Colet vraagt op 8 juli 2014:
In het front van mijn tabbert495 HE zijn scheurtjes ontstaan in de bovenhoeken bij het raam aan de voorzijde waardoor het nu flink lekt.
De caravan is van datum eerste toelating 18-03-2011
Mijn vraag is; wat moet ik ondernemen om e.e.a. hersteld c.q. vervangen te krijgen, wat mag ik verlangen of eisen van de leverancier en tot wie kan ik mij wenden als de leverancier onwillig is ?
Gaarne uw reactie en bij voorbaat mijn hartelijke dank
André Colet
Quirien antwoordt op 8 juli 2014:
Wat is de garantie termijn?
- Meestal 5 jaar bij jaarlijkse vochtcontrole.
Zo ja garantie dan direct naar de dealer of heeft u zich niet aan de verplichting gehouden?
Als nog kunt u zich beroepen dat dit niet gebruikelijk is en herstel eisen.
RobD antwoordt op 8 juli 2014:
Garantie termijn is niet zo belangrijk in deze.
Men mag er van uitgaan dat een c/van langer dan 3 jaar meegaat en zeker geen scheuren zal en mag vertonen. Het (NL) consumentenrecht is hier duidelijk in. Kijk ook eens op: http://www.consuwijzer.nl/elektronica/ontevreden-over-aankoop/rechten-bij-product-dat-niet-goed-ondeugdelijk-is
Het behandeld de logische stappen die je moet nemen.
Het enigste probleem wat je kunt tegenkomen is dat je moet kunnen bewijzen dat je de c/van normaal behandeld hebt. Het is geen gooi en smijt artikel, maar toch. Weet ook dat de rechterlijk macht veelal in het voordeel van de consument oordeelt.
RobD antwoordt op 8 juli 2014:
en ook: http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-hulp/garantie/buiten-garantietermijn/
De eerder genoemde link gaat specifiek over elektronica, maar geld in principe voor ieder gebruik object.
Anko antwoordt op 8 juli 2014:
De jaarlijkse vochtcontrole lijkt mij niet bedoeld om lekkage te voorkomen (hoe zou dat ook kunnen), maar om de schade voor de garantieverlener zoveel mogelijk te beperken, in het geval lekkage op zou treden.
De garantieverlener zou kunnen stellen dat zijn schade door het achterwege blijven van de jaarlijkse vochtcontrole (als dat überhaupt al aan de orde is) onnodig hoog is uitgevallen en daarom niet de hele schade willen vergoeden. Een eventueel dispuut heeft in dat geval geen betrekking meer op de vraag of je wel of niet kunt verwachten dat een caravan binnen een paar jaar gaat lekken en of de garantieverlener daarmee wel of niet aansprakelijk is, maar op de vraag of de garantieverlener wel de gehele schade moet betalen. En garantietermijnen en het wel of niet deugdelijk zijn spelen in dergelijke gevallen wellicht niet echt een rol.
Of een garantieverlener daarmee juridisch onder het vergoeden van (de gehele) schade uit kan weet ik niet.
RobD antwoordt op 8 juli 2014:
Een jaarlijkse controle op vocht (of wat dan ook) is hier totaal niet van toepassing.
De c/van heeft scheurtjes !!!
Dit kan en mag niet na 3 jaar. C/van omruilen voor een nieuwe minus een klein bedrag voor de 2-3 jaar genoten genot. Of een reparatie (vervangen front, binnen en buiten) op de huidige c/van. Uiteraard kosteloos.
Louis antwoordt op 9 juli 2014:
Je kunt als consument natuurlijk geen eeuwige garantie verlangen, maar dit riekt overduidelijk naar een constructie/montagefout .
Hier in deel ik RobD's advies.
Het gaat tenslotte om een z.g.a.n. caravan dus vraag niet maar eis, en laat je niet afschepen .
antwoordt op 19 juli 2014:
Fijn dat ik van u allen bericht heb gekregen m.b.t. de scheurtjes in het voorfront van mijn Tabbert 495 HE echter ik ben ook op zoek naar eigenaren van een Tabbert welke ook met dit probleem geconfronteerd zijn of zijn geweest en hoe e.e.a. opgelost is.
antwoordt op 25 juli 2014:
Dank voor al uw reacties. De caravan naar dealer gebracht voor onderzoek ik ben er zelf bijgebleven ook een vriend, eerste reactie van dealer was dat ik schadeloos gesteld moest worden. Vervolgens kwam een expert van de door mij in kennis gestelde verzekeraar (ZLM ) de caravan inspecteren en ik ben wel geschrokken van zijn advies tot reparatie nl. scheuren afboren , plamuren en spuiten ( de zotheid gekroond ), gelukkig nam de dealer het goed op en zei dat de enige manier om de caravan weer inorde te maken is door vervanging van het totale voorpaneel en dat is ook de eis van de eigenaar. Het wachten is nu op de verzekering en gaan die niet accoord met de wijze van reparatie dan ga ik met de dealer verder desnoods stel ik hem schriftelijk aansprakelijk. Ik houd jullie op de hoogte.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.