Jean claude vraagt op 17 augustus 2013:
Bij het aftappen van de boiler en de leidingen blijft er steeds een ietswat water in de leidingen en boiler achter. Weet iemand een goed middel om deze volledig te legen ?
Hopende op nuttige reakties, groet ik jullie allen
Bert.s antwoordt op 17 augustus 2013:
Ik laat altijd de kraantjes gewoon open staan in de winter.
En heb nog nooit iets bevroren gehad.
Maar misschien hebben open kraantjes ook wel weer nadelen?
We wachten verdere reakties van de echte experts wel even af.
misschien doe ik het ook wel verkeerd.!
Louis antwoordt op 17 augustus 2013:
Ik heb zo'n "twee-liter" dubbelwerkende kunststofpomp (van ongeveer 12 euro) waarmee ik m'n opblaaskajak altijd vul.
Een goeie plastic zak met een elastiekje om de kraan,(gaatje er in )en de andere kant ook met een elastiekje op de pomp, en rustig doorblazen.
Kraantje dicht... ,de volgende open en blazen maar weer .
Zo gepiept en goed leeg .
Daarna alle kranen weer in de middenstand open.
Laatste restjes uit de tank dweilen,stukje horregaas tegen ongedierte over de dop en klaar is Kees.
( Niet vergeten je eventueel aanwezige boilertje af te tappen ! )
TheoS antwoordt op 17 augustus 2013:
Nas het aftappen (alles leeg laten lopen) blaas zelf in de kraantjes. Uiteraard telkens met slechts een kraantje open.
Bij mij is nog nooit iets bevroren.
Jasper antwoordt op 17 augustus 2013:
Al wil ik mezelf geen expert noemen, maar waag toch een poging.
Belangrijkste is dat je snapt wat je doet.
Als je dezelfde boiler hebt als ik zitten er 4 pijpjes aan. Twee onder en twee boven. (of, tegenwoordig één onder en één boven. De onderste zijn voor de koudwateraanvoer en doorvoer naar de kraan; de bovenste voor warm water daarheen.
De twee aftapkraantjes zijn verbonden met beide.
Als je dus alles leeg wilt hebben kun je het doorblazen. Zet dan de stroom op de kranen uit, de mengkraan op koud, het onderste aftapkraantje open en de ander dicht.
Haal diep adem en blaas op de kraan tot je het pruttelen voorbij bent.
Lukt dat niet, neem dan een oude fietsbinnenband, knip het ventiel met aan weerskanten een eindje band af en bind de ene kant dicht. De andere kant op de kraan. Fietspomp erbij en aan het werk.
Hetzelfde met de kraan op warm.
Let op dat je zo ook water IN het reservoir kunt persen, door de kraan heen. Dat moet er natuurlijk ook uit.
Tenslotte kun je de slangen van de kraan halen; dat voorkomt slijmvorming, evenals in de tank. Het beste is om alles droog te krijgen.
Maar de methode van Bert is ook niet verkeerd. Bedenk echter dat de uitloop van de boiler in het midden zit van een pijpje op de bodem, waar het water dus niet uit kan als de caravan een beetje scheef staat.
Het beste is dus om de aftapkraantjes en de kranen (zonder stroom erop!) open te zetten als je naar de stalling rijdt.
gea antwoordt op 19 augustus 2013:
Jasper ik heb de caravan thuis staan, ik kom van zuid Frankrijk kom thuis zet hem in de stalling en dat is het.
Kees antwoordt op 19 augustus 2013:
Mijn ervaring is dat nadat ik alle aftapkraantjes heb openstaan en alles leeg lijkt,dat als ik met de caravan ga rijden (naar de stalling op 10 km afstand) dat er onderweg door het trillen en schudden toch nog wat water uitloopt,daarna ook na strenge winters heb ik nooit bevriezingsschade gehad
Kees antwoordt op 19 augustus 2013:
Toevoeging: en als de kraantjes blijven openstaan ga ik er vanuit dat als er dan nog restwater is,dat dat dan wel zal verdampen in de maanden in de stalling voordat de winter invalt als de kraantjes echter dich staan kan ik me voorstellen dat er geen verdamping is.
TheoS antwoordt op 19 augustus 2013:
De vraag is of wat rest water zal leiden tot het kapot vriezen van leidingen e.d. Het lijkt me niet. Rest water heeft m.i. voldoende ruimte om uit te zetten als het ijs wordt.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 augustus 2013:
Met name de Truma boilers en de meeste plastic kranen zijn gevoelig voor bevriezen. Open laten staan van de kranen kan helpen het bevriezen te voorkomen en zorgt er ook voor dat het water gemakkelijker uit de leidingen stroomt.
Joth antwoordt op 19 augustus 2013:
Gewoon de boiler aftappen zoals omschreven staat, grote dop van de watertank af en klaar is Kees nooit geen last gehad niet zo krampachtig doen binnenlanden etc. Phhhhhhhhh...........
Paul antwoordt op 31 augustus 2013:
Ik ga als volgt te werk.Ik draai de aftapkraantjes van de boiler open.Dan zet ik het neuswiel op zijn laagste stand zodat de caravan 'kiept' datzelfde doe ik andersom.En dan is alles leeg
John antwoordt op 31 augustus 2013:
"Open laten staan van de kranen kan helpen het bevriezen te voorkomen'
Niet echt, bevriezen zal het toch. Er zal geen schade zijn doordat het bevroren water kan uitzetten en niet word tegen gehouden door leiding en gesloten kranen. .
fransvb antwoordt op 31 augustus 2013:
Ik ben het met John eens, een rstje water kan geen kwaad omdat het water bij bevriezing voldoende kan uitzetten.
Gevaar loop je als je overal water in hebt staan.
Als je de caravan wegzet met de kranen open kan er ook niks meer gebeuren
Diny antwoordt op 1 september 2013:
Voordat we van de camping vertrekken alle kranen open, zodat de tank en boiler leeg lopen.
Daarna stop uit watertank, tapkraantjes open en als de elektriciteit eraf is even de kranen open. Weer dicht zodra de caravan stroom van de auto krijgt.
Onderweg schudt het meeste water er uit, thuis de tank even drogen, stop er in i.v.m. ongedierte, kranen openzetten en klaar is Diny.
Bij het volgende gebruik niet vergeten de aftapkraantjes en de kranen dicht te draaien!
Dirk antwoordt op 1 september 2013:
Een van de slimste methodes is het volgende
Neem van een oude binnenband van een fiets een stukje van zo,n 20 CM en maak daar een kant van dicht
De open (andere) kant doe je over de kraan eventueel klemmen met elastiekje of tyrapje
Vanzelfsprekend staan alle kranen en aftappen open en dan gewoon met een standaard fietspompje een aantal keren pompen.
Je zal versteld staan wat er toch nog uitkomt.
Dirk antwoordt op 1 september 2013:
Sorry uiteraard een stukje binnenband waar het ventiel nog aanwezig is anders valt er weinig te pompen.
fransvb antwoordt op 1 september 2013:
Als ik het goed begrijp tappen we de leidingen af om 2 redenen:
A: Om vorstschade te voorkomen.
B: om de leidingen helemaal droog te krijgen zodat bacterien in stilstaand water niet tot ontwikkeling kunnen komen.
TheoS antwoordt op 2 september 2013:
Aftappen doe ik vooral voor A.
Of leidingen helemaal droog te krijgen zijn en of - als ze droog zijn - ze ook helemaal schoon zijn, betwijfel ik zeer. Daarom bestrijd ik bacteriën en ander gespuis in tank en leidingen een aantal malen per jaar met een goede schoonmaakbeurt.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.