Caravantrekker.nl

Boetes in Frankrijk

L.p. vraagt op 6 juli 2014:

Diverse vrienden van mij zijn net terug uit Frankrijk en op de deurmat liggen boetes voor te hard rijden met caravan. 5 km te hard €90,= .vooral op de populaire N- wegen. Let op uw snelheid. Frankrijk kan nu over de rdw-gegevens beschikken.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

MarkS90 antwoordt op 6 juli 2014:

Te hard rijden met een caravan? Je bent toch op vakantie en hebt geen haast? Dan zijn dit soort boetes wel heel erg vreemd.


l.p. antwoordt op 6 juli 2014:

binnen de bebouwde kom met 53km/uur ipv 50km.(dorpen liggen vaak in een dal om laag en bij de dorpskom rijd je meestal nog geen 50 km.) Op kenteken van de caravan bekeurd.
LET OP!!!!


Quirien antwoordt op 6 juli 2014:

Zonde, kun je toch weer een groot stuk peage van rijden , paar keer van uit eten of een kleine week voor kamperen.

Maar ja, we hebben altijd zo'n haast om" 5 minuten" eerder aan te komen.


John antwoordt op 6 juli 2014:

Ja, in Eu is de auto een melkkoe geworden, dankzij het Nl voorbeeld. De boetes zijn erg hard gestegen in F en er word in de zomertijd heel erg veel gecontroleerd.
Maar Ja, je hebt gereserveerd en wat file's maakt dat er "geplankt" moet worden. Silly😉


Nico antwoordt op 6 juli 2014:

John waar staat dat er geplakt moet worden?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 juli 2014:

Dan is het maar goed dat er gecontroleerd gaat worden en de rekening doorgestuurd wordt. Toeristen die 'planken' daar zit de lokale bevolking niet op te wachten.


Nico antwoordt op 6 juli 2014:

Sorry ik bedoel geplankt


Louis antwoordt op 6 juli 2014:

Vijf kilometer "te hard", drie kilometer "te hard", "haast", "geplankt".
Wat is dit nu weer ? Een promootje voor stil blijven staan o.i.d. ?
Het gaat slechts over rollator snelheidsovertredingen ,terwijl het hier klinkt of mensen van de sokken gereden worden door wegpiraten.
Kom op zeg.....puur misbruik en geldklopperij.


RobD antwoordt op 6 juli 2014:

Wat voor een term je er aan geeft, te hard is te hard, waar ook ter wereld. Dat de 'prijzen' buiten proporties de pan uit rijzen heeft enkel te maken met het dicht stoppen van enig begroting tekort. Helaas!


Karel Eimers antwoordt op 6 juli 2014:

Gisteren bekeuring ontvangen uit Frankrijk, te snel gereden tussen Boulogne Sur Mer en Calais. Gemeten 139 km toegestaan 130 aangehouden snelheid 132 km. Boete 45 Euro let op betalen binnen 46 dagen anders verhoging naar 68 Euro en na 76 dagen wordt het 180 Euro. Reed zonder caravan. Ga hem over 3 weken contant betalen bij een TABAC kan je er gelijk een wijntje bij nemen.


Maarten antwoordt op 6 juli 2014:

Beboed voor 2 km te hard dus? Maar je teller stond wel op dik 145 km/u. Dus wie zeurt er nu over iets te hard? Houd je gewoon aan de regels!


Reinier antwoordt op 6 juli 2014:

Zullen we het preken alstublieft aan de pastoor en dominee overlaten? Of imam, zo u wilt.


Louis antwoordt op 6 juli 2014:

Maarten : "Houd je gewoon aan de regels".
Het betreft flut overtredinkjes, in tegenstelling tot de vele, vele echte overtredingen in het groot die mega schade toebrengen op allerlei gebied waarbij steevast de andere kant op gekeken word.
(Ik maak me drukker over de balken dan om dit soort splintertjes....)


@Eric antwoordt op 6 juli 2014:

Ga hem over 3 weken contant betalen bij een TABAC kan je er gelijk een wijntje bij nemen.

Kun je die boetes nog steeds bij de Tabac betalen?
Laatste wintersport 2 parkeerboetes gekregen, daar kwam ik achter om 05.00 's ochtends op de dag van vertrek bij het "ontsneeuwen" van de voorruit van de auto.
Deze boetes kon je betalen bij een Tabac maar ja, die is om 0500 uur nog niet open....
Nooit meer aandacht aan die bonnen besteed en ook nooit meer wat van gehoord, is nu al 2,5 jaar geleden.


Nico antwoordt op 6 juli 2014:

@Louis,Maarten heeft gelijk als jij je aan de snelheid houd gebeurt er niets en vele splinters maken ene grote en die balken komen ook aan de beurt,alleen dat vertellen ze jou niet.


L.p. antwoordt op 6 juli 2014:

Mini-overtredingen tegen dure tarieven. Toeristen weg jagen naar de dure tolwegen. Ik ga niet meer binnendoor rijden via de N-routes met kans op die boetes. Jammer voor het platteland in Frankrijk.


Louis antwoordt op 7 juli 2014:

Dat "de balken" echt niet aan de beurt komen zien we al jarenlang dagelijks Nico.
Wél worden de maatschappelijke gevolgen dáárvan met de opbrengst van onder andere dit soort bekeuringen gefinancierd.
Bovendien is een voet geen cruise controle, en wordt te langzaam rijden ook niet op prijs gesteld.
Het gaat hier dus niet over jakkeraars.
Als het echt om "de veiligheid" gaat zouden de vele mobieltjes die ik aan het oor zie zonder pardon verschredderd moeten worden om maar eens iets te noemen.
Dus helaas niet met deze stelling eens.


Quirien antwoordt op 7 juli 2014:

Helaas zal je de N en D wegen om een beetje leuk te kamperen niet kunnen vermijden.
Wees dus allert op de snelheidsborden.

En inderdaad Louis gisteren gingen er nog twee door rood voor mij met bijna fatale gevolgen van het optrekkend verkeer van de andere kant.

Zover ik kon constateren geen flitspaal.
Dus weer 2 balken ontspringen de dans.


Jan@ antwoordt op 7 juli 2014:

Tja Frankrijk heeft goed naar NL gekeken( meer dan 100 mio inkomsten van boetes)Scheelt mij weer andere hogere belastingen. Ga zo door.
Alleen op de RN/D-wegen in Frankrijk was/is snelheidscontroles hard nodig. Dit zijn in principe gevaarlijke wegen en de gemiddelde Fransman rijdt hier in verhouding tot de Autoroutes veel harder en roekelozer (veel inhalen, bij voorkeur waar het niet kan, vaak veel harder dan 90 km per uur).
Het werd dus tijd, goede zaak.


Robin antwoordt op 7 juli 2014:

Tja, ben zelf een voorstander van het volgen van de regels. Maar ook mij overkomt het wel eens dat ik een bord niet of niet op tijd gezien heb. En dan is dit een hoop geld.
En dan heb ik toch vaak de neiging 'vlot' te rijden om met mijn caravan maar geen sloom obstakel op de weg te zijn. Dat zal ik nu wel laten. Ontspan en kalm aan, eigenlijk wel zo lekker moet ik toegeven.
Meteen komt er een vraagje bij mij op;
Op de autoroute mag je met caravan toch harder dan 90, en gaat dat ook op als de hele combinatie boven de 3500 kg uit kan/mag komen?
En is dat in België ook zo?
Voor de komende vakantie (en het budget) wel zo fijn om precies te weten waar ik op moet letten!


Bert antwoordt op 7 juli 2014:

Nee. Zie http://caravantrekker.nl/algemeen/snelheden.php


Fred antwoordt op 7 juli 2014:

Als de gemeten snelheid 139 is, dan heeft de teller van de auto waarschijnlijk ruim boven de 140 gestaan. Dit lijkt mij geen toevallige overschrijding. Als ze dan 7 km kado geven en er uiteindelijk 2 over blijven, heb je in mijn ogen niks om over te zeuren want het hadden er ook 9 kunnen zijn.


RobD antwoordt op 7 juli 2014:

Flut overtredingen, mini overtredingen en wat al niet meer. De grens ligt op 50km en niet op 52km of 54km. Wat is er anders als in NL? Je hebt zelf je rechtervoet in bedwang, doe je dit niet draag je de consequenties, en helpt jammeren of opwinden echt niet meer. Roomser dan de paus ben ik ook niet en trek ook heel graag door, gaat het dan een keer mis, pech gehad. Eigen schuld en niet die van de controleurs of overheid. Allert zijn en blijven en je kunt de potentiële plekjes waar ze kunnen staan goed herkennen.


Ton Groenendijk antwoordt op 7 juli 2014:

Leuk dat er wordt gewaarschuwd voor controles, maar meest opvallend is wel de explosie aan reacties, zoals die ook voorkomen op fora van politiehaters en autoverwerpers. Hallo mensen, het gaat over caravans en niet over wie wat fout doet en zo ja waarom niet. Gelieve uw afkeer van wetshandhaving en voorliefde voor normprediking elders te ventileren.


ruud antwoordt op 7 juli 2014:

- Hallo mensen, het gaat over caravans en niet over wie wat fout doet en zo ja waarom niet.-

Caravans worden getrokken door auto's
auto's worden bestuurd door mensen
Mensen maken fouten, dus wat die opmerking over gaat?
Sinds wanneer is Ton een webmaster?


Ton Groenendijk antwoordt op 7 juli 2014:

Ruud, het is, zoals koning Willem Alexander ooit zei, maar een mening. En die mening houdt in dat discussies over het al dan niet terecht uitschrijven van bekeuringen, de kinderachtigheid die men daarbij meent te bespeuren of de reacties op die door anderen ontvangen bekeuringen (wie de eerste steen werpt en zo...) eigenlijk de aandacht afleiden van het eigenlijke hoofdonderwerp van dit forum: het rijden met caravans. Ennee.. webmaster, nee dank je, wat die allemaal te lezen krijgen....


RobD antwoordt op 8 juli 2014:

"het is, maar een mening"
Zoals de andere, al dan niet serieus. Als we alle irrelevante onderwerpen schrappen wat niet met het rijden met caravans te maken heeft, is er 30% verdwenen. Maar, da's het mooie van een forum.


Edwin antwoordt op 25 juli 2014:

Wat gebeurt er als je daadwerkelijk de boetes niet betaald?Wie heeft hier ervaring mee?


Matthias antwoordt op 25 juli 2014:

Als U binnen de 75 dagen, volgend op de verzenddatum van het PV, niet betaalt wordt U door de bevoegde rechtbank in vervolging gesteld. Gevolg, U staat in Frankrijk geseind.


Steven antwoordt op 25 juli 2014:

als je daarna staande gehouden wordt in frankrijk moet je de openstaande (en ondertussen veel hogere) boete onmiddellijk betalen of je voertuig wordt in beslag genomen.


jan& antwoordt op 25 juli 2014:

En als je credit card inmiddels ontoereikend is geworden?
Een flinke tijd brommen...? Hoe is het daar eigenlijk gesteld met de kwaliteit, smaak en hygiene van het pain avec des clous?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 juli 2014:

Van nu.nl:

Europese landen wisselen niet alleen kentekengegevens uit, ze helpen elkaar ook bij het innen van boetes. Dat duurt wel een tijdje: eerst moet de boete definitief zijn, bijvoorbeeld omdat geen bezwaar is gemaakt.

Vervolgens moet de buitenlandse instantie eerst zelf proberen het geld op te eisen. Pas als dat niet lukt, komt het Nederlandse Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) in beeld. Die instantie kan administratiekosten rekenen en in het uiterste geval de deurwaarder op iemand afsturen.


Quirien antwoordt op 15 september 2014:

Lees net in de Twentse courant, meer dan 80000 Nederlanders geflist in Frankrijk en gevolg bonnenregen uit Frankrijk

Een heeft meer dan 5 bonnen opgelopen, zo wordt het een dure vakantie.

Dus wees op je hoede de volgende keer.


Reinier antwoordt op 15 september 2014:

Ik heb er geen probleem mee dat een Nederlandse overtreder in Frankrijk wordt beboet. Maar gaat het andersom ook zo?


John antwoordt op 15 september 2014:

@ reinier:
Van: Menno Datum: 25 July 2014 om 21:45


elliot antwoordt op 16 september 2014:

@Reinier, wat dacht je dan, vraag het maar aan de Belgen.


Bert.s antwoordt op 16 september 2014:

Ook ik had een bon in de bus toen ik terug kwam uit zuid frankrijk.....de vakantie kaartjes waren nog niet eens over.

Na correctie 1 km te hard 45 Euro.
Was in een 70 km zone.

Kan gebeuren, volgende keer beter opletten.


Debouncer antwoordt op 16 september 2014:

46 euro over maken. Loopt de hele machinerie vast.


Louis antwoordt op 17 september 2014:

Ach,ach Bert.s, houd je dan toch eens aan de regels.
Ze worden tenslotte echt voor onze eigen veiligheid,én voor een luttel symbolisch bedragje tot op de kilometer gehandhaaft.
Maar.... niet getreurd, je kunt nog lekker (regels zijn regels), 130 met je hele spulletje over de peage (!)
(Wel eerst effe je dakluikjes vastlijmen hé, want de fabrikant staat er geen borg meer voor met dit gangetje)
Het gaat tenslotte om ons aller veiligheid toch....?


Bert.s antwoordt op 17 september 2014:

Louis ik rij echt geen 130 met de caravan.
En het kleine beetje te hard was gewoon per ongeluk.
Ik klaag ook niet....eigen schuld dikke bult, heb ook heel af en toe zo'n kleine bekeuring in nederland.


Frans antwoordt op 17 september 2014:

@46 euro over maken. Loopt de hele machinerie vast.

Dit soort onzin hoort mi. op een ander forum plaats.

Uiteindelijk zal het resultaat toch zijn dat wat de "vervuiler" betaald, iedereen wat meer gaat betalen om ook deze kosten te dekken.

Frans


Louis antwoordt op 17 september 2014:

Geintje hoor Bert.s.
Ik rijd ook geen 130 met m'n zeer gewaardeerde vakantiehuisje erachter.
En Frans, zolang men in de ambtenarij arrogant blijft, en zelfs trots is op het door hun zelf veroorzaakte chronische huishoudtekort gun ik Debouncer zijn pleziertje van een euro.


RobD antwoordt op 18 september 2014:

Nou......waar blijft de volgende die even komt melden dat hij ook een bekeuring heeft gehad. Interessant en een forum waardig!!


Louis antwoordt op 18 september 2014:

Nou, laten we het dan maar weer eens verder over losbreekreminrichtingskabeltjes, losse oogjes, musketons, trekhaakoogjes, afbreekkrachten, open buigende haakjes, handremaantrekkrachten enz. gaan hebben want Rob heeft kennelijk z'n dag niet.
Verdorie,...niet inhoudelijk, en nog in het verkeerde topic ook....


John antwoordt op 19 september 2014:

Is het echt zo interessant dan? Dat een enkele in het buitenland een boete krijgt is niet interessant. Het gebeurd al decennia lang. Enja de prijzen worden hoger om maar wat geld binnen te halen, de bekende melkkoe. Gebeurd in diverse landen ook NL al jaren.
De dingen die Louis hier opnoemt zijn echt van toepassing op deze site. Ook al zijn enkele onderwerpen leeg gemolken, voor iedere nieuwkomer toch goed om te lezen.


AJ antwoordt op 20 september 2014:

Afgelopen zomer tussen Briancon en Embrun vertoefd. Plaatselijke krant geprobeerd zo goed mogelijk te lezen.

Een heel verhaal ergens half juli over de politie en snelheidscontrole.

De prefect en een aantal burgemeesters waren aanwezig bij het ingebruiknemen van gloednieuwe radarapparatuur.

Elke motoragent heeft een laserding bij zich die via internet in verbinding staat met het "hoofdkwartier" te Embrun.

De gemeten snelheid wordt geregisteerd alsmede het kenteken van de auto. Er ligt dus bewijs!

Op de route van Briancon naar Embrun wordt regelmatig trajectcontrole gehouden.

Dat was de technische kant van het artikel.

De prefect stond stil bij een aantal dodelijke ongelukken waarbij met name fietsers betrokken waren. Dat moet in de toekomst anders was zijn boodschap.

Als je echter een vakantiesnelheid aanhoudt dan hoef je volgens mij geen slachtoffer te worden van de Franse justitie.

En ja......als je dan toch een keer gepakt wordt.....denk dan maar aan de goede bedoelingen van justitie om de wegen veilig te maken (houden). Betaal de boete.....slaak een paar bozen woorden uit....en doe het voortaan beter!


Nog één vraag aan Louis: wat zijn afbreekkrachten?


Louis antwoordt op 20 september 2014:

AJ, Aan je overzichtelijke uiteenzetting te zien begrijp je volgens mij prima de reden waaróm, en wát ik met dit rijtje "brabbeltaal" heb bedoeld.
Maar toch : Afbreekkrachten is het woord dat in mijn provincie (dialect ?) bedoeld word met het aantal kilo's of tonnen wat nodig is om iets te laten afbreken/scheuren enz.
Maar om even op de basis van het topic terug te komen :
Ik heb niet eens zo'n moeite met een financiéle terechtwijzing voor een zelfgemaakte blunder.
Alleen,... zeker als ik in een vreemde omgeving rijd mét caravan én de weg zoekende/de boel heel willen houdende, kan ik een beetje begrip voor een niet opzettelijk gemaakte fout wel waarderen.
Ook gewoon hier in Nederland zijn wegen waarbij je je afvraagt wat eigenlijk de toegestane snelheid is, de omgeving niet kent en dan is een beetje begrip/coulance ( ook onder de maximaal toegestane snelheid, want wie kent het "opdrukken" door de plaatselijk bekende bevolking niet ? ) welkom.
Iets heel anders dan gedogen dus eigenlijk.


Quirien antwoordt op 21 september 2014:

Las meen ik gisteren in de krant , overeenkomst met Belgie ook getekend inzake registratie bonnen en automatische doorzending.
.
Gaan we volgend jaar toch geen topic beginnen met Boetes uit Belgie.

Laten we proberen(ik ook) ons aan de snelheid te houden, houden we geld in ons zak om andere leuke dingen van te doen.


Ruud antwoordt op 22 september 2014:

Lowietje is erg snel om met zijn mening. Eerst is hij kwaad omtrent de snelheidsovertredingen en dan maant hij anderen zich maar aan de regels te houden. Meneer waait met alle winden mee.


Louis antwoordt op 22 september 2014:

Als je er altijd zo'n moeite mee hebt "waar door ook mee" de verhoudingen of nuances uit te op te pikken....dan houd het gewoon op Ruudje.


Ruud antwoordt op 22 september 2014:

Nuances? wie speelt hier schoolmeestertje en valt over een paar taalfoutjes? Lowietje toch! Wel het vingertje maar geen eigen mening. Zielig, thuis en op het werk niets te vertellen dus kom ik hier maar windwaaier spelen.


Jan antwoordt op 9 oktober 2014:

Wat heb ik genoten van al dit gebrabbel. Heerlijk!
Echt Nederlands geleuter in de ruimte, zoals Nederlanders maar al te vaak en graag doen.


Louis antwoordt op 9 oktober 2014:

Je ziet het Jan....we doen er hier álles aan om iedereen te kunnen laten genieten.
En mocht je verder nog vermaakt willen worden, dan kun je altijd Ruud nog raadplegen.
Kennelijk "thuis in ieders huis" zoals je ziet .


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker