Caravantrekker.nl

Slijtage banden caravan

Ramon Jean vraagt op 16 november 2013:

Ik heb een Burnstner caravan Averso 450 TS van 2010. Na ongeveer 15.000 km. zijn de twee banden aan de twee buitenzijden kaal geworden (gezien bij terugkomst verlof ).
Type band: Semperit 185 R 14 C LI 1002, druk band 4.0 kg, volgens voorschriften caravan ( op groot onderhoud geweest in juni). Is dit normaal op zo een korte tijd, of geen goede banden?
Ik heb bezwaarschrift ingediend, dit is door de firma doorgespeeld naar het fabriek van Burnstner, nog geen reactie. Wie helpt mij, of goede raad, bedankt.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

RobD antwoordt op 16 november 2013:

Het probleem wat je tegen kunt komen is bewijslast. Want kun je expliciet aantonen dat er maar 15000km mee is gereden!?
De c/van is in onderhoud geweest, is er ook duidelijk naar de as gekeken?
Is de c/van daadwerkelijk van bouwjaar 2010 of is deze pas in 2010 op kenteken gezet? Mogelijkheid is dat de banden al wat versleten waren bij aankoop.
Goede raad vanaf hier is moeilijk, wacht het resultaat van je bezwaarschrift eens af. Ben benieuwd wat men zegt.


Jan antwoordt op 16 november 2013:

”Is dit normaal op zo een korte tijd, of geen goede banden?”
Het is niet ongewoon en komt va(a)k(er) voor met de Alko Delta assen agv een forse toespoor.
Het is een producteigenschap zoals men dat noemt.
Daaraan voorbijgaand kan het wel zijn dat ongelijke of overbelading bijdraagt aan het ontstane slijtagebeeld.
Het is een nadeel dat kleeft aan het voordeel dat de rij-eigenschappen van zo’n as veruit superieur zijn aan een starre (rechte) as.
Evenzo is het vaak mogelijk dat de as kan worden ‘bijgesteld’. Neem daarvoor eens contact op met Triorep om te horen wat er mogelijk is.
Verwacht overigens niet veel van jouw ‘bezwaar’. Mocht men al iets (% tegemoetkoming) voor je kunnen betekenen dan zal dat in de vorm van een commerciële coulance gegoten worden.
De fabriek niet de juiste partij hiervoor. Je kan je het beste wenden tot de dealer/leverancier van jouw Burstner. Daar heb je zaken mee gedaan en niet met de fabrikant.


Ramon Jean antwoordt op 16 november 2013:

Hoi Rob, bedankt maar de caravan is in 2010 nieuw aangekocht.
Jan, ook bedankt, ik heb bij mijn leverancier bezwaarschrift neergelegd, en om beurt hebben zij dit aan de fabrikant gedaan.De caravan is prima, maar hier en daar toch gebreken, zoals in mijn volgende vraag op de vraagbank over de verwarming. En nog bijkomende zoals loskomende schroeven, kastje, deur enz. Maar ik zal maar afwachten naar de reactie van de fabrikant. Maar welke band zouden jullie mij aanraden, dezelfde of een ander type? Bedankt hoor.


Andreas-NL antwoordt op 16 november 2013:

Het ligt niet aan het merk. Semperit is een goed bandenmerk dat in het verleden goed getest is.
Onder mijn Fendt Topas 510 zitten ze óók. Sinds 2009 heb ik daarmee ca. 26.500 km gereden en er is nauwelijks iets van slijtage te bemerken. Wél een andere maat: 195/70 R15C. Belasting doorgaans 1600 kg.


RobD antwoordt op 16 november 2013:

Ramon, je hebt de c/van in 2010 nieuw gekocht. Maar wat is het bouwjaar van de c/van? Gezien je mankementen met de c/van ga ik al snel aan een import c/van denken. Kan er naast zitten, komt spontaan in me op. Het kentekenbewijs geeft uitsluitsel.
Bandenmerk is niets mis mee, een kwaliteitsband.


Ramon Jean antwoordt op 16 november 2013:

Hoi Andreas en Rob, dank voor jullie zo spontane reacties.
Het merk van de banden is dus niets mis mee. Rob, het kentekenbewijs nr: 704991629 en chassis nr: WBU4501TSA2239956, op het gelijkvormigheidsattest van de fabrikant Burnstner in Duitsland staat met stylo Fait à Kehl, le 9 juillet 2010 geschreven.Kun je daar iets in zien? van welk jaar of zo? Bedankt om mij al zo goed te helpen. Bedankt Jean


Ruud antwoordt op 16 november 2013:

Met mijn eerste Tabbert Davinci 450 is mij het zelfde overkomen. Heb er reeds eerder over geschreven. Bij zo'n 15.000 Km de beide buitenzijden (bijna) helemaal glad. Was nieuwe caravan en ruim binnen de 2 jaar. Gereclameerd bij de dealer.

Is bij Triorep nagemeten (beladen tot max asdruk) en er is een afwijking geconstateerd. Is opnieuw afgesteld en daarna geen problemen meer.

Enige jaren geleden een nieuwe Da Vinci 450 gekocht en daarmee geen enkel probleem ondervonden.

De dealer wist mij nog wel te vertellen dat er meer merken/typen caravan met AlKo chassis dit probleem hadden.


antwoordt op 17 november 2013:

Ramon Jean, Op de 10e positie van je chassisnummer staat een A. Dit betekent dat jouw caravan van model/bouwjaar 2010 is.
8=2008
9=2009
A=2010
B=2011
enz
Dus het is zeker geen ouder overjarig model.
Over de bandenslijtage en/of stand van de wielen kan ik helaas niets zeggen omdat die kennis bij mij niet aanwezig is.
In ieder geval succes verder
vrgr
JT®


Ramon Jean antwoordt op 17 november 2013:

Dag, allen vanharte bedankt voor jullie uitleg, ik ben nu al heel wat wijzer geworden. Fijn dat men zo spontaan op een vraag beantwoordt.Tot nog eens, of tot ik ook iemand kan helpen. Jean


Andreas-NL antwoordt op 17 november 2013:

"Het" gaat dus ook nog wel eens goed! 😉
Binnen een dag het draadje gesloten door een tevreden vraagsteller.
Was het altijd maar zo eenvoudig . .


John antwoordt op 17 november 2013:

Waarom? Omdat vraagsteller wil antwoorden en duidelijk is in zijn antwoorden😉
Vaak is het een vraag stellen en de deur achter de vraag dicht trekken.


Gerrie antwoordt op 17 november 2013:

Ja nu is het duidelijk John. Misschien goed om een volgende keer even te kijken wat je geschreven hebt en voor je de deur dicht trekt.
Geeft niet John, het komt vast uit een goed hart.


TheoS antwoordt op 17 november 2013:

@JT®
Geeft de tiende positie niet het bouwjaar van het chassis aan en de vierde t/m zevende dat van de caravan?
Of wordt met de vierde t/m zevende het modeljaar bedoeld en is inderdaad de tiende positie het bouwjaar v.d.caravan?


Ruud antwoordt op 17 november 2013:

Had moeten schrijven ÄlKo DELTA chassis.


Oude Willem antwoordt op 17 november 2013:

@TheoS.

Chassis'/Chassisdelen (bv. ALKO) hebben geen chassisnummer als ze aan de caravanfabrikanten worden uitgeleverd.

Het uiteindelijke chassisnummer wordt door de Fabrikant bepaald, echter met inachtneming van de regels voor VIN/Chassisnummers volgens het ISO.

Heb even een link opgezocht:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Framenummer



Jan antwoordt op 17 november 2013:

” Had moeten schrijven ÄlKo DELTA chassis”
Geeft niet Ruud, dat had ik in het tweede bericht al voor je gedaan. Goed he? 😉


TheoS antwoordt op 17 november 2013:

@Oude Willem,
Bedankt.
Dan wordt met de vierde t/m zevende positie het modeljaar dus bedoeld en is de tiende positie - zoals JT® zegt - het bouwjaar v.d.caravan


antwoordt op 17 november 2013:

TheoS, even een opmerking dat 4-7 het modeljaar zou zijn. Dit is niet correct.
Kijken we even naar het chassisnr van Ramon Jean:
W=Wagen, daar beginnen ze allemaal mee
BU=Bürstner
450=type aanduiding
1= mogelijk(?)de 1e serie van deze 450
TS hoort ook bij de type aanduiding
A=bouwjaar/modeljaar
De rest weet ik niet

Een modeljaar/bouwjaar bij caravans loopt veelal van september tot september. Wanneer de cv daadwerkelijk is gemaakt is niet duidelijk afleesbaar.
Bij Ramon Jean staat dat hij gemaakt is in Kehl op 9-7-2010. Het is dus zeer aannemelijk dat hij daadwerkelijk in 2010 geproduceerd is.
Mijn eigen cv is van februari. Het hoeft niet zo te zijn dat hij in januari in elkaar is gezet, dat zou ook zomaar in de laatste maanden van het vorige jaar kunnen zijn.
Helemaal duidelijk zal dat nooit zijn, al kun je wel op zoek gaan naar andere aanwijzingen:
Op veel onderdelen staat een merkteken waaruit de fabricagedatum van dat onderdeel blijkt.
Het oudste onderdeel dat ik in mijn cv kon vinden was van september van het vorig jaar.
Op die manier heb je toch enig houvast of hetgeen op het kentekenbewijs staat ook ongeveer kan kloppen.
Hoop dat hiermee iets meer duidelijkheid is gegeven.
vrgr
JT®



TheoS antwoordt op 17 november 2013:

@JT®
W=Wagen, daar beginnen ze allemaal mee

Bij mijn caravan begint dit met: XXL
Vervolgens: 2008
Dit is het bouwjaar van mijn caravan.
Dan: PC7.
2007 zou wel eens het productiejaar kunnen zijn. Waarschijnlijk - jou volgend - tussen september en december.
Vervolgens komen er een letter en een aantal cijfers.

Hebben mogelijk alle fabrikanten een eigen systeem?
Dinsdag kom ik bij de dealer.Ik zal het eens navragen.




antwoordt op 18 november 2013:

Ja dat krijg je met een buitensporig grote caravan, dan krijg je XXL 😉
Maar het is duidelijk dat mijn bewering dus niet altijd opgaat. Je hoeft het merk niet te noemen als je niet wilt, maar uit welk land komt jouw cv? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Hoor graag wat de dealer zegt, ik leer graag iets bij.
vrgr
JT®


TheoS antwoordt op 18 november 2013:

Buitensporig groot?
Bij kleding is mijn maat M, soms L. Mijn caravan is op deze, dus mijn maat, afgestemd. 😉

Hij komt niet uit een ver buitenland. Het is een Avento (Touristique, 2.19 breed), komt dus van Kip. Relateer ik hem aan de Kip Kompakt, dan is hij uiteraard zeer ruim, echter nog steeds niet XXL.
Ik laat je weten wat de dealer zegt.



Oude Willem antwoordt op 18 november 2013:

Citeren van: JT® Datum: 17 November 2013 om 23:13

Kijken we even naar het chassisnr van Ramon Jean:
W=Wagen, daar beginnen ze allemaal mee


Dit is echter niet correct:

De letter W op de 1ste positie van het chassisnummer staat voor Duitsland als land waar de caravan is geproduceerd.


Ramon Jean antwoordt op 18 november 2013:

Hoi allemaal,

Bedankt maar nu kan ik er echt niet meer aan uit? Maar even wachten tot dinsdag dan ziet TheoS zijn verdeler. Bedankt, dan weten we misschien meer over het chassis nr: van mijn caravan.


TheoS antwoordt op 19 november 2013:

@JT®,
Over het chassis (officieel identificatie nummer) het volgende:

Het aantal letters en cijfers is voor de gehele EU het zelfde.
De eerste letters verwijzen naar de fabrikant.

Kip (de fabrikant van Avento) heeft voor de caravans van 2000 tot 2010 XLL.
Na 2010, de herstart, is Kip formeel een andere fabrikant. Sinds toen hebben ze XMN. (Het kan ook dat het XNMis, dat weet ik niet zeker.)

Bij de meeste - dus niet alle - Duitse fabrikanten begint het chassisnummer met een W

Bij mij is 2008 het bouwjaar, 7 het productiejaar.
De laatste letters en cijfers hebben betrekking op het type en vervolgens (bij mij 33) de 33ste caravan in de reeks.

@ Ramon Jean,
De verdeler, mooi woord, ik neem aan Vlaams.


antwoordt op 20 november 2013:

TheoS, bedankt. Altijd nuttig om eens bijscholing te krijgen.
vrgr
JT®


don antwoordt op 20 november 2013:

officieel: VIN, voertuig identificatie nummer.

Verdeler, gewoon nederlands, vertaal dealer maar eens naar het nederlands😉


TheoS antwoordt op 20 november 2013:

@don,
Ik schreef ook "mooi woord". Vlamingen hebben vaak nog echte Nederlandse woorden.

Het Engelse woord dealer in het Nederlands vertaald, levert geen "verdeler" op, maar handelaar of koopman.
Verdelen in het Engels is divide, share out, distribute en verdeler is distributor.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker