Caravantrekker.nl

12 volt

vraagt op 7 juli 2014:

Op onze nieuwe auto (lease) hebben wij voor onze caravan een trekhaak laten monteren(13polig jaeger)
Onderweg merkte wij dat de 12 Volt niet werkte. Thuis gekomen hebben wij de zekeringen nagekeken maar alles bleek okee. Nu hebben ze tijdens het monteren geen 12 Volt geïnstalleerd en hebben wij voor veel geld dit moeten laten uitvoeren. Commentaar van de garage was dat dit niet standaard is. Nu is dit al de zoveelste auto met trekhaak en wij hebben dit nog nooit mee gemaakt. Er zat altijd 12 Volt op.
Is dit een nieuwe trend of belazerd deze garage de boel?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Freek Nijeboer antwoordt op 7 juli 2014:

Na vele leasewagens is mijn ervaring dat de permanente stroomdraad lang niet altijd standaard is maar een accessoire tegen meerprijs bij de trekhaak. Belachelijk vind ik maar het is wel de realiteit...

Ik spreek dit altijd van tevoren duidelijk door met de dealer en laat dit op de offerte vermelden. Alleen dit voorkomt discussie achteraf...

Jammer dat het nu is mis gelopen maar dit overkomt je als het goed is nooit meer opnieuw...


Jeroen antwoordt op 7 juli 2014:

Bij mijn Peugeot bleek dit ook niet standaard te zijn terwijl ik daar wel van uit was gegaan bij een 13 polige Jaeger stekkerdoos.
Ook mijn garege zei dat ze dat standaard niet doen omdat lang niet iedereen er gebruik van maakt.
Er werd wel toegegeven dat ze het beter even hadden kunnen vragen voor de montage.


Janka antwoordt op 7 juli 2014:

Op onze VW Golf variant was het wel aangesloten.
Ik wist het niet zeker maar na het aansluiten op de controlekast bij de caravandealer bleek dat dus wel het geval te zijn.
Reactie VW dealer: "dat doen wij standaard" bij montage van een trekhaak.


JH Vis antwoordt op 7 juli 2014:

Het is sowieso handig eerst te overleggen. Zo kun je ook je wens mbt de diameter van de kabels aangeven. Niet geheel onbelangrijk..... Nog handiger (en veeeel goedkoper) is het monteren zelf te doen.


Jasper antwoordt op 7 juli 2014:

José, ik denk allebei.
Ik heb het pas ook meegemaakt met inruil bij een dealer 30 km hiervandaan. Ik heb uitdrukkelijk met de verkoper afgesproken hoe ik het wilde hebben. Een vaste plus een een geschakelde plus van 4 kwadraat. Zelfs met een kopie daarover uit het caravanhandboek.
Maar tot 3 keer toe vertikte hij het om dit op de koopovereenkomst te vermelden. De monteurs zouden het wel weten. En ook de afspraak dat details door mijn eigen garage uitgevoerd zouden kunnen worden en zij het onderling zouden verrekenen.
Terug bij mijn garage bleek dat ze het helemaal niet hadden gemonteerd. Erover gebeld bleek er maar één antwoord te bestaan: kom er maar mee terug. Of ik gek was...

Om het kort te maken, de directeur vond dit geen kleinigheid, maar na een hoop gezeur kwam hij hoogstpersoonlijk zelf mijn auto halen en weer terug brengen. De verbruikte benzine moet ik nog krijgen.

Moraal van dit verhaal: als je iets speciaals wilt, (een trekhaak met aanhorigheden...😉) leg het minutieus vast en ook wie de extra kosten draagt als het toch niet blijkt te kloppen.
Zou de concurrentie zo moordend zijn of is het verval van normbesef?


RobD antwoordt op 8 juli 2014:

"Maar tot 3 keer toe vertikte hij het om dit op de koopovereenkomst te vermelden"

Opstaan en de deur uit lopen! Ben wat assertiever en houd het initiatief, de gehele tijd. Laat merken dat JIJ bepaald wat er gebeurd, niet de verkoper.
Sinds decennia hebben c/vans een constante draad nodig en dit moet inmiddels een standaard zijn. Maak dit duidelijk!! Geef een schema (hier op de site) met de dikte van de draden en de eis, jawel: eis, dat het zo moet en niet anders. Willen ze niet? Er zijn genoeg dealers.


Quirien antwoordt op 8 juli 2014:

Gewoon je poot stijf houden noem ik het altijd maar. Zijn jouw euro's.

Bij mijn laatste aankoop ging het nog om een dikke draad voor de koelkast, spatlappen, 1 jaar Bovag garantie i.p.v. 6 maanden en een andere 13 polige stekker.(trekhaak was aan wezig)
Dit alles op papier.

Kon niet meer zei de verkoper daar ik alles al tot het bot had uitgehandeld en hij al 2x bij zijn directeur was geweest voor overleg.

Dan niet en mocht je toch nog willen verkopen aan mij mag je gerust bellen.
Een week later belde de directeur of ik nog belang stelling had.

Ja heb ik toen gezegd als je er nog een lakstift en een lampensetdoosje erbij doet en alles op papier.

Je raad het al, het werd een deal.
Dus ga niet te snel akkoord en volg op wat RobD ook stelt.


antwoordt op 8 juli 2014:

Maar het blijft een vreemd verhaal, mijn man heeft duidelijk aangegeven dat we een caravan en een twinny-load gebruiken ,dus was het wel netjes geweest van deze garage om ons hier op te attenderen. We hebben zelf een kabeltje van 7 naar 13 die we gebruiken voor de fietsendrager en evt boedelbak. Weer wat geleerd maar zonde van het geld.bedankt voor jullie antwoorden.


Jasper antwoordt op 8 juli 2014:

Je komt altijd wijzer van de markt...
Maar daar ging het niet om. De eigenlijke vraag was of dit een nieuwe trend is of dat de garage de boel belazert.

Ik vind van beide. Maar daarmee zijn we er niet.
Kennelijk moet er meer gebeuren. Niet alleen behoren bedrijven te weten hoe ze met klanten om moeten gaan, maar ook de kennis in huis te hebben om doodgewone karweitjes als een trekhaak met aanhorigheden te kunnen monteren.

Ik ben dus van plan om de importeur van het merk eens een briefje te sturen.


RobD antwoordt op 8 juli 2014:

Even voor de goede orde: mondelinge afspraken zijn net zo rechtsgeldig als schriftelijke. Alleen zal men een onafhankelijke (partner weegt veel minder) als getuige moeten hebben. Anders word het een nietes-welles spelletje


Alfred antwoordt op 9 juli 2014:

Ik kwam er afgelopen week ook achter dat de garage bij onze onlangs aangeschafte auto, de 12 voeding niet had aangesloten.
Na een telefoontje met de garage werd dit keurig alsnog (kosteloos) gedaan.
Het verschilt dus erg bij welke garage/dealer je komt, of ze dit wel of niet standaard aansluiten.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker