Geert vraagt op 17 juli 2014:
Wij hebben een Hobby premium van 2013 met europees gelijkvormigheidsattest (COC) waarbij de hoogst toegelaten snelheid op 100 km/u staat. Is dan de keuring en/of stikker Tempo 100 dan eigenlijk nog wel nodig? Dit is toch een officieel document van de fabrikant?
Groeten,
Geert
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 juli 2014:
De tempo 100 'keuring' staat daar los van.
zie: http://caravantrekker.nl/algemeen/tempo100.php
Quirien antwoordt op 17 juli 2014:
Zo zie je maar weer voor tempo 100 kan voor Duitsland je auto t.o.v de caravan niet geschikt zijn , dus 80 max, en voor o.a. Nederland, Frankrijk etc. je wel harder mag rijden.
Of het dan verstandig is, is een andere zaak, maar daar hebben we het al in andere draadjes vaak over gehad.
Janka antwoordt op 17 juli 2014:
De afkorting C.O.C. doet mij toch aan iets anders denken dan aan een caravan..😉
Geert antwoordt op 17 juli 2014:
COC staat voor certyficate of conformity, namelijk europees gelijkvormigheidsattest. Wanneer je dit document bij de aankoop in het buitenland vraagt (bij recente caravans) hoef je bij import niet meer langs de (belgische) invoerder voor een ander PVG nummer en typeplaatje wat je weer een hoop kosten en tijd bespaard.
Geert antwoordt op 17 juli 2014:
Ok, had m te laat door 😉
Gijs antwoordt op 17 juli 2014:
Honderd stikker, weggegooid geld.
Rijd meer dan 30 jaar zonder en altijd 100+
Moet mn eerste bekeuring nog krijgen.
Combinatie moet wel voldoen dan is er geen enkel probleem.
Mvg Gijs.
Quirien antwoordt op 17 juli 2014:
Tja, wat moet ik hier nu op zeggen. 100+ terwijl je 80 mag.
Vast niet de topic vouwwagens gelezen.
En wees maar blij dat er nog nooit iets is gebeurd door jouw schuld.
@Eric antwoordt op 17 juli 2014:
Waarom zou Gijs maar 80 mogen rijden van jou Quirien?
Quirien antwoordt op 17 juli 2014:
Als je geen tempo 100km toelating hebt in Duitsland dan mag je met een aanhanger maar 80 km per uur.
Er wordt dus bewust hier de verkeersregels overtreden ook al zou het mogelijk zijn dat je combinatie 100 km zonder problemen zou kunnen rijden.
En als er dan iets gebeurt zijn de rapen gaar.
Vooral het slachtoffer vergeeft het je dan waarschijnlijk nooit.
Janka antwoordt op 18 juli 2014:
Hij had ook beter dat plusje weg kunnen laten. 100 op de teller zijn toch best minder echte kilometers..en wie is er nu roomser dan de Paus?
Daarbij is dit al heel wat keren hier en op andere fora voorbij gekomen.
En waar iedereen, nou ja bijna iedereen het over eens is is dat er ook in Dld. een marge toegepast wordt. Heb je geen Tempo 100 Sticker zoek het probleem dan ook niet op. Met andere woorden, tussen stijf 80 en 100 is ruimte genoeg om door te kunnen rijden. Haal niet in waar het niet mag, hou je aan de snelheidsbeperkingen vooral bij werkzaamheden en zorg voor een goede belading van de combinatie. Want als die Polizei uitgedaagd wordt tja, dan willen ze daar best aan mee werken door je aan de kant te zetten.
jan& antwoordt op 18 juli 2014:
Uitdagingen zat, zeker op de autobahn met of zonder 100sticker. De duitse caravanners gaan allemaal 100plus en dan de nederlanders zeker met 80 achter een vrachtauto.... dat zijn dan zeker de suffe downsizemodelletjes😉.
Volgens mij is er nog wel een cursus om te kijken wat je combinatie nu echt aan kan, ook op de autobahn!
robertc antwoordt op 18 juli 2014:
Welke vrachtauto rijdt 80?
Je bedoelt 87. Ik rij tegenwoordig vaak met caravan door europa met 90 echte km en ik haal bijna nooit een caravan in. In nl niet in belgie niet in frankrijk al helemaal niet en ook in duitsland niet. Die 80 km/u rijdt echt bijna niemand.
Tillerman antwoordt op 18 juli 2014:
Het zijn maar getallen. Ik mag met onze Defender en Eriba Touring (max gewicht 750 kg) in zowat alle landen maximaal 80 km/u. Ik kom niet in aanmerking voor de 100 km sticker omdat de auto geen ABS heeft. Kan ik mee leven. Maar als ik in Duitsland dan ingehaald word door een VW bus met daarachter een knoert van een caravan, zo'n Tabbert Baronesse 680 ofzo, die wél zo'n 100 sticker heeft heb ik toch het idee dat er iets niet klopt in de redenering die ten grondslag ligt aan die 100 sticker. Als er een noodstop gemaakt moet worden, vraag ik me af welke combinatie eerder stilstaat. Daarbij gaat het niet alleen om het remmen, ook het kunnen gaan slingeren van de combi speelt een rol. En een lange caravan met een behoorlijke massa, heeft u dat wel eens zien slingeren? Ik wel, en daar blijf ik een heel end van uit de buurt.
Net als Gijs rij ik vrijwel altijd 100 en ik probeer dat netjes te doen. Nog nooit wat van gezegd.
Tillerman.
Matt antwoordt op 18 juli 2014:
Inderdaad Tillerman.
Hoe veilige snelheid om met een caravan te rijden hangt af van heel veel factoren. Zo'n stikkertje is natuurlijk heel veel verleidelijk om te denken dat het allemaal wel veilig is. Maar uiteindelijk ben jij als chauffeur/ bestuurder hoe je wil verantwoordelijk voor je doen en laten met het hele gespan.
Allemaal fijne vakantie gewenst!
Fred antwoordt op 26 februari 2015:
Beste allemaal, waar ik nou als persoon altijd problemen mee heb is als ik het nut kan vinden van regels.Zoals,
Uitgaande dat u caravan gewoon tip top in orde is en een passende trekker ervoor heeft staan. Wat denkt u wat er gebeurt als we daar allemaal netjes 80 gaan rijden ?
Zo rijd ik ook motor met aanhanger, in Duitsland mag je dan maar LEES GOED 60 km op de autobaan.
Milieu sticker; wordt de lucht nu schoner ?
Ik kom maar tot één conclusie, geldklopperij en onzinnige regels. Heb voor mij zelf een middenweg en nog nooit een bekeuring.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.