Caravantrekker.nl

Eiffelland en stroomlijn

P.Vos vraagt op 1 maart 2014:

Ik ben voornemens een andere caravan te kopen.
Het zou gaan tussen een Eiffelland 460 TK 1350 kg max. uit 2004 en een Buerstner 435 TK 1100 kg max. uit 2003.
Nu is mijn vraag of en hoe ik de stroomlijn kan bepalen van deze twee.
De Eiffelland is vlakker aan de voorzijde maar 2.20 breed. De Buerstner is wat steiler op het front, maar 2.10 breed. In de berekening maakt het onderscheid tussen goed/zeer goede stroomlijn best verschil in comfort en trekgemak.

Dus heeft een Eiffelland of Buerstner een goede of zeer goede stroomlijn?

Heeft iemand ervaring met deze modellen en/of tips voor me?

De trekkende auto is nog steeds een Fiat Croma, getuned met 160 pk en 228 nM trekkracht vanaf 4000 toeren.

Ik ben benieuwd.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 maart 2014:

Ik heb de Buerstners uit die tijd ingeschat als matig en de Eiffeland als matig en sommige types als normaal. Veel verschil zal er niet zijn maar de stroomlijn is zeker niet goed of zeer goed.
Uiteraard maakt de breedte wel wat verschil in luchtweerstand maar het blijft gissen naar de exacte luchtweerstand.


Peter Vos antwoordt op 1 maart 2014:

Welke caravans zouden vallen binnen de termen van goed of zeer goede stroomlijn, als ze er al zijn....
Ik zoek een caravan van max. 2.20 breed, met stapelbed, beetje degelijk gebouwd en zo rond bouwjaar 2001-2005


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 maart 2014:

Caravans met een goede stroomlijn zijn caravans die aan de voorkant aan alle kanten afrondingen hebben en geen scherpe hoeken. Daarnaast is een klein frontaal oppervlak gunstig voor de totale luchtweerstand.
Voorbeelden van goed gestroomlijnde caravans: BIOD, Eriba Touring, Hobby premium, een aantal Kip en Avento modellen.
Gecombineerd met een stapelbed wordt lastig denk ik, zeker in de door jou genoemde bouwjaren.
Voor jouw auto is een caravan met lage luchtweerstand toch geen must?


John antwoordt op 4 maart 2014:

Stroomlijn van de caravan word mee bepaald door het verwerken van de turbulentie achter de auto. Dit kan bij een andere auto (combi, sedan, coupé) weer veel anders uitpakken.


Bert antwoordt op 4 maart 2014:

Onze programma's dealen daarmee.


Robin antwoordt op 6 maart 2014:

Beste Peter,

Om meteen jouw moed de grond in te boren; vergeet het maar!
Zelf ben ik ook op zoek geweest naar een caravan met een zo goed mogelijke stroomlijn, stapelbed en niet te oud.
En dat is mij niet gelukt.
De meeste kans heb je nog op een redelijke stroomlijn.
Als je genoeg hebt aan vier slaapplaatsen is misschien een Eriba Feeling, maar die zijn weer erg jong (en ook duur). Anders zou je kunnen overwegen een Biod of Eriba Touring met twee tafels op de kop te tikken en daar zelf een los opzetbed boven de kleinste tafel plaatsen.
Op internet ben ik overigens wel één Eriba Troll met (zelfgebouwd) stapelbed tegengekomen. Dus het bestaat wel.
Succes, en ik lees graag waar je op uitgekomen bent.


Johan antwoordt op 6 maart 2014:

Biod caravan is wel erg recht omhoog dus vind ik persoonlijk niet zo goed gestroomlijnd ookal zijn er wat rond afrondingen.
De eifelland caravan van 2004 loopt wat vlakker dus ik denk wat beter gestroomlijnd. Ik denk overigens dat het allemaal niet zoveel uitmaakt.


John antwoordt op 6 maart 2014:

De Biod is toch een van de best gestroomlijnde caravan, ook al lijkt dit niet zo. Optisch bedrog. MAAR, vraagsteller wil een keus zoals hij vraagt:
Het zou gaan tussen een Eiffelland 460 TK 1350 kg max. uit 2004 en een Buerstner 435 TK 1100 kg max. uit 2003.
Sus al de andere merken heeft zijn aandacht, nu nog, niet


Peter Vos antwoordt op 10 maart 2014:

Beste allen!

Ik heb inderdaad qua stroomlijn de moed opgegeven en mij neergelegd bij het feit dat de ideale stroomlijn achter mijn FIAT niet bestaat.
Daarom hebben we gekozen voor een Beyerland uit 2001, een 490TK!
BlijBlijBlij, voor ons toch een hele uitgave, al was het een gereduceerd prijsje vanwege....frontproblemen.
Maar daarover in een nieuw draadje meer.
(Reparatie front beyerland 2001)


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker