Caravantrekker.nl

Slechte ervaringen (knaus)banden

Kijker vraagt op 14 oktober 2013:

Hallo,
Onder de nieuw gekochte Knaus Transport p,tandemasser, zitten de banden; Komoran Impulser b 186-65-R14.86T. Caravan max.1800 kg heeft mover Truma TeR. Als de maximale belading een feit is gaat bij regen/natte ondergrond de mover slippen bij het draaien. De shop waar de mover is gekocht monteert naar schatting 1000 movers op jaarbasis, dus afstelling is perfect, ook nog eens afgestemd met de Truma fabrieken. Nu zegt de importeur caravan dat het niet aan de banden ligt-die volgens mijn te zacht/te snel ingedrukt worden- en dat hij nog nooit daarover klachten heeft gehad. Klopt dat? Banden lijken wel uit derde wereld te komen. Schijnt b keus van Michelin of zoiets te zijn
Zijn er ervaringen met Knaus en of bandentype zoals omschreven. Graag reacties.
Alvast bedankt,
vr.gr. jan.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 oktober 2013:

Wat is dan de bandenspanning? Heb je die wel eens verhoogd?
De schuld aan de banden toewijzen lijkt me niet terecht


@Eric antwoordt op 15 oktober 2013:

Op www.tyretest.com zijn ze er best tevreden over:

http://www.tyretest.com/
summercar_tyres/kormoran/impulser_b/index.html

Persoonlijk ken ik het merk niet, denk echter niet dat de oorzaak van het probleem direct aan je banden ligt maar denk toch eerder aan verkeerde afstelling van de mover.

Tandemasser heeft veel druk bij om z'n as draaien, misschien het trucje van het neuswiel ietsie hoger draaien toepassen zodat het meer een enkelasser wordt?


RobD antwoordt op 15 oktober 2013:

De mover zal afgesteld moeten worden op de 'dikte' v.d. banden. De rol zal voldoende grip moeten genereren om de banden aan het rollen te krijgen. Dat daarbij de banden wat indeuken is normaal.
Bandenspanning eventueel, zoals Menno aangeeft, wat verhogen en eventueel opnieuw de rollen laten afstellen.
Het afstellen zal ook weer moeten gebeuren als de profieldikte danig afneemt.
Dat een bedrijf 1000 movesr verkoopt is geen garantie, missers zullen er altijd blijven. Het is tenslotte mensenwerk.


kijker antwoordt op 15 oktober 2013:

Beste mensen,
Dank voor de reacties. Ja druk is verhoogd tot 3, nog steeds slippen, ja truc met neuswiel ook van alles mee gedaan(zelf eentje gekocht met beladingsmeter), blijft slippen, mover is door shop opnieuw afgesteld, geen resultaat, nieuwe opzet motoren, compleet nieuwe set/motoren erop, voor de wielen, erachter. Slippen blijft. Zelf leverancier stelt dat de mover er perfect onder is gemonteerd. Zij zouden het niet beter kunnen doen. Kortom, ik kom niet zomaar bij die klotebanden uit. Vandaar ook de vraag of er meer zijn die een Knaus Deseo Transport hebben met die banden en soortgelijke problemen. t' Hele spul staat nu bij de shop, mensen van Truma komen kijken want dit was nog nooit eerder vertoond. Vandaar mijn vraag of importeur het wel bij het rechte eind had door te stellen dat er nog nooit klachten waren geweest.
Als er nog trucs/middelen zijn om problemen op te lossen dan hoor ik het graag.


RobD antwoordt op 15 oktober 2013:

De dealer zal best wel wat andere banden (incl. velg) hebben om te testen. Dan weet je het zeker.


@Eric antwoordt op 15 oktober 2013:

2 banden wisselen en je weet 't, als je een welwillende shop hebt kunnen ze die 2 banden vast op proef voor je regelen


Jan antwoordt op 15 oktober 2013:

Lijkt eerder een probleem van de aandrijfrollen.


Louis antwoordt op 15 oktober 2013:

Je lijkt wel op uit zachter rubber samengestelde, fijner geprofileerde en qua loopvlak dus beweeglijker (zoals winter) banden of iets dergelijks te rijden !
Dus het voorstel van @Eric zou ik toch zeker uitproberen.
Al zou je verwachten dat Truma mensen iets dergelijks op zou moeten zijn gevallen.
Natte en ook nog uit zacht rubber bestaande banden, in combinatie met niet al te ruw geprofileerde moverrollen zoals Jan indirect lijkt te zeggen zijn tezamen wellicht de reden.


@Eric antwoordt op 15 oktober 2013:

Van: Jan
Datum: 15 October 2013 om 20:35

Lijkt eerder een probleem van de aandrijfrollen


Denk je, als de leverancier en alle Truma specialisten uitgerukt zijn en het wel oke vinden?


Jan antwoordt op 15 oktober 2013:

Ben er niet bij geweest maar zolang het probleem niet verholpen is kan je niets uitsluiten toch?


@Eric antwoordt op 15 oktober 2013:

Vraag Kijker z'n adres, kan je morgen ff buurten 😉


Ruud antwoordt op 16 oktober 2013:

Ook mijn mover heeft wel eens problemen als de omstandigheden wat extremer zijn. Hij wil wel draaien, maar "pakt" wat minder als het nat is, hellinkje wat lastig, de banddiameter wat minder is geworden, enz.
Allerlei oorzaken zijn te bedenken, zoals genoemd, de banden, het profiel van de aandrijfrollen, de banddiameter, de bandenspanning, enz.
Als alles nu zoveel mogelijk optimaal is afgesteld/geregeld en het is nat en glibberig, en de rollen draaien toch door, is allemaal vooraf voorspelbaar als het regenachtig is.

Gooi tijdens het manoeuvreren eens een handje zand tussen rollen en band.

Heb het zelf nog nooit gedaan, maar kan me voorstellen dat er dan wat meer "grip" is.


Bert antwoordt op 16 oktober 2013:

Ik lees (en weet) dat ook de beste movers het onder natte, glibberige omstandigheden het wel eens laten afweten. Dat doen tekauto's overigens ook dan (of je moet 4WD + lage gearing hebben en 'echte' terreinbanden). Die voldoen dan vervolgens niet op de weg tijdens 99,9% van de km's die je aflegt. Pfff.

Hoe voorkom je die problemen? Problemen van tractie van de auto of/en van je mover?

Door kennis te nemen van het terreintje waarop je je combinatie neerzet, vóóraf. Want oprijden is geen probleem vaak, maar wegrijden wél. En vervolgens maak je een plan hoe van die plek weg te rijden. Omhoog op glad is altijd onmogelijk. Draai je caravan iets met de hand, koppel onder een hoek aan en kom op gang richting naar beneden en rijdend stuur omhoog naar je doel: de uitgang van de camping.

Ik kan het niet zo goed omschrijven, maar veel van mijn voormalige cursisten hier in Noorbeek kunnen dat vast beamen. Het is zó simpel, maar niemand past dat in de praktijk toe. Ik zie het bijna elke dag weer.

Grappig is dan wel te vernemen dat de eigenaar van camping de Oosterberg boven Epen, vaste tijden heeft om je uit de ellende te trekken. En ogenschijnlijk is die camping zelf errug vlak.

Op het eerste oog dus...


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 oktober 2013:

Het kan inderdaad goed zijn dat je te veel verwacht van je mover. Nat gras heeft mijn mover ook een hekel aan. Bovendien kan het gen kwaad om de mover af en toe letterlijk een handje te helpen in plaats van alleen maar met de vingertjes te drukken.


Quirien Sengers antwoordt op 16 oktober 2013:

@ Ruud en Bert
Ik schat de situtie altijd van te voren in.
Meestal probeer ik tijdens mijn verblijf wat emmers zand of grit te vinden op de camping en strooi dit voor en achter de wielen .

De banden pakken dit op en hebben dan tussen band en rollen meer grip
Verder maak ik ook nog wel eens gebruik van de gele anti-slip matten.

Zorg wel dat je je weg tot auto goed inschat om aan te kunnen koppelen en weg te kunnen rijden want anders heb nog te weinig zand/grit om de trekhaak te bereiken

Overigens heb ook met de 4x4 in de wintermaanden (ook in andere seizoenen) wat combinaties weer geholpen en inderdaad schuin aankoppelen helpt.

Zorg verder dat je met de mover een pirouette beweging maakt bij draai momenten.

Mening een draait zich vast in de zachte ondergrond en dan is het helemaal moeilijk.


Debouncer antwoordt op 16 oktober 2013:

Bouwt 1000 movers in. En hoeveel daarvan bij een tandemasser?


Senior Be antwoordt op 16 oktober 2013:

Mover weer inleveren en geld terugvragen.
Kun je je meteen een paar goede banden van een À- merk veroorloven.
In 30 jaar kamperen nog nooit een mover nodig gehad.
Bij aankomst en vertrek gewoon een stel medekampeerders charteren.
Ook kun je een caravan kopen van meer gangbare afmetingen met een enkele as.
Dubbele assers nemen je auto in een houdgreep en hebben ook vaker lekke banden. De eerste band werpt de spijker op en de tweede vangt hem dan op.


Schoenmaker antwoordt op 16 oktober 2013:

Hallo Senior,
Andere mensen op de camping charteren omdat jij te zuinig bent om een mover te kopen,
Leuk is dat maar ik help je niet.

En dan een tandem met lekke banden.
Ik heb voor mijn mijn werk zeker 200.000 km met tandem assers gereden en nog maar 1 maal een lekke band gehad.
En dat was ook nog de voorste van de twee.

Grt 6inlijn.


Ruud antwoordt op 16 oktober 2013:

Goh Senior Be,
Jij kun je ook onthouden van dit soort niets bijdragende en zeeeer negatieve reacties. Daar doe je 99% van de sitebezoekers een groot plezier mee.


kijker antwoordt op 16 oktober 2013:

Beste mensen,
Dank voor jullie reacties. Mogelijk heb ik me niet goed uitgedrukt maar de mover slipt als de 2 motoren in de caravan staan, en ook als ze er niet instaan. Caravan is leeg dan ongeveer 1100 kg. Slipt ook op vlakke ondergrond bij de caravan mover shop. Heb de caravan in de buurt van Utrecht gekocht. Daar stond het type wat we zochten. Woon zelf in het Noorden en had inderdaad bij de 1e servicebeurt bij de caravanleverancier gedacht dat hij,desnoods samen met de importeur, een paar andere bandjes had geprobeerd. Echter volgens de caravanleverancier lag het aan de movers, hoewel die er perfect onder waren gemonteerd. Afijn de jongens van de movershop zeggen duidelijk dat de mover dingen doet wat niet in de folder staat en dat het opgelost moet worden. Mover moet tot 2 ton probleemloos aankunnen. Ik zie mezelf nog niet met emmertjes zand of iets dergelijks rondslepen en ja, ik kocht een tandemasser zodat opgeworpen spijkers door het 2e wiel kunnen worden opgevangen. Dan hebben andere caravanners er geen last meer van 😉 De opmerking om banden van een A merk eronder te zetten was nou net de gedachte die we hadden toen we het ding kochten. Je verwacht dat je onder een tandemasser ook een mover kunt zetten. Voor dat bedrag hoef je toch geen kauwgomballen banden te verwachten?
Afijn, we wachten af wat Truma zegt.


John antwoordt op 16 oktober 2013:

"Slipt ook op vlakke ondergrond bij de caravan mover shop."

Dat had je niet meteen kunnen melden?
Gewoon weggooien die mover als die al op vlakke harde ondergrond dienst weigert!!
Geld terug EISEN en iets degelijks kopen, b.v. een gedegen trekauto om te moveren 😉


kijker antwoordt op 18 oktober 2013:

Dag John,

Op vlak beton is recht voor/achteruit niks aan de hand. Zo gauw je gaat draaien (pendelen) begint het slippen. Weggooien niks ervan. Wat een gedegen trekauto is weet ik niet. Mijn V70, D5 kan een behoorlijk potje moveren als het moet. Echter als je de motoren eruit haalt gaat aan de achterzijde een klep open, worden oprijplaten schuin achter aangebracht en moet je ook nog eens de lengte van de motoren er bij optellen.Dan kom je op een behoorlijke lengte en dus moet je 9 van de 10 x moveren zonder auto. Pas als motoren eruit zijn kun je de caravan op de plek zetten.


@Eric antwoordt op 18 oktober 2013:

Echter als je de motoren eruit haalt gaat aan de achterzijde een klep open, worden oprijplaten schuin achter aangebracht en moet je ook nog eens de lengte van de motoren er bij optellen.Dan kom je op een behoorlijke lengte en dus moet je 9 van de 10 x moveren zonder auto. Pas als motoren eruit zijn kun je de caravan op de plek zetten.

Uhh, motoren in de caravan, oprijplaten, klep aan de achtezijde?
over welk merk/type caravan hebben we het hier?


Bert antwoordt op 18 oktober 2013:

Zoals u allen vast weet ben ik een absolute nitwit betreffende movers, 😉 En met @Eric ben ik dan ook benieuwd hoe of wat. Ik snap er namelijk helemaal niets meer van hoe om te gaan met 'een' mover i.c.m. een tandemasser.

Graag in Jip-en-Janneke taal! 😉


kijker antwoordt op 18 oktober 2013:

Dag Eric,

Knaus Deseo Transport p, hier kunnen wij onze motoren BMW
K1300S, HP en Suzuki M 800 in zetten. Vooral de Suzuki is een soort cruiser en vrij lang. Onder de caravan zitten oprijplaten, die leg je op de dorpel in de achterwand (klep omhoog) en schuift de motoren eruit. Dat maakt al met al nogal wat lengte.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 oktober 2013:

In de eerste regel staat het type caravan....Een Knaus Transport tandemasser. In Jip en Janeke taal is dat die vierkante doos op 4 wielen met een achteringang waar veel in kan en een half demontabel interieur.

Ik begrijp dat een Truma mover TeR gemonteerd is (dit is de versie voor tandemassers) maar je hebt die met 2 en met 4 motoren. Ik ben bang dat de TS de goedkopere versie heeft laten monteren omdat die geschikt is voor caravans tot 2200 kg. De versie met maar 2 motoren dus.

Als je dan veel weerstand hebt, en dat heb je als je een beladen tandemasser gaat draaien kan ik me goed voorstellen dat de rollen gaan slippen. Het monteren van de TeR-4 zou de oplossing zijn.


Gerrie antwoordt op 20 oktober 2013:

Zou het probleem niet kunnen komen doordat de caravan een tandemasser is. Draai hem eens vrij kort om en zie hoe, door het wringen, de vorm van je banden veranderd. Overdreven gaan de banden voor een deel naast de wielen lopen en hierdoor veranderd ook de hoogte. Dus meer kracht nodig door het wringen en een lagere druk door het verlagen van de banden.


kijker antwoordt op 7 januari 2014:

Voor de kerst caravan weer opgehaald met nu goed functionerende mover. De jongens van de caravanmovershop hebben werkelijk alles uit de kast en technische hoeken en gaten gehaald. Probleem zat kennelijk in dikte chassis knaus caravan. In/onderbouw instructies zeggen dat dikte minimaal 2.8 mm moet zijn, chassis is 3 mm. Niks aan de hand zul je denken. Praktijk was anders. Chassis kon kennelijk niet de krachten kwijt die de mover genereerde, met als gevolg dat er " buiging " in het chassis ontstond. Door die buiging veranderde de afstand mover t.o.v. van de band. Er zijn nu extra verstevigingsplaten, stroppen e.d. aangebracht waardoor buiging niet meer kan optreden.
Alles keurig opgelost zonder dat het een cent kostte. Blij dat ik die mover bij hun heb gekocht en dat zij zich vastbeten in het oplossen van dit probleem. Kan ik van de leverancier en importeur niet zeggen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 januari 2014:

Bedankt voor de terugkoppeling, maar begrijp ik het goed dat er te veel speling in het chassis zit? Is de oorzaak daarvan ook bekend? Toch geen schade aan het chassis hoop ik?


don antwoordt op 9 januari 2014:

- . Er zijn nu extra verstevigingsplaten, stroppen e.d. aangebracht waardoor buiging niet meer kan optreden. -

En daar gaat je laadvermogen. Toch iets te voorbarig geweest met je banden verhaal?😉


kijker antwoordt op 9 januari 2014:

Dag,

Chassis kon krachten ter plaatse niet aan waardoor vervorming optrad die dmv as tussen de 2 movers over werd gebracht naar de andere kant. Ze hadden dus kennelijk invloed op elkaar. Denk niet dat chassis schade heeft opgelopen. Dat er naar de banden werd gekeken is op zich niet vreemd. Als de specificaties dikte chassis goed is, de onderbouw idem en er treden klachten op en je ziet banden waar niet eens opstaat wat de max.spanning kan/mag zijn dan denkt niemand- ook de leverancier/importeur niet- dat het chassis de krachten niet aankan. ' t Is denk eentje van het betere conservenblik soort. Afijn mijn klachten zijn opgelost. De benodigde specificaties waarbij zo' n mover kan worden ondergebouwd zullen wel achter de (computer)tekentafel zijn bedacht. Zoals zo vaak is de praktijk weerbarstiger.
vr.gr.jan


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker