Caravantrekker.nl

Combimatiemassa

Rolf heijke vraagt op 16 mei 2014:

Stel je hebt een auto die maximaal 1500 kg mag trekken.
Als je caravan maximaal 1600 kg is, mag je de caravan dan toch trekken als je zorgt dat de caravan maximaal met belading 1500 kg weegt?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 16 mei 2014:

Zeker mag je auto dat trekken. Een dubbelpaardstrailer met een toegestaan gewicht van bijv. 2200 kg mag je auto ook trekken, maar dan met maar een paard er in...

Als je auto een maximum massa heeft van 1900 kg mag je met die caravan van 1600 kg (toegestaan gewicht) daar zelf ook de weg mee op met rijbewijs B (zonder E), omdat opgeteld de toegestane massa minder is dan 3501 kg.


Ton Groenendijk antwoordt op 16 mei 2014:

Jazeker! Op het kentekenbewijs van uw auto staat het gewicht, dat de auto mag trekken, niet het soort voertuig.
Je kan het vergelijken met een paardentrailer. Die mag u leeg trekken (zolang die lege trailer niet boven de 1500 kg. komt. Nu weet ik niet wat een paard precies weegt, maar als er in diezelfde trailer twee paarden staan (voor de zekerheid 2) mag u dat niet meer. Net zoals met een lege tamdemasser: leeg is er niets aan de hand, tot er een paar kuub zand in wordt gestort.
Problemen ontstaan bij controles waar men uitsluitend op de papieren afgaat, want alleen extra geschoolde politiemensen zijn volledig op de hoogte van de ingewikkelde wetgeving mbt aanhangers. Voor een goede controle moet men (de controleurs) een weegapparaat bij zich hebben. Dan gaat er nog 75 kg af voor de trekhaak, die bij de lading van de auto wordt gerekend en dan blijft er voor u nog 25 kg overbelading over. Dat is aanzienlijk minder dan de 10% die men (de controleurs) door de vingers ziet. Dus...
Toch zou ik mij zeker richten naar de aanbevelingen van caravantrekker en/of de ANWB. Niet iedere auto die een bepaald gewicht mag trekken, is daar ook toe in staat onder alle omstandigheden. Zeker met de huidige downsizing, waarbij 1200 cc turbomotortjes anderhalve ton aanhanger mogen trekken, moet je jezelf afvragen of je daarmee jezelf en de auto een plezier doet.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 mei 2014:

Met rijbewijs BE mag het zeker!

Met alleen een B-rijbewijs is de Nederlandse wetgever onduidelijk. Volgens de huidige formulering mag het niet maar die formulering is niet zoals die bedoeld is in de EU. Ik verwacht dat die wordt aangepast en dan zou het wel weer mogen met alleen een B-rijbewijs.


Frans antwoordt op 16 mei 2014:

@Groenenveld

"Dan gaat er nog 75 kg af voor de trekhaak, die bij de lading van de auto wordt gerekend en dan blijft er voor u nog 25 kg overbelading over. Dat is aanzienlijk minder dan de 10% die men (de controleurs) door de vingers ziet. Dus... "

Dit vraagt om wat meer uitleg.

Frans


Anko antwoordt op 17 mei 2014:

Moest er ook even over nadenken. Ik ga er van uit dat hij bedoelt: gerekend van de toegestane massa van 1600 kg van genoemde caravan. Als hij maximaal beladen is, dan gaat er 75 kg richting de auto, waardoor je 1525 kg overhoudt. Een overschrijding van 25 kg t.o.v. de toegestane 1500 kg. Veel minder dan de 10% die kennelijk door de vingers wordt gezien.

Maar die genoemde 1600 kg is mogelijk niet de totale massa van de caravan incl. kogeldruk, maar de maximale aslast. En dan klopt het verhaal niet, want dan mag je de kogeldruk er niet nog eens af trekken. En zit je al op een overschrijding van 125 kg. En dan wordt het al erg krap t.o.v. die 10%.

Overigens moet je m.i. niet met 75 kg kogeldruk rekenen, maar met de feitelijke kogeldruk.


Theo Gerrits antwoordt op 17 mei 2014:

Dit was de vraag

Stel je hebt een auto die maximaal 1500 kg mag trekken.
Als je caravan maximaal 1600 kg is, mag je de caravan dan toch trekken als je zorgt dat de caravan maximaal met belading 1500 kg weegt?

Wat de auto mag trekken is een GEWOGEN massa. Dat is de aslast + de kogeldruk. Dit mag samen niet meer zijn dan 1500 kg. De 10% is in de uitvoering van de wetgeving (Muldergedraging opgenomen) en is niet iets door de vingers zien. Concreet betekent dit voor Nederland dat de massa niet meer mag zijn (gewogen) 1500 +10% = 1650 kg (Aslast + kogeldruk samen)

In het buitenland zijn mogelijk de % anders!

Rijbewijzen worden afgegeven aan personen die een MRT mogen besturen. Hier spreken we over de Papieren massa van de voertuigen. Kentekenbewijzen en Kentekenregister.

Met vriendelijke groet

Theo Gerrits
Caravan Advies Nederland
0651027837


Frans antwoordt op 17 mei 2014:

Concreet betekent dit voor Nederland dat de massa niet meer mag zijn (gewogen) 1500 +10% = 1650 kg (Aslast + kogeldruk samen)
Dit is wel een beetje stellig en klinkt alsof 150 kg overbelasting voor de auto geaccepteerd kan worden. Het gaat in het voorbeeld over grond voor verbaliseren, over uitvoeringsregeltjes voor een ambtenaar en dat heeft niets te maken met een marge van 10% in de veiligheid van de combinatie. Gegeven de enorme massa’s die sommige fabrikanten in hun folders hebben staan – en die niet primair bedoeld zijn als caravanmassa om mee naar Spanje te rijden met de toegestane snelheden – is het uit veiligheidsoogpunt zeer onverstandig om daar zelf nog wat bovenop te gaan zetten omdat je gevrijwaard bent voor boete bij controles in Nederland. Het zou van meer inzicht getuigen om met een caravan 10% onder de toegestane massa proberen te blijven.
Iets anders is het als je wegens je rijbewijs die gehanteerde 10% marge zou benutten, terwijl je binnen de technische marges blijft; een rijbewijs zegt immers weinig over rijvaardigheid.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 mei 2014:

In aansluiting op wat Frans zegt: Voor de veiligheid is niet direct het maximaal trekgewicht van de individuele auto van belang maar zeker ook wat andere modellen mogen trekken in dezelfde serie en het gewicht van de auto.
Voorbeeld:
Er zijn Opel Zafira's die maar 1050 kg mogen trekken maar ook Zafira's van het zelfde bouwjaar maar met een andere motor die 1500 kg mogen trekken. Dat bij een praktisch gelijk auto gewicht van ruim 1400 kg. Dan heb ik minder moeite bij een overbelading van die 1050 kg dan bij auto's waarbij de hele serie 1500 kg mag trekken en het gewicht maar 1400 kg is.

Voor de veiligheid is het leeggewicht van de auto van het grootste belang. Ik hoop dus wel dat de auto van Rolf tenminste 1500 kg leeg weegt.


Gijs antwoordt op 17 mei 2014:

Hallo Menno,
De wetgever is nu duidelijk mbt het rijbewijs be.
Dit is sinds 19 januari 2013 aangepast
Kijk hier maar even.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen.html

Grt Gijs


Bert antwoordt op 17 mei 2014:

Tuurlijk Gijs dat is (ons iig) bekend.

Frans schreef: 'een rijbewijs zegt immers weinig over rijvaardigheid'.

Da's een waarheid als een koe, maar even goed om dat eventjes subtiel neer te pennen. 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 mei 2014:

De wet is nu helemaal niet duidelijk! Zelfs zo onduidelijk dat ik van RDW, Politie, Politie opleidingsinstituut en het Ministerie verschillende antwoorden heb (zwart op wit). Er is dus geen eenduidig antwoord op de vraag of je met een B-rijbewijs een caravan mag trekken die op papier meer mag wegen dan de auto mag trekken.

Zie verder: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/rijbewijs.php


Bert antwoordt op 17 mei 2014:

Da's waar Menno. Ik hang te lang vast aan ingeroeste 'feiten', die bij zorgvuldige bestudering en navraag bij de instanties, niet duidelijk blijken te zijn!


Cs antwoordt op 18 mei 2014:

Mag ik het volgende met een B-rijbewijs trekken?
Max.massa auto (kenteken) 2150
Max. massa caravan (kenteken) 1500
TTM auto 3350

Maw is voor de bepaling van 3500 kg voor B:
- het gewicht van de TTM leidend of
- Max..gewicht auito 2150 + Max geiwicht caravan caravan 1500 in totaal 3650.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 mei 2014:

De som van de losse delen is bepalend. Dus in jou voorbeeld heb je BE nodig.

Persoonlijk vind ik je redenatie best hout snijden maar TTM (treinmassa) staat niet op het kentekenbewijs en is daardoor niet te handhaven.


Cs antwoordt op 19 mei 2014:

Oké, dank je voor het antwoord Menno. dan moet Ik dus eerst E gaan halen voordat ik het gewicht van de caravan terug kan zetten op de oorspronkelijke kilo's.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker