Caravantrekker.nl

Autark schakeling

AJ vraagt op 9 februari 2014:

Ik heb een andere caravan gekocht. Ik zou daarin graag een accu, een omvormer van 12 V naar 230 V en een acculader (voeding 230 V) willen inbouwen.

De omvormer kan via de boordaccu stroom krijgen maar ook via de trekhaakcontactdoos.

Ik heb een schakelkast nodig die voorrang geeft aan de 230 V via de paal. Dan 12 V via de auto en ten slotte als die beiden er niet zijn dan moet de accu stroom gaan leveren.

De acculader die gevoed wordt via de omvormer (zodat onderweg ook 230 beschikbaar is) moet natuurlijk uit als de omvormer via de accu werkt. Anders hebben we een perpetuum mobile.

Wat voor schakeling moet ik hebben?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 februari 2014:

Hoeveel stroom heb je onderweg nodig? Dit omdat het de vraag is of de auto voldoende spanning en amperage kan leveren in de caravan tijdens het rijden.

Verder is het natuurlijk eenvoudiger om de 230V van de omvormer alleen maar via een enkel stopcontact beschikbaar te maken en los te koppelen van het standaard 230V boordnet. Is dat een optie?


Frans antwoordt op 9 februari 2014:

Wat Menno zegt is natuurlijk waar, maar in de praktijk is het geen probleem om tijdelijk stroom die de auto niet kan leveren uit de caravanaccu te betrekken. Je moet alleen bewust nagaan welke gebruikers je ingeschakeld wilt hebben. Het is bijvoorbeeld mogelijk om met warm water van de elektrische boiler op een camping aan te komen, waardoor de behoefte aan 230V-stroomaansluiting vaak nihil is.

Voor het gemak heb ik alle 230V stopcontacten omschakelbaar gemaakt op voeding uit de inverter, dus vanuit het 12V-circuit. Dat heb ik gedaan door een dubbelpolige wisselschakelaar te plaatsen in de nul- en fasedraad vóór de aardlekschakelaar. De aardlekschakelaar wordt dus naar keuze gevoed vanuit de stroompaal of vanuit het 12V-circuit. Allerlei kleine voedinkjes die links en rechts in een wandcontactdoos gaan werken dus ook onderweg en op een camping zonder stroompaal.

Om te voorkomen dat de omvormer gevoed wordt door de inverter heb ik die rechtstreeks aangesloten op de 230V externe voeding, dus vóór genoemde wisselschakelaar.


AJ antwoordt op 10 februari 2014:

Menno wat je zegt kan natuurlijk. Dat is het makkelijkste. Maar ik wil nu eenmaal de hele 230V installatie in de caravan op 230 laten werken (ook) via de omvormer.
Dat is nu ook zo.
Ik denk aan de koelkast en als ik 's nachts onderweg ben aan één of twee 230V spaarlampen. De lampjes vd voortentlamp en van de badkamer zijn 12V (Led.
Ik denk dus concreet aan 15A stroom. Van de autoaccu naar de omvormer in de caravan is de bedrading voor zowel massa als plus 8mm2. Dat moet voldoende zijn dacht ik.

Nu heb ik twee stopcontactdozen in de caravan. Ik steek de draad van de omvormer in het stopcontact van de 12V aanvoer via de auto of in die van de caravanaccu.

Als ik dat laatste doe dan haal ik de lader uit het 230V stopcontact.

Het werkt prima. Mocht ik de lader vergeten (is reeds meerdere malen gebeurd) dan geeft dat nog niets want hij is "beveiligd".

Zoals het nu is kan het weer worden gemonteerd.

Maar als het "automatisch" kan dan wel graag.

In mijn grote caravan zit ee autark pakket. Ik heb meermalen meegemaakt dat als er door onweer uitval is van de 230V paal dat dan binnen een fractie van een seconde de elektronica omschakelt van 230V paal naar 12V boordaccu.

Zo iets wil ik hebben maar dan nog met een extra schakeling zodat de lader tegelijk wordt uitgeschakeld.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 februari 2014:

Victron heeft er wel apparaatjes voor waarmee je iets kan lijkt me. Ik ben zelf altijd wel wat huiverig om in een bestaand 'autarc pakket' schakelingen te veranderen als je niet 100% zeker bent hoe het origineel aangesloten is.

Persoonlijk zou ik liever alles op 12V zetten waardoor je stroomuitval ook niet merkt.


Steven antwoordt op 11 februari 2014:

je hebt een 230V relais nodig dat wanneer er 230V spanning aanwezig is het 12V systeem afsluit.

Verder een 12V relais en een diode dat da boordaccu afsluit van het net als er spanning staat op de stekker. De diode moet verhinderen dat de boordaccu spanning zet op de stekker van de trekhaak, dan ga je immers ook de accu opladen via de auto en dat wil je blijkbaar niet?

Persoonlijk zou ik enkel het 230V relais gebruiken en de accu + trekhaakdoos als 1 geheel beschouwen. Dan kom je altijd ter plekke met een geladen accu...


antwoordt op 11 februari 2014:

@AJ,
Ik heb ooit eens een schakelschema in pdf formaat bewaard op mijn pc. Maar ik weet niet hoe ik dat hier moet plaatsen, daarom heb ik het aan B&M gezonden met verzoek of zij wel kunnen plaatsen of anders rechtstreeks naar jouw e-mail adres. Hoop dat je er iets mee kunt. Ik ben zelf niet technisch dus je moet mij er geen vragen over stellen 😉
vrgr
JT®


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 februari 2014:

Hier de link waar het aansluitschema te downloaden is:

http://www.caravantrekker.nl/vragen/images/aansluitschema_12v_caravan.pdf


antwoordt op 11 februari 2014:

Ik heb hier nog een schema




Succes
JT®


antwoordt op 11 februari 2014:

Hij stond er op, maar was ineens weg. Nog een poging



vrgr
JT®


AJ antwoordt op 11 februari 2014:

Frans, Steven, JT en Menno super bedankt.
Steven misschien kan ik de 13 polige stekker van de caravan wel in de truma stekkerdoos doen. Dat is een extra stekkerdoos voor de mover. Als ik daar pool 10 en 11 verbindt met de boordaccu dan hoef ik in de caravan niets meer om te schakelen. Nadeel is dat je een extra lange leiding krijgt. Maar als ik zonder stroompaal zit dan gebruik ik natuurlijk maar weinig stroom.
Menno jouw advies om alles 12 V te houden vind ik ook zo gek nog niet.
Nogmaals dank voor de link. 31 pagina's leesvoer!!


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker