Eddy vraagt op 13 mei 2014:
Als ik mijn caravan op een weegbrug plaats, moet ik de auto dan loskoppelen? Of juist gekoppeld laten maar de auto buiten de weegplaat houden. Groet Eddy
@Eric antwoordt op 13 mei 2014:
Als je de asdruk wilt meten kan je de auto aangekoppeld wegen.
De kogeldruk valt namelijk onder belading van de auto.
Eddy antwoordt op 13 mei 2014:
Oké @Eric. Bedankt voor de korte maar duidelijke reactie.
Ik zag overigens dat op dit Forum al vaker nauwgezet van gedachte is gewisseld over dit onderwerp, maar daar raakte ik een beetje het spoor kwijt als niet technicus. Groet Eddy
Theo Gerrits antwoordt op 13 mei 2014:
Eddy
Er zijn een aantal weegmethodes
Toegestane maximum massa caravan = aslast + kogeldruk
Massa die de auto mag trekken = Caravan aslast + kogeldruk
Je kunt ook alleen de aslast meten/wegen.
In de bijbehorende kentekenbewijzen kun je de toegestane of maximum waarden vinden.
Bij Politiecontroles wordt tegenwoordig ook vaak de auto gewogen, per as.
Aslasten en toegestane maximum massa staat op de constructieplaat van de auto en Kenteken of kentekenregister.
Succes met wegen
Theo Gerrits
Caravan Advies Nederland
0651027837
dirk antwoordt op 13 mei 2014:
Hallo,
wij zijn beginnende kampeerders en vorig jaar onze eerste caravan vakantieklaar wezen wegen we wilde weten wat het totale gewicht was van de caravan, ik heb hem toen afgekoppeld en dus alleen de caravan gewogen en dat viel mee hoor . de KOGELDRUK komt toch bij het laadvermogen van de auto ???
Bert antwoordt op 13 mei 2014:
Nee en ja..... Lees je wat in op dit 'gemierenneuk'. Wat is praktijk en wat is de wet.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 mei 2014:
Praktijk is dat aangekoppeld gewogen wordt. Kogeldruk mag je dus optellen bij het gewicht van de auto (en aftrekken van de caravan).
goos antwoordt op 13 mei 2014:
Bij een prof. weegbrug kan je meestal 2 x wegen voor de prijs en voor een heel klein bedrag een 1 x extra. ik zou dus in wegen op de gehele trein 2e weging op auto krijg je een uitweging of het netto gewicht dat is het gewicht van de caravan en e.v. een maal aangekoppeld de caravan, je bent er dan toch. heb je alles
Theo Gerrits antwoordt op 13 mei 2014:
Bij weging van de auto, vooras + achteras wordt de kogeldruk mee gewogen, dat is logisch want kilo's worden gedragen door de auto.
Voor de waarden genoemd in het kentekenbewijs, kentekencard of kentekenregister wat de auto mag trekken geldt voor de middenasaanhangwagen de aslast + de kogeldruk.
zie onderstaand artikel
Artikel 5.18.18a
•1. Als in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van personenauto’s een maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, dan mag:
◦a. de totale massa van aanhangwagens met een bedrijfsrem,
◦b. de som van de aslasten van autonome aanhangwagens met een bedrijfsrem, of
◦c. de som van de aslasten of de aslast in combinatie met een positieve koppelingsdruk van middenasaanhangwagens met een bedrijfsrem,
niet worden overschreden
•4. Als in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van een personenauto geen maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, mag géén aanhangwagen worden voortbewogen.
Als je de kogeldruk niet wordt vastgesteld door weging, zal de te trekken massa beoordeling in de controle achterwege blijven en zullen er alleen aslast(en) beoordeling volgen van zowel de auto en/of caravan. + 10% is dan PV
Praktisch moet je kijken wat er wordt gewogen en welke overtreding dat er dan wordt vastgesteld.
Afkoppelen wordt vaak omwille van de tijd achterwege gelaten.
Theo Gerrits
Caravan Advies Nederland
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.