Jan vraagt op 5 mei 2014:
De meerprijs voor wegenbelasting vind ik geen probleem.
Ik heb nu nog een kleine diesel en kleine caravan en wat rijden betreft is dit een prima combinatie. Ik overweeg toch vanwege iets meer comfort een grotere caravan, met een leeggewicht van ca 1000 kg en trekgewicht tot ca 1350 kg en een opbouwlengte van max 5 meter.
Omdat ik volgend jaar ook aan een andere auto toe ben moet ik een keus maken tussen benzine of diesel.
Ik rij echter niet veel kilometers en heb je dan met een diesel niet het probleem van storingen vanwege egr klep,roetfilter etc.
Een TSI of GDI benzine is ook een optie.
Eigenlijk zoek ik dus een goede trekauto die niet veel groter/zwaarder is dan bv Ford Focus en vergelijkbare auto,s.
Ik zou graag wat advies/overwegingen willen.
@Eric antwoordt op 5 mei 2014:
Ik rij echter niet veel kilometers en heb je dan met een diesel niet het probleem van storingen vanwege egr klep,roetfilter etc.
Een TSI of GDI benzine is ook een optie.
Je geeft het zelf al aan.
Ik zou kiezen voor een 1.4 TSI van VAG waar een Golf Variant, Leon ST Station of bijv. Octavia Combi omheen gebouwd zit.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 mei 2014:
Met een diesel is zeker als trekker niets mis! Als je jong gebruikt koopt kan je vaak voor relatief wat minder geld prima een diesel kopen die al behoorlijk veel gereden heeft (bijvoorbeeld 150.000).
Alleen als je nooit de auto echt warm rijdt kan je problemen krijgen met het roetfilter.
Reinier antwoordt op 5 mei 2014:
Doe eerst een berekening vanaf welk kilometrage diesel financieel aantrekkelijk is voor je. Dat ligt lang niet meer altijd zo hoog als in het verleden. Er zijn prima rekenprogrammatjes te vinden op het www. Op Autoweek zit er ook 1.
En zoals je zelf al zegt, moet je met een diesel niet al te veel kleine stukjes gaan rijden. Roetafzetting kan dan een rol gaan spelen.
Op veel plekken (en ook hier) lees ik dat de TSI-tjes goede trekkers zijn. Maar de ketting(spanner) wil (wilde?) nog wel eens een probleem geven.
Succes met de afweging.
Jan@ antwoordt op 6 mei 2014:
Bij elke ""nieuwe"" 2e hands sla ik weer aan het rekenen, maar ben nog steeds bij benzine gebleven tot nu toe( 14k per jaar). Als de wegenbelasting voor diesels (vaak het dubbele t.o.v. benzine)gelijk zou zijn, zou dat voor mij de beslissing een stuk eenvoudiger maken. Een diesel is zuiniger; is t.o.v. een gelijkwaardige benzine versie een betere trekker en gaat langer mee. Nadeel: ongeschikt voor korte afstanden zoals vermeld en relatief duur onderhoud en reparaties, bijv. vervanging van verstuivers , slecht voor het milieu fijnstof( hoewel ik me daar niet veel van zou aantrekken).
Nieuw zijn ze in veel gevallen duurder dan vergelijkbare benzine versies van hetzelfde merk en 2e hands is het qua prijs moeilijk te vergelijken met benzine uitvoeringen omdat je bijna nooit precies hetzelfde type, km-stand, uitvoering,kleur en garantie e.d. vindt.
Lastig, succes.
Steven antwoordt op 7 mei 2014:
Dan wordt het tijd om uit te maken of de km-prijs het belangrijkste is, of de eigenschappen van de auto.
Voor een moderne (euro 5) diesel is het vaak voldoende om regelmatig (om de 3-400 km) een rit van zo'n 30km te maken.
Directe injectie benzine motoren zijn ook lang niet vrij van storingen/vervuiling door EGR.
Jan@ antwoordt op 7 mei 2014:
Misschien ten onrechte maar ik krijg soms het gevoel dat diesel rijden door de overheid steeds meer ontmoedigd wordt. Maar misschien zie ik het helemaal verkeerd.
dirk antwoordt op 7 mei 2014:
Hallo,
wij hebben een C3 ehdi 1.6 92 pk (230 nm) we mogen 1150 kg trekken maar hebben een caravan van max 1000 kg maar gebruiken alleen luifel en vakantie klaar weegt hij 930 kg .
wij vinden het super relaxd rijden wat betreft trekkracht een benz met dezelfde trekkracht kom je al snel uit op een focus 1,6 eco boost en deze gebruikt met de caravan 1 op 8 de C3 1 op 11 zonder caravan 1 op 18/20 . de C3 kost 90 euro p.m. focus 58 euro p.m. wij rijden ongeveer 20.000 km p.j. ga maar eens 1 x retour zuidfrankrijk met de caravan dan is het verschil in bel meteen weg gepoetst door het verbruik en prijs van benz.En wij vinden het lekker relaxd rijden een diesel .
Frans antwoordt op 7 mei 2014:
“..krijg soms het gevoel dat diesel rijden door de overheid steeds meer ontmoedigd wordt”
Gevoel idd. Diesel rijden wordt door de overheid niet ontmoedigd, want dat brengt dankzij allerlei fantastische heffingen van de ex minister van financiën veel geld in het laatje. Voor de morele verantwoording van al die extra tax wordt alles uit de milieukast getrokken. De aspirant dieselrijders worden er waarschijnlijk wel door ontmoedigd, want die moeten ogenschijnlijk veel betalen voor iets waar ze eigenlijk voorkeur voor hebben; als ze dan toch overstag gaan betekent dat een tevreden overheid.
Waarom diesel? Lagere temperaturen, waardoor minder slijtage aan kleppen en turbo’s. Veiliger want minder vluchtig. 30% grotere actieradius; i.t.t. velen heb ik vooral in de vakantie een hekel aan tanken en met diesel is vaak een keer per dag tanken buiten de snelweg genoeg. Motorkarakter en geluidsindruk; door het surplus aan koppel kun je met een heel smalle powerband rijden, weinig geluid, weinig slijtage (motor/koppeling/bak) en weinig warmteontwikkeling. Waarom zouden bedrijfsauto’s zonder uitzondering diesels aan boord hebben? We hebben een boodschappenautootje, diesel, doet het al 14 jaar, >2 ton, op dieselolie 1:20, wat smeerolie en een keer een distributieriem, 1e koppeling, 2e accu. Voor mij geen benzine-experimenten meer.
Jan@ antwoordt op 8 mei 2014:
Voor de twijfelaars(zoals ik)
http://www.leerwiki.nl/Benzine_of_diesel_rijden
Frans antwoordt op 8 mei 2014:
Wazig verhaal van die Leerwiki; zal wel geen dieselfan zijn die dat heeft geschreven. De keuze wordt alleen maar gebaseerd op kosten; dat is de eerste beperking.
De tweede beperking is het literprijsverschil dat wordt gehanteerd; dat verschil zou dalend zijn. In 2013 nog maar €0,14 en nu...? Op de brandstofprijzen sites staan actuele prijzen en de verschillen zijn allemaal meer dan €0,30. Bij mij in de buurt betaal je aan de provinciale weg bij de Esso-pomp voor benzine €1,679 en voor diesel €1,359. Zoek de verschillen.
Behalve kijken naar Leerwiki kun je ook zelf aan het rekenen en de makkelijkste vergelijking is de kilometerprijs: met caravan bijvoorbeeld in Frankrijk op benzine €1,518/7=€0,22 per kilometer. Op diesel €1,297/10=€0,13 per kilometer. Verschil op 3000 km vakantiekilometers €270,-. Bij een kilometrage van 25000 km €2250,-. Het omslagpunt vind ik bijzaak, ook andere dingen pleiten voor diesel, maar je komt op deze manier wel anders uit 😉
Bert.s antwoordt op 8 mei 2014:
Ik heb ook altijd diesel gereden, maar ben door het huidige aantal kilometers wat ik nu rijd met mijn 2e benzine auto bezig......ik wil niet terug naar een diesel.
Qua geluid is mijn huidige benzine auto stiller dan de diesels welke ik heb gereden.
Ook qua trekkracht kom ik met mijn huidige combinatie niets te kort......max koppel 250nm bij 1500 toeren.
Rijd ook bijna de hele weg naar frankrijk in de 7e versnelling, met weinig toeren....heerlijk rustig.
Dus benzine is volgens mij ook een prima optie.
Groet Bert.s
Bert antwoordt op 8 mei 2014:
Vraagsteller Jan vindt de meerprijs MTB voor diesel geen probleem. Dan is de conclusie gerechtvaardigd dat de vaste kosten er niet zo veel toe doen en ook niet de omslagpunten. Wél belangrijk zijn de trekeigenschappen, het onderhoud en de kosten daarvan van een turbodiesel t.o.v. een (turbo)benzine.
Omdat Jan nu turbodiesel rijdt en overweegt over te stappen op benzine raad ik een turbobenzine aan. Simpelweg omdat het karakter van de laatste veel beter aansluit op wat hij gewend is: trekkracht bij lage toeren.
Atmosferisch (dus zonder turbo) benzine betekent veel vaker rijden met hoge toeren als er prestaties verlangd worden. Compensatie natuurlijk mogelijk door veel meer cilinderinhoud en dus bij solotoepassing een hoger brandstofverbruik. Een grotere motor wordt ook minder snel warm, normaal gesproken... Een dikke Amerikaanse V8 trekt geweldig bij lage toeren maar zuipt benzine...
Dus wat zijn de onderhoudskosten en wat zijn zaken die kapot kunnen gaan? Een moderne motor (diesel of benzine) is zeer complex en wordt in hoge mate gecontroleerd en bewaakt door computers. En dat is maar goed ook.
Techniek staat ook niet stil: snelle opwarming is een hot item. Voorbeelden van technisch vernuft vind je al bij een Ford C-Max met 125 pk 1 liter driepitter turbobenzine en ik lees net dat Audi met een dikke 3 liter V6 turbodiesel daar ook iets aan gaat doen met de nieuwste generatie TDI's.
Kortom Jan: geen harde antwoorden, maar mss nuttige overwegingen...
Bert antwoordt op 8 mei 2014:
Voor alle duidelijkheid: ik raad geen turbobenzine aan, ik raad een turbomotor aan.
Frans antwoordt op 8 mei 2014:
De moderne benzinemotoren zijn onvergelijkbaar met vroeger. Bert heeft hier idd een keer een 1-liter C-Max getest en de trekkerprestaties mogen er zijn. Of de levensduur er ook mag zijn gaan we nog zien. Solo zullen ze best heel lang meegaan. LPG-motoren halen ook wel probleemloos 4 ton, maar dan moet je ze niet te zwaar laten trekken. Juist onder vollast gaan de uitlaatgastemperaturen een grote rol spelen. Of ze met caravangebruik de kilometrages halen zoals die bij bijv. grote Volvo-benzinemotoren met caravan niet zeldzaam zijn (8 ton en meer) betwijfel ik. 1,5 ton met veel caravantrekkerij zal wel een beetje de grens zijn zonder revisie. De chauffeur zal hier trouwens een groot aandeel in hebben. Het dieselverhaal is een beetje vergelijkbaar, maar de verbrandingstemperaturen zijn daar geheid lager, de levenduur zou dan langer moeten zijn. Meer rijplezier is zoals @Bert.s ervaart ook met turbo-benzine haalbaar.
Bert antwoordt op 8 mei 2014:
Dank voor je aanvulling Frans. Geheel mee eens hoewel we over levensduur van het nieuwe (nieuwste) spul niet veel kunnen zeggen...
Neemt niet weg dat downsizing al jaren aan de gang is en er dus ook betrouwbaarheidsgegevens bekend zijn.
Als ik me niet vergis is VAG begonnen met de (1.4) TSI benzine versies. Vooral Europese merken volgden. Ook diesel volgde met downsizing. Veelal 4 cilinder ipv 6 (of 5) en steeds een kleinere cilinderinhoud. (Volvo, BMW, Mercedes en ook Renault en PSA). 1.6 of 2.0 motoren.
Duitsers houden (ook) vast aan heel dik als niche. Ik heb net de Porsche Macan toegevoegd (is een zusje van de Audi Q5). De laatste is er ook met spaardiesel, Porsche houdt het voorlopig met een 3 liter V6 als instapper... 😉
Jan@ antwoordt op 9 mei 2014:
Vlgs mij kruipen de benzine en dieselprijzen heel sneaky steeds dichter naar elkaar toe de laatste jaren. De meeste dieselversies zijn duurder in aanschaf(BPM) en zwaarder dus duurder in verzekering, hogere afschrijving(bij nieuw aankoop, wegens veel aanbod, wel weer gunstig voor tweede hands).
En waar ik heel weinig over hoor zijn de hogere onderhoudskosten: duurdere beurt, mogelijk dure reparaties zoals turbo,verstuivers, roetfilter/egr klep zeker bij het rijden van veel korte afstanden. Dus alleen voor zuiniger gebruik???(terwijl de officiële opgaves van de fabrikanten tot wel 30% te gunstig aangeven).
Ben zeker niet anti diesel maar bij lage km-trages en veel korte afstanden lijkt me inderdaad (turbo) benzine in veel gevallen de beste keuze.(maar ook bijv. een 2 liter(zonder turbo) die solo 1 op 11 rijdt en net als een turbo diesel 1 op 8 met caravan)
RobD antwoordt op 9 mei 2014:
"Dus alleen voor zuiniger gebruik???(terwijl de officiële opgaves van de fabrikanten tot wel 30% te gunstig aangeven)."
Zo ook voor de benz versies!
De (in uitzonderingen) hogere reparatiekosten ligt in veel gevallen bij de gebruiker.
Een diesel moet je leren rijden !!
Het is al veel vaker aan bod gekomen, b.v. nog steeds komen mensen met een loeihete diesel b.v. de camping op en zetten meteen de motor uit bij de receptie. Vragen om moeilijkheden.
Janka antwoordt op 9 mei 2014:
Datzelfde geldt ook voor de turbo.
JH Vis antwoordt op 9 mei 2014:
Caravannen met benzine-turbo en lpg gaat prima hoor. Reuze betrouwbaar en goedkoop. Ideaal zo'n Ikea-trekker..
Quirien Sengers antwoordt op 10 mei 2014:
Nog even aanscherpen het moge duidelijk zijn; ook bij de pauzes onderweg en thuiskomst even de motor laten draaien.
Michel antwoordt op 11 mei 2014:
Nadeel van lpg vind ik toch wel de beperktere actieradius en de verkrijgbaarheid in het buitenland.
Janka antwoordt op 11 mei 2014:
Dat laatste waag ik te betwijfelen. In de meeste vakantielanden is LPG of GPL toch goed verkrijgbaar. En mocht het even zo uitkomen dat de tank leeg raakt, dan is er altijd nog het alternatief van benzine tot de volgende mogelijkheid met LPG of GPL zich voor doet.
JH Vis antwoordt op 11 mei 2014:
Actie-radius: Ligt er een beetje aan hoe frequent je normaal gesproken stopt.
Netto 52 liter 1 op 7 bv betekent 364 km. Is al gauw 3,5 a 4 uur rijden. Prima toch...ben dan toch wel aan rust toe. Verkrijgbaarheid is allang geen probleem meer. Oostenrijk (goedkope benzine, volgooien die hap), Zwitserland en Spanje zijn wel minder maar een stukje op benzine kan natuurlijk ook.
John antwoordt op 11 mei 2014:
Het actieradius probleem doet zich alleen voor bij die (enkele) auto die op CNG rijd. Die heeft een probleem op weg naar en in de vakantielanden😉
Marcel antwoordt op 11 mei 2014:
Ik heb 2 jaar geleden mijn benzine mondeo 2 liter automaat (140 pk) ingeruild voor een renault megane 1.9 diesel (120pk). De caravan is een bustner Ventana van 1200 kg. De renault trekt de caravan veel makkelijker. Het brandstofverbruik scheelt gigantisch. Mondeo 1:9 zonder en 1:7 met caravan. Megane 1:18 zonder en 1:12 met caravan.
Per saldo is in onze situatie de megane wat voordeliger. Geen enkele spijt van deze ruil.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen