Simone vraagt op 13 januari 2014:
Wij hebben een Ford Focus ecoboost. Een leaseauto in de 14% bijtelling klasse. Wettelijk, vanwege milieunormen e.d., mag de auto maar 300 kg trekken. Is het mogelijk dit op het kentekenbewijs te laten verhogen (de auto kan immers veel meer trekken) en zo ja, wat zijn hiervan de gevolgen?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 januari 2014:
Nee, dat kan je niet zo 123 laten veranderen. Je mag er dus geen caravan mee trekken.
Gevolgen? Als je aangehouden wordt moet je je caravan afkoppelen en laten staan en krijg je een boete. Belangrijker is echter hoe je verzekering er tegenaan kijkt (en de lease maatschappij) als je schade zou rijden. Vraag dat eens na bij de betrokken partijen.
Anko antwoordt op 13 januari 2014:
Kan me vergissen, maar bij mijn weten wordt er bij het vaststellen van het verbruik en de CO2 uitstoot niet met een aanhanger gereden en dan speelt het trekgewicht zelf geen rol.
Dus, is dat beperkte trekvermogen werkelijk vanwege de milieu eisen? Of is dat vanwege technische aanpassingen die gedaan zijn om de milieu eisen solo te kunnen halen? Want in dat laatste geval is het sowieso geen "papieren" aangelegenheid.
johan antwoordt op 13 januari 2014:
Was er niet ook een verschil bij VW golf, bluemotion en bluemotion technology, waardoor de een wel een aanhanger mocht trekken en de nader niet?
Had oa met een langere 5e versnelling te maken.
Maar er zal vast meer meespelen.
Het is niet alleen vanwege milieunormen dat het trekgewicht zo laag is, er zijn ook technische wijzigingen EN DUS type goedkeurings aspecten.
Dus niet alleen maar een papieren keuring of aanpassing.
Helaas hebben meer mensen dit bij aanschaf van een goedkopere diesel soms even over het hoofd gezien, hoorde ik van een caravandealer.
Of gedacht dat ze dit achteraf wel aan konden passen.
Bert antwoordt op 13 januari 2014:
Kijk op https://ovi.rdw.nl/ voor wat toegestaan is met invoering van het kenteken. Staat jullie Focus Ecoboost bij ons in de lijst? Mag die dan wel het nodige trekken? Dat zou raar zijn want voor zover ik weet stammen onze gegevens van Ford zelf.
Graag uw reactie welke ecobeest het betreft, want dat kan een 1.0 tot een 2.0 zijn..............
frank antwoordt op 13 januari 2014:
"dichtere" velgen/wieldeksels of een volledig dichte bodemplaat voor een lagere luchtweerstand (minder koeling voor de remmen/motor?), kleinere opening in de grille (luchtweerstand<~>koeling), kleinere radiator (sneller warm en minder gewicht). allemaal ingrepen voor de emmissienormen te halen maar gene vette om iets mee te slepen.
dabbertje antwoordt op 14 januari 2014:
Volgens mij heeft TS een Econetic 1.6 TDCI en geen Ecoboost. Alleen de diesel mag maar 300 kg trekken. Alle benzine Ecoboost motoren mogen nog best een behoorlijk gewicht trekken.
Ik heb deze auto laten staan en uiteindelijk gekozen voor een Fiesta Econetic 1.6 TDCI met 14% bijtelling en het voordeel tov van m'n oude leaseauto gebruikt om privé een leuke caravantrekker te kopen.
Volgens mij zit er voor TS ook niets anders op om er een trekker bij te kopen, of te kijken of voor vakanties een auto met trekhaak kan worden geleend bij de leasemij of een collega. Maar trekgewicht verhogen zal niet lukken. Ik kon nog niet eens een grotere maat velgen nemen of een schuifdak, want dan verviel de 14% bijtelling.
Quirien antwoordt op 15 januari 2014:
Ik zag van de week bij RTL 7in de banner onderin voorbijkomen:
- Zuinige auto doodsteek voor de sleurhut.
ja als de komende jaren alleen nog maar steeds zuinigere auto`s worden gemaakt die haast niets mogen trekken wat moeten we dan in de toekomst nog als trekker die betaalbaar is er voorzetten?
Misschien mijn verhaaltje bij de Outlander?
De caravanhandel stort dan nog verder in.
Verderop in de banner stond Camperverkoop met 50% verhoogd.
Tja dit geeft te denken.
Meer en meer campings zie ik ook steeds meer camperplaatsen aanleggen dus die zijn misschien al aan het inspelen op de toekomst.
Maar ik hoop dat ik het te somber inzie.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.