Caravantrekker.nl

Reserve wiel ontbreekt

Paul vraagt op 3 mei 2014:

Ik heb een nieuwe auto aangeschaft,echter het reserve wiel ontbrak.Inplaats daarvan zit er een compressor in met een soort chemisch spulletje om een lekke band weer te repareren.Ook is er geen krik aanwezig.Op advies van een sleepbedrijf heb ik maar wel een krik gekocht!.Langs de snelweg lucht in de band spuiten zonder op te krikken is geen optie,het lukt gewoon niet.Dus..caravanners ik heb ook maar een reserve wiel gekocht.Het lijkt me geen pretje als je met de caravan achter de auto een lekke band krijgt en er geen reservewiel voorhanden is.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

r.stok antwoordt op 3 mei 2014:

Ik voel helemaal met je mee.
Zelf heb ik bedongen bij de aanschaf van de auto dat er een volwaardig reservewiel met krik ed geleverd werd.
Stom, niet opgelet bij de overdracht want later bleek er een thuiskomer in te liggen, wel een degelijke.
Kreeg bij Parijs een lekke band met de auto en met de thuiskomer naar huis (+ caravan) gereden.
Thuis 2 nieuwe achterbanden laten monteren en de overgebleven band op een nieuwe velg (wel getest op juiste maat) laten zetten en deze gaat mee tijdens de vakanties.


Tijs antwoordt op 3 mei 2014:

Waar laten jullie dat reservewiel dan? Ik heb in mijn auto niet eens meer een ruimte voor reservewiel (zelfs geen thuiskomertje). Auto is groot genoeg maar er wordt niet eens mer een ruimte voor ingeruimd. En om nu met zo'n wiel los in de kofferbak te rijden gaat me weer te ver. Maar ben het wel mee eens dat je eigenlijk zo'n reservewiel bij je wil hebben.


r.stok antwoordt op 3 mei 2014:

@Tijs,
Tja wat je zegt. Afgelopen week los achterin gelegd maar tijdens de echte vakantie waarschijnlijk de thuiskomer thuis laten en in de koffer zal ik dan wel iets meer hoogte nodig hebben maar neemt in de uitsparing de minste ruimte in, ervan uitgaande dat de thuiskomer dezelfde omloopmaat heeft.


ton antwoordt op 3 mei 2014:

ja, dat zijn afwegingen die je zelf moet maken. Rijd je rond in een "geciviliseerde" omgeving kan je het risico nog wel nemen om zonder reservewiel op pad te gaan, maar voor caravanners die wat verder Europa intrekken is het natuurlijk uit den boze.
1. Het gebruik van de spuitbus met chemicaliën en het vaak veel te kleine compressortje helpt alleen bij kleine gaatjes.
2. Na gebruik van de chemicaliën is de band rijp voor weggooi binnen afzienbare tijd en zeker niet meer definitief te repareren.
3. Wie ergens in de binnenlanden van Spanje of de Balkan een forse scheur rijdt, staat dus gewoon stil.
4. Het lijkt mij niet wenselijk om met een "thuiskomertje" op de achteras een caravan voort te slepen. Niet voor niets staan die bandjes vol restricties qua gewicht en snelheid.
5. Met een thuiskomertje op de aangedreven as krijgt uw differentieel het behoorlijk voor z'n kiezen. Niet te lang doorrijden dus.
6. Conclusie: het gedoe met spuitbusjes en thuiskomertjes is eigenlijk uit den boze, zeker gedurende een lange vakantie. Het is een schande dat de autofabrikanten geringe winst trachten te halen door te beknibbelen op de veiligheid van hun klanten.

Ik raad een ieder die winterbanden heeft, gewoon een winterband in de koffer mee te nemen. Dan maar wat minder bagageruimte. Volgens de wet van Murphy krijgt u dan ook geen lekke band en dat krijgt u wél als u geen fatsoenlijk reservewiel bij u heeft. Wie geen winterbanden heeft, raad ik aan een reservewiel te kopen, met als reden de voornoemde wet. Vrienden van mij hebben een eenvoudige constructie in de kofferbak: drie planken waar het reservewiel onder geschoven wordt en waardoor een weliswaar verhoogde, maar wel vlakke vloer ontstaat.
Nogmaals: wie alleen maar tussen Delft en Rotterdam rijdt wordt altijd wel (?) geholpen, maar op de N 260 in de Spaanse Pyreneeën zou ik daar maar niet te hard op rekenen.
En dus acht ik thuiskomertjes en spuitbussen op vakantie een angstige onderneming.


jan& antwoordt op 4 mei 2014:

Mijn winterbandwielen hebben langere moeren nodig. Meenemen dus. Anders past de wielsleutel niet.
Overigens heb ik mij al eens gered met een propreparatiesetje. Dat werkt allen bij kleine gaatjes, maar het is altijd beter dan zo n brakke reparatieset met vloeistof. Wel een pomp meenemen natuurlijk.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker