Jan@ vraagt op 22 juli 2014:
""Een ongeval met een caravan op de Galecopperbrug bij Utrecht zorgde gistermiddag voor een ravage. De caravan schoot bij het oprijden van de brug los van de auto""
Dit bericht lees ik in een krant. Mijn vraag is kan dit zomaar, want wanneer je niet goed aankoppelt dan schiet de caravan veel eerder los dan pas ergens op een snelweg.
Doen jullie, Menno en Bert, als specialisten in deze materie, nog nader onderzoek naar zo'n incident zodat we er wat van kunnen leren.
Tijs antwoordt op 22 juli 2014:
Eerste conclusie van de caravantrekker-onderzoeksraad: altijd de afstandsbediening van je mover in de auto bij de hand houden. Bij losschietende caravan kun je dan de boel toch nog bijsturen. 😉
Maar serieus: de Galecoperbrug wordt omringd door heel wat wijken. Kan best dat die nog heelhuids bereikt is maar net op een knik op de brug, met snelheid, het laatste zetje werd gegeven. Heb zelf ook een praktijkervaring gehoord dat iemand na onderhoudsbeurt met de caravan wegreed en een kleine kilometer verder "ineens" de caravan verloor. Tot daar mooie gladde weg: "ineens" betrof hier een spoorwegovergang die de doorslag gaf.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 juli 2014:
Ik las het ook op Blendle en was verrast. Er stonden twee fietsen voorop dus ga ik er gemakshalve van uit dat ze een flinke kogeldruk hadden. Als je dan 'voorzichtig' rijdt blijft een niet aangekoppelde caravan lang er aan hangen. Eigen ervaring dat ik ook een deel(tje) van Utrecht ben door gereden en pas bij een flinke drempel verloor ik de caravan. Ik had hem niet zelf aangekoppeld en dat is nooit verstandig om dan toch te gaan rijden!
Verder doen we daar niets aan..... maar we geven wel cursussen waar iedereen iets van kan leren. Ook hoe juist aan te koppelen!
Bert antwoordt op 22 juli 2014:
Het is mij ooit twee keer overkomen. Gzd na amper een meter. Een eenvoudige chek na aankoppelen is uiteraard onderdeel van elke caravancursus bij ons.
Steven antwoordt op 23 juli 2014:
wat als de kogel op de auto versleten is? dan kan de caravan er onder een bepaalde stand wel af, afhankelijk van de slijtplekken
Gert antwoordt op 23 juli 2014:
Ook ik ben al eens een vouwwagen verloren, pas na 5km door de stad. Na het verlies hebben we met 2 man de handrem los moeten halen, zo vast stond die aangetrokken.
Op de foto's van betreffende caravan is te zien dat de handrem niet is aangetrokken en de breekkabel nog aan de caravan zit, en de steker/kabel nog heel is....Er zal dus wel meer niet zorgvuldig gedaan zijn.
Jan@ antwoordt op 23 juli 2014:
Mag dus de conclusie zijn dat wanneer je goed aankoppelt zo'n geval als hier beschreven (vrijwel) onmogelijk is.
Janka antwoordt op 23 juli 2014:
Dat mag inderdaad.
JanP antwoordt op 23 juli 2014:
De enigste manier om te controleren of de caravan goed aangekoppeld is, het steunwiel op de grond zetten bij aangekoppelde caravan en vastzetten,dan met de spindel de caravan omhoog draaien tot dat de achterkant van de auto omhoog komt, ga er dan maar vanuit dat de caravan goed aangekoppeld is, mits er met de koppeling iets fout is.
Een HOBBYist
Quirien antwoordt op 23 juli 2014:
Op een hele drukke overnachtings camping in Luxemburg met diverse hoge hobbels zie je er nog wel eens van de kogel afd........n.
Kabel of stekker en de breek kabel vaak kapot.
Zorg dus dat je deze bij je hebt.
En check, check dubbel check is op dit cruciale verbindingspunt, nooit verkeerd.
Tom antwoordt op 23 juli 2014:
Bestaat er soort klem die aan de koppeling zit en onder de knobbel(draaibaar)kan worden vastgemaakt?
Bob antwoordt op 23 juli 2014:
Wat JanP schrijft pas ik ook toe nadat ik na een rit van meer dan 150 km op een echt vlakke weg de caravan verloor. Ik ga nog verder bij het aankoppelen. Alleen mijn vrouw mag er bij zijn. Ieder ander stuur ik weg. We hebben een vast schema. Opdraaien, neuswiel ophalen en goed borgen, breekkabel vastzetten, handrem los, verlichtingskabel aansluiten en werking controleren. Als dat allemaal goed is dan ben ik weer bereid tot een praatje met vreemden. Te serieus? Als je eenmaal hebt meegemaakt dat de caravan loskomt, redeneer je wel anders.
Alfred antwoordt op 23 juli 2014:
Voor Steven.
De slijtage van de trekhaak kogel, is een controle punt bij de apk keuring van een auto.
De keurmeester is verplicht om de kogel op te meten met en te controleren op slijtage.
Een versleten trekhaak kogel is dus apk afkeur.
Dus de kans dat in dit geval een versleten trekhaak de oorzaak was, is in mijn ogen erg klein.
Jan@ antwoordt op 23 juli 2014:
Dat met het neuswiel gaat behoorlijk ver. Na het aankoppelen beweeg ik de handel van de stabilisator heen en weer voordat ik hem omlaag duw en vertrouw ik op de groene indicator die omhoog moet komen wanneer er goed is aangekoppeld.
Michel antwoordt op 23 juli 2014:
@ Jan@ dat gaat helemaal niet ver. Blind vertrouwen op je groene indicatoren gaat pas ver. Helaas zijn dit slechts hulpmiddelen en deze kunnen kapot gaan. De enige juiste manier om er zo goed als zeker van te zijn is je neuswiel weer omhoog draaien tot je auto meekomt.
Jan@ antwoordt op 23 juli 2014:
Ik moet erbij zeggen dat ik ook altijd even voel of de kogel echt verdwenen is in de stabilisator. Maar je kan inderdaad niet voorzichtig genoeg zijn. Die 150 km vind ik wel erg ver. eerlijk gezegd.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 juli 2014:
Je kan niet 100% vertrouwen op het groene palletje. Het komt voor dat bij het aankoppelen een van de friktie blokjes afbreekt en dan boven op de kogel komt te liggen. Het groene palletje wordt dan ingedrukt maar de caravan is niet goed aangekoppeld.
Wil je echt op safe spelen kan je alleen met het neuswiel zo ver draaien dat je niet meer kan. Je moet immers de auto daadwerkelijk optillen, meer dan alleen uit de vering die erbij is gekomen toen de caravan er op rustte.
Walter antwoordt op 24 juli 2014:
Caravan koppel ik altijd zelf aan en laat mij daarbij niet afleiden zoals eerder al is aangegeven. Mijn zoon heeft dit jaar zijn BE gehaald en moest dmv neuswiel omhoog draaien laten zien dat aanhanger goed is aangekoppeld. Tijdens het examen werd dit nogmaals gevraagd, niet vertrouwen op het groene knopje.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.