Kees vraagt op 18 juni 2007:
Wij hebben met onze nieuwe Home-Car 45 Space (met groene ventieldopjes, dus stikstofgevuld) het voorseizoen op de camping gestaan. Nu vraag ik mij af of ik, als de bandenspanning is teruggelopen, deze met gewone lucht kan bijvullen of dat ik beter naar de bandenboer kan gaan.
Welke bandenspanning adviseren jullie? Er zit een stikkertje op met 4.5 bar.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 juni 2007:
Als de fabrikant 4,5 bar voorschrijft zou ik dat maar zo houden. Ik neem dan ook aan dat de loadindex aardig overeenkomt met het werkelijk gewicht.
Gewone lucht bevat al 80% stikstof, dus bijvullen met gewone lucht is niet erg. Natuurlijk bevat dan de band geen 100% stikstof meer maar regelmatig controleren is belangrijker dan het voordeel van 100% stikstof.
Ton antwoordt op 18 juni 2007:
Waarbij ik me afvraag hoe de bandenleverancier er 100% stikstof in krijgt. Hij kan de band m.i. niet vacuum trekken en vervolgens vullen met stikstof. Het advies is wel, indien je banden hebt laten vullen met stikstof, deze niet bij de reguliere pomp bij te vullen, dan doe je het voordeel teniet. Maar ook hier heb elk voordeel zijn nadeel, niet meer controleren/bijvullen omdat het omslachtig is, is " de caravan voor de wagen spannen" .
Bobbel antwoordt op 22 juni 2007:
Stikstof blijft in de band, lucht kan door het rubber blijkbaar wel verdwijnen (al is het heel langzaam). Bijvullen met wat lucht levert dus ook weer nieuwe stikstof op die blijft. Ik zou wel kijken of je metalen ventielen hebt, in plaats van plastic. Bij 4,5 Bar is dat aan te raden en ze kosten bijna niks.
gert antwoordt op 22 juni 2007:
je mag ze alleen met stikstof bij vullen anders kunnen je banden weer warm worden.
en als je ze met gewone lucht bijvuld moet je de groene dopjes er af halen.
en wat die plastic ventielen betreft die kunnen er echt wel tegen want op de vrachtauto gebruiken we die ook en dan gaat er 10 bar in.
o ja die stikstof is niet alleen voor het warm worden maar bij winterdag kan de normale lucht in je band bevriezen want dat is erg vochtig en dat word dan een soort ijsbal in je band wat dan de binnenkant van je band beschadigd.
zo zit het ongeveer
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 juni 2007:
Wat jij stelt Gert is wat overdreven.......Zowel het warm worden van banden als de ijsklompen in de winter vallen wel mee. Welke kleur dopje je gebruikt moet je zelf weten.
Tim antwoordt op 22 juni 2007:
Dat bevriezen en warm worden van de banden heb ik ook gelezen maar dat was bij vliegtuigen 😉 toch iets anders dan een caravan. Zoals reeds eerder gezegd is kan lucht langzaam ontsnappen door het rubbern zodat ook als je met lucht bijvult er toch 80% stikstof bij komt in de band die er niet uit ontsnapt. Niets om van wakker te liggen denk ik
Bert antwoordt op 23 juni 2007:
Drie jaar geleden heb ik één band laten vullen met stikstof en de ander zo gelaten. De luchtband is één jaar ouder. Ik heb de spanning in de loop der tijd regelmatig gecontroleerd, maar nooit bij hoeven te vullen. Da's meer geluk dan wijsheid?
Omdat groene dopjes blijkbaar aantrekkingskracht uitoefenen op bepaald slag volk, was die omgeruild voor een zwarte. Netjes wel, dat omruilen... Eén van de banden heeft nu plots ook 0,2 bar minder druk. Ligt dat aan het ventieldopje? Aan degene die dat ding heeft gejat? Ikke niet weten.
Moraal van dit verhaal: check je bandenspanning regelmatig. Maakt niet uit wat er in zit!
Oh, en wat betreft die kunststof ventielen. Daar is wat om te doen geweest, dus bij vervanging: vraag om een goed ventiel en stop er gewoon lucht in. Kost per saldo niks extra als je het goed inkleedt.
gert antwoordt op 23 juni 2007:
nou menno jij weet het?
ga na een bandenboer en vertel hem mijn verhaal en je zult het horen .
en wat die ijsklomp betreft je moet eens een winter met ons meegaan.
maar ik zal wel een klootzak zijn ik zit pas 38 jaar langs de weg en waar ik geweest ben met de vrachtauto durf jij alleen maar van te dromen.
welterusten MENNO
.
Joost Kolen antwoordt op 23 juni 2007:
Voor vrachtwagens is het verhaal toch wel even anders als bij caravans. Met de moderne banden die we onder onze caravan en auto hebben is vullen met stikstof niet slecht, doch niet strikt noodzakelijk. Merk je dat de bandenspanning te laag is en je bent niet in de gelegenheid de spanning op orde te krijgen met stikstof dan gewoon met lucht bijvullen. Het lijkt me een groot verschil Gert of je met 28 ton op pad bent of met een caravan van 1400 kg. Natuurlijk blijven de banden langer op spanning en raken de banden minder snel overhit (volgens de ANWB zijn hier overigens geen bewijzen van), maar met de moderne banden zullen problemen uitblijven al ga je ze vullen met een fietspomp.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen