Caravantrekker.nl

Regelgeveing Caravanverlichting

Mike Coli vraagt op 26 juni 2005:

Ik heb reeds veel gelezen over de wettelijke verplichting voor deugdelijke verlichting rondom de caravan.
Mistlamp, rondom verlichting enz.
Nu hoor ik dat tevens de achtuitrijlamp ook moet werken. Dit zou in Duitsland reeds verplicht zijn. (Het voordeel van de EU).
Is de 2005 regelgeving landelijk of internationaal en wie kan ons de volledige regelgeveing aangaande verliching mededelen.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 27 juni 2005:

Bron: www.wetten.overheid.nl

Zoeken: voertuigregelement
Aanklikken: 1. voertuigreglement
Hoofdstuk 5: permanente eisen

/// Ga hier maar eens rondneuzen, misschien kom je er iets tegen wat antwoord geeft op je vraag. Laat het dan vooral hier weten.....///


Mike Coli antwoordt op 27 juni 2005:

Gevonden:

Conclusie:
Voor alle aanhangwagens c.q. caravans, minder dan 750KG, is de volgende bepaling voor het voeren van mistverlichting van kracht en je moet het hebben en "mag" het voeren.
Echter ik kan niets vinden over de verplichte achtuit-rij- verlichting die zou moeten werken op caravans.
Raar eigenlijk,... caravanbezitters rijden zeer veel achteruit in het donker en helemaal als we alleen zijn!


Persbericht
Den Haag, College van Procureurs-Generaal, 11 februari 2005
Controle mistachterlichten lichte aanhangwagens vanaf 1 juli 2006

De bezitters van niet kentekenplichtige lichte aanhangwagens en caravans krijgen, ondanks de wettelijke verplichting, nog 16 maanden de tijd om deze te voorzien van de vereiste mistachterlichten en (zij)markeringslichten. Het Openbaar Ministerie acht het onwenselijk om een (nieuwe) wetsbepaling te handhaven die niet of onvoldoende door de wetgever bij de burger bekend is gemaakt. Het College van procureurs-generaal heeft daarom besloten om tot 1 juli 2006 niet over te gaan tot handhaving van deze nieuwe bepaling.

Bepaling is nu van kracht voor alle aanhangwagens

Op 1 januari 2005 is de in artikel 5.13.51van het Voertuigreglement opgenomen bepaling met betrekking tot mistachterlichten en (zij)markeringslichten ook voor lichte caravans en aanhangwagens met een toegestane maximummassa van niet meer dan 750 kilogram van kracht geworden. Voor zwaardere aanhangwagens en caravans die in gebruik zijn genomen na 31 december 1997 geldt deze bepaling al. De komende maanden kunnen de bezitters van lichte aanhangwagens en caravans gebruiken om de voertuigen te controleren op de aanwezigheid en werking van de vereiste mistachterlichten en eventuele (zij)markeringslichten. Het ministerie van Verkeer & Waterstaat en de ANWB zullen de komende maanden benutten om de aanhangwagen- en caravanbezitters verder te informeren over de te nemen maatregelen.

Nota Bene.
Misschien wekt dit persbericht de indruk dat nu alle aanhangwagens een mistachterlicht moeten hebben.
Dat is niet zo: alle aanhangwagens TMM > 750kg die vòòr 1 januari 1998 op de weg gekomen zijn, hoeven GEEN mistachterlicht te hebben.
Redactie CaravanHandboek.nl i.s.m. Expertisecentrum Verkeer en Vervoer, Kennisnetwerk Politieacademie Apeldoorn


--------------------------------------------------------------------------------

Waar het om gaat!
Op 1 januari 2005 is het voertuigreglement voor aanhangers met een toegestane maximummassa van 750 kg en minder (TMM ≤ 750kg) veranderd.

Sindsdien moeten alle aanhangers (TMM ≤ 750kg) uitgerust zijn met een mistachterlicht.

In tegenstelling tot aanhangers met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg (TMM > 750kg), valt op dat het nu om ALLE aanhangers (TMM ≤ 750kg) gaat, ongeacht de datum waarop ze op de weg gekomen zijn.
Als motivering wordt gegeven dat deze categorie niet geregistreerd is en dat daarom het niet mogelijk is om onderscheid te maken tussen oud en nieuw.
Daarom het paardenmiddel: dan allemaal maar.
Dat dat leidt tot allerlei onzinnige toestanden, wordt blijkbaar op de koop toe genomen.
Kijk bijvoorbeeld eens naar dit artikel uit:

Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990) (geldend op: 09-02-2005)


====
Artikel 34

2. Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van
minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd.
====
Pikant is de verkeerde toepassing van leestekens 😉
Dit buiten beschouwing gelaten, valt het werkwoord mag op.
Er is dus geen enkele omstandigheid waarin het mistachterlicht gevoerd moet worden.
En wat bijvoorbeeld te denken van klassieke caravans (TMM ≤ 750kg) achter klassieke auto's die niet voorzien zijn van een mistachterlicht.
En wat bijvoorbeeld te denken van mini-aanhangers (TMM ≤ 750kg) die de uitstraling van het mistachterlicht op de auto niet of nauwelijks belemmeren.
En wat bijvoorbeeld te denken van aanhangers (TMM ≤ 750kg) die nooit bij mist op de weg komen. Enz.
Kortom, veel eigenaren worden 'om niets' op hoge kosten getrakteerd.

Wie het snapt, mag het zeggen!

Wat is de oorzaak van dit 'gedoe' nu? Zijn de Nederlandse autoriteiten een beetje laks geweest?
Ja en nee. De bepaling blijkt al sinds 1994 in het voertuigreglement te staan.
Maar er is niet of nauwelijks bekendheid aan gegeven.
Ook heeft men tijd genoeg gehad om na te denken wat te doen met oude aanhangers.
Dat heeft men wel gedaan voor aanhangers TMM > 750kg.
Maar voor de rest is de gemakkelijkste aanpak gekozen(?): allemaal.
Ook lijkt het erop dat sinds 1994 niet gecontroleerd is of aanhangers afgeleverd werden met mistachterlicht, anders zou de maatregel nu niet min of meer als een verrassing gekomen zijn.
Het lijkt er op dat in België aanhangers al 'sinds mensenheugenis' met mistachterlicht afgeleverd worden.

Is er dan geen gebruikersvriendelijke oplossing mogelijk? Imho: JA.
De kern van een gebruikersvriendelijke oplossing is te vinden in het feit dat het mistachterlicht blijkbaar nooit gevoerd moet worden.
Dan is een uitsterfregeling (voor aanhangers TMM ≤ 750kg) mogelijk waarbij het volgende vastgesteld wordt:

de politie controleert niet op de aanwezigheid van het mistachterlicht,
op nieuw gemonteerde trekhaken wordt de aansluiting voor een mistachterlicht verplicht,
op alle nieuw op de weg komende aanhangers is een mistachterlicht verplicht,
(2) en (3) worden degelijk gecontroleerd,
er wordt duidelijk gemaakt wat de consequentie van het ontbreken van een mistachterlicht is in de verschillende buitenlanden.
Deze regeling zou betekenen dat
voor binnenlands gebruik eigenaren niet op zinloze kosten gejaagd worden,
degenen die het mistachterlicht een belangrijke voorziening vinden, dit vrijwillig monteren,
degenen die naar het buitenland willen, zelf bepalen of ze het verstandig vinden het te monteren,
een bijdrage geleverd wordt aan de zo veel aangehaalde 'de-regulering' 😉.
Op de webstek van de KCK is ook vermeld wat de mogelijke consequenties zijn voor de aanpassing van trekauto en aanhanger.

Als u besluit tot het installeren van een mistachterlicht op de aanhangwagen (u kunt ook nog wachten tot de autoriteiten uitoverlegd zijn) is waarschijnlijk de meest eenvoudige, maar goede oplossing het plaatsen van 13-pool-stekker en/of -stekkerdoos. De stekkerdoos is ook te verkrijgen met 'microswitch' waardoor het mistachtlicht op de trekauto uitgeschakeld wordt als de stekker van de aanhangwagen in de stekkerdoos zit. Er zijn 2 systemen mogelijk: Jaeger en WeSt. Op de doos van WeSt kan ook een conventionele 7-pool-stekker zonder hulpmiddelen. Zie ook bij Stekkers in dit vademecum.


--------------------------------------------------------------------------------

De tekst van het artikel voor aanhangers TMM ≤ 750kg :


Artikel 5.13.51
Aanhangwagens moeten zijn voorzien van:

a. twee stadslichten indien het voertuig breder is dan 1,60 m;
b. twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van het voertuig;
c. twee achterlichten;
d. twee remlichten;
e. een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van
het voertuig aangebrachte kentekenplaat;
f. twee driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig;
g. met ingang van 1 januari 2005, één of twee mistlichten aan
de achterzijde van het voertuig; in het geval van één mistlicht moet dit
zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;
h. twee witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig;
i. niet-driehoekige ambergele retroreflectoren aan elke zijkant van het voertuig;
j. met ingang van 1 januari 2005, twee markeringslichten aan de voorzijde en
twee aan de achterzijde van het voertuig, indien het voertuig breder is dan 2,10 m;
k. met ingang van 1 januari 2005, zijmarkeringslichten indien het voertuig
langer is dan 6,00 m, aangebracht overeenkomstig de
door Onze Minister vastgestelde eisen.

Ter vergelijking het bewuste artikel in het voertuigreglement voor aanhangers TMM > 750kg.



Artikel 5.12.51

Aanhangwagens moeten zijn voorzien van:

a. twee stadslichten indien het voertuig breder is dan 1,60 m
en na 30 juni 1967 in gebruik is genomen;
b. twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van het voertuig;
c. twee achterlichten;
d. twee remlichten;
e. een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde
van het voertuig aangebrachte kentekenplaat;
f. twee driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig;
g. een of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig
indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen;
in het geval van één mistlicht moet dit zich bevinden in of
links van het middenlangsvlak van het voertuig;
h. twee witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig,
indien het voertuig na 31 december 1997 is gebruik is genomen;
i. niet-driehoekige ambergele retroreflectoren aan elke zijkant van het voertuig,
aangebracht overeenkomstig de door Onze Minister vastgestelde eisen;
j. twee markeringslichten aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig,
indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen en breder is dan 2,10 m,
dan wel voor 1 januari 1998 in gebruik is genomen en breder is dan 2,60 m;
k. zijmarkeringslichten indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen
en langer is dan 6,00 m,
aangebracht overeenkomstig de door Onze Minister vastgestelde eisen;
l. een markering aan de achterzijde van het voertuig,
indien de toegestane maximummassa van het voertuig meer bedraagt dan 3500 kg
en het voertuig in gebruik genomen is na 30 juni 1967;
deze eis geldt niet voor door Onze Minister aangewezen aanhangwagens
waarvan de bouw, de inrichting of het gebruik zich verzet tegen het aanbrengen
van de markering.


Meer over wet- en regelgeving op http://wetten.overheid.nl, zoek: in de tekst op 'mistachterlicht', kies daarna 'Voertuigreglement'.
Geinteresseerd in de Europese richtlijn waarop de maatregel gebaseerd is? Klik hier.


Gert-Jan antwoordt op 22 juni 2006:

Ik heb ook zo'n Saris bagagewagentje. Hoe weet ik nu of hij van voor 1 januari 1998 is? Ik heb hem n.l. tweedehands gekocht!
Wie o wie heeft een antwoord?


Bert antwoordt op 22 juni 2006:

Is de TTM > 750 kg? Dan heb je er een kenteken bij. Zo niet dan is die datum van geen belang. Wie 'het' antwoord heeft? Is toch echt niet zo moeilijk te vinden op deze site...


Gert-Jan antwoordt op 23 juni 2006:

Beste Bert,
Bedankt voor je reactie. De TTM is < dan 750 KG en heeft hetzelfde kenteken als mijn auto. Blijft nog steeds de vraag: hoe weet ik of het bagagewagentje van voor 01-01-1998 is?
Ook op de 'groene' staat dit niet.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 juni 2006:

Die datum is niet belangrijk voor wagentjes onder de 750 kg


Gert-Jan antwoordt op 23 juni 2006:

Beste Menno,

Bagagewagentjes van ná 01-01-1998 moeten voorzien zijn van een mistachterlicht, of ze nu onder of boven de 750 KG zitten. Wagentjes van vóór 01-01-1998 hoeven geen mistachterlicht te hebben, mits ze onder de 750 KG zitten.
Of heb ik het mis?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 juni 2006:

Ja, je hebt het mis...
Alle wagentjes onder de 750 kg moeten een mistachterlicht hebben. Juist omdat je bij die wagentjes zonder eigen kentekenbewijs niet kan zien hoe oud ze zijn moet het dus bij alle aanhangers onder de 750 kg.
Pas voor aanhangers boven de 750, met eigen kentekenbewijs, is de datum van belang.


Gert-Jan antwoordt op 23 juni 2006:

Nu weet ik het ook niet meer! Dit staat op een officiele website:


Deze zomer schrijft de politie voor het eerst bekeuringen uit aan de bestuurder van een auto met aanhangwagen-/caravancombinatie van minder dan 750 kg die geen mistachterlicht hebben.De bediening van het mistachterlicht moet tevens vanuit de stuurkolom plaats kunnen vinden. De gedoogperiode voor het aanpassen van het mistachterlicht op caravan/aanhanger is per 1 juni voorbij.
De boete voor het niet hebben/functioneren van het mistachterlicht is 50 euro.

In de meeste gevallen is het verplicht om mistachterlichten te voeren op uw caravan en/of aanhanger. Er is één uitzondering: caravans of aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg die vóór 1 januari 1998 in gebruik zijn genomen, zijn niet verplicht om mistachterlichten aanwezig te hebben. Voor oldtimercaravans geldt geen uitzondering op deze regel. Fietslastdragers op de trekhaak hoeven geen mistachterlichten aanwezig te hebben.

Wat nu?


Gert-Jan antwoordt op 23 juni 2006:

Uhum, brilletje kopen? Er staat 'meer' i.p.v. 'minder'!
Excuses.


Jos Vermeulen antwoordt op 27 juni 2006:

Okee, maar nu het volgende. Wij hebben een hele oude caravan (ouder dan 25 jaar) leeg 700 kg, beladen dus meer dan 750 kg, waar wij mee naar Frankrijk gaan.
Volgens mij hoeven wij in Nederland geen mistachterlicht, maar zodra we de grens over gaan weer wel. Klopt dat?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 juni 2006:

Nee Jos, klopt niet.
Je caravan heeft een eigen kenteken (als het goed is) en moet aan de Nederlandse eisen voldoen en ook in het buitenland gelden de Nederlandse eisen. Je kan dus rustig heel Europa doortrekken met een caravan/auto die aan de Nederlandse eisen voldoet.


Jan antwoordt op 5 juli 2010:

En hoe zit het nou met het achteruitrijlicht?


Michiel antwoordt op 5 juli 2010:

Daar zijn we nog niet uit, hier vind je een recente discussie:

http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=46779

MV


Theo Gerrits antwoordt op 5 juli 2010:

In de Regeling voertuigen (technische inrichtingseisen van voertuigen)

Artikel 5.12.51 (aanhangwagen > 750 kg tmm) Verlichting welke MOET zijn aangebracht!

l. één achteruitrijlicht indien het voertuig na 31 december 2012 in gebruik is genomen;

Deze inrichting is onlangs opgenomen in de regeling voertuigen en gaat gelden voor voertuigen die NA 31 dec 2012 in gebruik worden genomen. (data in gebruik genomen zie kentekenbewijs, zijn de nieuwe voertuigen. De 2013 modellen caravans zullen achteruitrijlichten moeten hebben)

art. 5.12.57 (aanhangwagen > 750 kg tmm) Verlichting welke MOGEN zijn aangebracht

b. extra achteruitrijlichten;~

Je mag het nu hebben maar het is pas verplicht in 2013.(voor nieuwe caravans datum eerste toelating)
We kunnen nu rijden in Europa zonder achteruitrijverlichting.

groet Theo G


Louis antwoordt op 5 juli 2010:

Heerlijk duidelijk allemaal .
Geen wonder dat de Nederlandse regelgeving miljarden kost.
Hier krijg je toch woorddiaree van ......


jurgen antwoordt op 25 augustus 2010:

ik heb ook zo een raar probleem
als ik het linker knipperlicht aan zet van de auto gaat het linker knipperlicht ook branden op de aanhanger
rechts precies het zelfde verhaal
remlichten doen het ook zo als het moet
het mist licht ook
alarmlichten ook
gewoonlicht ook

maar nu komt het als ik het gewoone licht aan heb en dan op de rem trap gaat het gewoone licht op de aanhanger uit en gaan de oranje knipperlichten branden

doe ik het knipperlicht aan als ik het gewoone licht aan heb gaan alle lampen mee knipperen

dit vind ik heel vreemd want afzonderlijk werkt alles perfect maar zo gouw ik het licht aan zet gaat het mis


Luc. antwoordt op 25 augustus 2010:

Geen goede massa.Lampen gaan massa [zoeken} hierdoor gaan ze zo vreemd branden.


antwoordt op 25 augustus 2010:

Jurgen, zijn er onlangs nieuwe lichten op de aanhanger gezet en daarbij de massadraden verkeerd aangesloten?
Het door jou beschreven voorval lijkt verdacht veel op het zgn contra-knipperen van de staaklichten van aanhangers van vrachtauto's (en mijn caravan 😉).

Als een lamp van 2 kanten een + krijgt gaat hij uit. Zolang er maar een lamp brandt (rem of gewoon licht) dan gaat het goed. Maar zit de aarde verkeerd aangesloten dan krijgt bv de gewone verlichting zijn eigen +, maar ook de + van de rem (als je daarop trapt) en dus gaat de gewone verlichting uit op het moment dat je remt.

Waar het precies fout zit kan ik hier vandaan uiteraard niet zien, maar dat je het moet zoeken in een verkeerd aangesloten (of toevallig kontakt) van de aarde lijkt me heel aannemelijk.

vrgr
JT®


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker