Caravantrekker.nl

Vouwwagen

Smits vraagt op 12 juli 2014:

volgende vraag is verantwoord om met vouwwagen 130 te rijden 13 inch velgen gewicht 750 kilo met Mazda 6 er voor

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Frans antwoordt op 12 juli 2014:

Je mag hier en in Duitsland bv. maar 80 km/uur.
Oostenrijk 100?

Ik weet zo niet waar je 130 mag. Als het al zo is dan is het te hopen voor je dat je een geremde aanhangwagen heb.
Want als je in de remmen moet dan zal je remweg verrassend langer worden.
Als je remweg een meter te kort is, mag je voor jezelf een beeld vormen hoe de voorkant van je Mazda eruit komt te zien.
Frans


Bob antwoordt op 12 juli 2014:

Ja hoor in Frankrijk mag je 130 km per uur rijden.
Geen enkel probleem.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 juli 2014:

Je mag in Frankrijk 130 km/u en in België 120 km/u met die combinatie. Dat is m.i. veiliger dan 100 km/u met een caravan van 1500 kg.
Uiteraard geldt ook voor een vouwwagen zorg voor een goede belading met tenminste 50 kg kogeldruk.


Bob antwoordt op 12 juli 2014:

aanvulling
Land --- Autosnelweg
Nederland 90
België 120
Luxemburg 90
Engeland 96
Ierland 80
Frankrijk 130
Spanje 80
Portugal 100
Italië 80
Zwitserland 80
Oostenrijk 100
Duitsland 80 / 100
Denemarken 80
Zweden 80
Noorwegen 60
Finland 80
Rusland 70
Polen 80
Tsjëchie 80
Slovenië 80
Slowakije 80
Hongarije 80
Bulgarije 100
Roemenië 120
Griekenland 120

suc 6 met de race naar de zon 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 juli 2014:

Dat is een onvolledig en deels onjuist lijstje. Kijk liever gewoon op Caravantrekker 😉http://www.caravantrekker.nl/algemeen/snelheden.php


Tijs antwoordt op 12 juli 2014:

Je moet je alleen afvragen of je met 130km/u de boel nog onder controle houdt als je een noodstop of een plotselinge uitwijk moet doen, zonder dat die vouwwagen je voorbij komt. Daarom wilde ik destijds met onze vouwwagen dat soort snelheden niet rijden, los van de vraag of het mocht.

Zolang je gewoon rechtdoor gaat zonder lastig ander verkeer of eigen stuurfouten verwacht ik geen problemen als die vouwwagen in goede staat verkeerd. Wat zegt de constructeur van de vouwwagen eigenlijk? In de handleiding van mijn caravan staat volgens mij dat hij niet gebouwd is om harder dan 100 km/u te gaan.


Roger antwoordt op 12 juli 2014:

al goed en wel, vorig jaar op de E40 een Vito met een aanhangwagen met dubbele as gezien. Reed tussen 120 à 130 op de autobaan. opeens begon die aanhanger te dansen en sloeg tegen een andere auto aan. Een snelheid van 90km/h is snel genoeg en het is niet de eerste dat de aanhanger naast de auto komt te staan.


Jan@ antwoordt op 13 juli 2014:

Is niet één van de belangrijkste factoren of de banden onder de vouwwagen wel geschikt/goedgekeurd zijn voor bijv. die 130 km per uur die je in Frankrijk mag.???


Quirien antwoordt op 13 juli 2014:

Is het niet veel belangrijker veilig aan en thuis te komen dan te jakkeren?

Er is duidelijk verschil wat kan en mag dan in vele situaties verantwoordelijk is.

Misschien moet de knop wel even om, maar begint de vakantie niet als je van huis weg rijdt?


Jan@ antwoordt op 13 juli 2014:

Op die Franse tolwegen kan je makkelijk en veilig 120 a 130 km per uur rijden met je vouwwagen als de omstandigheden goed zijn en je materiaal daar geschikt voor is.
Heeft niets met jakkeren te maken.


Marcel antwoordt op 13 juli 2014:

Ik heb twee vouwwagens gehad in het verleden, met een kleinere auto ervoor dan een mazda 6. Met beide kon ik naar mijn gevoel prima 130 rijden.

Echter bij 130 bergaf (snelweg) vond ik de combinatie wat onrustig aanvoelen en zakte dan weg naar 110.


johan antwoordt op 13 juli 2014:

We hebben jaren met verschillende auto's en vouwwagen gereden.
Onze snelheid van meestal zo tussen de 100 en de 110km/h.
Ja, ook meestal in Duitsland, wel opletten bij inhaalverboden en snelheidscontroles!

Met de vouwwagen voelde het rijden veel lichter en makkelijker aan dan met de caravan.
Net als met een caravan is beladen en kogeldruk van groot (onderschat?) belang.
Met een vergelijkbare auto als de mazda, Subaru Legacy 2.0,
reed de alpenkreuzer en eerder de walker, prima bij 100 a 110km/h.
Ook in Frankrijk waar je die snelheid mag rijden.
Daarboven kwam er toch een bepaalde mate van instabiliteit in de combinatie.
Niet onbeheersbaar, maar gewoon anders rijden dan solo.
Het is aan jezelf of je je combinatie nog veilig aan-voelt, beheersbaar vindt, het totale verkeersbeeld, en andere factoren, om 130km/h aan te kunnen houden.
"Voor de wind drijft een bos stro ook" zeggen ze in de zeilwereld. Laveren en aanleggen vereist wat meer aan vaardigheden en inzicht.


Louis antwoordt op 13 juli 2014:

In het ene item een discussie "over het o zo belangrike houden aan de regels" als er slechts zonder gevaarzetting een paar luttele kilometers boven de maximum snelheid gereden word.
En nu de "goedkeuring" voor 130 met een aanhangertje omdat de regeltjes het toevallig toestaan ?
Ik zie al die te kleine wieltjes uitgedroogd en wel in gedachten alweer rondtollen .
Sorry hoor, maar dat vind ik nu lachen....
Ik ga met Quirien mee.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 juli 2014:

Reageren met de onderbuik heeft niet zoveel zin.... Wij kunnen het stabiliteits verschil gewoon uitrekenen tussen de genoemde vouwwagen met een Mazda en een gemiddelde auto/caravancombinatie die we met zovelen met 100 km/u zien rondrijden. De stabiliteit (onze stabiliteitsindex die de veiligheidsreserve aangeven) van de vouwwagen is dan veel groter bij 130 km/u dan van de veel zwaardere en grotere caravan bij 100 km/u en laat staan bij 110 km/u.
Dus het is meer verantwoord om met een vouwwagen 130 km/u te rijden dan met een doorsnee combinatie 100 km/u!


Louis antwoordt op 14 juli 2014:

We hadden het niet over "100 km per uur", maar over een paar kilometer te snel volgens het boekje.
Wie kent de tot de nok toe volgeladen auto's niet ?
Achteroverhangend, met vouwwagen én alle familiefietsen er nog bovenop.
In Nederland maximaal 130 met een losse auto (en geen 135 want dat mag natuurlijk niet),en hier dan 130 mét aanhanger alleen omdat het mag ?
En dus ook met een caravan (!) (voor hen die hier hun licht niet opsteken)
Zou gewoon niet moeten kunnen, en dat heeft niets met de onderbuik, maar een stukje veiligheid te maken waar je tenslotte zelf bij, en verantwoordelijk voor bent.


Jan@ antwoordt op 14 juli 2014:

""maar een stukje veiligheid te maken waar je tenslotte zelf bij, en verantwoordelijk voor bent.""

Ben je nu zelf verantwoordelijk of moet de overheid het weer regelen met allerlei beperkingen ?
Stommiteiten worden altijd gemaakt, domme pech gebeurt ook, daar kan je geen regels voor maken.


Quirien antwoordt op 14 juli 2014:

De overheid moet helaas regels maken omdat is gebleken dat we de verantwoording meestal niet aankunnen.

En zie hier ook in deze topic (en ik ben ook geen heilige) iemand, en hij staat daar niet alleen in, vindt het ook dat hij 100 tot 110 km mag rijden (waarschijnlijk verantwoord vindt)waar het niet mag, m.a.w. 30 tot 40% harder gaat dan toegestaan.

Laten we hier maar eens over nadenken ook t.o.v. wat Louis zegt.

Een dikke Mercedes of Audi kan gemakkelijk en verantwoord 200 km per uur.
Geeft dit gegeven dan het recht op b.v. 100 of 120,130 km wegen dit te rijden?


Jilger antwoordt op 14 juli 2014:

Beste mensen,

Wat een vooroordelen weer. Ik ben het helemaal met Menno eens dat een vouwwagen bij 130 km/h stabieler is (en aanvoelt!) dan een caravan bij 100 km/h.
Ik heb veel met beide aanhangers gereden, met diverse auto's ervoor. Het hangt natuurlijk ook heel erg van de vouwwagen in kwestie af. En van de banden natuurlijk! Er zijn vouwwagens met 13" banden die niet hard kunnen rijden zonder in de problemen te komen (klapband). Er zijn ook vouwwagens (Camp-Let) met 8" velgen waarmee ik probleemloos 120 km/h door Frankrijk heb gereden. Die kleine bandjes zijn goedgekeurd voor 130 km/h en hebben voldoende draagvermogen. Bij 120 km/h werden ze totaal niet warm en de combinatie was zo stabiel als een huis.


Frans antwoordt op 14 juli 2014:

Jullie hebben allemaal gelijk.

Zelf maken we geen fouten, toch?
Dus een ander bepaalt wat er gaat gebeuren.
Alleen wanneer die ander dat doet is helaas onbekend.
En dan?

Frans


RobD antwoordt op 14 juli 2014:

Er worden nogal wat dingen door elkaar gehaald. De 50km restrictie is een grens, getrokken om het verkeer en omwonenden, veiligheid te bieden. Men moet ergens een grens trekken. Dat het soms iets te ver gaat, mee eens.

Dit is een groot verschil, en heeft totaal niets te doen, tegenover het wettelijk 130km/h mogen rijden met een vouwwagen. Dit is geen 30-40% te hard, maar mag in het bepaalde land.
Het zijn, generaliserend, niet de verkeersregels die fouten uitlokken, maar de persoon in de spiegel😉


Quirien antwoordt op 14 juli 2014:

@RobD,

In het geschetste voorbeeld van 30 tot 40% gaat het wel om in het genoemde antwoord; in Duitsland reed ik wel 100 tot 110 km
met wel opletten etc.

Uitgaande van 80 km per uur toegestaan met aanhanger(tenzij tempo 100 toelating) is dit wel degelijk mijn vernoemd percentage.


RobD antwoordt op 14 juli 2014:

"(tenzij tempo 100 toelating)"

En daar zit hem nou net de clou: dit is niet gegeven dus gaan we er voor het gemak maar van uit.............Vooroordelen!?


Quirien antwoordt op 14 juli 2014:

Nee, is niet gegeven maar als je bij 100 ook nog schrijft; ook in Duitsland bij 100 opletten/snelheidscontroles etc. en zou je dan een 100 tempo toelating hebben, heb je niets te vrezen en behoef je dit niet te vermelden.

Dus mijn conclusie is in het kader van de gegeven tekst, of ik moet dit wel heel verkeerd lezen, deze 100 tempo toelating speelt hier niet.

Overigens RobD het gaat mij niet om het wel of niet gelijk krijgen; het feit is dat het gebeurt met misschien hele vervelende gevolgen.


Don antwoordt op 14 juli 2014:

Gelijk krijgen MOET je, je blijft maar doorzagen. Alleen om je gelijk te halen. Jij als moraalmens rijd nooit te hard? 130km met een vouwwagen kan makkelijk als alles technisch in orde is en de weg het toelaat. Amen


John antwoordt op 14 juli 2014:

Er is al heeeel veel geschreven over het (te) hard rijden.
Laten we het maar in het midden laten. Voorstanders zijn er en de tegenstanders zullen er ook wel blijven. Een discussie die nooit zal ophouden en veranderen.
Ieder neemt zijn verantwoording op die momenten.


Quirien antwoordt op 14 juli 2014:

Nee hoor moet helemaal niet gelijk hebben, probeer aleen maar uit te leggen hoe ik aan mijn beantwoording/visie/conclusie kom.

En ik ben ook maar een mens met zijn fouten.(schreef ik niet dat ik ook geen heilige ben)

Ik probeer alleen zoveel mogelijk er op te letten(wat geen garantie geeft) dat door mijn toedoen een andermans leven een hel kan worden.

Maar we gaan nu geheel af van de topic, ik geef in deze topic dus geen commentaar meer.


Anko antwoordt op 14 juli 2014:

Ik geloof best dat een vouwwagen bij 130 stabieler is dan een caravan bij 90 of 100. Maar ik denk ook dat je bij 130 veel vaker in moet spelen op onverwachtse gebeurtenissen (fouten van anderen) dan bij 100. Denk even aan een vrachtauto die opeens in gaat halen terwijl jij er net met 130 aan komt .... Snelheidsverschil 40+ km/h.Vraag is dan wat per saldo veiliger is: de stabielere vouwwagen met 130 of de minder stabiele caravan bij 100. Tsja, als je de weg voor jezelf alleen hebt, dan lijkt me het antwoord wel duidelijk. Maar je hebt de weg nu eenmaal niet voor jezelf alleen.

Dat aspect blijft m.i. in dazed discussion onderbelicht.


RobD antwoordt op 14 juli 2014:

We zijn er uit !!
Te hard rijden is nooit goed. Hard rijden daar waar kan en verantwoord is, moet kunnen. De voor- en tegenstanders zullen het nooit eens worden.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 juli 2014:

Precies! Daar komt ook nog bij dat je met een aanhanger niet de derde baan mag gebruiken.
Over brandstof verbruik zullen we het maar helemaal niet hebben 😉


jan& antwoordt op 14 juli 2014:

Ik ga lekker met vakantie....en zie al die kamikazes wel voorbij komen.
Tot veilig op de camping allemaal!


Frans antwoordt op 14 juli 2014:

@RobD
Datum: 14 July 2014 om 18:31

We zijn er uit !!
Te hard rijden is nooit goed. Hard rijden daar waar kan en verantwoord is, moet kunnen.

Kan inderdaad alleen als je alleen bent en dan is het nog maar de vraag of het mag.

Zodra opa of oma of een vrachtwagen hem ervoor gooit, ik vernoem maar eventjes de meest simpele situatie, hebt je toch al een probleem.

Ik heb vaak mogen noteren: "En ineens....."

Frans


Bert antwoordt op 14 juli 2014:

De vraag is dus eigenlijk wat is nog een veilige snelheid? En dat hangt helemaal af van de omstandigheden. Soms is 20 km te hard...


Jan@ antwoordt op 15 juli 2014:

Daar komt het inderdaad op neer Bert. Wat een goede maatregel
ook voor Nederland zou zijn, is dat op de Franse snelwegen bij regen/nattigheid de snelheid wordt beperkt tot 110 km per uur.
Dat is een nuttiger maatregel dan al die verschillende snelheden hier.


Louis antwoordt op 15 juli 2014:

Bert zegt het...,en zo kan wat sneller ook veilig zijn.
(Jakkeren is dus wat anders)
Zeker als men de spiegels weer voor het verkeer gaat gebruiken in plaats van er alleen in te kijken om te zien of het haar nog wel goed zit..
(Frans geeft dit eigenlijk zelf al aan in z'n voorbeeld)
De snelheid word er dan voor het gemak altijd als boosdoener uitgelicht en levert financieel natuurlijk ook het meeste op, maar de wérkelijke oorzaak...
Als er dan óók nog eens 130 met een aanhanger gereden word in Frankrijk met al die "oma's en opa's" ertussen (jongeren rijden uiteraard veel veiliger) ben ik daar geen voorstander van .





Reinier antwoordt op 15 juli 2014:

Snelheid is op zichzelf niet het grootste gevaar, maar snelheidsVERSCHILLEN. Daarom moet je als bestuurder de verkeerssituatie continu in de gaten blijven houden. Tja, caravanners moeten met alle eventualiteiten rekening houden. Vermoeiend zo'n rit, maar vervolgens mag je lekker uitrusten. Fijne vakantie allemaal!


Ton Groenendijk antwoordt op 15 juli 2014:

Sorry dat ik even reageer, maar wat bedoeld Frans met opa's en oma's? Ik hoor daar zelf namelijk ook bij en voel me nu toch bij wijze van uitzondering lichtelijk geschoffeerd. Sinds 1971 rijdt ik rond met aanhangers met een ABCDE rijbewijs, van bagagekarren tot mijn huidige caravan en ik heb het ondertussen wel gezien, wat er kan gebeuren onderweg. Dat heef niks te maken met oma's en opa's, daar zitten nl. net zulke onverantwoordelijke sukkels bij als bij
de jongere garde, die na een jaar hard werken totaal gestrest met een combinatie op pad gaan waar ze maar drie weken mee rijden. Leeftijdsdiscriminatie is een veel voorkomend gebeuren, maar de statistieken weten wel beter.
Dus dit soort zinloze kretologie, daar moet je maar voorzichtig mee zijn. Enne.. Frans, kan jij ook een S- bochtje achteruit tussen drie bomen rijden of heb jij ook al in tegenstelling tot mij een mover nodig? Kijk, ik schrijf liever niet zo en houd het liever zakelijk, maar er werd even een snaar geraakt. Enne.. 130 met de vouwwagen? Kan best, tot je die éne , onverwachte samenloop van omstandigheden, het steentje in de kuil,in combinatie met een bepaalde stuurstand, in combinatie met een hobbel in combinatie met een passerende tegenligger en het is gebeurd. Dan zie je je vouwwagen, die zojuist nog als een blok op de weg lag, in je buitenspiegel over de volle lengte. Een situatie die je bij 90 of 100 niet was overkomen. Doempraat? Nee hoor, praktijkervaring van opa.


Frans antwoordt op 15 juli 2014:

Sorry Ton,

Je hebt helemaal gelijk, was ook niet mijn intensie om die groep specifiek te benoemen. Nogmaals sorry. Ik had beter moeten weten.
Zoals je al omschrijft gebeurd het door bestuur(st)ders van jong tot oud.
Geeft alleen maar weer aan als je niet alleen op de weg bent, je altijd rekening dient te houden met onverwachte capriolen van een ander.
En anders is er af en toe wel een wild zwijn.

Voor degene die het allemaal wel kunnen, die moeten met hun aanhangwagen eens naar een afgesloten circuit gaan.
Snelheid maken tot 130 km/u en dan vol in de remmen en met geblokkeerde wielen blijven remmen tot de combinatie helemaal stilstaat.
Die zullen voor een 2e keer bedanken, als het allemaal al is goed gegaan.

Frans


RobD antwoordt op 15 juli 2014:

We kunnen op alle slakken zout leggen, iedere (persoonlijke) eventualiteit er uit lichten en ieder doemscenario erbij halen.
Argumenten als: 'wat als'en 'stel dat' zijn op iedere situatie van toepassing en keiharde dooddoeners. Hard rijden is niet ieder gegeven😉


@Eric antwoordt op 15 juli 2014:

Is er eigenlijk een significant verschil in weggedrag tussen een ongeremde en een geremde aanhanger bij een noodstop? (op de lengte van de remweg na natuurlijk....)


Frans antwoordt op 15 juli 2014:

En bij een te groot verschil in wieldruk of verschil in remvertraging bij een geremde aanhangwagen zal deze links of rechts van het trekkend voertuig voorbij willen.

De bevestiging van de aanhangwagen op de kogel van de trekhaak is hier nl. een zeer geschikt scharnierpunt voor.


Ton Groenendijk antwoordt op 15 juli 2014:

Okay, Frans! En in je reactie heb je groot gelijk. Voor diegenen die denken dat alles kan het volgende: Ooit moest ik in Denemarken een lange noodstop maken. (van 90/100 naar bijna niks) Tientallen meters schoof de combinatie over het asfalt, gillend en rokend. Op het laatst natuurlijk remmen los en sturen, want anders... Maar ja, éénmaal in het Hoge Noorden, bij Bodo, bleek dat de opsluitplaten waarmee de as op het chassis vast zat gescheurd waren. Ik wil u de ellende besparen die het heeft gekost om weer rijdend te worden, om maar niet te spreken van kosten en verpeste vakantiedagen.
En voor wie mocht denken dat ik met een veredelde kruiwagen onderweg was: LMC,Alko chassis, Peitz staaltorsie. Dus: zolang de zaak rijdt gaat het allemaal goed maar o wee, als er iets mis gaat...Snelheid is nog steeds de grootste killer in het verkeer, behandel hem met gepaste eerbied.


Quirien antwoordt op 15 juli 2014:

@ Ton,

Ik zou eigenlijk niet meer reageren in deze topic maar er steekt bij mij nu iets.

Ik ben het helemaal eens met je opmerking op een ding na wat je schrijft en ik vermoed dat je het bewust niet zo bedoeld.
Dus geen sorry nodig.

In tegenstellng tot jou heb ik ondanks mijn goede achteruit rij/manouvreer capaciteit wel een mover nodig.

Medisch gezien mag of kan ik soms niet rjden en mag ik helaas een hele hoop dingen niet meer doen.
En helaas mijn vrouw, ondanks haar behaalde E achter B is er totaal geen ster in.

Medisch gezien kan ik gelukkig(weer) nog uitstekend op allerlei knoppen drukken.(lang leve de mover afstandsbediening)

Hoewel na allerlei complicaties krabbel ik met veel wilskracht weer op.Ik zal en wil dit jaar nog kamperen hoewel het buitenland er niet inzit.

Zo zie je maar, raak je in antwoorden al gauw onbedoeld bepaalde doelgroepen.

Groetjes, van ook een praktijk ervaren opa die ook heel veel heeft zien gebeuren en niet schuldig is overkomen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 juli 2014:

@Eric
Een groot verschil in weggedrag tussen een ongeremde en een geremde aanhanger bij een noodstop is ook dat de wielen van een geremde aanhanger kunnen blokkeren waardoor ze geen zijdelingse grip meer hebben.

@Ton
Is de oorzaak van die scheurtjes de noodstop in Denemarken of de slechte wegen (icm een zware caravan) in Noorwegen?

@Louis
Bij een hogere snelheid zijn de gevolgen altijd groter! Langere remweg, hardere klap, meer afstand afgelegd in de schrikseconde etc. Vergeet dat niet voordat je de 'schuld' bij andere legt.


Louis antwoordt op 15 juli 2014:

Menno : Natuurlijk klopt hetgeen je zegt.
Ik heb dan ook steeds (kennelijk zonder succes) trachtten te benadrukken dat het over enkele kilometers gaat .
En ben (in tegenstelling tot de reactie van jezelf 14-7 00.07 waarin je dit toch enigszins acceptabel lijkt te vinden) dan ook tegen 130 met aanhanger .
Als ik passeer, maar de ander niet spiegelt en naar buiten komt is dát de oorzaak als het mis gaat, en dan gaan we de schuldvraag niet even omdraaien natuurlijk .
(Dat zal de motorrijder je ook niet in dank afnemen als hij zonder vel tegen de vangrail ligt)
Een vrachtwagenchauffeur is er misschien wat meer aan gewend, maar als je mij op een constant gangetje achter de groep aan laat bengelen, val ik starend en wel in slaap.
Dus kies ik voor (en dat kan dus ook in de min zijn !) voor een beetje variatie in de "snelheid".


Ton Groenendijk antwoordt op 15 juli 2014:

Ai,ai,ai, zo was het echt niet bedoeld. Gewoon op m'n hart getrapt als oudere en (denk ik) ervaren caravanner. Dus even een sneer terug en ja, dan raak je toch weer onbedoeld iemand. Okay, strijdbijl begraven? Opa's aller landen, verenigt U!


Quirien antwoordt op 15 juli 2014:

@ Ton,

Hebben we dan strijd gehad ? Maar het is goed zo, het beroerde nu bij mij even een snaar en ik schreef het al; waarschijnlijk onbedoeld.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker