Caravantrekker.nl

Vrouwen achter het stuur met caravan

Quirien vraagt op 8 juni 2014:

Las net een stukje over het reizen met de auto.

83% van de mannen rijdt nagenoeg altijd of meestal zelf.
10% van de vrouwen.

Hoe is dat gesteld met de vrouwen van onze forum leden met de caravan er achter?

Even een voorzetje; mijn vrouw rijd gemiddeld ongeveer 50% van het traject.
Weet je wat zo mooi is pas op haar 43e jaar haar rijbewijs in een keer gehaald en op haar 48e jaar E achter B.

We hebben er al veel plezier van haar rijbewijs gehad en het geeft een veel ontspannender reiskilometers.(rijden vaak om en om de 2 \\\'a 3 uur.)

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Quirien Sengers antwoordt op 8 juni 2014:

Kleine correctie 2// moet 2 1/2 uur zijn


Bert.s antwoordt op 8 juni 2014:

Wij wisselen elkaar om de beurt af......de ander kan dan even relaxen...mijn vrouw heeft ook geen enkel probleem om met de caravan er achter te rijden.


Bert.s antwoordt op 8 juni 2014:

Even ter aanvulling...Ook mijn vrouw heeft op latere leeftijd nog E achter B gehaald.


Karin antwoordt op 8 juni 2014:

Ik rij (bijna) altijd en mijn man zelden. Hij heeft er geen feeling voor en ik wel.

Om die reden zijn we ook begonnen met een vouwwagen, maar die beviel niet. Ik wilde graag overstappen op een caravan, maar mijn man zag dat niet zitten. Dus hebben we afgesproken dat ik dan de caravan zou rijden.
Mijn man rijdt alleen op vlakke stukken op de snelweg.

Tot nu toe heb ik met een b rijbewijs reden. Binnenkort ga ik voor E;


Anko antwoordt op 8 juni 2014:

Mijn vrouw ziet het helemaal niet zitten. Heeft ook geen E rijbewijs en mag niet met onze combi rijden. Ik vind het daarentegen heerlijk, dus dat komt goed uit. Alleen als ik in het buitenland mijn been breek, dan blijft de caravan achter ;-(

Overigens wel grappig om te lezen dat Quirien (onbedoeld?) suggereert dat er alleen maar mannen op het forum zitten. Of lesbische stellen ... 😉)


Andreas-NL antwoordt op 8 juni 2014:

Ook mijn vrouw rijdt regelmatig vlakke stukken op de snelweg, bij voorkeur nà de lunch als mijn oogleden wat zwaar worden 😉 maar verder heeft ze liever dat ik rijd. Caravan 7,11 m over all en 1600 kg. In het verleden reed ze wel samen met haar zus en een Beyerland 380 voor een schildervakantie naar Frankrijk.
Door onze leeftijden hebben we het E-rijbewijs er indertijd gratis bijgekregen.


Quirien Sengers antwoordt op 8 juni 2014:

@ Anko,
inderdaad onbedoeld.
Ik heb trouwens niets tegen homo's of lesbiennes intendeel zelfs ken er zelfs een paar en hele gewone prettige mensen.(of carvanners)

Misschien dat Menno of Bert een percentage van hun cursisten aan kan geven waarbij de vrouw ook meedoet aan de trainingen.


Anko antwoordt op 8 juni 2014:

Natuurlijk niet. En voordat er misverstanden over ontstaan: ik ook niet hoor! Ik realiseerde me alleen tijdens het schrijven van mijn berichtje dat het feit dat je een vrouw hebt niet perse betekent dat je een man bent. Vandaar die toevoeging 😉


Janka antwoordt op 8 juni 2014:

Hier ook wisselen. De verhouding ligt ongeveer op 60/40. Man/vrouw.


Gijs antwoordt op 8 juni 2014:

Even over het rijbewijs e
Dit is allang niet altijd meer nodig.
De regels zijn sinds 19 januari 2013 veranderd.
Kijk eerst even op deze site van de overheid
Het kan u veel geld besparen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen.html

Grt Gijs.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 juni 2014:

Ik zou maar hier kijken😉
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/rijbewijs.php


Frans antwoordt op 8 juni 2014:

Mijn vrouw rijdt nooit meer met caravan. Ze vind dat ik goed genoeg rijd (althans met caravan 😉) en heeft er zelf geen plezier in. Sturen kan ze als de beste en heeft dat ook ooit noodgedwongen bewezen. Alleen oriënteren heeft ze geen lol in. Van mij hoeft ze niet zo nodig te rijden want ik vind zelf achter het stuur net zo relaxed als er naast.


Gijs antwoordt op 8 juni 2014:

Ik zou niet weten Menno wat er anders is dan naar de site waarna ik verwijs.
De omschrijving is excakt hetzelfde.

Mvg Gijs


Anko antwoordt op 8 juni 2014:

Misschien is het verschil niet de inhoud maar de lokatie: zijn eigen site ipv die van iemand anders. Daarom ook de 😉


Rene antwoordt op 9 juni 2014:

Hallo Quirien, ik rij altijd zelf. Anneke vind het maar niks om met een caravan te rijden.. Groet René


Alfred antwoordt op 9 juni 2014:

Normaal gesproken reed mijn vrouw nooit met de caravan. We hebben nu een kleinere auto en daarom wil ze het nu proberen. Ze heeft overigens ook haar BE rijbewijs.


Robin antwoordt op 9 juni 2014:

Mijn vrouw vind er niks aan, autorijden. Met of zonder caravan. Ik had er wel mijn beroep van willen maken, zeker als er iets achter hangt amuseer ik mij enorm.
Dus met caravan rijd ik en mijn vrouw niet. Sinds wij een wat zwaardere auto hebben is E vereist en dat heb ik wel en zij niet. Dus volgens de wet mag het ook niet meer.
Met de vorige trekauto heeft ze (om het te proberen) wel een paar keer met caravan gereden en dat deed ze prima!
Wel flauw dat ik E moest halen omdat de combi (nog) stabieler werd met de zwaardere trekauto...........


Anko antwoordt op 9 juni 2014:

Beetje off-topic, maar ik heb inderdaad eens meegemaakt dat iemand zijn Espace tijdelijk omruilde voor de Mondeo van een collega, omdat hij met de lichtere auto wel met B mocht rijden, maar met de zwaardere niet. Overigens was dat nog in de tijd van de oude regels.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 juni 2014:

Ik vind autorijden met de caravan leuk en mijn vrouw niet echt dus is het logisch dat ze er niet aan te pas komt. Gelukkig kan ze het uitstekend want toen ik een paar jaar geleden een ski ongevalletje had heeft ze ons prima met de caravan uit de bergen naar huis weten te brengen.


Gijs antwoordt op 10 juni 2014:

Mijn vrouw rijdt nooit met een aanhanger cq caravan.
Zij durft dat niet, en ze houdt ook niet van autorijden.
Ik daar in tegen heb voor mijn werk altijd met aanhangers gereden van 6 meter lengte en ga ook overal langs met de caravan en rijd ook op de spiegels achteruit.
Dus je raadt wel wie er rijdt.


Rico antwoordt op 26 juni 2014:

M'n vrouw heeft nooit met de vouwwagen of caravan er achter gereden. Het leek haar helemaal niks, en ik vind het juist leuk. Inmiddels kon ze haar rijbewijs niet meer verlengen ivm medicijngebruik. Dus gewoon solo vanaf een camping rijden is er ook niet meer bij. Behalve met de scootmobiel natuurlijk 😉


fransvb antwoordt op 26 juni 2014:

Het lijkt me zo fijn om samen te rijden.


De Vries antwoordt op 26 juni 2014:

Hallo allemaal,

Voor onze combinatie is BE vereist (auto circa 2800kg / caravan 2000kg) Ik rij hier eerlijk gezegd ook het liefste zelf mee en met plezier. Ik ben ook van mening dat ervaring vereist is voordat je vertrouwd met een dergelijke combinatie gaat rijden. Mijn vrouw vind dit prima, alhoewel ik wel eens opper om E achter B te gaan halen. Wanneer het nodig is kan dat en is er de mogelijkheid om onder begeleiding rustig wat ervaring op te doen. Zelf ben ik overigens ook begonnen met een Passat en Hobby 450


Marcel antwoordt op 26 juni 2014:

Mijn vrouw kan met de combinatie rijden, maar vindt het absoluut niet leuk of prettig.

Ik rijd dus alle kilometers.


Quirien Sengers antwoordt op 27 juni 2014:

Al rijd een vrouw of man niet graag lijkt het mij toch een prettige gedachte dat in onverwachte situaties zij of hij kan/durft te rijden.

Ik mag na 4 1/2 maand weer auto rijden, kunnen we weer wisselen want autorijden is ook een van mijn favorieten bezigheden en zeker met de caravan.
De scoot mobiel heb ik 3 weken geleden weer vaarwel gezeg en krabbel ik langzamerhand weer op.

Overigens had ik meer reacties verwacht over het rijden van vrouwen.
Misschien moeten we als mannen vrouwen iets meer stimuleren.

Wij hebben er in iedergeval veel gemak van.


Janka antwoordt op 27 juni 2014:

Ik zie het nog steeds als een gemiste kans voor al die vrouwen die wel mogen en kunnen maar niet willen of durven. Het is vaak de wisselwerking tussen de twee partners hoe daar mee om te gaan. Ik lees vaak reacties als: " mijn man is beroepschauffeur of ik vind het niet leuk, ik moet er niet aan denken met zo'n gevaarte achter me te rijden of ik hou al niet van autorijden en mijn man vindt het leuk om te doen dus waarom zou ik?"
Eigenlijk zijn het dus de mannen die de vrouwen niet voldoende stimuleren om het stuur ook eens over te nemen. En de vrouwen? Die vinden dat al lang prima! Totdat er iets gebeurt waardoor ze ineens honderden of nog meer kilometers met de combinatie moeten rijden. En dan rijdt er wel een onervaren caravanrijder op de weg, iemand die nog nooit met zo'n combinatie gereden heeft...Dus vrouwen, weest verstandig, kruip uit jullie schulp en rij ook eens met de caravan. Desnoods alleen op de snelweg maar doe het!


Quirien Sengers antwoordt op 27 juni 2014:

@Janka,
Goed verwoord en kan ik mij volledig hier bij aansluiten.

Het gebeurd helaas ook wel eens andersom.

Mijn vrouw praat wel eens met andere vrouwen als die zien dat zij rijdt met de mededeling; ik zou ook wel eens willen rijden maar mijn man wil het niet of vertrouwd mij niet.

Ik moet bekennen dat de eerste jaren ik ook niet helemaal lekker in de auto zat, immers jarenlang alleen gereden maar haar wel bleef stimuleren/aanzetten het te doen toen ze haar rijbewijs had behaald.

Moet ook bekennen dat zij, toen zij E achter B haalde ze wel beter en gedeurfder/zekerder is gaan rijden.


swen antwoordt op 27 juni 2014:

Mijn vrouw rijdt auto wanneer dat nodig is, maar reist liever met het OV.
Als man ben ik uiteraard wel snel met: "zal ik dan maar even rijden".
Gelukkig is ze zelfstandig en geeft wel aan wanneer ze wel wil rijden!
Het rijden met caravan gaat wel wat onder druk van mij!
Ik vind dus dat ze gereden moet hebben met een caravan in geval van nood.
Dus ja, ze rijdt met auto en caravan, maar liever niet.
Ik voel me wel veilig wanneer ze rijdt!
Voor elke vakantie rijden we altijd even op een industrieterrein enige rondjes.
Dat is zo'n deel van de stad waarvan de stad had gehoopt veel grond te verkopen, en besloot alvast veel straten, rotondes, kruisingen aan te leggen.
Een zeer overzichtelijk terrein dus, waar ook veel rijschoolhouders te vinden zijn.
Rechte stukken weg, en een 50-70km/h is prima te doen.
Kun je mooi een noodstop oefenen!!!!!!
Maar ook bochtje achteruit, rotondes, kruisingen etc etc.
Kortom, wij zijn altijd een 2 uur daar te vinden in de dagen voor we op vakantie.
En dan rijden we beiden. Daarna een rit snelweg van een 10-15 km, ook dat doen we allebei.
Als het erg druk is, of onrustige verkeersstromen, en in de stad, rijdt mijn vrouw niet met caravan.

Goed dat hier het niet-vertrouwen van "de man" even naar voren komt. Het zelfde vind ik gelden voor: "ach mijn man rijdt zo graag, en beter dan ik".
Of nog erger(in mijn ogen althans): "mijn man wil niet dat ik rij".
Wanneer je niet rijdt, bouw je geen vaardigheden en routine op.
Dus mannen en vrouwen: samen afwisselen of in elk geval weten, en ervoor zorgen, dat de ander ook kan rijden met jullie combi!



Tijs antwoordt op 27 juni 2014:

Ik moet toegeven dat ik het liefst zelf rijd, vooral omdat ik het leuk vind. Mijn vrouw kan ook prima met de combi overweg (gecertificeerd door Bert). Om gezondheidsredenen is het echter zo dat ik beter de lange stukken voor mijn rekening kan nemen zodat zij fit op vakantie is.

Los daarvan is het prettig dat zij in geval van nood de caravan prima terug kan brengen. Dan maar wat langer onderweg. Bovendien is het voor mij heel prettig dat zij weet wat zo'n combi als we samen door onbekend terrein navigeren. Als ze een bocht "vrij geeft" dan past het ook.


Marc antwoordt op 3 juli 2014:

Mijn vrouw kan met onze combinatie totaal niet overweg, 8,65 + 5,20m,. Ze heeft er ook geen gevoel voor. Ik doe beroepsmatig heel veel kilometers en heb er totaal geen probleem mee om alleen te rijden.


Janka antwoordt op 3 juli 2014:

Misschien zou een cursusje bij Bert en Menno haar daar vanaf kunnen helpen?


@Eric antwoordt op 3 juli 2014:

Zit je in de PR tegenwoordig Janka? 😉


Linda antwoordt op 3 juli 2014:

Mijn man en ik rijden beide. Verdeling ongeveer 65 / 35 = man / vrouw. Drukke stukken en rondom steden rijd mn man, die kan dat gewoon beter. En dan ik in animatieteam voor de kinderen op de achterbank 😉.


Janka antwoordt op 3 juli 2014:

Nee, maar als ik zo'n berichtje lees gaan mijn nekharen overeind staan.
Marc rijdt veel en moeders vindt het prima zo. Marc zou haar meer moeten stimuleren en dan met nadruk op leren. En dat kan prima met een cursus.
Of dat nou bij de heren van deze site is of ergens anders maakt niet zoveel uit. Ik zie het meer als een gemiste kans en het bewijs dat er nog steeds vrouwen zijn die zich wegcijferen en verschuilen achter hun man.


Rico antwoordt op 3 juli 2014:

Misschien vindt de vrouw van Marc het een gemiste kans als ze er niet relaxed naast kan zitten? Iedereen heeft recht op z'n eigen keuzes hoor.

Ik heb eerder al een posting gedaan over dit onderwerp, maar toch nog maar eentje.

Toen m'n vrouw nog kon autorijden deed ze dat ook. Ze had een wat fellere rijstijl (maar ook schadevrij) als ik, categorie "hoe slechter ze lopen, hoe harder ze rijden". Maar rijden met de caravan er achter was voor haar een no-go. In de woorden van Janka "verschool" ze zich dus achter mij.

Maar nu omgekeerd. Als het om koken gaat, dan is m'n vrouw helemaal in haar sas. Ze vindt het leuk, is er creatief in, en ze is er goed in. Ikzelf kan wel iets simpels koken, het is dan ook goed eetbaar, maar ik heb er geen lol in. Dus ik "verschuil" me met graagte over dit onderwerp achter m'n vrouw.

Dus Janka: waar verschuil jij je voor? En kom niet met "ik verschuil me nergens voor".


Janka antwoordt op 3 juli 2014:

Rico voelt zich dus aangevallen omdat ik een open deur intrap?
Ik verschuil me nergens achter, ik doe gewoon mee.


Rico antwoordt op 3 juli 2014:

Nope, voel me niet aangevallen. En niet in ieders ogen is het een open deur. Het kan jouw mening zijn, maar daarmee is het geen gemeengoed.


Marc antwoordt op 3 juli 2014:

Mijn vrouw heeft totaal geen interesse en zin om met onze combinatie te rijden, maar ze heeft wel de caravan mogen kiezen 😆.
Ik heb vroeger een zeiljacht gehad en dat heeft ze ook nooit willen besturen.
Ik heb daar ook totaal geen probleem mee dus iedereen tevreden.


Ralph antwoordt op 22 juli 2014:

Ook mijn vrouw rijdt gewoon in de combinatie. Trek auto's steeds zo uitgekozen Trek auto zwaarder dan de caravan) dat zij met alleen B de boel mag besturen. Om de beurt uurtje of 2 a 3 sturen dan halfuurtje rust en wisselen. Is relaxt voor beiden. (mijn/onze ervaring)


AC antwoordt op 27 juli 2014:

Twee vrouwen aan het stuur: jawel hoor… Noordkaap heen en terug met caravan, Lofoten heen en terug met caravan… We deden al heel wat kilometers !

Rechtdoor rijden en je verstand erbij houden kan iedereen die dat wilt. Aanvankelijk rustig de combinatie leren kennen is nodig maar dat is ook zo voor gewoon autorijden (basisvaardigheden die aan te leren zijn). Ook elke nieuwe auto voelt anders aan, ligt anders in de bocht,…. Kilometers doen dus maar op een voorzichtige manier zodat je de kritieke punten weet liggen (monovolume in een bocht is iets anders dan brede platte Audi of Porsche).

Manoeuvreren is echter iets anders. Ruimtelijk inzicht speelt hier meer mee dan in het rechtdoor rijden en een wat bredere bocht maken. Wat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek: er is inderdaad een verschil tussen vrouwen en mannen (vandaar dat de normscore bij de intelligentietest anders ligt voor mannen dan voor vrouwen). Het verschil wordt echter door opvoeding/ervaring verklaard en niet door aangeboren eigenschappen (niet sekse- maar gendergebonden dus). Maw als een vrouw meer gaat oefenen in dat soort zaken dan zal deze vaardigheid ook toenemen. Ervaring doet je dus groeien in dat ruimtelijk inzicht ! Mijns inziens krijg je door die ervaring ook zelfvertrouwen en dat kan nog eens gestimuleerd worden door de omgeving (positieve beïnvloeding door partner bijvoorbeeld). Zie ook: http://www.genderklik.be/10mythes/Mannenscorenbeteroptestenvoorruimtelijkinzi.aspx#active

Met plezier kan ik (vrouw) vertellen dat we (2 vrouwen) al jaren beiden met de caravan rijden. Om gezondheidsredenen rijd ik de laatste paar jaar vrijwel alle kms (zoals Tijs zijn situatie). Alhoewel ik meestal de manouvers achteruit rijd geeft zij (indien nodig) perfecte aanwijzingen, met evenveel inzicht dus, tot op de milimeter. Geen plek is te ver of we reden er al wel eens naar toe, de laatste 10 jaar dus met caravan (voordien met tentje). Sedert enkele jaren zijn we in het bezit van een Biod (Nomade) en die ligt echt heerlijk op de weg ! Ik kan de keuze van onze trekauto of caravan edm ook perfect technisch uitleggen… Meer nog: voor we tot de aankoop overgingen had ik zelfs de test gedaan op dit forum (of de combinatie wel goed scoorde bijvoorbeeld).

Ccl: technisch inzicht hebben en rijden met een caravan kan dus even goed als vrouw (mits evenveel oefenkans)... En heren … hetzelfde geldt vermoedelijk ook voor koken, wassen en kleren herstellen 😉… Je moet er wel zin in hebben…


Ruud antwoordt op 27 juli 2014:

Super


Quirien antwoordt op 29 december 2015:

In de laatste KCK staat een stukje over vrouwen aan het stuur. Zou dit een stimulans zijn voor meerdere dames? Zie verder hoe beviel het rijden, toch wel positieve antwoorden.
Alleen bij de toevoeging; alhoewel het wel een beetje een een mannending blijft , vroeg mij af, hoezo/waarom?

Misschien kan Bert hier iets over zeggen want die zal best ook wel veel vrouwen achter het stuur krijgen en vraag ik mij af , doen die het dan veel slechter? Die om mij heen, vrouw en oudste dochter in ieder geval niet.


Janka antwoordt op 29 december 2015:

Ik denk dat het vaak om een wisselwerking gaat.
De vrouw vindt het niet zo nodig, de man vindt het wel prima zo.
Van beide kanten dus geen stimulans.


Quirien antwoordt op 29 december 2015:

[reactie op verwijderd bericht], in eerste instantie moet je nooit iemand (vr of m) dwingen iets te doen als men dit niet wilt. En taken uitvoeren waar je beide goed in voelt ; geweldig toch?
Maar bij de ccl, staat ook technisch inzicht hebben en rijden met een caravan, en daar gaat het hier over. Dus alle andere zaken die je noemt zijn prima maar hierop totaal niet van toepassing.
En als zij het nu wel leuk vinden en zich voor mij part met een cursus bij Bert er in willen bekwamen moet je dat dan tegen houden. Dat autowassen wielwisselen akkoord dat deed ik altijd graag als zij de ramen maar zeemt want ik heb altijd strepen.(smiley)


fransvb antwoordt op 29 december 2015:

Mijn vrouw zit niet aan het stuur maar bestuurd de auto wel!!!!


Jan@ antwoordt op 30 december 2015:

Geestig Frans.


Vino antwoordt op 30 december 2015:

Dit draadje loopt al sinds 2014,dus achter de feiten aan.

Fijne jaarwisseling voor iedereen.

Vino.


PieteR antwoordt op 30 december 2015:

Haha, ik weet zeker, dat in 2016 weer nieuwe vrouwen achter het stuur zijn gekropen, of juist niet.... 😉


MarkS90 antwoordt op 30 december 2015:

Achterhaald of niet, het thema blijft actueel.


fransvb antwoordt op 31 december 2015:

@Quirein,
Het zou mooi zijn als die 83% van de vrouwen ook achter het stuur kroop.
Het zou de emancipatie een enorme boost kunnen geven.
Hoewel mijn vrouw jammer genoeg ook tot die 83% behoort is zij degene die de onderhandelingen doet bij aankoop van auto en caravan en daar ben ik weer ontzettend trots op.


Dieter antwoordt op 31 december 2015:

Voor het bepalen of een B-rijbewijs voldoende is, is het maximaal trekgewicht niet van belang. Hoewel de wet wat onduidelijk is op dit punt, is de uitleg die wij hebben gekregen van Politie, RDW en Ministerie van Infrastructuur zo dat alleen de toegestane massa's van auto en caravan op het kenteken bepalend zijn. Dus een auto met een MTM van 2000 kg en een caravan met een MTM van 1500 kg mag je besturen met een B-rijbewijs zelfs als het maximaal trekgewicht van de auto maar 1400 kg is. Uiteraard moet de cararavan dan beladen zijn tot 1400 kg omdat anders de caravan overbeladen is voor de trekauto.


@menno
Dus uit bovenstaand stukje begrijp ik dat het maximale te trekken gewicht wordt bepaald door het feitelijke gewicht en niet het kentekengewicht? Dus een caravan met Mtm 2000kg mag leeg achter bovenstaande auto gehangen worden als je onder de 3500kg totaal blijft? Vreemd...
Lees ik het goed menno?

Grt

Dieter


Dieter antwoordt op 31 december 2015:

Verwarrend dat de ene keer het papieren gewicht telt en de anderen keer het (gewogen dus) werkelijke gewicht....l


Anko antwoordt op 31 december 2015:

"Mocht de auto een MTM hebben van 1500kg, dan mag het wel met een B op voorwaarde dat het gewogen gewicht van de caravan < is dan wat de auto mag trekken."

De genoemde voorwaarde is niet een voorwaarde voor het mogen rijden met deze combinatie met enkel een B rijbewijs, maar voor het überhaupt mogen rijden met (of beter "van") deze combinatie. Staat dus helemaal los van het rijbewijs dat je hebt. Het gaat dan ook over wat je auto aan kan en niet over wat jij als bestuurder aan kan.

Misschien maakt dat het ook makkelijker om te bregrijpen waarom het soms over maximal toegestane gewichten gaat en soms over feitelijke gewichten.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 31 december 2015:

Precies Anko.

De laatste zin in "Dus een auto met een MTM van 2000 kg en een caravan met een MTM van 1500 kg mag je besturen met een B-rijbewijs zelfs als het maximaal trekgewicht van de auto maar 1400 kg is. Uiteraard moet de cararavan dan beladen zijn tot 1400 kg omdat anders de caravan overbeladen is voor de trekauto.".
Dit deel had ook kunnen staan "mits de bestuurder niet gedronken heeft" of een andere willekeurige bepaling uit het wetboek.
En om het nog bonter te maken.... Bij staande houding mag je niet verder rijden als op papier de caravan 1 kg te zwaar zou zijn voor rijbewijs B (dus MTM 2000 kg + Caravan MTM 1501 kg) maar pas als de caravan bijvoorbeeld 1501 kg zou wegen terwijl 1400 kg trekgewicht is toegestaan kan je gewoon met 101 kg overbelading doorrijden.

Dus voor het rijbewijs (=papiertje) zijn alleen de papieren gewichten van belang.


Beverwijk antwoordt op 31 december 2015:

Bij onze Kampeerclub rijden vrouwen wel solo met een flinke caravan en dat met een leeftijd van 80 plus!!!!


Quirien antwoordt op 1 januari 2016:

@PieteR, als ik de KCK bijdrage zie sowieso 6 die naar het schijnt nog nooit gereden hadden.
@fransvb, niets jammer hoor, zij heeft toch andere kwaliteiten?

En nogmaals laat het duidelijk zijn, mijn bijdrage heeft totaal niet de intentie om vrouwen te dwingen achter het stuur te krijgen maar door het stukje in de KCK zou het kunnen zijn dat er nog meer vrouwen een "boost" krijgen om het te doen.
Het is net zo iets als, we goed handballen, tennissen of wat dan ook na dat er aandacht is besteed een enorme toeloop is op die sporten.
Dus dwingen nooit en een klein zetje geven en overtuigen mag.

Ben benieuwd of Bert nog reageerd. En er zijn ook vrouwen met een heel ruimtelijk inzicht, soms beter dan een man.(smiley)


PieteR antwoordt op 2 januari 2016:

Ooit heb ik heel lang getraind om oorverdovend lang achter het stuur te zitten bij een matige snelheid. Voor mij is het dus niet zo'n probleem als mijn lief slechts in een noodgeval de macht overneemt. In een omgekeerd noodgeval is het voor ons allebei beroerder: Ik kan lang niet zo lekker koken als zij... 😉


Beverwijk antwoordt op 2 januari 2016:

Nog een positief item, vrouwen blijken beter achteruit te rijden met een caravan dan mannen, Dit geldt o.a ook voor mijn eigen vrouw!!


Bert.s antwoordt op 2 januari 2016:

nou Beverwijk

Dat geld niet bij ons.....mijn vrouw rijd alleen vooruit met de caravan......maar daar ben ik ook al heel blij mee, dan kunnen we af en toe wisselen van plek.


Louis antwoordt op 2 januari 2016:

Mijn vrouw wil absoluut niet rijden maar is in tig andere dingen beter, en dat is me meer waard dus wat zou het...


Beverwijk antwoordt op 2 januari 2016:

Het is wel gemakkelijk dat mijn vrouw er mee kan omgaan!
Ik heb nogal eens Spit in mijn rug en dan redt ze zich ermee


Bert antwoordt op 2 januari 2016:

Nou vooruit dan... 😉

Ik kan vrouwen tijdens onze caravancursusen niet betrappen op minder kundigheid of verkeersinzicht. Het gaat echt wel gelijk op. Vaak is er wel minder ervaring en vinden ze het wat spannend soms eng. Dat is vaak de reden om deel te nemen.


Quirien antwoordt op 2 januari 2016:

Dames, mochten jullie dit lezen en net een zetje nodig hebben is dit toch een mooi antwoord. Ik neem tenminste aan Bert, dat ze er na de cursus "sterker/zekerder" uitkomen, dus wat let jullie.
Hoe dan ook ik heb er al veel plezier van gehad dat mijn echtgenote reed en zeker in de periode dat ik helemaal niet mocht/kon rijden of medicatie gebruikte waarbij werd vermeld dat deze het rijden beinvloeden.

Oh, en ik heb geen aandelen.(smiley)


PieteR antwoordt op 3 januari 2016:

Schei nou uit, Quirien! Als ze er teveel plezier in krijgt, heeft ze straks geen zin meer om te koken en dan kan ik zelf aan de bak, en dat is een knap slechte deal! 😉


Quirien antwoordt op 3 januari 2016:

@PieteR, ja daar moet je wel voor waken, maar ik zie ook vaak mannen op de camping koken die de hele rit hebben gereden, wat doen die dan fout? (Smiley)



PieteR antwoordt op 4 januari 2016:

Tsja, dat is een verhaal apart en vooral het veroorzaken van een mistige rolverdeling, maar of dat nou echt een fout is? 😉


Ventje antwoordt op 27 januari 2016:

Er zullen beslist vrouwen zijn die niet zo goed met een caravan over weg kunnen, maar die zullen er onder de mannen ook zijn.
Ik ken vrouwen die rijden met caravan of camper beter dan menige man.

En voor vrouwen en mannen die er niet zo handig in zijn, daar is dus de "Caravan training" voor, toch ?


PieteR antwoordt op 30 januari 2016:

Er was ooit een tijd, dat Belgische auto's kundig bestuurd werden door vrouwen, ongeacht of er wat aan de haak hing.
Zelden zag je een man achter het stuur, en dat was maar goed ook!


Helma antwoordt op 21 maart 2016:

Wij rijden altijd met zijn tweeën, man wel meer en op de moeilijke trajecten (in de bergen). Eerst met een aanhangwagen later met een caravan. Jaren geleden toen de kinderen nog klein waren op de eerste dag van onze eerste vakantie met een caravan deze total loss gereden door een slingerende combinatie. We snappen nog steeds niet waardoor. Het was een tweedehands caravan (Eriba) waarvan ik altijd het vermoeden heb gehouden dat daar eerder iets mee is gebeurd. Dus nooit meer een tweedehands caravan gekocht. Daarna met moeite weer vertrouwen opgebouwd. Hetzelfde traject het jaar daarop gereden met zweet in de handen. Dertien jaar later tijdens mijn rijbeurt op de eerste dag een lekke band (was net nieuw) en volgende dag weer met mij achter het stuur een klapband. Dit was de reserveband. Ik heb de combinatie netjes op de vluchtstrook gereden. Verder geen schade. Bij lange ritten blijf ik wel het stuur overnemen maar de lol was er wel een beetje vanaf. Kamperen blijven we leuk vinden. Inmiddels gaan we met zijn tweeën en kan de caravan dus kleiner. We hebben nu een Kip Vision gekocht, lichter, smaller en lager. VW passaat ervoor dus dat moet goed komen. Hopelijk dit om mij weer vol vertrouwen te laten rijden. Ik vind het namelijk wel belangrijk dat ik ook met de combinatie kan rijden.


PieteR antwoordt op 21 maart 2016:

Goed zo, hou vol!!


Bert antwoordt op 21 maart 2016:

´We snappen nog steeds niet waardoor.´

Dat is dus echt verontrustend. Kunnen jullie nu echt niets bedenken, nadat je op onze site je ingelezen hebt, wat de oorzaak (samenloop van omstandigheden) toen waren?


Helma antwoordt op 23 maart 2016:

Wij rijden inmiddels al 15 jaar na dat moment zonder schade met een caravan. Zoals al aangegeven geef ik de schuld aan de tweedehands caravan. Ik denk dat de vorige eigenaars daar een ongeluk mee hebben gehad en dat niet hebben aangegeven.
Juist het lezen van deze site maakt mij duidelijk dat wij alles goed hebben gedaan. Ook het feit dat onze nieuwe combinatie zelfs bij het krijgen van een klapband gewoon bestuurbaar bleef maakt dit m.i. duidelijk.
Zoals gezegd voor ons dus nooit meer een tweedehands caravan.


Frank antwoordt op 23 maart 2016:

@Helma : hele mooie combinatie.
Met een heerlijke reisauto, een nieuwe en stabiele Kip en ruimschoots marge als je een berekening zou maken op deze site. Wordt vast een topvakantie met een lachende bestuurster !


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 maart 2016:

Helma schreef: Zoals al aangegeven geef ik de schuld aan de tweedehands caravan. Ik denk dat de vorige eigenaars daar een ongeluk mee hebben gehad en dat niet hebben aangegeven.

Een 'ding' kan niet zomaar de schuld zijn tenzij er een plotseling technisch gebrek was, en dan nog is dat zelden de oorzaak van een ongeluk. Wat ik meer vermoed is dat jullie oude caravan veel zwaarder was dan jullie dachten. 200 kg meer kwam vroeger nog wel eens voor. Dat zou dan net de druppel kunnen zijn waardoor bij een samenloop van omstandigheden het fout ging. Bedenk ook dat er eigenlijk nooit maar 1 oorzaak is van een ongeluk maar dat dit bijna altijd meerdere oorzaken heeft en, niet onaardig bedoeld, maar de reactie van de chauffeur is daar een van.


Helma antwoordt op 23 maart 2016:

Natuurlijk is het altijd een samenloop van omstandigheden.
Een Eriba Nova is niet de lichtste caravan dus dat helpt in elk geval niet. Volgens mij was de oorspronkelijke vraag hoe het gesteld was met vrouwen achter het stuur. Wanneer ik dan de laatste reactie lees m.b.t. de mogelijke verkeerde reactie van de chauffeur dan proef ik hier wel weer een vooringenomen houding uit. Voor de duidelijkheid het was op een rechte weg, ik reed beneden de adviessnelheid (ik werd veelvuldig ingehaald door mannelijke caravanrijders) en er was (gelukkig) geen ander verkeer. Het was wel een traject waar dit vaker voorkwam, gezien de waarschuwingsborden. Dank zij mijn goede reactie heb ik de combinatie redelijk, zij het gedeukt,tot stilstand kunnen krijgen. We hebben de combinatie naar een camping kunnen rijden en daar een prima vakantie gehouden.De caravan was van binnen namelijk onbeschadigd en we konden gewoon met onze auto rijden. De grootste schade aan de buitenzijde van de caravan ontstond bij het op de sleepwagen trekken.
Om terug te komen op de start van dit draadje, het had in ons geval niet uitgemaakt wie er had gereden, man of vrouw.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 maart 2016:

Met dat laatste ben ik het 100% eens! Mannen rijden niet beter dan vrouwen. Vaak hebben mannen wel meer ervaring maar dat heeft een andere oorzaak.


PieteR antwoordt op 24 maart 2016:

Helma, je hebt het gewoon erg goed gedaan. Technisch gezien is er geen enkele reden meer om na zo'n lange tijd nog de bibbers te hebben, maar emotioneel zal dat misschien anders zijn?


Frans antwoordt op 24 maart 2016:

Ben het helemaal eens met de laatste post van Menno. Er zijn ook vrouwen met echte caravanervaring, die het helemaal snappen door ervaring wijs geworden. Onderstaand een citaat uit een mailwisseling van twee caravanvrouwen. De ‘echte kampeerder’ in het relaas laat het rijden met de caravan geheel aan haar over! Ik vind het een veelzeggende ervaring.

"Wij hadden een seizoensplaats jarenlang op een camping in de bergen bij het Meer van Geneve.
Mijn zusje en mijn neven en tante wonen in de bergen achter Montreux.
Gingen we elke schoolvakantie tussen Herfst en Pasen.
Met 1 hond.
Nu nog af en toe, in combinatie met hondenwedstrijden.
Ik denk 10 lange weekends per jaar. Ook nog wel in het buitenland, Luxemburg, Duitsland.
(..) is echt de kampeerder, ik ben meer van de vliegreisjes en de cruises, dus dit is een leuk compromis!

Onze caravan is gewoon gevaarlijk op de weg.
Dat rijdt echt niet lekker.
Hij is 2.50 breed geloof ik, een Knaus, en heel erg lang, nog net geen dubbel asser.
Super windgevoelig. Veel te vierkant.
Moet heel goed beladen worden. Weinig water mee, dat soort dingen.
Dissel verzwaren. Kogeldruk tot net boven de 100, dan kan het net.
Harder dan 85 km wordt al heel snel gevaarlijk.
Ik ben er al eens in Frankrijk mee aan het slingeren geraakt, bergaf natuurlijk, in de slipstream van een mega autobus dubbeldekker die 130 reed in de afdaling en gelukkig heb ik de boel weer in het gareel gekregen.
Maar dat was echt heel erg eng.

Met m’n diverse Chateautjes en Dethleffs kon ik echt met 100 de berg veilig af.
Spoilertje eronder.

Met dit schip echt niet.
Onze zigeunerbak.
Helemaal omgebouwd en geschikt voor 4 honden en onszelf.
Maar niet fijn om mee te rijden.

Maar op zich is het superleuk om midden in de natuur te staan, dat mis ik wel.(..)"



Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker