kan dus ook een beetje lucht gebietst worden bij een vriendelijke vrachtautochauffeur. Goed om te weten!


Remon antwoordt op 10 juni 2013:

Wat te denken van een goede fietspomp met drukmeter,van bv het merk BBB. Verkrijgbaar bij de betere rijwielzaken.
Ik heb hem zelf ook, pompen bij de pomp als het nodig is tot 4 Bar en de rest met de fietspomp. Licht in gewicht, enkele keren pompen en je zit op 4,5 Bar. Het is een pvc pomp en daardoor licht in gewicht.


Edwin antwoordt op 20 juni 2013:

Van: Tom
Datum: 02 June 2013 om 22:16

Ik zou het maar eens proberen Edwin.
Mijn auto- en caravanbanden hoef ik niet meer op te pompen. De kosten bedragen 1 euro per band bij de bandenspecialist. De brandstofbesparing weegt niet op tegen de kosten.
Lees eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bandenspanning.

Tom wordt wakker kerel... dit is verkoopprietpraat
Ik hoef mijn banden ook nooit bij te vullen of op te pompen. Stikstof is bullshit en gewoon geldklopperij, maar als jij dit gelooft is dit prima..


gerrie antwoordt op 21 juni 2013:

Weet niet hoelang jullie op vakantie gaan maar als je voor vertrek de boel op spanning brengt kan je volgens mij in die paar weken tijd niet in de problemen komen . Lopen ze echter zo snel leeg dan moet er wel iets aan de hand zijn. Ik vraag me ook af hoe men dat op een paar tienden wil meten. Onderweg andere meter, andere temperatuur. Thuis bij 15 graden gepompt en in Spanje bij 35 graden weer meten. Bandje in de volle zon. Laten we er dan weer lucht uitlopen ? Ga goed van huis en geniet van je vakantie.


willem antwoordt op 21 juni 2013:

Ik neem altijd een fietspomp mee met een manometer en autoventielaansluiting er op.
Ook handig om even de druk na te kijken onderweg of voor vertrek.
Ook voor de auto en de meegenomen fietsen, waar ook een autoventiel op zit.


frans antwoordt op 21 juni 2013:

Gerrie ik ben het helemaal met je eens. Voor vertrek controleren en op de juiste druk brengen moet voldoende zijn. Onderweg voel ik altijd wel met de hand of de banden niet te warm worden.
Het is inderdaad een verkoopverhaal dat van de stikstof
Ik heb ook even opgezocht uit welke gassen lucht bestaat waarmee je je banden vult. Dat is 78,03% stikstof en 20,99% zuurstof. minder dan 1% zijn overige gassen. Dus lucht bestaat voor het merendeel uit stikstof
Zuurstof loopt sneller uit je band dan stikstof, dus telkens als je je banden op de juiste druk brengt komt er meer stikstof bij waardoor het percentage stikstof zal stijgen.


jadatis antwoordt op 21 juni 2013:

@ Frans

Kijk nog eens terug naar mijn reacties over stikstof, ergens in het midden van deze discussie, dan zie je dat zuurstof gehalte altijd toewerkt naar een percentage wat bij de druk hoort.


fransvb antwoordt op 22 juni 2013:

jadatis, ik was niet @frans maar fransvb. Je hebt gelijk.
Eigenlijk willen we erop uit maar dat kan nog niet, dus om in de stemming te komen verzanden we in een oeverloze banden discussie. Ben benieuwd wanneer de narcose gas discussie weer losbarst.


Hennie antwoordt op 6 juli 2013:

Ten aanzien van die druk in een "Commercial" band. Ik heb onder mijn caravan (max. 1500 kg.) Maxmiler banden GT Radial 205/65 R15C. Aangegeven op de band: max druk 55PSI (=3,8 atm.). In de reacties tot nu toe lees ik steeds dat een C-band meer dan 4 atm nodig heeft. Dat is dus blijkbaar niet altijd het geval!


jadatis antwoordt op 6 juli 2013:

Die 55 psi dus 3,8 bar is de druk van een 6pr( plyrating ) band en niet van de meest gebruikte 8pr met 65psi/4,5 bar.
Tenminste als er AT in de notatie staat , maar C geeft al aan achteraan dat het een Comercial is.
Bij sommige grotere banden is 8pr die 55 psi, maar verder niet belangrijk, als je maar weet dat het niet altijd 4,5 bar is.
En het staat er op meestal in de notatie "maximum load xxxx KG AT yyy kPa ( cold)" of met lbs en of PSI.
jouw band heeft dus zijn maximum draagvermogen bij 55 psi.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker