Caravantrekker.nl

Zwaardere as registreren

Senior Be vraagt op 13 juli 2014:

Mijn Avento Premier 390TD Luxe stamt uit 1993.
Het maximale toelaatbare totaal gewicht is volgens het kentekenbewijs vanaf fabriek 1100 kg.
Destijds was de caravan uitgerust met gewone autobanden in de maat 187/70 R14 met een loadindex van 88 (=560kg). Met een bandenspanning van 3.0 bar zijn er geen problemen geweest. Nu staat de caravan vanaf 2009 op 175/80 R14C met een loadindex van 99 (=775 kg). Met een bandenspanning van 3.7 bar probeer ik een compromis te vinden tussen laadvermogen en vering. Tot op heden geen bandenpech.
De staalgeveerde as van Peitz vermeldt echter een toelaatbaar gewicht van 850 tot 1350 kg!
Vraag:
is het een ingewikkeld of kostbaar proces om de registratie op te krikken naar 1350 kg?
Met veel dank bij voorbaat....

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 juli 2014:

Je moet daarvoor van de fabrikant een verklaring zien te krijgen dat de caravan geschikt is voor een hoger gewicht. Maar die bestaat niet meer. Lastig dus. Misschien kan ceravancentrum Meerkerk je nog helpen.


Hans antwoordt op 14 juli 2014:

Van bovengenoemde dealer mocht ik in het verleden weinig verwachten in een soort gelijke zaak.
Beter is de RDW te raadplegen.
Zowel het plaatje op de as als het chassis plaatje moeten het hogere gewicht vermelden.
Natuurlijk moeten de banden en de koppeling ook op dit gewicht bereken zijn.
Het is beslist NIET nodig een verklaring van de fabrikant te overleggen. (niet alle RDW medewerkers waren in mijn geval hiervan op de hoogte) Even doorvragen dus.....


Quirien antwoordt op 14 juli 2014:

Menno heeft wel gelijk in zijn antwoord.

- Het wil niet zeggen dat een zwaardere as toelating (vermeld op de as) dat gewicht is wat een fabrikant uit veiligheids aspect voor zjn opbouw toelaat.(ook hier weer een voorbeeld wat een as kan/mag of is toegestaan aan de constructie/opbouw)

Dat sommige medewerkers van de RDW dat niet wisten is een kwalijke zaak.
En wat Menno stelt wordt dit een moeilijke zaak daar de fabrikant niet meer bestaat.

Maar misschien heeft de RDW in zijn data bestand een soort gelijke situatie staan waarop zij toch kunnen bepalen.

En dus even doorvragen kan nooit verkeerd zijn.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 juli 2014:

Als er ooit een type goedkeuring is afgegeven met een hoger gewicht voor deze caravan dan is het gemakkelijk en kan je het rechtstreeks met de RDW regelen. Maar is die type goedkeuring er niet dan wordt het lastig....


Hans antwoordt op 14 juli 2014:

Ik bedoelde ook het plaatje op de opbouw ipv chassis.

In het verleden was een "conformiteitsverklaring" nodig. Sinds ongeveer een jaar mag de RDW uitgaan van de plaatjes op as en opbouw. Uiteindelijk heeft de RDW bij mij ook ALLEEN naar deze twee plaatjes gekeken. Koppeling en banden zijn niet bekeken (of het moet heel snel geweest zijn).
Tevens is de wagen opnieuw gewogen en dat kwam toch 100 kg. hoger uit als op het "oude"kentekenbewijs. Totale kosten ongeveer 70 euro (incl. nieuw kentekenbewijs)


Quirien antwoordt op 14 juli 2014:

Hans,
ik neem aan dat in jouw geval je er per saldo nog op vooruit bent gegaan t.a.v. je te beladen gewicht tussen de 100kg meer gewogen caravan t.o.v. beoogde as verzwarings gewicht op je kenteken..

Het zou dus zomaar kunnen zijn dat het averechts werkt of niets uit maakt van wat je tracht te bereiken.

Zonde dan van je werk en kosten.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 juli 2014:

Eh...... de caravan is er niet zwaarder door geworden, het enige is dat je nu weet wat je caravan tegenwoordig echt weegt. En je mag toch echt meer laden dan voor de keuring ook al is misschien het laadvermogen op papier niet toegenomen.


Willem II antwoordt op 15 juli 2014:

@Hans, dat is wel heel interessante informatie.

Ik heb nl. een Hobby waarbij de eerste eigenaar niet het (papieren) extra laadvermogen heeft bijgekocht en het is mij tot nu toe nooit gelukt om de Hobby-importeur/dealer zover te krijgen dat hij wilde meewerken d.m.v. die conformiteitsverklaring (alleen tegen de oorspronkelijke meerprijs van 500 euro of zo).

Maar dat zou dan nu niet meer nodig zijn! Staat dat ook ergens vermeld, op de website van de RDW o.i.d.?


Quirien antwoordt op 15 juli 2014:

Menno,

Ik begrijp ook wel dat je nu meer mag laden. Hoewel zoals je vermeld dit op papier gelijk kan blijven.

- Ik zal proberen mijn kronkelgedachte toe te lichten.

Je hebt b.v. t.a.v. je oude registratie keurig uitgekient dat de belading b.v. 150 kg is.( verschil tussen leeg en max reg. gewicht.)

Nu wil je i.v.m. het feit je b.v.2 fietsen en een drager wil plaatsen 75kg meer te beladen hebben.(je beoogde doel)
Caravanas, fabriekstoelating en auto voldoen aan de mogelijkheid.

Wat blijkt nu na weging, je caravan blijkt 100kg zwaarder te zijn dan je beoogde doel. Je zult dan van in jouw gedachte altijd goed beladen gewicht 25 kg af moeten halen en je fietsen kun je nog niet plaatsen tenzij je gewicht van in je gedachte goede belading ga verminderen. Averechtse werking in dit geval.
Positief saldo bedoel ik dat je b.v. 125 kg beoogd hebt en hier in dit voorbeeld dan 25 kg er mee behaald.

Wat wel bereikt wordt is dat je nu waarschijnlijk bij een controle niet gewicht moet verplaatsen naar de auto omdat je nu aan de wettelijke eisen voldoet.(eigenlijk was je voorheen zonder het te weten in overtreding.)

Dan b.v. een doelgroep die asverzwaring wilde omdat zij door weging wel wisten dat hun caravan zwaarder is dan werd vermeld en daarom de meerdere kilo's naar hun auto diende te verplaatsen maar hier geen ruimte meer voor hadden.

Voor hen wordt het dus wel een altijd een positief beoogd doel. Kunnen hun lading kwijt en bij controle geen overtreding.

En ik zou zeggen de caravan is wel zwaarder omdat je nu weet wat deze weegt m.a.w. en/en (in de situatie dat er nooit gewogen is.)

Maar misschien zie ik het verkeerd.


antwoordt op 15 juli 2014:

Het enige dat telt is het Max. toelaatbaar aanhangwagen gewicht hetwelk op het kentekenbewijs is aangegeven en overtreding hiervan is strafbaar ( flinke boets ). Er zijn regels welke het verhogen van voornoemd gewicht mogelijk maken, hiervoor kunt u zich vooraf laten informeren via de RDW-site of neem de moeite om met uw vragen naar een keurings station van de RDW te gaan.


Frans antwoordt op 15 juli 2014:

Brief van de RDW, dd. 10 juli 2014, terzake oproep keuring wijzigen technisch toegestane maximum massa,s

Staat letterlijk in:

"Verklaring fabrikant
U moet een verklaring meenemen die is afgegeven door de fabrikant van het voertuig. De fabrikant moet verklaren dat uw voertuig technisch geschikt is voor de gewenste toegestane maximum massa(combinatie/samenstel). Als de gewenste toegestane maximum massa(combinatie/samenstel) hoger is dan op het typeplaatje van het voertuig staat, moet het typeplaatje vervangen worden. U kunt de verklaring en het nieuwe typeplaatje opvragen bij de importeur/fabrikant van het voertuig."

Gaat om een TMM van 1300 naar 1350 kg.
1350 staat ook op het typeplaatje.
Kentekenbewijs vermeld 1300 kg.

Frans


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker