Caravantrekker.nl

Type

Tim vraagt op 20 juni 2007:

Hoi!
Ik heb een kleine oude caravan voor een prijsje kunnen bemachtigen. Na wat schoonmaken en de verf van het typeplaatje op de dissel te schrapen heb ik het volgende kunnen ontcijferen:
ROSART

TYPE 7(of 1)3(of 0)0

62087

N°PVA 21600

Ik vind nergens iets over 'rosart' wat mij doet vermoeden dat dit fout zal zijn. Ik kan er echter niets anders uit opmaken.
Op de caravan staat naas het deurtje ook nog een bordje van
"caravanshow G VERVAET"

Kan iemand mij hier iets meer over vertellen? mss een merk die sterk lijkt op ROSART of zo... alle info is zeker welkom!!! ik heb al veel gehad aan deze site!

Naar laatste bijdrage

Reacties:

@Eric antwoordt op 20 juni 2007:

Zou MOSTARD mogelijk kunnen zijn?
Voor foto's: http://www.mostardyvonne.nl/


Tim antwoordt op 20 juni 2007:

Ik heb dit ook al gedacht maar vermits die gekleurde band (die duidelijk eens overschilderd is geweest) overal even breed is en overal horizontaal lijkt hij niet zo op een MOSTARD


@Eric antwoordt op 20 juni 2007:

Post eens een fotootje op een site als www.imageshack.com of www.flickr.com en zet de link naar die foto hier op het forum.

Lijkt ingewikkeld maar valt best mee 😉


Tim antwoordt op 20 juni 2007:

het is nu nogal donker om een foto te trekken 😉. zal ik morgen zeker doen! Alvast bedank voor je tijd!


Tim antwoordt op 21 juni 2007:

Ik heb deze middag een foto gemaakt en die is te zien op http://img27.picoodle.com/img/img27/8/6/21/f_Afb018m_552a1fe.jpg hopelijk weet je nu iets meer!


@Eric antwoordt op 21 juni 2007:

Oef, ben aardig op de hoogte van Oldtimer caravans maar deze heb ik niet eerder gezien...
Probeer anders eens een mailtje naar: http://www.bocc.be/ of de nederlandse variant: http://www.oldtimercaravanclub.nl/

Sorry, ik kan je verder niet helpen...


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 juni 2007:

Er zitten een aantal elementen die me doen denken aan Eicker caravans (het huidige TEC). Met name de bovenkant van de deur en de wielkasten, en de gekleurde band.
Hij is dan wel jonger dan 1966. Zie ook:
http://www.caravan-museum.de/Hersteller_A_-_Z/Eicker/Eicker_1966/eicker_1966.html


Tim antwoordt op 21 juni 2007:

Alvast al bedankt voor de hulp! De elementen die VOOR een Eicker pleiten (ik vgl met type 380): boog boven de deur, gekleurde band (al mag je op het kleur niet voortgaan!), ventilatie gaten in de deur,

elementen die NIET voor een Eicker pleiten: typeplaatje, voorruit is breeder, zijruiten hebben aan de bovenkant rechte hoeken, plaatsing witte lampjes vooraan (al kan dat door de bredere voorruit komen), deur scharniert anders, ruberen rand onderaan.

Hetgeen mij het meest intreseert is hoeveel het zaakje weegt, om te weten als hij gekeurd moet worden of niet. speelt het hierbij een rol wat de fabrikant ooit opgegeven heeft (wat ik toch niet direct kan aflijden uit het typeplaatje) of is het gewoon een kwestie van naar een weegbrug gaan en wegen?

nogmaals bedankt voor de moeite van iedereen!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 juni 2007:

Die voorruit en de onderkant lijken veel op Eiffelland. Is hij gheel origineel of zijn er sporen van samenvoegen????
Ik zou hem gewoon even wegen en als die zwaarder zou zijn dan 750 kg (beladen) dan moet je hem laten keuren en een type goedkeuring hebben. Das dus erg lastig.....
Maar...hoe zou je ermee willen rijden? Ik zie geen koppeling (en rem).


Tim antwoordt op 21 juni 2007:

Aan de binnenkant zijn duidelijk sporen van geknutsel/geklungel. De elektriciteit (enkel 230) is duidelijk zelf achteraf met een overdaad aan silicoon bevestigd. Aan de buitenkant zijn niet onmiddelijk sporen van verbouwingen. Ik zou hem het liefst zoals het hoort achter een auto hangen 😉 maar geen paniek. de geremde dissel heb ik er al af genomen omdat remkabel en nog meer onderdelen ontbraken. Ook een likje verf is meer dan op zijn plaats op de de dissel. vandaar dat hij niet zichtbaar is op de foto. kan het helpen als ik de gegevens van het typeplaatje op de trekhaak post? deze heb ik wel 100% leesbaar gekregen.


@Eric antwoordt op 21 juni 2007:

Hoeveel is de opbouwlengte van de caravan, lijkt mij niet meer dan iets van 3.30 tot 3.40 meter?
Hij lijkt inderdaad ongeremd en met deze relatief kleine opbouwlengte zou ik gokken dat hij beladen niet meer dan 750 kilo mag wegen.


Tim antwoordt op 21 juni 2007:

Goed geraden!!
Ik heb even gaan meten en hij is 190cm breed en 326cm lang (de meest uiterste punten van de opbouw)


Tim antwoordt op 21 juni 2007:

mm, ik zie nog dat de Eicker caravans 210 breed zijn. wat dus breeder is dan deze. Van Eiffelland kan ik zo niet meteen info vinden over afmetingen ed.


Michiel antwoordt op 21 juni 2007:

Een keuring kun je vergeten. Ik heb dat destijds geprobeerd met mijn HOME CAR 310 uit 1978. Die zou technisch goed moeten zijn voor 900 kg. 850 op de as (staat er op) en 50 kg op de koppeling.

Maar als het type niet bij de RDW bekend, en van de oorspronkelijke fabrikant geen homologatieverklaring losgepeuterd kan worden, vergeet het dan maar. Dat wordt dan een typekeuring en mij werd destijd (1999) verteld dat dat minstens 550 gulden zou gaan kosten zonder garantie dat ie ook goedgekeurd zou worden. Voor een caravan met een geschtte dagwaarde van 500 gulden? Nee dank u.

Toen de eigen kentekens voor aangangers zwaarder dan 750 kilo werden ingevoerd heb ik het met de overgangsregeling nog een keer geprobeerd. Maar nee, lukte ook niet om hem er door te laten glippen.

Dus heb ik het opgegeven. Ik zorg maar dat ie niet boven de 750 kg komt en rijd met een witte kentekenplaat. Ik had graag wat extra laadvermogen gehad, maar een andere caravan kopen is goedkoper dan een typekeuring.




Tim antwoordt op 21 juni 2007:

Dus als je er gewoon voor zorgt dat het geheel minder dan 750kg gaat wegen maakt het niets uit wat de fabrikant er ooit voor opgegeven heeft? dat is een mooi gegeven! Wat niet wegneemt dat ik nu wel benieuwd ben geworden naar het merk/type van de caravan!


Michiel antwoordt op 21 juni 2007:

Zo ver zou ik niet willen gaan. Als de fabrikant een maximum opgegeven heeft dat onder de 750 kg ligt, en dat staat op het typeplaatje, zou ik me bij een controle niet gemakkelijk voeln als ik wist dat ie zwaarder was.

Maar op mijn HOME CAR 310 staat op het typeplaatje helemaal geen maximum gewicht vermeld. Er staan een maximum gewicht op het plaatje op de as en op de koppeling. En uiteraard op de banden. En dat is allemaal verenigbaar met een totaal gewicht van 750 kg...


@ Jeroen antwoordt op 21 juni 2007:

In de oorspronkelijke vraag van Tim staat:
"Op de caravan staat naas het deurtje ook nog een bordje van "caravanshow G VERVAET" "

Even googelen levert op dat in Lokeren (België) het bedrijf "Campingshow Vervaet" is gevestigd. Misschien komt de caravan daar wel vandaan.

Zie:
http://sitemap.campingshow-vervaet.be/caravans_te_koop.html

Een belletje of mailtje naar dat bedrijf lijkt me de moeite waard.


Tim antwoordt op 21 juni 2007:

Ik had reeds gemaild naar vervaet, maar nog geen antwoord gekregen 😉 toch bedankt voor de moeite. Op de dissel staat iets van 1000 kg. De as zelf heb ik nog niets op gezien maar ik denk trouwens niet dat het boven de 750 zal zijn. voor de zekerheid als hij opgeknapt is eens gaan wegen.


Tim antwoordt op 22 juni 2007:

Hoera, antwoord:

Het merk is inderdaad ROSART maar het type, dat zal ik eens aan mijn ouders moeten vragen. Het was een Belgische fabrikant uit Fleurus die failliet is gegaan in 1971. Wij hebben dit merk verkocht tussen 1961 en 1971. Als ik iets meer weet over het type laat ik u dit weten.


marian antwoordt op 23 augustus 2007:

Dat is nou toevallig. Ik heb ook sinds gisteren een old timer caravan(netje) van het merk Rosart. Gisteren heb ik me ook suf gezocht op internet, maar niks. Van de oude eigenaar weet ik, dat het een Belgisch merk is. Over een paar dagen krijg ik ook de orginele aankoop papieren. Wie weet, komen we verder. Dan hoor je zeker van mij. groet.


Sarah antwoordt op 1 juni 2010:

hallo. heb zelf ook een rosart. deze is een thomson (schots merk dat ook failliet ging). de foto die ik heb gezien van Tim lijkt mij ook ergens voor te komen bij de thomsoncaravans. maar is niet dezelfde als de mijne. het lijkt wel dat de jouwe een latere versie is dan de mijne.
dit is de link naar een website over thomson caravans: http://www.thomson-caravans.co.uk
zelf ben ik op zoek naar het jaartal van mijn caravan, en waarom er zo weinig over te vinden is. (ondanks dat er thomson op staat)

nog veel plezier in de zoektocht.


john antwoordt op 1 juni 2010:

Van: Sarah
Datum: 01 June 2010 om 19:08
hallo. heb zelf ook een rosart. deze is een thomson

Eén van de twee Sarah, of een Rosart of een Thomson!


Sarah antwoordt op 2 juni 2010:

@john: op het plaatje staat thomson-rosart, met serienummer erbij op. lijkt me straf als dat moest hier 'gefoefeld' zijn. daarmee dat ik ook verbaast ben met mijn zoektocht.


RobD antwoordt op 6 juni 2010:

voor de Rossart:
http://www.campingshow-vervaet.be
Campingshow Vervaet - Gentse Steenweg 48 - 9160 Lokeren - Tel +32 9 348 10 19 - Fax +32 9 349 23 50


Paul antwoordt op 19 juli 2010:

Ik heb vandaag ontdekt dat de caravan die al enkele jaren in onze tuin staat een ROSART is type 300 uit 1969.Merk en type zijn duidelijk leesbaar op het plaatje dat vroeger vermoedelijk aan de dissel was vastgemaakt maar dat ik terugvond in de disselbak.De caravan is in minder goede staat maar de bijhorende voortent lijkt nog zo goed als nieuw .......... vermoedelijk weinig gebruikt.Ik ben niet de eerste eigenaar en ken de voorgeschiedenis niet.De caravan staat wel al jaren winter en zomer buiten. Over enkele dagen neem ik enkele foto's en bied ik de caravan te koop aan op Kapaza voor € 50
Ik woon in Vlaanderen - Vlaams-Brabant


mario antwoordt op 3 februari 2011:

Dag Allen
Ook wij hebben een zeer oude caravan. Volgens het plaatje op de dissel is het een thomson-rosart. Maar op een reclame folder die nog in de caravan lag staat alleen Rosart TYPE 300.
Wij hebben ze al vrij ver in orde gemaakt. Nu heb ik wat problemen bij het terug in elkaar krijgen van de oploopreminstalatie vlak na de koppeling. Deze is van het merk B&B. Is er iemand die ons wat foto's of andere info kan verstrekken. Er al mee gaan kamperen is reeds gelukt maar voor verdere verplaatsingen moeten ook de remmen in orde zijn.

Wij danken je


@Eric antwoordt op 3 februari 2011:

Wellicht kunnen ze je hier helpen:

http://www.oldtimercaravanclub.nl/index.php?name=Content&pid=5

Heb je trouwens foto's van de thomson-rosart caravan, ben wel benieuwd!


mario antwoordt op 4 februari 2011:

Dag Erik
Stuur me even mail zodat ik je foto's kan doorsturen.

marioPUNTtimmersAPESTAARTJEskynet.be


@Eric antwoordt op 4 februari 2011:

Gedaan!


francis antwoordt op 1 november 2011:

Een Rosart is een Thomson caravan in licentie gebouwd te Fleurus in Belgie


astrid antwoordt op 11 augustus 2013:

hallo

hebben jullie foto's van jullie rosart,? wij hebben net eentje gekocht en willen die graag renoveren! zodat we een beetje inspiratie hebben?

mvg astrid


Bogaert Yves antwoordt op 11 oktober 2013:

Beste,

dit is inderdaad een Belgische caravan , mijn ouders hebben er vroeger 2 gehad, ze werden vroeger verkocht bij campingshow Vervaet in Lokeren Belgie.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker